Marchionne over elektrische auto’s: “Er is onvoldoende draagvlak”

Fiat elektrisch

Marchionne legt nog eens uit waarom Fiat de kraan voor de ontwikkeling van elektrische auto’s niet wagenwijd openzet, in tegenstelling tot veel andere fabrikanten. Hij deed dat gister in een verklaring aan de Italiaanse krant ‘Il Sole 24 Ore’; “Het probleem is dat de financiële structuur voor een dergelijke techniek, nog lang niet overeind kan blijven staan. Zolang we niet bereid zijn de kosten te delen, zie ik het somber in.” De CEO doelt hiermee op het feit dat alles nog op het gebruik van fossiele brandstoffen is gericht. Zolang er op dat gebied geen grote veranderingen (ook qua grote infrastructurele projecten) aan de horizon te zien zijn, zullen er nog lang geen grote aantallen geproduceerd kunnen worden.

Marchionne verklaarde daarom dat de elektrische 500 alleen voor bepaalde gebieden in de VS bestemd zal zijn en dat Fiat verder al haar energie zal steken in  het produceren van auto’s op aardgas (natural Power) en het nóg zuiniger en groener maken van benzine- en dieselmotoren. De elektrische 500 zal vanaf volgend jaar op de Amerikaanse markt leverbaar zijn. Fiat werkt met de overheid samen om dit lokaal een goed draagvlak te geven. Volgens de algemeen directeur is er juist wat overheidsinvesteringen betreft nog veel te wensen over. In Italië, veel Europese landen en de VS, is het bijna onmogelijk om zoiets op grote schaal voor elkaar te krijgen. Marchionne zegt dat een groep als Renault hoog inzet op elektrisch rijden, vanwege een mogelijk gunstiger vooruitzicht in Frankrijk, al blijft hij sceptisch; “Iedereen maakt z’n eigen strategische keuzes. Ik hoop voor Ghosn dat hij ook nog wel wat alternatieven achter de hand heeft. Voor ons is het sowieso geen weggegooid geld, want we gebruiken deze techniek ook voor de ontwikkeling van onze hybride auto’s.”

Op de autosalon van Detroit (januari 2012) zal Fiat dan ook de eerste Italiaanse hybride auto tonen voor massaproductie.

11 gedachten over “Marchionne over elektrische auto’s: “Er is onvoldoende draagvlak”

  • 31 maart 2011 om 23:50
    Permalink

    Ik las dat de eerste Nissan Leafs in de praktijk niet aan de wensen voldoen. De door Nissan opgegeven actieradius wordt totaal niet gehaald. En erger nog, de actieradiusmeter is op zijn zachtst gezegd niet helemaal betrouwbaar. Hierdoor geraakten mensen niet eens op hun eindbestemming en stonden ze op driekwart van de reis met lege accu’s, terwijl de actieradiusmeter van te voren had aangegeven dat de bestemming makkelijk haalbaar was. Een en ander was toch enigszins voorspelbaar. De capaciteit van de accu blijft het hete hangijzer…

    Beantwoorden
  • 1 april 2011 om 06:58
    Permalink

    De eu wil alle benzine en dieselwagens vanaf 2050 verbieden. Maar daar hoeft men zich bij fga niet op voor te bereiden. Lijkt me namelijk sterk dat als marchionne nog lang aanblijft, ze dan nog bestaan 🙂

    Beantwoorden
  • 1 april 2011 om 09:28
    Permalink

    BS: elektrische auto’s zijn alleen een verkooppraatje dat geld waard is in marketing opzicht. Mensen die geloven dat die dingen er echt binnen 50 jaar komen moeten nog eens naar de haast kijken waarmee wij onze olie bewaken. Binnen een dag stonden we bijvoorbeeld in Oost Libië om meneer M.K uit T. z’n benzinepasje af te nemen. We zullen doorgaan tot de laatste druppel voordat we aan iets anders gaan denken.. Marchionne heeft dus groot gelijk. De grap is dat hij het ondertussen wel doet op de meer rendabele manier.

    Beantwoorden
  • 1 april 2011 om 12:10
    Permalink

    @chorizo:

    Man, da’s over 40 jaar. Tegen die tijd is alles al lang weer anders dan men het zich nu voorneemt. Alsof je je (in welke industrie dan ook) in 1970 al voor kan bereiden op voornemens anno nu.

    Beantwoorden
  • 6 april 2011 om 12:47
    Permalink

    @Eric
    Zo is dat, nooit langer vooruit kijken dan een jaar of twee. Dan pak je gewoon je bonus en ga je elders de boel verzieken. Zo gaat dat bij alle succesvolle firma’s, zoals ..euh .. 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.