Marchionne vandaag: “Alfa Romeo niet te koop! C segment Fiat voor China”

Het is net of de grote CEO ons opmerkelijke berichtje van vanmorgen heeft gelezen. De avond is nog niet eens gevallen of ”l Amministratore’ heeft ten overstaan van grote groep analisten nogmaals herhaald dat Alfa Romeo absoluut niet te koop is. Hij sluit aan bij de woorden van Alfa Romeo CEO Harald Wester die gezegd zou hebben dat er geen andere plannen voor het merk zijn dan de reeds bekend gemaakte investeringsplannen. Belangrijk voor de toekomst op de Amerikaanse markt en belangrijk voor de werkgelegenheid in Italië, aldus de CEO van Alfa Romeo, Maserati en Abarth.

Marchionne sprak vandaag met deze financiële mensen vanwege de bekendmaking van de mooie cijfers over 2010. Hij vulde aan met te zeggen dat er ook geen aandeel Ferrari in de handel is of Magneti Marelli of iets dergelijks; “Uiteraard gaan we wel altijd na wat het beste is voor ons bedrijf omdat we anders onszelf te kort zouden doen, maar we werken niet actief aan wat voor verkoop dan ook momenteel.”

Hij vervolgde met het nieuwe doel dat Fiat voor ogen heeft in China. Belangrijk onderdeel van deze late, maar dit keer meer trefzekere start, is de introductie van een Fiat op Compact Wide platform. In de VS zal dit model een Amerikaans label dragen (Dodge). De start van de productie van dit model staat gepland voor 2012, zodra de nieuwe fabriek in Guangzhou is geopend. De Fiat 500 zal in de tweede helft van dit jaar al de Chinese markt betreden. Dit model zal in Mexico gebouwd worden. Marchionne erkent dat er een hele inhaalslag moet plaatsvinden in China. Chrysler zal daarbij de meeste aandacht krijgen als merk. Tegen 2014 wil de CEO daar minstens 500.000 auto’s per jaar verkopen.

14 gedachten over “Marchionne vandaag: “Alfa Romeo niet te koop! C segment Fiat voor China”

  • 27 januari 2011 om 19:39
    Permalink

    Zou deze briljante man het ook maar even nodig hebben om te liegen?!!

    Beantwoorden
  • 27 januari 2011 om 20:02
    Permalink

    Af en toe denk ik dat deze man alleen maar zonneschijn kent. Als je kijkt wat er door Fiat/chrysler de komende jaren geproduceerd zou moeten gaan worden, dan zou de rest van de industrie behoorlijk moeten gaan inleveren. En om nou te zeggen dat die plannen van SM echt realistisch zijn, ik betwijfel het. HIj gaat ervan uit dat alle nieuwe modellen successen zullen zijn. afwachten denk ik dan maar. Beetje hetzelfde als bij de huidige bravo, 159 en de mito om maar wat te noemen. Allemaal prima auto’s maar om 1 of andere reden gaat het publiek niet overstag.
    Heb zelf een 159 en het rijd goed genoeg maar, is vloeken in de kerk ik weet het, als ik in een audi a3 rijd zit ik een stuk beter en rijd het beter. Als je(fiat spa) dan ook nog bekent staat om de miserabele inruilwaarde, slechte kwaliteit (ook al is dat niet waar naar mijn idee) dan vind ik het niet raar dat men niet goed verkoopt. Ze zouden moeten werken aan het veranderen van de perceptie die bij de mensen leeft. Nu gaat men de productie omhoog schroeven terwijl men niet eens weet of er daar vraag naar is.
    Ik hoop het, maar heb er een hard hoofd in.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2011 om 20:16
    Permalink

    Ed een Audi A3 zit beter?!? Ik zat van de week in een A6 en die vond ik zelf een grote verliezer ten opzichte van wat ik ken uit Italië. Het ligt naar mijn mening dus helemaal niet aan de producten en slechts deels aan het beeld van de Italiaanse auto (zoals restwaarde enzo). Het ligt vooral aan het gebrek aan volume voorlopig. Zodra je dat op orde hebt kopen mensen volop wat je te koop hebt staan. Volume is alles en dat weet Marchionne ook. De 159 als onderdeel van een breed gamma binnen een dicht netwerk aan dealers was werkelijk een knaller geweest.

    Geniet er dus maar van.
    PS: A3 stuurt werkelijk K… Probeer eens een Delta

    Beantwoorden
  • 27 januari 2011 om 21:00
    Permalink

    A3 ? Daarstraks in de bochten van de snelwegoprit een A3 losgereden met mijn oude Y van ’97 :mrgreen:
    Op het rechte stuk haalde hij me natuurlijk in.
    Boeiend…

    Een vergelijkende test vind je in de Autogids 805 van september ’10 : de Guilietta eindigt er voor de A3 Sportback en de BMW 116d.
    Rijgedrag wordt door hen hetzelfde gekwoteerd voor alle drie.
    Alleen met binnenruimte is de A3 Sportback de betere.
    Over hun kwotering heb ik (uiteraard !) dik mijn twijfels : héél toevallig haalt de Alfa het met 1 puntje voor de A3 en de BMW (39 tegen 38 ex-aequo) De Delta wordt genadeloos met 36 punten onderuit gehaald wegens (altijd) dezelfde zever, zoals “de achterste zittingen zijn te lang en te hoog wat met het open panoramisch dak onze hoofdruimte beperkt” en “bedieningselementen aan het stuur zijn weinig gebruiksvriendelijk” (wie verzint de lichtschakelaar bij VAG ? zo’n onding op zo’n stomme plaats, maar daar hoor je NOOIT iets over) en “de voorstoelen bieden een armzalige steun” (hoeveel kilometer hebben ze gereden ? hebben ze een rally proberen te rijden ?)

    Ach genoeg gezeurd.

    Blij dat de Fiat groep een manager met visie heeft en designers met durf. Nu de centen nog nog om dat ten uitvoer te brengen.
    En die gaan echt wel verdiend worden.

    O ja : de Twin Air heeft een prijs in Duitsland gewonnen : http://www.motorpresse.de/de/presseservice/pressemitteilungen/automobil/der-paul-pietsch-preis-2011-geht-an-den-neu-entwickelten-zweizylinder-motor-twinair-von-fiat/10437

    Hebben ze ook al gewonnen eind jaren ’90 met de Common Rail motor. motor in

    Beantwoorden
  • 27 januari 2011 om 21:32
    Permalink

    Dan ben ik toch wel benieuwd wat die bratwursten in Torino kwamen doen? Ik neem niet aan om gezellig samen een grappaatje weg te tikken……

    Beantwoorden
  • 27 januari 2011 om 21:40
    Permalink

    Kunnen we nu eindelijk het hoofdstuk VAG en Alfa Romeo sluiten vooral VAG, Alfa niet natuurlijk!!

    Alfa Romeo gaat gelukkig niet naar Wolfsburg maar blijft in Italie.

    Sergio is erg slim en heel goed dus wat hij nu doet en speelt ik denk dat we over 3 jaar zeggen WOW wat gaaf.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 27 januari 2011 om 21:54
    Permalink

    En laten we niet vergeten Alfa gaat wereldwijd verkopen en niet alleen in Europa. En dan komen de verkoop aantallen wel op orde om winst te maken.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2011 om 00:24
    Permalink

    Ik kan het deels met jullie eens zijn. Mijn 159 rijd goed, zit goed en doet ook wat hij hoort te doen. Geen kwaliteitsprobleem hier. Ik heb de 2.2 met sportonderstel en ziet er fantastisch uit. Zo’n auto heeft net als elke concurrent z’n minpunten en hoort dus ook gewoon te verkopen. Ook aan het begin werd de 159 de hemel in geschreven, qua design, wegligging enz. Zelfs de duitsers zeiden het. Maar waarom wil het dan niet lukken? Kun je het gewicht noemen maar dat gaat niet altijd op. En volumes werken niet altijd. Kijk naar seat, volume te over, maar om 1 of andere reden zien mensen er niet zoveel meer in. Ik denk dat iemand zich altijd met zijn auto wil kunnen identificeren. Als je zoals Alfa, Lancia of Seat tig keer je design filosofie verandert, moeten mensen zich elke keer opnieuw zien te identificeren. Kijk naar een golf, moet je smaak zijn, maar is wel een constante lijn in te vinden. En dan kun je volumes verkopen. Komt omdat we een kudde dier zijn. was bij de kadett ook zo, alleen toen begon opel een beetje raar te doen. Moet je eens zien waar ze nu zijn.

    Nee volumes zijn het niet altijd. Kijk naar audi, die begint nu bijna saai te worden zo constant is de lijn, maar die volumes komen er daar door wel. En fiat spa heeft er altijd voor gekozen constant andere designs toe te passen. OP zich leuk, maar voor je economische bestaan werkt dat niet. SM gaat nu door middel van badge-engineering volumes creëren, maar vergeet naar mijn idee dat Italiaanse auto’s juist een hele eigen bestaan horen te leiden qua design. Ik denk daarom dat het juist averechts zal werken.
    En dan kan iedereen zeggen, ja maar we gaan de plas over, dan komen de volumes. Waarom verkoopt geen enkel merk uit Europa grote aantallen daar. of andersom, USA-bakken verkopen ook bar slecht hier. Ik hoop dat ik ongelijk heb, en dat SM inderdaad de messias is die Fiat nodig heeft.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2011 om 07:34
    Permalink

    Heb ook mijn twijfels of de USA wel zulke grote winsten op gaat leveren. Dat land zit zonder geld en iedereen heeft daar al een auto.
    China en India daar hebben de meeste mensen nog geen auto daar kun je scoren.
    Ben zelf net terug uit Vietnam en als je ziet wat er daar geïnvesteerd word door de grote multinationals dan zit er daar ook een erg grote groei in.
    Let op mijn woorden Vietnam word het nieuwe Japan en/of Korea.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2011 om 11:20
    Permalink

    De “grote” winst zit hem in gezamenlijke platformen, motoren, versnellingsbakken.
    Productie op 1 locatie voor bepaalde modellen die mondjesmaat verkopen in het ene of ander werelddeel.
    Vb : de Chrysler 300 en 200 verkopen (in volume) goed in de VS. Tegelijkertijd wordt er een Lancia-kloon in dezelfde fabriek gemaakt voor Europa.
    Ja, dat kost shipping kosten.
    Ook de BMW X5 wordt in de VS gemaakt. En die komen er toch aan uit ? Of denken sommige eigenaars dat die in Bayern wordt gemaakt ? 😛

    Fiat is samenwerkingen aan het aangaan in China + hun oude productiemiddelen (inboedel) wordt voor een prijsje verkocht aan een lokale Chinese fabrikant (Lybra, Multipla, e.a.).
    De Chinese overheid eist ook dat een fabrikant een lokale partner mee onder de armen neemt. Ik zou er huiverig tegenover staan om zomaar met eender wie in zee te gaan : eerst goed uikijken en “de markt” “verkennen”.

    Volgens mij komt het geld wel op de 1 of andere manier binnen via samenwerkingen / delen technologie met andere fabrikanten (Ford Ka, 1.3 Multi-jet in Opel’s, etc).
    Akkord : dat is ook technologie “overdracht”, maar in vgl. met sommige Chinese copy-fabrikanten op een koosjere manier.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2011 om 12:49
    Permalink

    He Gelukkig, ik heb m’n 147 weer van marktplaats gehaald 🙂

    @autoedizione.
    De A3 stuurt zeker niet verkeerd. Ik heb laatst met de A3 Sportback 140 TDI en de Giulietta 140 PK gereden. Beide auto’s vind ik erg goed sturen. Helaas stond de A3 op 16inch winterbanden en de Giulietta op 18 inch zomer banden (waardoor de Giulietta vele malen directer was). Toch reed en stuurde de A3 zeker niet slecht. Maar de auto lijkt comfortabeler te zijn afgesteld (wel sportpakket 2 op de A3).
    De nadelen zijn dat de koets inmiddels 8 jaar oud is, het dashboard echt een stuk minder is als de Alfa, uiteraard de opties DUUR zijn en de levertermijn 7 maanden is.
    Voor mij helaas heeft mij vriendin toch de A3 moeten kiezen ivm dat de baas de Alfa niet representatief genoeg vond.
    BUMMER!!!!

    Beantwoorden
  • 28 januari 2011 om 18:43
    Permalink

    Voor de zoveelste keer zeg ik dat ik God dank dat Alfa Italiaans blijft!! Ik heb de Guilietta 1.6 diesel als leenauto gehad van mijn verdeler. Met de DNA schakelaar in de stand sport reed ze niet verkeerd vond ik. Maar ik was toch blij dat ik mijn Alfa 159 1.9 Jtd weer terug had hoor!
    En wat alle Duitse auto`s betreft, ze zijn super zaai en niks betrouwbaarder als een Alfa, Fiat en of Lancia!!
    Groetjes.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.