Mazda noemt Alfa Romeo dé ideale partner!

AlfaMazda

Droom jij ook al van een achterwielaangedreven sexy Duetto?

Wij ook. En bij AutoEdizione hebben we als het hierom gaat wel eens een enthousiast mailtje ontvangen van een redelijk degelijke ‘bron’. Alfa Romeo zou namelijk al heel ver zijn met het ontwikkelen van een pure compacte sportwagen waar iedereen wel trek in heeft om in te rijden. Licht, open, snel, achterwielaandrijving en super wendbaar. De Japanners doen al jaren wat de Italianen al jaren niet meer doen, namelijk het bouwen van zo’n open tweezitter. We hebben het uiteraard over de Mazda MX5, oftewel de legendarische Miata. Ongeëvenaard en enig in zijn soort. Deze zomer bestond de MX5 alweer 20 jaar en vierde Mazda op Frankfurt dit jubileum met een extra lichtvoetige Super Light Concept (zie gallery).

Deze laatste kreeg niet veel aandacht op de IAA wat volgens ons onterecht is. Het heeft volgens ons namelijk vooral alles te maken met het feit dat de Japanners bezig zijn om in het compacte segment de meest spannende sportwagen op de wereld te maken. De nieuwe generatie MX5. Een rijdersauto pur sang… En dat doen ze dus samen met Alfa Romeo volgens de indiscretie.

Maar er is vanaf vandaag iets meer reden tot aanname van het gerucht. In een interview van Quattroruote met Kiyoshi Fujiwara, CEO van de Powertrain divisie van Mazda, blijkt vandaag dat de samenwerking behoorlijk concreet is. Fujiwara zegt in zijn pleidooi waarin hij Mazda als degelijke partner promoot, dat Alfa Romeo en Mazda in de toekomst veel voor elkaar zullen betekenen nu Mazda verder zal losweken van Ford. Ook BMW en Citroën worden genoemd i.v.m. specifieke aspecten (techniek en innovatie). Ook Alfa Romeo werd genoemd i.v.m. het delen van techniek.

We kunnen niet wachten!

[nggallery id=70]

13 gedachten over “Mazda noemt Alfa Romeo dé ideale partner!

  • 22 oktober 2009 om 17:59
    Permalink

    Dat is goed nieuws. Mijn dealer is behalve Alfa Romeo dealer ook Mazda dealer.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2009 om 18:14
    Permalink

    Zal inderdaad gaan om een kleine Spider maar misschien ook wel een leuke coupe??

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2009 om 02:17
    Permalink

    Japanners + Italianen? Eerste idee dat ik dan heb is hopen dat de geschiedenis zich niet herhaalt, Alfa kan best een f*ckup als de Arna missen…

    Als ze natuurlijk enkel de goede dingen mixen – Italiaans design met een mix van Japans/Italiaanse techniek… Hoop doet leven zegt men, ik hoop dat hier echt iets moois uitkomt, met een design dat in het oog springt, en een competitief rijgedrag 🙂

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2009 om 18:47
    Permalink

    Hulde! Zolang het bij delen van platformtechniek blijft.
    Is ook een mooie basis voor een nieuwe Lotus Elan.

    @koffie,
    De 33 Q4 was een mooie combinatie italie/japan. Heb begrepen dat een deel van de 4wd techniek van Subaru kwam.

    Niet goed overigens voor de Alfa-dealers. De nieuwe Duetto met japanse techniek wordt zo betrouwbaar dat die alleen voor beurtjes komt aankloppen. 😀

    Beantwoorden
  • 23 oktober 2009 om 23:16
    Permalink

    6C Jordy,

    De 33 Q4 en de permanent 4 waren gebaseerd op het 4WD systeem van de Panda 4X4 van Steyr Puch, Subaru had daar verder naar mijn weten niks mee te maken.

    De Boxer geschiedenis van Alfa zou wel bij Subaru terecht komen. Toen de 145/146 werden ontwikkeld had Alfa Romeo een probleem bij de 1.7 16V Boxer. De motor leverde 129PK dit was voor de veel zwaardere 145 en 146 ten opzichte van de 33 niet genoeg om als echte QV door te gaan. Alfa Romeo ontwikkelde dus gelijk maar een nieuwe Boxer motor een 2.0 16V die rond de 155 PK a 160 zou leveren.

    Fiat vond dit veel te duur en verkocht de techniek en de know how aan Subaru!!! en uiteindelijk kwamen de Twinspark motor dus terecht in de 145 en 146.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2009 om 10:46
    Permalink

    Ik vind het niks…

    Jappen en auto’s met emotie gaat niet samen…
    Het kan alleen als Alfa het design doet en de techniek.. (mogen de jappen het bouwen).. maar zo zal het wel niet worden.
    Krijgen we idd weer een fuckup als de Arna of een Alfa met Matsda blok…

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2009 om 11:18
    Permalink

    hmm… ik ben daar niet zo zeker van.

    Alfa Romeo zal namelijk met de Japanse basis (die heel goed is) aan de haal gaan. Kijk dan eens wat je dan krijgt. 😉

    Mazda zegt zelf dat ze Alfa Romeo als inspiratiebron zien op het gebied van techniek.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2009 om 11:33
    Permalink

    Ik ga ervan uit dat het platform ook aangepast zal worden. Waarschijnlijk stijver, MCpherson evo/double wishbone en multilink. Dit in combinatie met de 1750… 😆

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2009 om 22:56
    Permalink

    Squadra,

    Zou kunnen, had zelf begrepen uit een oud testverslag (zal nog eens een keer zoeken) dat het centrale differentieel en het achterste differentieel + achterwielophanging van Subaru afkwamen.

    Uit het kleinste model dat Subaru toen leverde.

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2009 om 12:44
    Permalink

    Sorry, ik zal wel een doemdenker zijn, maar ik ga bijna over mijn nek als ik de titel zie staan. Dat het zover is kunnen komen…

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2009 om 18:50
    Permalink

    heidekonijn:
    Wen er maar aan, Chrysler onderdelen in Fiats en Alfa’s en nu ook Mazda onderdelen in Alfa’s. Dat is uiteindelijk de trend. Zolang je de goede dingen van elkaar afneemt niets mis mee. Je moet natuurlijk bij een volbloed merk als Alfa weg blijven van pure of verdunde vormen van “badge engineering”. Je hoeft geen genie te zijn om te begrijpen dat dat tot mislukken gedoemd is. Nu maar hopen dat Mr M. dit ook zo ziet.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2009 om 20:01
    Permalink

    Zolang Alfa zelf het design blijft bepalen en gebruik maakt van de huidige 1750 motor vind ik het niet zo verkeerd om een nieuwe Duetto te zien op Miata-MX5-basis.

    (altijd beter dan een Barchetta bijvoorbeeld)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.