Meer dan de moeite waard: Alfa Romeo 159 MY2011

Waarom die titel?

Wel, omdat de 159 al een aantal jaar een echte Alfa Romeo is waar een mens oprecht van kan genieten. Het doorgaans saaie D segment biedt dankzij de 159 een werkelijk prachtige optie. Een ultra stijve constructie van goede kwaliteit plus een design om in te lijsten. In combinatie met bijvoorbeeld een 1750 TBi of een 2.0 JTDm motor een Alfa waar je nog jaren mee verder wilt of met een goed gevoel aan terugdenkt.

Een jaar geleden schreven we tijdens de presentatie van de MY2010 editie net zoiets op Alfablog. Ook toen was de auto helaas bijna al haar verkoopkracht kwijt. Inmiddels is de Berlina maar ook de Sportwagon al lang uit de top 10 van het D-segment op de Italiaanse markt verdwenen. Een van de redenen waarom op Europees niveau het huidige marktaandeel van Alfa Romeo op slechts 0,7% blijft steken. En als de MiTo er niet was, was dit nog minder. Gelukkig komt nu de Giulietta en mogelijk kort daarna de ‘Giulia’ als feitelijke opvolger. Het feit dat Alfa Romeo ondanks alles dit model blijft verversen zegt ons voldoende. Met de 159 is niets mis…. Maar met de markt wel.

Vanbinnen zijn er enkele kleine wijzigingen voor het komende jaar. Bovendien zullen er nieuwe optiepakketten beschikbaar zijn. In Italië zal de MY2011 vanaf 24.360 euro te koop zijn in de vorm van de 1.8 140 pk met benzine motor, en vanaf 27.000 euro voor de 1.9 JTDm ECO 120 pk diesel. Binnenkort lees je bij ons natuurlijk alle Nederlandse prijzen.

Nieuwe bekleding en perfecte afwerking kenmerken de 159 MY2011 netals de voorgaande modellen. De Distinctive kan nu zelfs worden uitgerust met de meest luxueuze en sportieve bekleding van leer en stof (zwart of beige). Het donkere dashboard kent nieuwe details in geborsteld aluminium en chroom. Net als bij de MiTo en Giulietta kan de klant de auto geheel naar wens uitkiezen dankzij vier ‘Pack’ soorten. Twee die gericht zijn op comfort en twee op sportiviteit. De ‘Comfort Pack’ en ‘Sport Pack’ zijn verkrijgbaar op de Progression en de ‘Comfort Plus Pack’ en ‘TI (Turismo Internazionale) Pack’ in combinatie met de Distinctive.

De pakketten Comfort en Sport op de Progression uitvoering kunnen afzonderlijk worden besteld of als passende combinatie. De eerste biedt een Multimedia systeem en telefoon met Blue&Me met spraakherkenning. Bediening van de radio aan het stuur, Cruise Control, Elektrisch inklapbare zijspiegels, verstralers en neerklapbare achterbank. Het Pack Sport pakket biedt mooie 17″ inch titanium grijze lichtmetalen velgen, sideskirts, aluminium sportpedalen, in wit LED verlichte klokken plus lederen stuurwiel en versnellingspook. De Distinctive valt uit te dossen als extra luxe Comfort Plus uitvoering en oogverblindende TI. De Comfort Plus biedt een uitgebreid ingebouwd Navigatiesyteem met kaarten van heel Europa en ondersteuning via ‘Sd Card’ die in de radio met ‘Dual Tuner’ is geïntegreerd voor een optimaal ontvangst voor FM radio en B&M. In het bijbehorende pakket dat ‘Visibility Pack’ heet, zitten tevens een zelfdimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare buitenspiegels en regensensor.

De TI versie heeft een vernieuwd interieur. De lederen stoelen zijn gecombineerd met Alcantara stof aan de binnenzijde en hebben een lay-out in zwart en rood. Het TI logo is terug te zien in de aluminium sportpedalen. Het stuur met radiobediening en de pook zijn uiteraard met mooi leder bekleed en hebben het typerende rode stiksel. Het klokkenwerk kent een sportievere lay-out. Als extra optie kan het interieur in Carbon Fiber look worden uitgevoerd. De TI is van buiten duidelijk lager afgesteld en heeft mooie 18″ inch (+19″ als extra optie) lichtmetalen velgen. De remklauwen zijn rood en de auto heeft natuurlijk ook sideskirts. Kortom een oogstrelende uitvoering geheel volgens Alfa traditie.

[nggallery id=329]

15 gedachten over “Meer dan de moeite waard: Alfa Romeo 159 MY2011

  • 18 mei 2010 om 23:44
    Permalink

    “Meer dan de moeite waard: Alfa Romeo 159 MY2011”
    Maar wat is er hier nu de moeite waard???!!!!!!
    Nog steeds niet de brood nodige motoren de basis is nog steeds die 120PK 8 klepper die pas na een bezoek aan squadra met 160pk Lekker soepel loopt en de pk/kg balans beter maakt dan die van de oude 105pk in de 1245 wegende 156 sedan.

    FGA read my lips als jullie serieuze meer auto’s willen verkopen en vooral Alfa keer dan terug naar je roots lichte snelle soeplewagens met heerlijke ALFA motoren ook al is de basis een FIAT motor met een redelijke prijs geen BMW geld vragen (een 33 koste het zelfde als een kadet maar was meer lol en uitrusting voor de zelfde gulden). De giulieta mag dan lichter zijn dan de concurrentie maar voor een auto iets kleiner dan de 156 is hij nog steeds gewichtig. Voor de 159 ik heb het vaker gemeld:

    weg met die 1.9 8V en weg met die GM troep mensen willen geen Opel motor met een Alfa koets.

    Dus 1.4 Muliair er in met 135 en 170Pk ipv 1.8 en 1.9
    1.6 JTDm II er in ipv 1.9 8V
    1750 TBI 200
    1750 TBI 235
    Busso 3.2 V6 mutiair 300PK
    Busso 3.2 V6 mutiair Turbo Q4 QV
    Busso 3.2 V6 mutiair Twin Turbo Q4 GTA Als M3 killer

    Uiteraard allen voorzien van hardware Q2 en optie Q4 en/of DDCT programma breed.

    En kijk eens bij de concurrent aan de andere kant van de grens in beieren met hun efficent dynamics.

    En doe eens wat aan dat slechte imago om te beginnen geef standaad 5 of meer jaar garantie ook als deze is verhandeld.

    Met bovengenoemd aanbod vergroot je je markt ipv je te beperken tot een nice markt waar de ware Alfisti niks vind wat hem aantrekt en de leasemarkt niet op zit te wachten dan een enkel gek die bij gebrek aan beter een mooier toch een 159 koopt.

    De 159 is gewoon de beste koop in het D segment als het gaat om uiterlijk en algemeen weg gedrag en is gewoon een lekkere GT, maar de keuze is niet reuze maar eerder diep teleurstellend.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2010 om 00:06
    Permalink

    @ ar 159

    “een 33 koste het zelfde als een kadet maar was meer lol en uitrusting voor de zelfde gulden”

    Dat heeft het bedrijf toch uiteindelijk de kop gekost? 😛

    Beantwoorden
  • 19 mei 2010 om 08:14
    Permalink

    Moet toch opmerking maken over de 33.
    Die was bij het type 3 zeker geen goedkope auto maar kwam precies op het juiste moment op de markt.
    Die werd dan ook bij bosjes via de lease verkocht en werd zo de best verkochte Alfa Romeo in Nederland.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2010 om 12:53
    Permalink

    AR159 heeft zeker gelijk, de traagheid van het toepassen van nieuwe motoren in nieuwe modellen is echt stuitend.

    Maar toch wil ik er eentje, een zwarte of rode met TI-pakket en uiteraard de 1750 erin 🙂

    Beantwoorden
  • 19 mei 2010 om 18:07
    Permalink

    300 pk uit een busso 3.2 is niet te doen. Zelfs een 3.7 busso haalt het amper. Dat is een iets wat te dromerige gedachte. Multi-air alleen zal niet de 50 pk winst kunnen ophoesten.

    2 turbo’s lijkt me ook overbodig. Maak dan een facelift model waar een atmosferische Maserati V8 in past. Nothing beats cubic inches. Turbo’s geven alleen maar problemen en narigheid.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2010 om 18:12
    Permalink

    BMW prijzen? In de lease misschien, maar volgens mij heb je een 3 serie toch echt niet vanaf 29000. Bovendien, mijn partner heeft er 1, continue gedonder en de 4 cilinders zijn absooooluuuut niet vooruit te branden.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2010 om 21:23
    Permalink

    @ Reginald

    Helaas hebben ze dit soort acties weer niet op alle modellen dus alleen op de 8 kleps diesel. Dat is nu net wat ik bedoel dat ze meer dingen programma breed moeten doen niet dat bekropen gedoe hierdoor zijn er heel wat potentiële klanten die toch wat anders gaan shoppen. Ik ken diverse mensen die wel een 159 wilde maar door de gebrekkige visie en bekrompenheid en afscherming. Zijn ze allemaal hij de concurrent (vooral VAG en BMW) terecht gekomen. Want ja daar heb je wel diverse combi mogelijkheden gewoon DSG in de optie lijst 4×4 op diverse modellen etc. Als je bij de dealer nu vraagt om de 5 deurs mito (die in 2014 komt) zeggen ze o daarvoor hebben we een Gulietta u kunt hem al bestellen hoor. Als of iemand ie een B segment wil een veel duurdere en zwaardere C segment wil als de keuze er niet is. Dag klant die gaat naar Ford voor een fiesta ook een leuk ding met goed weg gedrag. Alleen de Italianen doen helaas zo iets ik snap daar geen jota van. Ik wil al jaren een diesel met semi auto maat of DDCT. Zodat mijn vrouw er ook in kan reiden (ivm met linkerheup problemen met koppelingspedaal). En rijd ik dus altijd in de 159 niet dat ik dat erg vind. Omdat FGA niks had heeft ze nu van doffe ellende een VW. Die ik graag van het pad zie verdwijnen ik ben die Duitse ellende wel een beetje beu geef mij maar een ford of een Italiaan. De 500 is te klein pas de kinderwagen niet in de panda is het ook net niet. de Punto heeft alleen een zwak presterende semi automaat de Mito komt met DDCT maar heeft maar 3 deuren wat niet handig is met een 2 jaarige en een pasgeborenen. Voor de winter willen we de VW weg hebben maar wat zijn de alternatieven weer geen FGA. Wat zijn de opties? Weer z’n VAG ding een PSA of wat anders?? In het B segment vind ik de Mito en de Punto het leukst ondanks de neus verminking op de Punto EVO en de zoetsappige koplampen van de Mito. Dan hebben we keuze nummer 3 de fiesta en die heeft alleen een brandstof slurpende vloeistof automaat wat we ook niks vinden. Een tweedehands 156/147 selespeed dan? Die wil ze niet meer de 156 hebben we gehad was er pretige wagen maar we zijn nu een stap verder. een tweede 159 met selespeed geen denken aan geen GM motor in een Alfa basta! Ik had gehoopt op een Punto of Mito 5 deurs maar die krijgt nog niet de twinair 105 pk met ddct. Licht blokje hoop pit na bezoek aan squadra nog meer pit.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2010 om 22:38
    Permalink

    Het huidige motorengamma is inderdaad teleurstellend. Ik denk dat dit veranderd, bij de opvolger van de 159. Deze staat al voor 2012 geplanned.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2010 om 00:19
    Permalink

    @Il Quadrifoglio: Ik hoop dat Alfa Romeo van de 159 geleerd heeft. Dit is een voorbeeld hoe het niet moet. Dat klanten weglopen verbaast me dan ook niks.

    Ik had lange tijd de Guilietta op mijn lijstje staan als opvolger van mijn 147. Echter door de recente berichtgeving over de opvolger van 159 die uitkomt in 2012 ben ik van mening veranderd. Ik ga nu voor de Giulia.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2010 om 10:14
    Permalink

    @AR 159: what about een Delta (4-deurs, classy, zuinige motoren) met een sporttronic/SelecTronic (moet ie benzine of diesel zijn?)

    Beantwoorden
  • 20 mei 2010 om 10:34
    Permalink

    Te groot als ik het goed lees. Wat hij nodig heeft is een PuntEvo met DDCT als ik het goed begrijp.

    Een MiTo vijfdeurs bestaat gelukkig niet…. Mogelijk gaat de Ypsilon 2011 dit gat opvullen. Een prachtige compacte optie met alle luxe en mogelijkheden verwacht ik. 😉

    Beantwoorden
  • 20 mei 2010 om 13:31
    Permalink

    Mmmm, die Ypsilon zou um idd kunnen zijn! Moeten ze dan weer niet 3 jaar wachten voordat ie met DDCT beschikbaar word…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.