Meer details over de Alfa Romeo Spider 2015

duetto

Er sijpelen wat nieuwe details binnen over de toekomstige Alfa Romeo –Duetto– Spider, waarvan we exact een jaar geleden te weten kwamen dat deze in samenwerking met Mazda in Japan gebouwd zal worden en dat het model in 2015 debuteert. De nieuwe Spider wordt een strategisch zeer belangrijk mondiaal model voor Alfa Romeo en zal zich prijstechnisch onder de 4C (en 4C Targa) positioneren. Beide modellen zullen samen overigens het Milanese merk onmiskenbaar als sportief label herintroduceren aan de wereld.

De nieuwe Duetto is designtechnisch evenals de 4C, de Maserati Quattroporte en Ghibli, een project dat onder leiding van de voormalige Lancia-designer Marco Tencone tot stand zal komen. Italiaanse klasse en schoonheid, zullen dus naar verwachting opnieuw tot een uniek resultaat leiden. Het wordt volgens de Britse bron Autocar geen puur retromodel dat direct teruggrijpt op voorgaande Spider’s, maar een nieuw idee met het juiste historische DNA. Qua verhoudingen en bepaalde techniek, zal het nodige met Mazda gedeeld worden, zoals bijvoorbeeld de positionering van grille en de luchtinlaat aan weerszijden, die iets lager komen te zitten. Verder zal de auto maar weinig aan z’n Japanse neefje doen denken.

duetto2

Het ontwerp komt dus zoals eerder bekend werd niet van Pininfarina, die de prachtige Duettottanta Concept in 2010 creƫerden (foto boven), maar is van Centro Stile Alfa Romeo zelf. Daarmee wordt een goede traditie helaas doorbroken. De nieuwe Spider wordt ongeveer 4 meter lang en 1,7 meter breed. De 1.4 TBI wordt zoals bekend een zeer belangrijk blok voor de verkoop, met een vermogen van 120 tot 170 pk. Bovenin zal ongetwijfeld met andere motoren gespeeld worden, zoals de 1750 TBI die ook in de 4C ligt. Vermoedelijk zal het totale gewicht van de achterwielaangedreven nieuwe tweezitter behoorlijk laag zijn, wat de prestaties uiteraard ten goede zal komen. Voor de lanceerdatum spreekt men over november 2015.

6 gedachten over “Meer details over de Alfa Romeo Spider 2015

  • 29 juli 2013 om 23:29
    Permalink

    Zomaar een vraag;

    Waarom gebruiken ze niet hetzelfde platform als van de 4C?

    Er jammer dat ze niet het baanbrekende concept van Pininfarina gebruiken zoals hierboven!
    Naar mijn mening de eerste echte AR-uitstraling sinds de allereerste Spider; elegant, sportief en lichtvoetig

    Beantwoorden
  • 30 juli 2013 om 00:08
    Permalink

    @ Di Segno

    Ik denk dat de koolstofvezel monocoque van de 4C simpelweg te duur is. Deze Spider moet veel meer een volumemodel worden, en de 4C basis is daar te hardcore voor. Er komt trouwens ook een 4C Spider voor het echte stuurwerk in de open lucht. :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 30 juli 2013 om 08:55
    Permalink

    Wat een afknapper. Iedereen lag te kwijlen bij de duettottanta en nu bouwen ze hem niet. Gemiste kans (zoals de Fulvia). Bovendien hoort een Alfa spider van pininfarina te zijn!

    Beantwoorden
  • 30 juli 2013 om 11:51
    Permalink

    @Di Segno ja het platform van de 4C is te duur en bovendien komt er nog een 4C Targa.

    Voor Mazda wordt het de opvolger van de Miyata / MX5 die in enorme aantallen is geproduceerd. Het is met bijna 1 miljoen exemplaren de meest geproduceerde tweezitter ooit. Voor Alfa Romeo is samenwerking met Mazda slechts de enige mogelijkheid om tegen een aantrekkelijke prijs een nieuwe Spider te kunnen ontwikkelen.

    Het lijkt me sterk dat het een puur Italiaanse auto wordt omdat 80-90% straks onder de naam Mazda zal worden verkocht. Alfa zal concessies moeten doen naar Mazda om de samenwerking in stand te houden.

    Beantwoorden
  • 30 juli 2013 om 12:16
    Permalink

    @Mareblu

    Ik begrijp wat je bedoelt, wat Il Quadrifoglio, ook over heeft. Anderzijds; op die manier kun je de schreeuwende kosten van die carbontechniek verdelen over de aantallen.

    Misschien dat het voor de concessies nog mee zal vallen, aangezien het geweldige marketing is als het publiek weet dat de AR en MX5 onderhuids zelfde is; de rij-eigenschappen kunnen linken aan een AR is een verschrikkelijk leuk verkoop-argument natuurlijk(zal nooit hardop gebruld worden…). AR heeft wel een enorme uitstraling, het is niet voor niets dat VAG er op zit te azen

    Beantwoorden
  • 30 juli 2013 om 18:04
    Permalink

    Over hoe de Spider eruit zal komen te zien, zal de komende anderhalf jaar flink gespeculeerd worden. Met als “hoogtepunt” dat uiteraard Autobild/Autoweek als eerste weet wat het resultaat is. Ik verwacht volgende week al…. NOT.

    Carbon monocoque kent een zeer gelimiteerde productiecapaciteit en is inderdaad veel te duur. 4C en 4C Targa zijn/worden imago-makers. Een (zoveelste) voorbode op wat (hopelijk) komen gaat.

    De tekening die Autocar liet zien heeft niets met Italiaanse creativiteit en flair te maken. Men neme een 4C neus en braden er een standaard roadster omheen. Beetje de duitse manier van “ontwerpen” allemaal dezelfde neus met een ander koetsje (kleiner/groter) en klaar. Ze verlagen zich echt niet tot een dergelijk niveau….

    De Spider (en GTV) 916 waren ook niet voor de volle 100% Pininfarina ontwerpen, maar droegen eveneens de signatuur van CentroStile/Walter de’Silva….

    Vergeet ook het betrouwbaarheids-imago van Mazda niet. Daar profiteert Alfa in de publieke opinie wel van. Het wordt ongetwijfeld een prima kruisbestuiving!

    We zullen zien wat het wordt…. Nog immer spannende tijden, met helaas maar begrijpelijk nog weinig tastbaars en enkel mooie beloften.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.