Meer details over de toekomst van Maserati

Maserati toekomst

Eigenlijk weten we alles al als het om de toekomst van Maserati gaat, maar het Duitse Auto Bild zegt dat het inmiddels wat meer details heeft kunnen inwinnen. Bijvoorbeeld over de V6 diesel die de drietand zal gaan toepassen, een evolutie van het blok van VM Motori, waar wij onlangs mee hebben kunnen kennismaken. Deze zal een vermogen van 300 pk hebben en een maximum koppel van maar liefst 700 Nm. Dit blok zal in ieder geval op het nieuwe E-segment model en de SUV leverbaar worden, die respectievelijk vanaf volgend jaar en in 2014 leverbaar zullen worden.

Het E-segment model dat eind dit jaar in productie zal gaan in Turijn (Grugliasco) zal concurreren met topmodellen van BMW en Mercedes en wordt circa 4.90 lang. De nieuwe direct ingespoten V6 benzinemotor in deze auto zal gebruik maken van een dubbele turbo. De nieuwe Quattroporte komt gewoon weer uit Modena en wordt in verband met de nieuwkomer in het E-segment een tikje langer (+2cm) en breder (+6cm). Achterin en qua kofferruimte (+107 liter) zal het topmodel veel meer te bieden hebben dan momenteel het geval is. De nieuwe Quattroporte wordt intussen wel 100 kilogram lichter en verbruikt gemiddeld 30% minder brandstof. De presentatie van de nieuwe Quattroporte zal waarschijnlijk op de autosalon van Detroit plaatsvinden in januari 2013. De SUV waarvan de concept de naam Kubang draagt, debuteert begin 2014 en zal in Jefferson North, Detroit geproduceerd worden, waar ook de Jeep Grand Cherokee van de band rolt. Het topmodel zal zelfs een vermogen van 500 pk onder de kap hebben. CEO Harald Wester verwacht vanaf 2014 minimaal 54.000 Maserati’s op jaarbasis te kunnen verkopen. Dat is negen keer de huidige hoeveelheid.

4 gedachten over “Meer details over de toekomst van Maserati

  • 7 februari 2012 om 13:10
    Permalink

    Eeuwige schande, een Maserati die altijd synoniem was met een prachtig uitlaatgeluid nu met diesel…

    Beantwoorden
  • 7 februari 2012 om 15:00
    Permalink

    Tsja Lamborghini en Porsche kunnen zich nog beroepen op een agrarische achtergrond, al zou de laatste ook “nooit” 😉 een diesel uitbrengen.

    Met 300pk uit een 3.0 wel een beul van een motor, ben benieuwd.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2012 om 17:41
    Permalink

    Een mooie E-segment sedan met drietand en een dikke diesel onder de motorkap… Dat klinkt als een smakelijk geheel, laat maar snel komen! Als Porsche ermee weg komt dan zou ik niet weten waarom Maserati niet.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2012 om 22:30
    Permalink

    Niets zo fijn als een moderne diesel. Altijd power onder de knop en bij de tap niet arm.
    Kom maar op met je benzine!! 8)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.