Meer details over de toekomstige Alfa Romeo Spider

Het is alsof Alfa Romeo onze overdenking over de Spider van vandaag heeft gelezen, want vanmiddag is naar buitengekomen dat de toekomstige open sportieveling ook stilistisch veel weg zal hebben van de legendarische Duetto. Hiermee is bevestigd dat het om een echte ‘Duetto’ zal gaan. Het platform is in basis de SkyActiv ondergrond van de volgende generatie Mazda MX-5. De nieuwe in Hiroshima gebouwde Duetto heeft achterwielaandrijving en zal uitblinken in rijdynamiek en prestaties. De Alfa deelt (zowel binnen als buiten) geen stilistische elementen met de Japanse tegenhanger en krijgt zelfs geheel eigen transmissies en motoren.

Wat die motoren betreft spreekt men over 1.4 MultiAir motoren van 135 tot 175 pk en een zeer krachtig topmodel (QV) met 1750 turbo van 280 pk. Dit nieuwe blok dat aan een gerobotiseerde TCT transmissie is gekoppeld, komt bijvoorbeeld ook in de 4C te liggen. Dit aluminium blok bevindt zich al in verre staat van ontwikkeling en zal vanaf eind 2013 in de Fabbrica Motori Automobilistici (FMA) te Pratola Serra in productie gaan. De nieuwe Spider Duetto volgt, volgens deze informatie vandaag, in het eerste kwartaal van 2015.

5 gedachten over “Meer details over de toekomstige Alfa Romeo Spider

  • 1 juni 2012 om 20:29
    Permalink

    Was de brera spider niet al vroeg 2010 gestopt. Dan is er straks een gat van 5 jaar. Hoppelijk vinden ze tegen die tijd weer wat klantjes. Buiten de EU moeten ze een nieuwe markt aan boren en zal het hoppelijk wel goed gaan binnen de EU zal dit wel wat minder zijn.

    Maar veel geduld word wel beloont met RWD in de nieuwe spider en pittige motoren. Toch blijf ik een kleine V6 een gemis vinden. En wat die Amerikaanse 3.2 Pentastar zal doen we zullen zien en horen. Word het een blok die ons de busso doet vergeten of word het een tweede Amerikaanse domper. Maar een V6je zou het open reiden wel veraangenamen vooral in de tunnels.

    Maar 3 jaar is nog wel heel ver weg in autoland.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2012 om 09:24
    Permalink

    @AR 159: klopt, een goedklinkende V6 zou niet misstaan alhoewel deze motor nooit in het chassis van de mazda zal passen…

    Beantwoorden
  • 2 juni 2012 om 12:18
    Permalink

    Erg lange ontwikkeltijd lijkt me dat.. En dat terwijl ze nu al aangeven welke motoren er inkomen. En dit betreft nog maar de verwachte datum. Alfa heeft daar ook een reputatie in opgebouwd. Pfff, wat een geduld hebben we nodig bij dit merk.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2012 om 14:28
    Permalink

    De motoren weten ze al omdat deze ook voor de 4C en Giulia bestemd zullen zijn. Ik snap die periode trouwens wel, je kunt moeilijk alle modellen tegelijk introduceren. Beetje spreiden is belangrijk. Vanuit de huidige situatie gezien snap ik je reactie wel Raaf. 😉

    Beantwoorden
  • 3 juni 2012 om 14:27
    Permalink

    @Lusso, moet best lukken hoor, een LS1 swap (amerikaans v8 blok van chevrolet) is een populair truukje voor mx-5jes, in landen waar men minder moeilijk doet over auto-modificatie.

    Mooi overigens dat er dus ook op een 1.4 met 135pk gemikt wordt, waar de 4c echt al de hogere prijsklasses moet bedienen, mag de nieuwe spider dus meer een volume model worden. Als ze ene instapper onder de 30k kunnen krijgen zal dat ongetwijfeld lekker gaan verkopen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.