Melfi en Cassino maken zich klaar voor nieuw akkoord

Langzaam maar zeker vindt Marchionne met Fiat de weg naar een werkbare structuur voor alle nationale fabrieken. Het akkoord van Mirafiori geeft de doorslag wat de CEO betreft voor wat nog komen gaat. Pomigliano d’Arco en Mirafiori waren moeilijk te nemen drempels, die nu ondanks de nodige tegenstand toch zijn overwonnen. Of het nu een kwestie van de lijn doortrekken is valt echter nog enigszins te bezien. Twee goed presterende fabrieken ten zuiden van Rome moeten namelijk nog tekenen. De SATA fabriek van Melfi en de fabriek in Cassino. Cassino, waar de Giulietta, Delta en Bravo worden gebouwd, lijkt er al lang klaar voor, dus uit die hoek vallen weinig problemen te verwachten. De SATA fabriek in de regio Basilicata staat echter bekend als een sterke thuisbasis van de FIOM. In de fabriek waar de Punto gebouwd wordt, speelde afgelopen zomer nog een hoog opgelopen kwestie, in verband met enkele werknemers die door Fiat op non-actief waren gesteld. De FIOM greep het incident volop aan, om via de pers te ‘bewijzen’ dat Fiat van noord tot zuid eigenlijk een onmenselijk beleid voert. Uiteraard speelde de hervorming die Fiat in de planning had, hierbij volop mee in de gedachten van deze radicale bond die deel uitmaakt van de overkoepelende CGIL.

In de fabriek te Melfi werken 5700 werknemers en bestaat onder andere ook uit een groot ontwikkelingscentrum voor nieuwe technieken. De FIOM wil vooral voor de poorten van deze fabriek de barricaden weer gaan opwerpen, omdat het er een redelijke aanhang heeft en het zich nu bovendien kan beroepen op de goede resultaten van de fabriek. Een laag rendement was tot nu toe immers het belangrijkste argument om vóór een akkoord te zijn. Maar niet iedereen in Melfi heeft een rode vaandel in z’n handen. Een andere vakbond zoals bijvoorbeeld de FIM (onderdeel van de CISL) heeft al te kennen gegeven dat de werknemers niet bang hoeven te zijn voor een hoop onrust. De fabriek heeft volgens hen een rolmodel en zal gewoon door kunnen gaan waarmee het bezig is, zonder dat er veel hoeft te veranderen. Er worden in Melfi circa 1400 Punto modellen per dag geproduceerd in 15 ploegendiensten per week binnen vijf dagen (2 pauzes per dag van elk 20 minuten).

Cassino staat volgens velen bekend als de modernste en best renderende fabriek van Italië. De fabriek in de provincie Frosinone (Lazio regio) past nu al een jaar lang het productiemodel toe, dat momenteel elders zo moeizaam tot stand komt via een nieuwe contract. Alleen de pauzes moeten nog worden aangepast, maar daarbij verwacht de lokale vakbondsleider van de UILM geen problemen. De werkgelegenheid en nieuwe investeringen hebben rond Cassino altijd hoger in het vaandel gestaan dan andere zaken volgens deze woordvoerder.

2 gedachten over “Melfi en Cassino maken zich klaar voor nieuw akkoord

  • 20 januari 2011 om 23:10
    Permalink

    Wat ik raar vind is dat er bij elke fabriek opnieuw een gevecht moet worden gehouden.

    Je kan niet zeggen we maken 1 afspraak voor alle fabrieken in italie en die vallen allemaal hieronder.

    Ciao

    sQuadra

    Beantwoorden
  • 21 januari 2011 om 10:40
    Permalink

    @Squadra: Dat was wel de bedoeling ooit..maar Italië is een fragmentatiebom en feitelijk een mislukte republiek..dus probeer dan maar iets in één keer te regelen. De laatste die dat redelijk lukte had zo’n mooie helm op en bracht de Romeinse groet. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.