Lancia4Ever

  • Investeren in (duurzame) lithium.

    Stellantis maakte vandaag tevens bekend dat het als eerste autoproducent investeert in de productie van lithium en dat het aandeelhouder is geworden van de […]

  • Gecorrigeerd! Maar pijnig uzelf niet te veel, want het zijn maar getypte letters op een beeldscherm. 😉

  • Innoveren moet.

    Daarover zijn we het allemaal wel eens, zeker in deze uiterst onvoorspelbare tijden van hoop en vrees, van oorlogseconomie en energietransitie. Dat een innovatie dan soms nog niet heel […]

  • ‘Flagship Store’

    Voor de ervaring van een mooie grote Alfa Romeo-winkel moet je voorlopig in Milaan wezen (foto onder), maar de kop is eraf. De verkoopstart van de Tonale is vorig weekeinde in Italië […]

    • antwoordde 1 week geleden

      Verkoop van deze auto via internet zie ik niet zitten; op foto’s kan ik deze auto nog steeds niet waarderen. Hopelijk in het echt beter te pruimen. Ik zou kiezen voor een tweedehands Stelvio of Giulia; auto’s met wel goede verhoudingen.

    • niccolo antwoordde 1 week geleden

      Dat de liefhebber zijn auto het liefst koopt bij de dealer om de hoek, is bekend. Maar aan een bedrijf (dealer) zijn kosten verbonden. Daar wringt het: als er onvoldoende consumenten zijn die bereid zijn voor deze meerwaarde te betalen, dan komt die friendly neighbourhood dealer in zwaar weer. Er zijn onvoldoende liefhebbers om een fijnmazig dealernetwerk in stand te houden. Ik denk dat er ergens in de verkoopketen plaats is en blijft voor een dealer, maar de rol zal veranderen. Liefhebbers gaan elkaar op andere plaatsen ontmoeten. Elk nadeel heb z’n voordeel!

    • Minder dealers ok, maar verkopen vanaf een digitale brochure is waanzin! Het is geen stofzuiger!

    • Je moet ongekeerd denken: De auto moet via internet verkocht worden omdat ze geen dealers meer hebben. Iedereen weet dat dealers behalve service ook een leger verkopers zijn, waarvan de resultaten niet zomaar met een website te evenaren zijn. Maar dat leger moet je wel hebben… en bij gebrek daaraan moet de website het maar gaan doen. Het geeft aan hoe ver Alfa Romeo heen is.

  • “FAST”

    Met de introductie van een ‘klassieke’ dikke V12, zou je haast denken dat Ferrari een wat achterhaalde SUV-achtige op de markt wil dumpen. Niets is minder waar, want men zegt dat de Purosangue hoge […]

  • Onrustige tijden.

    De toekomst is alles behalve voorspelbaar, zeker als het om deze tijd gaat. Naast de geopolitieke aardverschuiving die we nu zien, is er ook de grote onzekerheid rond een komende […]

  • Aan de Cielo de eer.

    De prachtige open Maserati MC20 Cielo presenteerde zich nu nog met de krachtige V6 ‘Nettuno’ aan de wereld, maar zal over niet al te lange tijd ook als volledig elektrische drietand […]

  • Alleen de naam leeft voort.

    Heel cru gezegd, is de Fiat Doblò niet meer. Een daar bedoelen we natuurlijk mee dat de door Fiat zelf ontwikkelde praktische bestelwagen met de klinkende naam Doblò, zal o […]

    • Jammer. Zeker de eerste versie Doblo was onverwoestbaar. Erg populair in België ook. Gelijktijdig was de vormgeving zowel van zowel eerste als tweede versie wat controversieel.

  • Memorabele maand mei.

    De Lancia Ypsilon is er al sinds 2011. We weten bij AutoEdizione nog goed hoe we met splinternieuwe chique stadsauto van Lancia in dat jaar door het Toscaanse landshap zoefden. […]

    • Ik hoop dat Lancia dit min of meer spontane succes in de oren knoopt. Prijs, uitvoering en doelgroep waren waarschijnlijk precies goed afgestemd.

    • Goed afgestemd, mede omdat de Fiat Punto ontbrak en veel Italianen toch blijkbaar graag een Italiaanse auto willen. Naast de nieuwe Ypsilon in 2023 zal ook een nieuwe Alfa Romeo komen in dezelfde klasse. Benieuwd welke het beter zal gaan doen in de verkoop.

  • Op zoek naar technologische neutraliteit.

    Er wordt in Italië momenteel koortsachtig nagedacht over hoe de auto-industrie op het schiereiland zich zal moeten ontwikkelen, wil men de werkgelegenheid […]

    • Dat er nog heel veel auto’s op fossiele brandstof verkocht worden, oké.

    • Dat er nog heel veel auto’s op fossiele brandstof verkocht worden, oké. Dat waterstof wellicht ook nog wat wordt, oké. Dat de luchtvaart voorlopig op kerosine zal blijven vliegen, ook oké.

      Maar… de Italiaanse auto-industrie heeft meer nodig dan een elektrische 500. Elektrisch is de groeimarkt, het zal doorgroeien en men heeft gewoon zo snel mogelijk een volledig modellengamma nodig.

      Ik hoop dat dit geen smoesje gaat zijn om de afwezigheid van nieuwe investeringen goed te praten… zoals we vaak gezien hebben.

  • De toekomstige Ducato ook als Toyota.

    De middelgrote bedrijfswagens van Stellantis, waarvan de Fiat Ducato al ten tijde van FCA en PSA een zeer belangrijke basis vormt, gaan binnenkort een nieuwe fase in. […]

  • Al 20 dagen maar nu officieel.

    In de grote Stellantis-fabriek van Cassino is sinds een dag of 20 al de productie van start gegaan van de Maserati Grecale naast die van de Stelvio en Giulia. Alle drie […]

  • ja toch best knap dat Duitsers zelfs lucht goed kunnen verkopen. 🙂 Klopt weliswaar een beetje maarrrr… Hemel is in mijn NL hoofd daar waar ik misschien heenga als ik maar genoeg avondgebedjes doe op m’n blote knietjes. Daarom schreef ik de ‘Lucht’ met een hoofdletter: Come il cielo limpido! 🙂

  • ‘Lucht’

    ‘Cielo’ staat voor de ‘Lucht’. Maserati geeft een zeer Italiaanse naam aan de open MC20, die met z’n sportieve en tegelijkertijd chique voorkomen, vanaf 2023 een unieke plek inneemt in het gamma […]

    • ja toch best knap dat Duitsers zelfs lucht goed kunnen verkopen. 🙂 Klopt weliswaar een beetje maarrrr… Hemel is in mijn NL hoofd daar waar ik misschien heenga als ik maar genoeg avondgebedjes doe op m’n blote knietjes. Daarom schreef ik de ‘Lucht’ met een hoofdletter: Come il cielo limpido! 🙂

  • Veel chroom en een grote ‘L’.

    Lancia heeft nog niets laten zien van de beoogde nieuwe stijl voor de toekomst. Wel is het al heel duidelijk dat men bepaalde kernwaarden uit de hoogtijdagen van het merk […]

    • Tegenwoordig zijn de logo’s of naam bij andere merken (dikwijls) zwart.
      Volvo, Polestar, Skoda, etc. Geen chroom meer.
      Misschien enkel maar bij de ‘top’-versies ? Geen idee.
      Mooi ? Nee, vind ik niet. Maar dat is vandaag de mode.

      Ik weet niet of Lancia (weer) de voorloper zal zijn om een mooi logo (met kleur ipv zwart) te maken / lanceren als eerste.
      En de rest (Duits dus) volgt dan jaren later….
      Vorsprung bij die Duitsers ??? Hahaha….zeker niet in design en “wohlfühlen” (hihi).

    • Orso antwoordde 1 maand geleden

      Wat een marketinggezever over een nieuw logo, dat mogelijk al eind dit jaar te zien zal zijn. Met dat tempo is het begrijpelijk dat er in de komende 6 jaar maar liefst 3 nieuwe modellen verschijnen. Liever zie ik op korte termijn een paar nieuwe modellen met het oude logo, dat er nog best mag zijn.

  • Fiat Uno en Tipo.

    Het gerucht deed al een tijdje de ronde en zou vanuit een bron in Brazilië zijn gestart. Inmiddels wordt het een hardnekkig geluid; Fiat’s nieuwe B-segment SUV uit het Poolse Tychy, zal […]

    • Heel fijn, hard nodig. Jammer dat deze niet al 5 jaar geleden is gekomen. Het zal wel een EV worden, gezien de plannen voor Fiat. Uno is een prima naam, heb ik met veel plezier in gereden, 75SX van ‘91. Had ik eigenlijk nooit weg moeten doen. Al was de Coupé wel een fijne vervanger 😊

  • Eindelijk weer internationaal.

    Na circa 10 jaar zal Lancia weer een internationaal Italiaans merk worden. Vandaag werd dat in Turijn onder leiding van CEO Luca di Napolitano gevierd door een eerste […]

    • Mooi bericht inderdaad al hoop je altijd op sneller en zou ik zelf gekozen hebben voor na de Yps de Delta.

    • Goede keuzes. Ben ook benieuwd naar de Italiaanse huiselijkheid, want die huiselijkheid ontbreekt vaak in de huidige auto’s. Teveel gadgets en te weinig sfeer. Alcántara, velours, hout, duidelijke en goede kleuren zullen het doen.
      PS Nog iets anders: graag ook een snelle special van de Lancia Ypsilon, bijvoorbeeld ‘by Abarth’, Rallye, Evo… blauw, geel, donkergroen, dieprood, wit met beige alcantara sportinterieur

  • Afscheid van een icoon.

    De in 2007 onder Marchionne geïntroduceerde herinterpretatie van de iconische Fiat 500, gaat binnenkort met pensioen. De nieuwe elektrische 500 neemt het stokje over. Reden dat dit […]

    • Dus eind 2023 zal de laatste (benzine) 500 geproduceerd worden ?
      Is dat niet de kip met de gouden eieren slachten ?
      Weten ze nu al bij FCA – sorry Stellantis – dat binnen 1 jaar en 7 maanden bijna niemand meer een benzine 500 wil ? Maar wel “allemaal” een elektrische ?
      Rare jongens, die Romeinen….

      • De nieuwe Lancia Ypsilon krijgt volgens mij nog een hybride-motor, naast de EV-variant. Dus de 500 wellicht ook nog. Het zouden de laatste (nieuwe hybride) ICE’s zijn van voormalig FCA.

        • Er is nog geen “nieuwe” Ypsilon.
          Wil je zeggen dat de 500 voor nog 1 jaar en 7 maanden (weer) een andere motor / aandrijving krijgt ?
          Wanneer ?
          Smijt het geld maar langs deuren en vensters buiten…

    • Dat lijkt inderdaad op de kip met de gouden eieren slachten! Een benzine- 500 kost 8000 euro zonder belastingen en de EV 500 komt op ruim 20.000 euro. Dat wordt een veel kleinere doelgroep voor de 500, want veel mensen hebben niet het geld om een 500E aan te schaffen. Maar goed, er zal wel over nagedacht zijn. Maar….de Punto en de Alfa modellen Mito en Giullietta verdwenen ook van het toneel en we zagen wat er niet voor terug kwam. Een verklaring kan dan zijn dat er niets of te weinig verdiend wordt aan de benzine- 500?

      • Misschien spiegelen ze zich aan Mercedes en Audi ? Die hebben ook plannen om geen volgende generatie A-klasse en A1 meer te produceren.
        Reden : op de “grote” modellen wordt meer verdiend.
        Maar… welke “grote” modellen heeft Fiat ????
        En ging Fiat niet de “onderkant” bedienen ? Lees de goedkopere / betaalbare auto’s leveren ?
        Lancia / Alfa gingen Mercedes / Audi als “benchmark” nemen (maar hopelijk zonder dezelfde verwaande “premium” ambities), niet Fiat.

        Nee, ik snap echt niet waarom de benzine-500 er uit moet en nog enkel elektrisch.
        Voor de CO2 doelstelling hoeft het niet : een 500 kan onder de geëiste grenswaarde zitten. Mits de juiste keuze qua motoren en hybride ondersteuning.
        De nieuwe Euro 7 norm geldt pas vanaf 2025 (ten vroegste) – waarom dan al einde 2023 stoppen met de kleine benzinemotoren ?

    • Volgens mij is de 500 met de Panda veruit de bestverkopende Italiaanse auto. De Panda moet het vrijwel uitsluitend hebben van de Italiaanse markt, de 500 is de enige die het buiten Italië goed doet. Die schrappen voor er nieuwe goed verkopende modellen zijn, maakt dat de overgebleven dealers nog verder in de verdrukking komen. En klanten gedwongen elders moeten winkelen.

      Ander punt: zou leuk zijn ook iets te lezen over hybride 500X en Tipo.

    • Overigens is de Tipo Hybrid Red in BE vanaf €32.000 al een stukje goedkoper en met een basiskorting van €3200 en “overnamepremie” van €3500 blijft daar slechts ruim €25000 van over. Maar zelfs zonder die laatste korting en met BPM, als de hybride vanaf €25000 en de Red editie net onder de €30000 zou zijn, was de auto in Nederland veel kansrijker.

    • Standaard werkwijze: Fiat verlaat een segment, want er is geen geld meer te verdienen. Alle klanten die toe zijn aan een nieuwe auto, gaan dus elders winkelen. Vervolgens komt Fiat er na een tijd komt achter dat er toch nog geld te verdienen is in het betreffende segment en maakt dan weer een model. Natuurlijk valt dan de verkoop weer wat tegen, want alle oude klanten zijn overgestapt.

    • Vervolg:
      Voorbeelden: Mito, Punto, Delta, Giulietta, 159 SW etc etc.
      de 500 heeft Fiat van de ondergang gered, er zit een forse marge op, maar blijkbaar stoppen ze ermee. De prijs voor een 500e is zo hoog, dat daar voorlopig echt geen aantallen gemaakt worden.
      Zelden een bedrijf gezien dat het potentieel zo slecht benut. Wat een armoe.

  • ‘Tsjiieeloo’

    Het is duidelijk dat Maserati maast exclusiviteit, vooral ook erg Italiaans wil zijn. Er komen nieuwe namen op de markt, die de toekomst inluiden van het merk uit Modena. Na Folgore voor […]

  • Dank voor jullie reacties! Na verwoede pogingen krijg ik helaas de plugin niet gecorrigeerd. Het stemmen werkt inderdaad niet. Uiteraard blijf ik hieraan werken om het een keer wél functioneel te krijgen!

  • Meer laden