Lancia4Ever @mattia-mariani-2-2-2-2 ?

actief 4 dagen, 13 uren geleden
  • Even leek het erop dat volgend jaar de stilte voor een deel zou overheersen in de Alfa Romeo-fabriek te Cassino. Gelukkig mag eind volgende maand ook op het Milanese merk het glas worden geheven als het om […]

    • Heel goed nieuws eindelijk. Mild hybride moet optie worden voor elke motor type dan zijn ze echt goed bezig maar de time 1.3 maakt de instapper lichter en met 180pk geen stakker. Hopelijk is deze motor. Ov optijd om de dalende giulia verkopen de goede kant weer op te buigen. Als het goed is zal hij ook wat goedkoper zijn en dus betaalbaarste worden voor particulier en in meer leas budgetten passen. Nu die SW nog die voor de EU markt O zo belangrijk is.

    • Ik kan me niet voorstellen dat een 1.3 meer CO2 gaat produceren dan een 2.0. Gewicht speelt op onze markt ook een rol: Ik weet niet wat de gewichtsbesparing gaat zijn t.o.v. de huidige GME, maar als het de auto onder een lager wegenbelastingtarief gaat vallen, wat de auto voor de particuliere markt direct aantrekkelijker zou maken.

    • Dit zal gewoon voor veel meer verkopen gaan zorgen de Giulia zal in NL wel wat goedkoper gaan worden!

      Ciao

      Squadra

    • @Hilbert

      Je hebt het over een nooit bestaande versie van een ooit bestaande misschien mooie maar commercieel totaal geflopte auto…..

    • @Mareblu. De Renegade zal de WLTP uitstoot al hebben. Teruggerekend naar NEDC op basis van de correlatiemethode zit de Giulia 2.0 nu ook al op 153 gram.

    • @Bartman
      Ben ik nog niet zo zeker van. De Renegade staat met een D-Label in de boeken voor de 110pk, 1.0T (134gr.) en een E-Label voor de 150pk, 1.3 T (144gr.) 500X in zelfde range.Ter vergelijking geen duitse auto maar een Peugeot 3008 zelfde gewicht, zelfde leeftijd, wat langer: B-Label voor de 130pk 1.2 met een uitstoot van 117gr. en een C-Label voor de 180pk 1.6 met een uitstoot van 127gr.

      Ik ben nog niet overtuigd

    • Maar vergelijk je nu wel appels met appels Niccolo? Want dat is momenteel erg lastig, in de database van Autoweek staan bijvoorbeeld NEDC1- en NEDC2-cijfers kris-kras door elkaar. Ik heb ze al gevraagd of ze daar wat aan gaan doen, maar ze zijn het niet van plan, wel gaan ze binnenkort WLTP-cijfers tonen.

      In de database van Autoweek vind ik 115 gr. CO2 voor een 130pk, dicht bij de jouwe, maar omdat er bij jaartal 2016-2018 staat, neem ik eigenlijk aan dat het om NEDC1-cijfers gaat. Dit terwijl wel met NEDC2 voor de Renegade lopen te vergelijken, omdat de uitvoering net nieuw is, hebben we daar enkel NEDC2-cijfers voor.

      Dus wat zijn de NEDC2-cijfers voor de 3008? Is daar ergens een goede bron voor?

  • De Fiat-fabriek in het Servische Kragujevac mag binnenkort een extra model produceren. Zelfs de werktitel van het nieuwe type Fiat is al bekend, te weten project ‘601’. Geruchten waren er al langere tijd, maar […]

    • Echt goed nieuws. Terwijl FCA langzaam de fabrieken weer begint te vullen, ook in de USA, gaan bij Ford in Europa de komende jaren echt hele grote klappen vallen. Schrappen van modellen, fabrieken, vele duizenden werknemers zoals het nu lijkt.

    • Goed nieuws,zou geweldig zijn als dit ook daadwerkelijk ook wordt uitgevoerd !

    • Inderdaad goed nieuws. Niet alleen voor de Italiaanse markt. In vrijwel alle Europese landen is de Punto-klasse het populairst. Geen aanbod is dramatisch voor een merk als Fiat. Of Lancia. Of Alfa.

  • De verkoop op de Italiaanse automarkt nam opnieuw af (-6,3%) en FCA bewoog opnieuw mee in deze neerwaartse spiraal (-9,8%). Op jaarbasis neemt te verkoop van de Italiaans-Amerikaanse groep af met ruim 10% en […]

    • Au, Alfa Romeo met de nieuwste auto’s binnen de Italiaanse tak van FCA nu al de hardste daling. Slecht nieuws.

    • Alfa problemen komen nog steeds door het WLTP effect zoals hier al eerder vermeld. Ondertussen blijft Jeep verbazen met de Renegade en Compass, toch wel super goed ingezien van FCA, compliment.

    • “””Alfa problemen komen nog steeds door het WLTP effect zoals hier al eerder vermeld. “””
      Hahahaha.
      Als er 1 merk is van FCA dat amper of niet getroffen wordt door de WLTP normen, dan is het wel Alfa Romeo.
      Fiat en Lancia met de twin-air benzine en de twin-air op CNG : die worden niet meer (nieuw) geleverd.
      Maar de Stelvio en de Giullia hebben daar geen last van.
      Of dachten ze echt dat een Delta en Bravo rijder “zomaar” zou overstappen op een Giullietta ? Fout, verkeerd gegokt.
      SM zat er niet mee in om 5 % marktaandeel te verliezen bij het opdoeken van Lancia. Een deel van de Lancia kopers zou wel overstappen naar Fiat en Alfa. Was de gedachte.
      De realiteit is anders.

    • De goede cijfers voor de kleine Lancia bewijzen voor mij het ongelijk van de FCA leiding. En bewijzen dat er grote behoefte is aan een model boven 500/Panda. Overigens niet alleen voor de thuismarkt. Ook in bv Nederland is het marktaandeel gehalveerd.
      Verder mag FCA niet klagen over dalende verkoop en verlies marktaandeel. Dat was immers precies de bedoeling. Ik heb op dit forum al ongeveer een jaar geleden voorspeld dat de verkoopcijfers bij ongewijzigd beleid de komende jaren structureel zullen blijven dalen. En dat FCA in Italië de eerste plaats gaat verliezen.
      Hopelijk gaat het nieuwe model uit Servië die trend keren. En gaat FCA na die Punto opvolger ook serieus werk maken van kleine en middelgrote luxewagens onder de naam Lancia.

    • FCA is al langer de weg kwijt, maar telkens weten ze je weer te verbazen met nieuwe blunders.. ongelofelijk dat jullie (Autoedizione) hier telkens weer iets positiefs uit kunnen halen… wie zit er te wachten op een mild hybrid of een oude lancia?

    • Het was de bedoeling van Marchionne en de vorige leiding dat er minder verkocht wordt, maar dat zou in winstcijfers gecompenseerd moeten worden door stijgende verkopen van Jeep, Alfa Romeo en Maserati. Nu dat eerste heel hard gaat en tweede vrij moeizaam verloopt begint men wakker te worden en lijkt de huidige leiding geneigd te zijn in te grijpen.

    • Beter een aas in je mouw dan een mouw in je… 😂
      Ik heb dat ook gelezen maar uit Tychy is nog niks doorgedrongen dat daar op wijst en Kragujevac doet een cross-over en geen hatchback

    • @Hans75

      Zo ongeveer iedereen die nu diesel rijdt zit te wachten een mild hybrid als soort vervanger. Zoals je mag weten, de diesel gaat verdwijnen.
      Wat bedoel je met een oude Lancia?? Als er een nieuwe Lancia Y komt (nog erg twijfelachtig maar laten we het hopen) hoe kan dat een oude Lancia zijn?? .

    • rijd zelf ook een diesel (159 2,4jtd), maar zou liever een full electric hebben… denk dat hybrid achterhaald is…zeker nu de subsidies weg zijn.. is alleen full electric met een beetje range waar de lease/veelrijder op zit te wachten

    • Wat de komende jaren een succes wordt (mild hybride, stekkerhybride, elektrisch) is echt helemaal en totaal en uitsluitend volkomen afhankelijk van de SUBSIDIE die de EU overheden gaan verstrekken.

      Zonder subsidie is elektrisch behoorlijk kansloos, zonder subsidie is stekkerhybride behoorlijk kansloos (op dit moment is dit marksegment aan het instorten), maar, ook zonder subsidie is mild hybride heel kansrijk.

      Tja, wat gaat er gebeuren. In het ene EU land zal het subsidie regime heel anders zijn dan is het andere EU land. Gelukkig voor de autofabrikanten bestaat de wereld meer uit alleen de EU…..

  • Mocht het je zijn ontgaan, FCA investeert de komende tijd niet alleen in haar huidige productiefaciliteiten, maar neemt zelfs een voormalige fabriek onder handen. Mopar zal namelijk haar intrek nemen in een […]

  • Hybride 1.0 en 1.3 Firefly motoren zullen van de band rollen in Termoli, terwijl de dieselmotoren niet direct uit de productie zullen gaan. Dat is geen slecht nieuws voor de fabriek in de zuidelijke regio […]

  • Over het algemeen gezien is het nogal gepolariseerde politieke Italiaanse landschap, tevreden over FCA’s vormgeving van het productieplan voor de Italiaanse fabrieken de komende jaren.

    Van noord tot zuid z […]

    • Dat zijn echt mooie berichten. Top!

    • Hopelijk komt het er ook inderdaad van. Het wordt meer en meer het plan van de laatste kans. Het zou natuurlijk ook helpen als de Italianen zelf wat chauvinistischer zouden zijn… het aandeel buitenlandse auto’s in Italië blijft mij verbazen.

  • De investeringen van FCA tot 2021 komen zoals bekend op 5 miljard euro en betreft 13 nieuwe modellen, inclusief updates. Gisteren mocht Pietro Gorlier de plannen aan overheid en bonden nader bekendmaken. De […]

    • @dmantione : helemaal mee eens !

    • Maar liefst 5 miljard tot 2021! Krijgen de bestaande modellen vast allemaal nieuwe wieldoppen.

    • Het is natuurlijk onzin om een compacte Maserati SUV een massaproduct te noemen. Hoezo? Wat heeft dat met elkaar te maken? Je kan in compact heel veel prestige bouwen en dat is waar het Manley met Maserati om gaat.

      Een perfect plan van FCA, ben er bij mee en het bewijst het gelijk aan alle kanten. Eerst Noord Amerika (Jeep / Ram) en Zuid Amerika (Jeep / Fiat) met degelijke investeringen goed op de kaart zetten en nu is Europe aan de beurt.

    • Overigens, het is niet zo dat de Fiat 500 BEV een ‘gewone’ 500 met batterijen en elektrischte motoren wordt. Die zouden ze net zo goed in Polen kunnen bouwen. Het wordt een E variant in de steeds groter wordende 500 serie (zoals ook de X en de L)

    • 5 miljard is een druppel op de gloeiende plaat voor een compleet autoconcern.
      Audi investeerd in zijn eigen modellen al 40 miljard.

      Kortom FCA is ten dode opgeschreven, zal nooit meer kunnen concureren met de grote Duitse merken.
      De Japanse merken pakken ook nog steeds veel marktaandeel, en de Koreaanse merken worden ook steeds sterker.
      Franse merken blijven ook marktaandeel vasthouden ten koste van oa Fiat.
      Kijk alleen maar naar de verkopen van de Renault Captur tov de Fiat 500x.

      Binnen nu en 5 jaar splitst FCA zijn verliesgevende activiteiten af, Fiat en Lancia gaan naar Renault. Alfa Romeo en Maserati worden “zelfstandig” en zullen dan waarschijnlijk speelbal gaan worden van wat investeringsbedrijven of Chinese autoproducenten.

      Marchionne had Alfa Romeo dus toch gewoon moeten verkopen aan Volkswagen 6 jaar geleden, want dat had ze meer geld opgeleverd dan de huidige situatie. 🙂
      Inmiddels heeft VW geen interesse meer, en hebben ze nu Cupra gelanceerd als sportiever alternatief voor Seat (en Alfa Romeo).

    • @Specht

      Het blijft jammer dat sommigen hier zo slecht geïnformeerd zijn. Die 5 miljard is alleen voor de (productie in een paar) Italiaanse fabrieken,

    • Indrukwekkend dat sommigen toch weer verleid worden om recht te praten wat krom is, terwijl dat niet langer de lijn van de firma is. Om het even te zeggen waar het op staat: FCA heeft het overal verkloot behalve in de V.S. en zelfs in de V.S. enkel Jeep en RAM. Met Chrysler, Dodge, Fiat, Alfa Romeo en Maserati wordt ook in de V.S. geen geld verdiend.

      Dat gezegd denk ik dat 5 miljard wel een stuk meer is dan een druppel op een gloeiende plaat, maar niet tot een ommekeer zal leiden, om twee redenen: Fiat werkt enerzijds vanuit een achterstand, en anderszijds investeren ze minder dan de directe Duitse en Franse concurrentie.

    • Ja Hoekree, het lijkt er inderdaad verdacht veel op dat dmantione er soms helemaal niks van weet, zoals je het uitdrukt.

      Het is natuurlijk helemaal prima dat men hier allerlei meningen verkondigd maar wat concrete feiten zou volgens mij fijn zijn.

    • Eens met het niet op de man spelen. We zijn allemaal liefhebber, sommige erg optimistisch, andere minder optimistisch.
      Lang hoorde ik tot de eerste groep maar nu niet meer. Er is grote achterstand en de B-klasse, ondanks SUVs en zo, is in Europa nog steeds veruit het grootst en FCA levert hier niks. Onbegrijpelijk. Waarom zou FCA in de A-klasse wel kunnen verdienen en in B-klasse niet?
      Kort samengevat: FCA Europa zit in een flink dal. Een aankondiging van investeringen is niet voldoende om weer vrolijk te worden. Als er straks goede mooie nieuwe auto’s worden geïntroduceerd, word ik wel weer vrolijk. Eerst zien!

    • Ben het helemaal met CCHans en Dmantione eens.

  • In de FCA-fabriek te Cassino (provincie Frosinone) heeft men een aantal vruchtbare jaren achter de rug, maar ook hier is inmiddels de vaart er aardig uit aan het raken. De orders van de Giulietta lopen steeds […]

    • Het duurt allemaal veel te lang om een vuist te kunnen maken in de markt…

    • Inderdaad en de reden dat je straks niet “eventjes” keihard kunt gaan trekken is dat ervaring met de technologie nodig is. In 2020 beginnen met hybride is een andere vorm van ervaring dan reeds miljoenen voertuigen op de weg hebben. Dat gaat zowel om ervaring met de technologie zelf (brandstof besparen met hybride is niet triviaal en vereist slimme software om de batterij zo effectief mogelijk in te zetten) als om ervaring hoe je de boel tegen de prijs die de markt dicteert kunt produceren: In een wereld waar hybride de norm is, bepalen anderen de prijs.

      Verder, er is geen enkele reden meer om recht te praten wat krom is. Meneer Manley persoonlijk is namelijk van mening dat de Europese resultaten onacceptabel zijn. Er komen ingrepen. Wellicht niet noodzakelijk degene die wij willen zien, maar met wat ik gelezen heb, is mij duidelijk dat Fiat niet vrolijk nog een paar jaar “Hakuna Matata” gaat zingen.

    • antwoordde 2 weken geleden

      @Squadra

      Het is niet zo dat Ferrari geld zou binnen kunnen halen voor FCA. De vergissing wordt nog steeds regelmatig gemaakt maar Ferrari heeft weliswaar via Exor veel banden met FCA maar is als bedrijf toch echt zelfstandig en geen onderdeel van FCA.

    • Orso antwoordde 2 weken geleden

      Weer het zoveelste staaltje “too little too late”. De WLTP wordt er nu weer met de haren bijgesleept, maar in feite doen ze al 20 jaar niets anders dan modellen niet of te laat vervangen.
      Wat is er nu nog over?
      Panda. Verkoopt nog zeer aardig in Italië, maar is oud en een vervanger is dringend nodig.
      500. Verkoopt nog steeds goed, maar is ook aan een vervanger toe.
      500X. Verkoopt goed in Italië, verder helaas wat tegenvallende verkopen.
      500L. Verkoop neemt flink af. Ook te oud.
      Tipo. Gaat heel aardig, maar aankondigen dat er geen vervanger komt is niet bepaald een goede marketingstrategie. Waar blijven de nieuwe motoren?
      Giulietta. Echt te oud geworden. Goede auto, maar niet meer bij de tijd.
      Giulia. Verkoop neemt alweer af. Update komt te laat.
      Stelvio. Verkoop gaat goed. Wel is tijdig een update nodig. Komt waarschijnlijk niet op tijd.
      Alfa leek een goede nieuwe start te maken, maar inmiddels is het tempo er weer helemaal uit.
      Maserati Ghibli en Quattroporte: update te laat.
      Levante: verkoopt ook minder dan verwacht.
      Alfieri: als die ooit nog komt…… ook weer zo’n geval van veel beloven en niets leveren, zoals voor het grootste deel van de 5-jarenplannen gold en geldt.
      De rest zijn niche-auto’s.

      Kortom: het is qua modellen gewoon compleet hopeloos.
      Inmiddels is ook duidelijk dat er volgend jaar nauwelijks iets nieuws komt. Hoogstens een update van bv de Giulia.
      Een hybride in 2020, terwijl iedere andere leverancier die allang heeft. Nou nou, wat een daadkracht.

      Ik heb de moed opgegeven. We rijden lekker door in onze Italiaanse auto’s (inmiddels 7, 7 en 5 jaar oud), maar bij vervanging ervan zou ik echt niet weten wat ik bij FCA moet doen. Dramatisch is het.

      O ja, ze willen nu ook Comau gaan verkopen. Weer 1,5 tot 2 miljard in de kas, die echter op een of andere manier niet aan nieuwe modellen wordt besteed.

    • antwoordde 2 weken geleden

      Volgens mij is FCA druk bezig het bruidsbed op te maken en alleen maar oog heeft voor zwarte cijfers en aandeelhouderswaarde. Dit om de bruidsschat (=verkoopwaarde) zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
      Teken aan de wand is ook dat er een aantal activiteiten in Nederland, Belgie en Luxemburg worden samengevoegd en dat de individuele importeurs in die landen drastisch worden afgeslankt.

    • antwoordde 2 weken geleden

      Voor degenen die nog niet willen of kunnen accepteren dat de autowereld aan het begin staat van enorme ontwikkelingen: kijk wat GM vandaag te melden heeft, alleen al in N-Amerika 5 fabrieken dicht, 14.000 man op straat….

    • Als ik zie wat bijv. de Duitsers op het programma hebben staan de komende jaren, dan is het italiaanse aanbod pover, beter gezegd nagenoeg nihil te noemen. maar blijkbaar zijn er nog altijd mensen die in sprookjes geloven. Waarom altijd dat recht praten wat krom is!!

    • antwoordde 2 weken geleden

      GM ontslaat mensen, ten minste, als ze niet buigen onder chantage van Trump (hoezo vrije markt?). Maar heeft wel visie: meer zuinige en e-auto’s.
      Probleem bij FCA is de visie voor EU was eerst Maserati en Alfa Romeo omhoog te helpen en dan de rest. Maar bij Maserati na goede start gebeurt al jaren niks en bij Alfa gaat het veel te traag. FCA wil daar scoren met SUVs maar om mee te kunnen moeten ze ook hybride en e-variant brengen.
      Tot een paar jaar geleden heb ik mensen in mijn omgeving geadviseerd Italiaans te rijden. Maar nu zou ik niet eens weten of ik zelf wel een Italiaanse opvolger zou kiezen voor mijn 2 auto’s.
      Het voordeel en sprankje hoop is wel: een flink deel van de Italiaanse bevolking wil graag Italiaans rijden en ook elders in Europa is er nog een schare fans. Als er goede modellen komen, is er markt. Maar niks doen is geen optie.

    • @dmantione

      Je voorbeeld van ‘Philipsje’ (behoorlijk denigrerend volgens mij) geeft aan dat je het toch niet helemaal snapt, denk ik.

      Philips heeft zich de afgelopen jaren zeer terecht ontdaan van alle niet meer bij de werkelijke kern behorende delen. Eerst hebben ze vastgesteld wat Philips werkelijk wil betekenen, de medische zorg om het even simpel en algemeen te zeggen. Toen zijn ze dat op een zeer succesvolle wijze aan het uitbouwen gegaan. Op dit moment mag je Philips zeer succesvol noemen, en ze staan nog maar aan het begin.

    • @dmantione

      Tja, kijk een beetje naar de toekomst zou ik zeggen, met prachtige nieuwe mogelijkheden en uitvindingen. Gaan we vasthouden aan de gloeilamp?

    • Hartstikke leuk een hybride tv met 600+ pk dankzij de V6 met electro motor maar daar worden geen aantallen van verkocht. Ze moeten komen met een 1.3 fire met 150/180pk en mild hybride en plug-in en alle motoren daar boven dan gaan ze aantallen verkopen. En de giulia moet er naast cope (tgv) als nog als station komen 80% of meer van de verkopen zijn in de EU daar waar in dit segment meer dan de helft een station is. Dat ziet er 10x eleganter uit dan de Stelvio die als SUV best geslaagd is maar het is en blijft een SUV en dus niks voor mij en vele anderen die niks met die dingen heeft.

    • Fiat lijkt het inderdaad bijzonder moeilijk te hebben om afscheid te nemen van de gloeilamp ja. De “toekomst” van Mirafiori, een E-segment SUV met ongetwijfeld V8-motor, doet niet bepaald denken aan mobiliteit van de 21 eeuw.

    • @dmantione

      Alfa en Maserati hadden ze inderdaad nooit bij elkaar moeten zetten, hier is een fout gemaakt die Manley nu corrigeert. Zie het zo: Alfa en Maserati hebben een totaal verschillend koperspubliek, dat past niet bij elkaar en moeten heel verschillend benaderd worden. Maserati zit tussen Alfa en Ferrari in. Natuurlijk kan je qua techniek en productie veel samen doen maar niet aan de ‘voorkant’, de commerciële kant.

    • @Hoekree
      en daar ben jij er ook 1 van…. of ben jij soms werkzaam bij FCA en sta jij op het zinkende schip?

    • Wel goed lezen natuurlijk: 13 gerestylede en nieuwe modellen. En de diesel blijft voorlopig bestaan.

      Hoe dan ook: top nieuws, vooral voor al die sceptische commentators op deze site !

    • Over Philips gesproken. Wie doet het licht uit bij Alfa ?

    • Hoekree e.a.
      Geef mij dan eens advies op welke Italiaanse FCA producten ik moet inruilen: een 7 jasr oude Delta 200pk platino, een 7 jaar oude Ypsilon en een 5 jaar oude 180 pk Abarth?
      En ten tweede: eerst verdedig je de strategie tav Alfa en Maserati met hand en tand. Nu zeggen ze zelf dat daar fouten zijn gemaakt…. dus de beste stuurlui zitten ook niet bij FCA.
      Ik raad je aan zelf op de ceo positie te soliciteren.
      Het is daar een puinhoop.
      Helaas.

    • @Hoekree
      Ik ben het Italiaans niet machtig. Maar wat is het verschil? Kennelijk haal jij je info van o.a. deze Italiaanse site en ben je niet werkzaam bij FCA. Daardoor ben jij ook een stuurman aan de kant die roept wat anderen roepen. Of sta jij toch op de brug van het FCA schip?

    • Thanks Henk!

      In de strategie van FCA lees ik toch voornamelijk dat die vwb Fiat gericht is op behoud van productiecapaciteit en werkgelegenheid met bestaande modellen waar voor FCA nieuwe techniek ( motoren) in gestopt wordt.
      Ik lees nergens dat er echt nieuwe Fiat modellen aan komen. En dat lijkt mij toch wel noodzakelijk als je kijkt naar de leeftijd van de huidige modellen
      En wat Alfa betreft… tsja met een restyling van de Stelvio en Giulia en een nog te bouwen SUV ga je volgens mij ook geen baanbrekende verkoopaantallen halen.
      Zeker niet op korte termijn.
      En als je kijkt naar de hoogte van de investeringen (5 miljard) die FCA voornemens is te doen, dan klinkt dat aardig, maar in vergelijking met anderen: bijvoorbeeld VW die 44 miljard investeert, dan is de investering van FCA maar een schijntje.

      Ik blijf erbij dat FCA bezig is om de bruidsschat op te poetsen en zich concentreert op zwarte cijfers en aandeelhouderswaarde. (zie mijn eerder post hierboven)

    • @Dutchbird

      Het gaat alleen over de investeringen in Italië. En een nieuwe 500 serie en nieuwe Panda serie zijn niet nieuwe modellen?

      Maar acht, helaas, ik heb geen medicijn voor een chagrijn (dat rijmt maar het is dan ook bijna Sinterklaas)

  • Italië snakt naar nieuwe impulsen om de economie te stimuleren en FCA zal daarin opnieuw uitkomst in bieden. Eind deze maand hopen vakbonden in een breed overleg met Lingotto, eindelijk concrete toezeggingen […]

    • Goede berichten, eindelijk.

    • En de langverwachte GTV? Of gaat Alfa enkel nof SUVjes bouwen?

    • Het is natuurlijk goed nieuws, maar niet de auto’s waar we op zitten te wachten en we weten ook dat we de komende 3 jaar niet veel meer dan dit hoeven te verwachten. In het grote plaatje ben ik bang dat het beeld hetzelfde blijft.

    • Nou, nou 3 nieuwe modellen!!!
      Nee, daarmee gaat FCA de markt echt veroveren. TOP nieuws is dit zeg!

    • https://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid28996-analyse-wacht-fiat-chrysler-een-grote-verbouwing.html

      Aardige analyse… FCA is een dood paard aan het worden.
      Kwestie van tijd totdat ze niet anders kunnen dan merken afstoten, verkopen of sluiten.

    • @Specht

      Laten we alsjeblieft, alsjeblieft, die wat eenzijdig en wat bekrompen denkende financieel analisten hier niet teveel ruimte geven.

    • @mareblu

      er zit uiteindelijk nauwelijks praktisch verschil tussen beleggingsspecialist of financieel analist. het gaat ze uiteindelijk alleen om geld en niet het bedrijf of de producten.

    • Als Marublu de moeite doet om inhoudelijke te reageren en uitlegt waarom hij gelijk heeft, en dat met een simpel spelen op de man “het is een financieel iemand, dus alleen daarom al heeft hij ongelijk”, dan wordt een discussie voeren wel erg moeilijk.

      Natuurlijk kijken mensen uit de financiële hoek naar de centen. Maar de centen zijn nu precies waar het om draait en in deze de totale verwaarlozing van de Europese tak. Afstoten is dan vanuit financieel oogpunt inderdaad slimmer dan verlies na verlies blijven maken. Er staan zinnige dingen in dat artikel, zoals synergie in het A- en B-segment.

    • @dmantione

      Het is simpel mijn mening dat het beleggingsspecialisten en financieel analisten hoofdzakelijk om het geld te doen is (niet zo raar, dat dat is hun beroep), en niet om het bedrijf of de producten.

      Met goede investeerders is het andere koek, zoals Marcel Boekhoorn die een bedrijf als de Hema een langdurige een gezonde toekomst wil geven, of, inderdaad, Exor, die in de persoon van John Elkann een langdurig duurzame en financieel gezonde toekomst wil geven aan CNH en FCA. en niet de makkelijke weg van de uitverkoop zoekt.

    • Ik denk dat het tijd is dat Exor nu daadwaarkelijk gaat laten zien dat ze staan voor het erfgoed van de Agnelli’s. Nu is er nog geld op de bank en liggen er dus nog goede kansen het tij te keren. Als de Agnelli’s gaan rentenieren daarentegen….. Ik denk dat het geen verbazing zal wekken als ik zeg dat alle tekenen helaas zijn dat de Agnelli’s wel aan het rentenieren zijn. Van de 2 miljard die nu als dividend wordt uitgekeerd kun je bijvoorbeeld veel meer doen dan in dit artikel wordt aangekondigd.

  • De FCA fabriek in Goiana (in de staat Pernambuco) is nu drie jaar open en heeft inmiddels reeds 500.000 auto’s van de band laten rollen. De fabriek wordt Jeep-fabriek genoemd (vanwege de Renegade en de C […]

    • Zo kan het dus ook. Ik denk dat de Italiaanse collega’s zo’n bericht met gemengde gevoelens zullen lezen.

  • Zoals al vaker gezegd, is het voor ons liefhebbers van het merk Fiat redelijk frustrerend om te zien hoe er volop ontwikkelingen gaande zijn in Brazilië, terwijl hier de tijd stil lijkt te staan sinds de […]

    • Inderdaad. Neus van de Tipo erop, iets hippere zij- en achterkant, vermoedelijk wat mooier materiaal voor interieur en dashboard en je hebt een auto die in Italië na de Panda het best verkoopt. En ook elders in Europa voor klanten zorgt, en aanloop naar de dealers.

    • Een gemiste kans voor Europa. Weeral.

    • Ik zie bij de in Brazilie ontwikkelde auto’s de laatste tijd een nieuw FIAT logo…
      Lekker mondiaal bezig FCA!

  • Als liefhebber van de Italiaanse automobiel sta je er misschien niet snel bij stil, maar er is een grote groep fans die net zo gepassioneerd zijn over tractoren van het schiereiland. De Italiaanse tractor kent […]

  • FCA gaat stevig investeren in de Braziliaanse markt de komende jaren en dat is ook precies de reden waarom we in Sao Paulo deze week een strak gelijnde SUV onthuld zagen worden. De naam Fastback is al even […]

    • antwoordde 1 maand geleden

      Jammer dat dit super ding, en de Toro voor de EU niet mogelijk zijn. Het dashboard wordt hier niet getoond maar is ook spectaculair en digitaal vernieuwend. Laten we hopen dat voor de EU de investeringen nu ook eindelijk gaan komen.

    • antwoordde 1 maand geleden

      Word een beetje moe van de steeds herhaalde suggestie als zou er in Europa geen geld meer te verdienen zijn met non-premium-auto’s. Denk dat b.v. PSA en Renault (en zelfs VW/Skoda) laten zien dat dat prima kan ALS je op een slimme manier aantrekkelijke auto’s bouwt. Onbegrijpelijk dat Fiat een markt waarin ze vorig jaar nog bijna 800.000 verkochten, zo laat creperen. Van 300.000 stuks in Zuid-Amerika alleen kun je ook niet leven, deel dan op zijn minst de ontwikkelingskosten van de Argo met een Europese versie. Als je 350.000-400.000 Panda’s en 500’s verkoopt, dan moeten daar toch ook mensen tussen zitten die een maatje groter willen groeien…

    • De lijnen zijn wel aardig, maar eigenlijk is dit ontwerp in alles niet(!) Italiaans. Misschien een beetje Lamborghini Urus. Ook geen fraai ontwerp. Teveel lijnen, teveel lagen, en terwijl diverse Europese merken afstappen van alle overdaad, wordt deze overdaad door FCA geïntroduceerd. Helaas.

      NB Waar blijft de Alfa Giulia Coupe, Maserati Alfieri, Maserati ‘3-serie beater’, de nieuwe Alfa Giulietta, Giulia SW, Mito ‘SUV’? Breng Lancia weer tot leven. Andere merken introduceren ook nieuwe merken. Waarom Lancia niet opnieuw? Waarom krijgen die Amerikanen weer hun zin met hun onsmakelijke producten en te grote ‘cost cuts’ waardoor er geen smaak meer overblijft. Waar blijft de Italiaanse bravoure en trots en het doorzettingsvermogen, en wil te presteren?

    • Orso antwoordde 1 maand geleden

      Dit is nou niet bepaald een Lancia… Eleganza in movimento was de slogan van Lancia. Als het getoonde hok iets niet heeft is het elegantie.

    • antwoordde 1 maand geleden

      Geweldig woest en stoer ontwerp voor de brede latino markt. Ongeschikt voor Europa, of Lancia natuurlijk.

    • @Hilbert

      Probeer nou eindelijk eens iets meer serieuze kennis bij elkaar te grabbelen voordat je hier ongefundeerde klets verkondigd.

      Er is geen sprake van een Amerikaanse FCA die iets te zeggen zou hebben over een Europese FCA, er is alleen een FCA leiding die samen met John Elkann (Exor / Agnelli) bepaald welke investering waar op lange termijn duurzaam verantwoord is.

  • Helaas zijn dit niet de woorden van bijvoorbeeld Pietro Gorlier, maar komen ze van een ervaren voormalige directeur van het Italiaanse bekende automagazine Quattroruote, Carlo Cavicchi, die over een nieuw […]

    • Hoop doet leven zullen we maar zeggen, maar dit valt wel in de categorie “gerucht uit niet-betrouwbare bron”. Ik zou me alleen iets kunnen voorstellen bij een nieuwe Lancia als er op hetzelfde platform meerdere auto’s gebouwd kunnen worden: De markt voor enkel een Ypsilon is te klein. Komt er een Ypsilon dan moet er ook weer iets komen in de hoek van de Punto of Mito. Het klinkt allemaal heel logisch, maar ja, logica was de afgelopen jaren ver te zoeken… nog geen reden tot juichen.

    • antwoordde 1 maand geleden

      Pas als er een officiële aankondiging van FCA zou zijn over Lancia wil ik het wel aannemen. Tot zolang is het verstandig iedere melding over Lancia te negeren. .

    • HZW antwoordde 1 maand geleden

      Er hebben al een paar keer geruchten de kop opgestoken dat de Argo als basis gebruikt zou kunnen worden voor een nieuwe Lancia Ypsilon.
      De huidige Ypsilon is al een klein stukje groter dan de Panda/500.

    • AR 159 antwoordde 1 maand geleden

      @HZW ze moeten de argo ook gewoon hier bouwen in polen of andere gunstige fabriek of op de boot zetten als opvolger van de Punto. Snap de modellen politiek voor fiat sowieso niet zou voor fiat alle modellen wereld weid gelijk trekken doen alle fabrikanten behalve FCA met uitzondering van jeep en de sportwagen varianten (Alfa en daar boven) maar een giulia sw zou hier goed verkopen en minder in de rest van de wereld maar de grootste afzet markt is de EU voor Alfa. En als iemand in de VS ook SW wil zet je hem gewoon tussen de rest op de boot.

    • HZW antwoordde 1 maand geleden

      @AR 159 Begrijp ik ook niet waarom ze de Argo niet gewoon in Europa op de markt brengen, zou het prima doen met nieuwe GSE-Firefly 3 en 4 cilinder turbo motoren van 120pk (3 cilinder), 150 pk, en 180 pk. (4 cilinders)

    • AR 159 antwoordde 1 maand geleden

      @hzw ja Asterix en Obelix zijden het al. “Rare jongens die Romeinen” 😀 met die motoren prima te verkopen hier beter iets dan niets. Maar ook een mito opvolger moet er komen met 3 en 5 deuren. Had er een 5 deurs geweest had die hier voor de deur gestaan😀

    • antwoordde 1 maand geleden

      En als er een nieuxe Punto hybride was geweest had ie bij mij voor de duer gestaan. Maar er komt veel te weinig. En hier lees ik bovebdien dat ook de nieuwe Panda er voorlopig niet komt. Dan raakt FCA definitief eerste plaats in verkoop in Italë kwijt.
      Als er een Lancia komt, dan niet een opgewaardeerde Argo, dat zou een Punto moeten zijn. Nee, de Lancia heeft alleen kans als je er een vooruitstrevende auto van maakt. Relatief licht, ook als hybride en ev, en verder alle opties leveren die normaal alleen op middenklasse auto’s geleverd worden.

    • @Hilbert
      Het autominnend rijdersvolk is in ieder geval niet in de showrooms te vinden om de, voor liefhebbers, door liefhebbers (herinneren wij ons het skunk team nog?) gebouwde Alfa Romeo’s in grote aantallen in te slaan. Mondiaal nog geen substantieel deel van de nog altijd magische 400.000 eenheden. Terwijl in Italië de hamvraag blijft voor of achterwiel aandrijving, investeert Volkswagen de komende vier jaar zesendertig miljard in electro aandrijving en autonoom rijden, worden er allianties met Ford gesmeed, trekt Peugeot Opel uit het slop, etc.etc.etc. terwijl de wereld voet en gaat, staat in Italië de tijd stil. Kappa, Delta, Gamma, Appia, Lambda. Those were the days.

  • FCA blijft zelfstandig. Het was tegen wil en dank ook een belangrijke pijler geworden voor Marchionne, tijdens de laatste fase als CEO tot aan zijn dood. Voor Mike Manley is het misschien nog wel een […]

    • antwoordde 1 maand geleden

      Heb ik een vergelijkbaar verhaal niet eerder gehoord………?

    • antwoordde 1 maand geleden

      Duidelijk een zelfverzekerde houding van FCA c.q. Mike Manley, die moed toont, helemaal in het spoor van Marchionne. Chapeau!

    • Dat verhaal van 400000 eenheden hebben we eerder gehoord. Alleen het jaartal wordt steeds vooruitgeschoven. Het ware beter auto’s te bouwen en te verkopen, zoals autoproducenten dat doen. Er zijn er genoeg hoor !

    • Als Manley stelt in 2020 400.000 auto’s te verkopen, dan komt de vraag op: Waarmee? Kun je 400.000 auto’s verkopen met enkel de Giulietta, Giulia en Stelvio (plus een vleugje 4C)? Mij lijkt het een onmogelijkheid.

      Om de 400.000 te halen moet het aantal modellen denk ik minstens verdubbeld worden. Dat gaat niet gebeuren, als er op korte termijn nieuwe modellen gelanceerd zouden worden dan zou de marketingmachine al lang op volle toeren gedraaid hebben.

      Kortom, dit zijn enkel praatjes en ik acht Manley slim genoeg dat hij er zelf niet in gelooft.

    • Wat ik op meerdere bronnen op het grote internet lees, gaat de eerste grote ingreep van Mike Manley zijn om Maserati en Alfa Romeo geheel te ontbundelen. Het aanstellen van Harald Wester was daarin een eerste stap. Manley noemt het een vergissing om beiden onder één leiding te zetten, omdat Maserati opeens teveel als massaproductiemerk gezien werd en Alfa Romeo juist te weinig. Twee culturen van auto’s verkopen die intern niet bij elkaar passen. Manley wil Maserati terug positioneren als luxemerk met bijv. Jaguar als natuurlijk concurrent en Alfa Romeo meer op de massaproductie met BMW als natuurlijk concurrent.

    • antwoordde 3 weken geleden


      Op het lijf ban FCA geschreven

  • Normaal gesproken geeft FCA geen commentaar op maandelijkse verkoopcijfers, maar Pietro Gorlier doet dit wel en schuwt de pers niet. We kunnen nu al goed merken dat de nieuwe leider van FCA Europa zeer […]

    • antwoordde 1 maand geleden

      Als FCA op tijd met schonere motoren was gekomen waren de cijfers niet zo rampzalig zoals nu. Makkelijk om de nieuwe norm als oorzaak voor de slechte verkoopcijfers aan te wijzen.

    • Tot eind 2019 is het advies van de EU aan lidstaten voor alle normen en belastingen de NEDC te gebruiken, versie 2 weliswaar. Als de WLTP nu al rampen veroorzaakt, kunnen ze zich in Lingotto de borst vast natmaken als wetgeving daadwerkelijk wordt omgezet naar WLTP. Zondebok?

    • WLTP voor lage verkoopcijfers? Dat wat toch voor lage verbruikscijfers?

    • antwoordde 1 maand geleden

      De autofabrikanten hebben de WLTP norm zelf over zich afgeroepen door met uitstoot- en verbruikcijfertjes te sjoemelen. Dan moet je niet naar die nieuwe norm gaan wijzen als oorzaak van je slechte verkoopcijfers. Maar ja wat kan hij anders zeggen….

    • antwoordde 1 maand geleden

      Mareblu heeft helaas helemaal gelijk. Wat Fiat, Lancia en kleinere Alfa ´s betreft mag FCA niet eens spreken over tegenvallende verkoopcijfers. Immers, er gebeurt precies wat de bedoeling is. Kleine auto’s leveren te weinig marge, toch? Dan is dit toch geen tegenvaller?
      De echte oorzaak is natuurlijk dat het modellenaanbod en de techniek is verouderd. Helaas. Dat kon een tijd verhuld worden doordat Italiaanse regering geen belastingvoordelen gaf aan hybride en EV maar nu die auto’s beter en betaalbaarder worden staat FCA 3-0 achter.

  • Op de dag van de presentatie van de kwartaalcijfers, schrijven we ook dat FCA eindelijk over investeringen spreekt rond het merk Fiat. Pietro Gorlier heeft gisteren te kennen gegeven dat over Fiat te […]

    • En zo zie je maar weer, voor de zoveelste keer, de media kletst maar wat…….

    • @bertone

      Dat zwalkende in dan toch echt het geklets in de media en niet wat FCA doet….

    • @henk
      Correct! Het beleid van Fiat was niet zwalkend maar consequent destructief!

    • Voor de goede orde, de vele, vele blogs op het internet maar ook reacties op veel serieus opgezette sites hoort voor mij ook bij de media, waarop veel gekletst wordt en zelfs schade wordt aangebracht.

    • Zeker Henk, fake news. Allemaal fake news!

    • @niccolo
      Fijn dat je het snapt.

    • Toch raar dat die gekke Duisters (Mercedes, BMW, VW) investeren in A – B en C segmenten ?
      Ze verdienen er niet aan ?
      Niet zoveel als op een D of E segment auto. Of een grote SUV. Dat klopt wel.
      Maar “niks” verdienen ? Nee.
      Maar mocht het zo zijn : je krijgt wel klanten over de vloer die ooit wel eens wat groter gaan kopen.
      Of diegene die al “groot” rijdt, koopt iets “klein” voor zoon, dochter of vrouw.

      Op onderhoud wordt er ook niks meer verdiend ?
      Tja, dan doet FCA beter de boeken dicht en alles verkopen aan de Chinezen, Indiërs of de Koreanen.

      Maar ik denk dat FCA dit stilletjesaan aan het voorbereiden is.
      Tot eer en glorie van de aandeelhouders / familie Agnelli.

    • Inderdaad Koen, jij hebt het begrepen. Ik verwonder me ook vaak m.b.t de reacties alhier. Alsof FCA de wijsheid in pacht heeft en het allemaal goed komt. En de rest van de markt doet het fout.

    • Wat ik her en der zo een beetje lees is Mike Manley zeer misnoegd met de resultaten in Europa en heeft Pietro Gorlier een flinke bezem in de hand gekregen. Dat Alfa Romeo zijn doelstellingen niet haalt is tot daar aan toe, maar er was op gerekend dat Maserati intussen goed geld op de plank had moeten brengen. Nu het krimpt in plaats van groeit is dat reden om in te grijpen.

      Er gaat dus min of meer wat gebeuren, niet gezegd dat dat noodzakelijk goed nieuws is, want het kan net zo goed een flinke snij-actie gaan worden. Maar het huidige beleid van “laat de boel maar verslommeren” lijkt wel zijn langste tijd gehad hebben.

      Wat ik niet gelezen heb, maar doorredeneer is dat als Maserati lekker verkocht had, de noodzaak voor Fiat minder zou zijn en daar wellicht de basis lag voor het uitdunnen van Fiat.

    • @Koen

      Wel even het hele verhaal vertellen Koen.
      Na grote investeringen wordt er nu enorm goed verdient door Jeep en in de USA de pick-up-truck RAM, waarmee nu de investeringen in de EU kunnen worden gefinancierd. Waarom zouden ze boeken dicht doen??

    • @henk

      Wellicht omdat de achterstand inmiddels zo groot is dat het gat niet meer te dichten is en de familie Agnelli van de centjes liever nog een keer leuk op vakantie gaat of zo?

    • HZW antwoordde 1 maand geleden

      Laten ze nu eerst eens beginnen om de Argo in Europa op de markt te brengen.
      Met 3 en 4 cilinder GSE-Firefly motoren van 120pk (3-cilinder) en 150pk en 180pk (4-cilinders)

  • Terwijl we hier in Europa vooral zullen moeten blijven wennen aan de inkrimping van het merk Fiat, dat tot een soort niche stadsautomerk gereduceerd zal worden a la Mini, blijft het ontwerpcentrum van het merk […]

    • ….follow the money

    • onbegrijpelijk

    • Daaag Fiat….

    • Mooi om al die positieve reacties hier de laatste tijd te lezen. Iedereen bekijkt het vanuit een redelijk leken bril. De Autobranche werkt heel anders als veel mensen denken.

      Fiat is goed en slim bezig

      Ciao

      Squadra

    • @squadra
      En jij? Jij bent zeker een doorgewinterde automobiel manager met enorme kennis over de en van de autobranche?

    • The Dutchbird,

      Al 18 jaar inmiddels, dus ja dat klopt, er gaat een hele hoop veranderen de komende jaren zeker op aandrijftechnieken. Maar de aankoop van auto’s zal gaan veranderen en het onderhoud. FCA wil niet teveel ballast naar deze transitie en dat is slim. Brazilië is een heel andere markt met totaal andere regels.

      Ciao

      Squadra

    • @Squadra

      En zo is het precies!

    • Volgens Italiaanse media zou de nieuwe topman voor EMEA, Pietro Gorlier, anders dan Marchionne, er sterk over denken Fiat in Europa een veel groter gamma te geven. Met veel meer dan alleen het A-segment. Bron:Il Giornale.
      Laten we het hopen …….

    • Helemaal juist @Squadra.

      Fiat is de komende paar jaar op een zeer verstandige manier de (Europese) markt bewerken. Helaas is dat op dit moment niet op basis van directe hoge verkoopaantallen, maar dat komt zeker terug. Ze hebben de technieken op de plank liggen, alleen is het simpelweg commercieel niet verantwoord om ze te introduceren. De ontwikkelingen gaan dusdanig snel, dat het alweer veroudert is bij introductie. Als het juiste moment daar is heeft Fiat een compleet modellen gamma gereed staan, maar dat kan wellicht ook sneller gaan dan je verwacht.

  • Alfa Romeo had zich begin 2018 ten doel gesteld om naar de 100.000 verkochte eenheden op jaarbasis op te klimmen op ons continent. Hoewel het een beter jaar is dan ooit (+7.6%), lijkt vooral dankzij de […]

    • Geen verrassing. Van de Giulia had er allang een Coupe en SW moeten zijn. Geen keus is geen klant.

    • De nieuwe modellen worden voor voor de USA en China onwikkeld maar de Europese markt is momenteel wel nog steeds de grootste voor Alfa. Onbegrijpelijk dus dat de modellen waarnaar de Europese markt vraagt niet ontwikkeld worden of van de markt verdwijnen terwijl er slechts elke twee jaar een nieuw model wordt gelanceerd. Ik denk dan aan een Giulia SW, nieuwe Mito en nieuwe Giulietta die er al moesten geweest zijn + een kleine SUV op het platform van de nieuwe Giulietta.

    • Onbegrijpelijke hoe de Italianen denken over nieuwe modellen in Europa.
      Ondertussen lacht de concurrentie zich kapot.
      Je zal maar fabrieksarbeider bij FCA in Italië zijn.
      En wat te denken over die autodealers in Europa die van FCA jaren geleden moesten investeren in een grote moderne showroom .
      Onbegrijpelijk.

    • Concurrentie in Europa op kleine auto’s, oké. Wie maakt die zoal?

      Daihatsu – Verdwenen
      Daewoo/Chrevrolet – Verdwenen
      Renault/Dacia – Sterk wistgevend
      PSA/Opel – Opel opeens weer winstgevend nu het in handen van PSA is
      Volkswagen en de rest van hun groep – Schrijft recordcijfers ondanks schandaal

      Conclusie: De concurrentie is de afgelopen jaren afgenomen en de conculega’s schrijven mooie cijfers.

    • Vraag ook eens aan Audi of hun A1 en A2 winstgevend zijn.

    • Als aanvulling:
      – Ford draait financieel al jaren heel slecht in Europa, ondanks hele goede verkopen (Fiesta best verkochte auto 2017). Dus alleen met afbraakprijzen valt verkoop te halen. Dreigt momenteel Europe te gaan verlaten!
      – Opel draait deze hele eeuw al (!) financieel heel erg slecht in Europe, al de hele eeuw tot nu toe geen winst gedraaid. Zware reorganisatie momenteel onder beheer door Peugeot. Zonder Peugeot failliet en verdwenen!

    • Alfa Romeo moet dan ook geen auto’s van het formaat Panda te maken (en het artikel gaat over Alfa). Geen idee waarom je er de kleine stadswagens bij betrekt.

      Alfa kan wel iets op de markt brengen van het formaat Mito (Audi A1). Niet om er grote winsten op te maken maar wel om jongeren betaalbaar met het merk kennis te laten maken (of als tweede auto) en om zo merkentrouw bij de nieuwe generatie te kweken. Alfa moet je gereden hebben om te begrijpen wat het merk uniek maakt. Nu krijgen de jonge professionals een Audi A1/A2, BMW 1 of Mercedes A als leasewagen wegens geen modern alternatief bij Alfa en als ze promotie maken zouden ze dan plots hun vertrouwde Duitser moeten vervangen door een Giulia? Nogal wiedes dat meerderheid dan gewoon voor een maatje groter van de vertrouwde Duitse 3 kiest. Je kan ook door momenteel weinig winst te maken op een of twee modellen ervoor zorgen dat je in de toekomst veel meer winst maakt door meer modellen met hogere marge te verkopen.

      Kort gezegd: met een bijna lege showroom trek je hoofdzakelijk fanboys aan die je dan nog kan verliezen bij gebrek aan gewenst aanbod

      En wat de Amerikaanse merken en hun dochterbedrijven betreft. Die hebben de voeling met de Europese markt al een paar decennia verloren. GM heeft Saab verkloot en Opel bijna, Ford had Volvo, Jaguar, Landrover, Aston Martin al diep in de rode cijfers gebracht of er toch minstens dichtbij. En kijk nu eens. Voor Saab kwam hulp te laat maar de andere bedrijven zijn overgenomen door Chinezen en Indiërs en die draaien ondertussen goede cijfers. Net omdat ze de Europeërs auto’s laten ontwikkelen voor de Europeërs.

    • Ik begrijp niet waarom FCA de Tipo niet levert met Firefly motoren, ook in hybridevariant. De techniek hebben ze, de productie van een firefly zal echt niet duurder zijn dan een fire en door lager gebruik en minder belasting aantrekkelijker voor de EU markt. Investeren in een nieuw model is te duur, schijnt, maar dit zou weinig hoeven kosten. Veel minder dan een 600 pk Giulia waarvan er 250 vermocht gaan worden.

    • Die redenering lijkt me te kort door de bocht, omdat het hebben van een merk op zich kosten met zich meebrengt: Klantendienst, marketing e.d. moeten operationeel zijn wil je één auto verkopen. Je kunt dus prima marge maken op een verkochte auto, terwijl een merk als geheel verlies draait. Hoeveel een merk moet verkopen hangt sterk van de situatie, maar een drempel ergens tussen de 100.000 en 200.000 lijkt een goede vuistregel. Wordt dat niet gehaald, is het slimmer om een merk opdoeken. Alfa Romeo lag dus aan het infuus en ligt dat eigenlijk nog steeds.

      Mijn uitspraak over geld in het laatje is gebaseerd op sterk toegenomen verkopen van de Giulietta sedert de introductie van de Giulia, zonder dat met de prijzen gestunt is. Dit in tegenstelling tot de Tipo, die als prijsvechter in de markt gezet is.

    • Die 100.000 hadden ze best kunnen halen als ze niet op de Nice markt gericht zouden zijn. Een beetje leuk aangeklede giula kost nu 50mile dat is een te hoog bedrag voor aantallen. Een basis giulia met 1.4 of nu de nieuwe 1.3 fire met 140/150 pk en 180 pk zouden in de eu de aantallen verhogen en een sw uit brengen. Daarnaast ontbreekt een hybride al zou het alleen een mild hybride zijn met 5-15km range zou het merk zeker in NL aan meer verkopen helpen. De Mito had niet alleen als 3 deurs maar zeker als 5 deurs beschikbaar moeten zijn voor aantallen en een imago builder als de geannuleerde GTA. Zowel de mito als de giulietta moeten vernieuwd worden met moderne motoren en mild hybride als optie hebben en die moet ook naar de giulia en stelvio. Voor zowel de eu als de Chinese markt is een giulia met 1.3 fire goed voor meer verkopen.

  • Het is totaal geen verrassing, maar toch voelt het als een kleine schok de verkoop van Magneti Marelli aan het Japanse Calsonic Kansei. De eventuele verkoop van de Italiaanse onderdelengigant kwam welbeschouwd […]

    • Mooi punt: de naam van de nieuwe onderneming wordt Magneti Marelli CK. Niet slecht bedacht, want wie kent Calsonic Kansei, terwijl ‘iedereen’ Magneti Marelli kent.

    • @Hilbert
      Dat is geen 6.2 mld waard, dus daar zal wil niets mee gebeuren……

    • Ik denk dat er nog wel degelijk plaats is voor Lancia als ze kleine series bouwen. Ik ben er zeker van als ze morgen een gelimiteerde versie van bvb een nieuwe reïncarnatie van de Delta integrale bouwen, ze er met gemak 1000 exemplaren van kunnen slijten. En zo zijn er veel iconische modellen die op basis van bestaande platforms nieuw leven kunnen ingeblazen worden.

    • En… Fiat kondigt aan een buitengewoon dividentje uit te keren van €2 miljard. Niks investeren met het geld van Magneti Marelli, maar hop het geld naar de aandeelhouders. Fiat doet een Philipsje.

    • Mij verwondert dat niet.
      Heel het schuldenvrij maken van FCA heeft maar 1 doel : de aandeelhouders / familie Agnelli / Exxor zoveel mogelijk laten “cashen”.
      En dan de boel te verkopen.

      95 % van de winst in Amerika ?
      Ook niet verwonderlijk. Dat heet “creatief boekhouden” : de winst daar boeken waar die het minst wordt belast.

      Herinner u GM en Opel : Opel verlieslatend totdat PSA het overnam. Binnenkort schrijft Opel geen rode cijfers meer.
      Maar ja : Opel mocht de ontwikkelingskosten dragen van de Insigna, die ook als Buick werd verkocht. De kosten voor Opel, de volle winst per verkochte Buick voor Buick.

  • Meer laden