Lancia4Ever @mattia-mariani-2-2-2-2 ?

actief 1 dag, 8 uren geleden
  • Maar liefst 4 maanden (van november tot februari) zal de historische fabriek van Maserati in Modena nagenoeg stil komen te liggen. Op deze locatie worden nog mondjesmaat de Alfa 4C en de jongste versies van […]

    • De tent wordt klaargestoomd voor een overname maar ook daarin hebben ze zich vergaloppeerd. Het is een extreem reactief bedrijf geworden. Too little too late.
      Wie geen modellen vervangt is ten dode opgeschreven. Die vijfjarenplanbla is gewoon gel*l. Er komt niets in 2019. Niets.

    • @Hans: FCA wordt uiteindelijk in leven gehouden door klanten die auto’s kopen en door gemotiveerde dealers. Dat lukt niet al te best daar waar het de Italiaanse merken betreft. Alles gaat naar Jeep. Bij Alfa begint het steeds meer te lijken op de zoveelste halfslachtige poging. Fiat is uitgekleed. Lancia is doo
      Als je alle gerechtvaardige klachten en analyses afdoet met beste stuurlui staan aan wal, dan verandert er nooit iets en wordt het Italiaanse deel van FCA gewoon opgedoekt. Je kunt toch met de beste wil van de wereld niet beweren dat men bij FCA een goede strategie volgt?
      Schulden afbouwen prima. Vervolgens niet investeren is de dood in de pot.
      Ik heb drie Italiaanse auto’s. Als het zo blijft gaan, zijn de vervangers dan helaas van andere merken.

    • Geen moment verrassend, diesel voor de auto is dood, dat moeten we nu toch wel weten. Toekomst voor VM? Nauwelijks.

    • @Hans
      Evenals de beste waarnemers.

    • @dutchbird, eenmalige cash is zo op. Maar wel wat held voor nieuwe modelen te ontwikkelen.

    • @Dutchbird

      Voordat je iets roept moet je het wel eerst snappen. Het is een top deal !!

      Net als alle andere auto fabrikanten zet nu ook FCA de onderdelen organisatie buiten. Met, zoals gezegd, een top deal, de naam blijft bestaan, het blijft in Italië, zeer lang lopende contracten, MM wordt er beter van, en een hele goede prijs om te kunnen investeren in de eclectische toekomst..

    • @dmantione

      Het is echt jammer, maar er is geen vraag over de toekomst van de diesel, die toekomst is er gewoon niet, de (EU) politiek heeft de diesel vermoord. We kunnen er over huilen misschien of doen wat FCA doet, afschrijven.

    • Huilen over de diesel doe ik niet, alleen analyse. Huilen over FCA wel, want de toekomst daarvan ziet er nog veel slechter uit dan die van de diesel.

      Het is te hopen dat MM een eigenaar heeft gekregen waarbij het zich kan ontplooien en het valt te hopen dat de Italiaanse merken ook spoedig in handen komen van een eigenaar die ze wil ontwikkelen.

    • Inderdaad is dat precies het scenario waar we al enkele jaren naar kijken. Je hoopt dat je het allemaal verkeerd ziet, maar wordt met bewijs na bewijs na bewijs geconfronteerd. Ik geef FCA minder dan 2 jaar, dan is het weg, of is een rompbedrijf van Jeep/RAM geworden.

      De visie van Marchionne was een concentratie van de automobielindustrie in enkele reuzeconcerns. Op dit punt heeft hij het faliekant mis gehad, GM is uiteengevallen, Ford deed dat eerder. Met zijn eigen FCA gaat dat ook gebeuren, alleen kunnen we hem niet vrijpleiten dat het na zijn tijd gebeurt, omdat hij het zelf in gang heeft gezet. De enige reuzen die vooralsnog overblijven zijn Volkswagen en Toyota, voor zolang het duurt.

  • Ferrari werkt momenteel volop aan een plug-in hybride systeem die op meerdere modellen zal worden toegepast. Op deze beelden uit Fiorano is goed te zien hoe een zwaar gecamoufleerde 488 als basis fungeert. Men […]

    • Wat is er helaas en geforceerd aan de prachtige naam Purosangue ??

    • Mmm en Ferrari die bijna geen geluid maakt dat is wel wennen. Kunnen ze niet een mooie waterstof v12 maken voor dit soort auto’s nee geen brandstof cel maar gewoon vuur en metaal. Voor het overgrote deel vind het prima maar stille Ferrari’s 🤔

    • @AR 159
      De hybride Ferrari’s zullen totaal niet stil worden. Integendeel, ze hebben een spectaculair nieuw soort hybride systeem gepatenteerd dat veel uitlaadgeluid kan produceren, en heel veel vermogen!

    • Als je op de valreep tóch een SUV maakt als een merk dat zichzelf eigenlijk altijd een aparte status mag toedichten en je noemt deze Purosangue… Dan zeg je toch…Dit hadden we eigenlijk niet moeten doen?? Of ben ik nou gek..

    • Er is denk ik sprake van heel veel misverstand.

      Er staan GEEN puur elektrische Ferrari ’s in de toekomstplanning, dat is vanwege de lage aantallen niet nodig (speciale overeenkomsten). Wel doet Ferrari hierin veel ontwikkeling, met name voor Maserati. Ferrari gaat alle elektrische aandrijving voor Maserati ontwikkelen en bouwen.

      Er staat voor Ferrari vooralsnog GEEN plug-in hybride (PHEV) in de planning.

      Wat WEL in ontwikkeling is door Ferrari is hybride aandrijving voor V8, V6 en Lijn 4, met een zeer innovatief elektrisch hybride systeem (gepatenteerd). Hiervan gaan op termijn ook Maserati en Alfa profiteren.

  • Geruchten over de lancering van een grote SUV van Alfa Romeo worden de laatste tijd wat hardnekkiger. Men spreekt over een presentatie eind volgend jaar. Toch heeft FCA bijvoorbeeld nog niet officieel […]

    • Deze week in Italië nabij Modena een licht gecamoufleerde Stelvio gezien met prova nummerplaat. Misschien een hybride versie?

    • Alfa is nu het merk van geruchten, prognoses, uitstel, onzekerheden etc. Een lachertje in autoland. De serieuze merken laten intussen zien, hoe het wel moet. Met dank aan FCA!!!

    • Met de eerste nieuwe telg genaamd “Castello” in 2020, worden de andere modellen vast omgedoopt tot “Rovina”. Ik deel de zorgen van de werknemers: Alfa Romeo, het merk van de Luchtkastelen…..

    • We presenteren dit ook niet als nieuws want dit schreven we zelf meer dan een jaar geleden al dus… Ik noem het dan ook een aanhoudend gerucht bij gebrek aan beter.

    • Als het al klopt, betekent dit: eind 2019 een presentatie. Te bestellen vanaf maart 2021. Tegen die tijd is mijn Delta 10 jaar. Met het brede aanbod van FCA *kuch* zijn ze mij dan kwijt als klant. Niet omdat ik dat wil maar omdat ze in dat volledig uitgeklede aanbod niets te bieden hebben.

    • Met de verkoop van Magneti Marelli is er in ieder geval weer wat geld om te investeren.

  • Officieel is het enkel een hardnekkig gerucht omdat FCA het nog niet heeft bevestigd of ontkend, maar men zegt dat sinds 1 september de productie van de Fiat Panda diesel is gestaakt. De kleine betrouwbare en […]

    • De Fiorino en de Doblo Cargo zijn vorige maand weer bestelbaar geworden met 1.3 motor.

    • En weer gaat er iets uit productie zonder dat er opvolging of een substituut is. En dan zijn ze verwonderd dat de verkopen dalen…

    • Ik vind het inderdaad een wat vreemd verhaal met betrekking tot de bedrijfswagens, die zijn zonder diesel direct onverkoopbaar en we hebben geen verhalen gehoord dat met de Fiorino danwel Doblo gestopt gaat worden (en omdat deze ook redelijk succesvol zijn in de markt, dit onlogisch zou zijn). Ik kan me daarom moeilijk voorstellen dat er geen 1.3 diesels meer geproduceerd worden.

      Dieselmotoren in de Panda en 500 daarentegen, die zullen niet heel erg gemist worden.

    • WLTP telt nog niet voor “lichte vracht” / bedrijfswagens. Dus de 1.3 diesel kan nog perfect aangeboden worden voor de Doblo lichte vracht en de Fiorino.

    • Maar dan moet ‘ie nog wel geproduceerd worden, lijkt me, anders kun je alsnog niet aanbieden?

    • “”Maar dan moet ‘ie nog wel geproduceerd worden, lijkt me, anders kun je alsnog niet aanbieden?””

      Maar volgens dit artikel op AE is het een gerucht en nog niet bevestigd door FCA.
      Hopelijk blijft het een gerucht.
      Nog minder marktaandeel en vooral nog meer verschraling van het autolandschap door een mindere verkoop van Fiorino en Doblo.
      Alhoewel beiden niet echt meer verkoopstoppers zijn, zowel in Italië als in de rest van Europa.

    • Iemand toevallig een idee wanneer de Giulietta weer met diesel leverbaar wordt? Of gaat dit überhaupt niet meer gebeuren?

    • @Randy : Volgens de Belgische wevsite is die verkrijgbaar (copy-paste) :

      De Giulietta is beschikbaar in drie motoren, benzine of diesel, en staat garant voor maximale efficiëntie en optimale prestaties:

      1.4 Turbo Benzine 120 pk
      1.6 JTDM 120 pk
      1.6 JTDM 120 pk met de Alfa TCT semi-automatische transmissie (*bestellingen open vanaf eind oktober 2018)

      Ik heb wel de Giulietta Super en / of B-Tech geselecteerd.
      Bij Giulietta (zonder meer) staat enkel een benzinemotor.

      Op de Nederlandse staat er wel een diesel bij, maar die motor kan je niet kiezen bij het configureren ?
      Op de Belgische site bij de Super en B-Tech kan je dat wel.

    • @Koen bedankt voor je reaktie.

      Helaas is het idd (nog) niet mogelijk om de diesel in de configuratie te selecteren. Hoop dat ze snel weer beschikbaar komen, als dat ooit nog gebeurd.

  • FCA’s eerste teken van leven in deze nogal stille en soms verontrustende fase, komt uit Melfi. Het is Pietro Gorlier die als nieuwe eindverantwoordelijke over de Europese regio, een concrete investering mag […]

    • Wie gelooft er nu nog in al die plannen? bla bla bla. Zelfs de doorgewinterde Alfa fans op clubalfa.it hebben er schoon genoeg van. En dan zijn er nog Alfa’s te koop. Als Lancista zie ik werkelijk alleen maar een grote puinhoop in Europa. Wat een beleid. Geen touw aan vast te knopen.

    • Er is geen sprake van beleid, hooguit armoedebeleid. Sinds begin jaren 70 liefhebber van het merk. Na de overname door FIAT in 1986 optimistisch over de toekomst, maar helaas vaker teleurgesteld dan blij verrast. Rij nu voor dagelijks BMW en daar is echt niks mis mee.

    • Too little, too late. Ik begrijp het wantrouwen. De Europese markt wordt verwaarloosd, de Europese klant, dealer en fabriekswerkndmer blijft in de kou staan. Als er niet iemand met hart voor Europa aan het roer komt en kiest voor modellen waar de Europese klant wel wat mee kan, is het binnenkort einde oefening voor Lancia, Fiat en Alfa.

    • Jongens, jongens, wat een zielige treurnis, als ik de reacties hier lees…

      Gun de post-Marchionne-leiding even de tijd om orde op zaken te stellen na de plotse overgang. Een eerder kleine multinational met een gezonde financiële basis en beperkt modellenaanbod, moet vervolgens in staat zijn om snel een nieuwe richting in te sturen: elektrificatie, om er maar één essentiële te noemen. Over een jaartje nog eens kijken of er reden is tot klagen.

    • Natuurlijk moet Manley de tijd gegund worden om orde op zaken te stellen. Ik vind een hybride Renegade op zich ook een heel zinnige auto om hybride te maken.

      Een hybride E-segment SUV namelijk alleen hybride om de overheid tevreden te stellen en de eigenaar niet teveel belasting te laten betalen. Met het rijden van de toekomst heeft het weinig te maken. De Renegade wordt in grotere aantallen geproduceerd, is een veel realistischer auto om te bezitten en kan daadwerkelijk baat hebben bij hybride om een aantrekkelijker koop te worden.

      De Renegade is, ondanks dat hij in Italië wordt gemaakt, niet bepaald een Italiaanse auto. Het blijft niet bepaald een Europese auto, ondanks dat het de enige Jeep is die in Europa een groter publiek kan aanspreken. Nieuws over nieuwe Italiaanse auto’s, degene waar we op wachten, blijft armoe troef en dus ja, inderdaad goed geconstateerd, er is nog alle reden om te treuren.

    • Sowieso is wat Mareblu schetst de situatie zoals hij was toen Marchionne nog een jaar lang il presidente del gruppo zou zijn. Hoewel ik niet verwacht dat Manley het roer radicaal gaat omgooien, is het ook niet te verwachten dat Manley geen enkele draai aan het stuur gaat geven. De verkoopcijfers zijn daarvoor enerzijds aanleiding genoeg, anderzijds zijn de vele personele wisselingen een voorbode dat er de nodige zaken bijgedraaid gaat worden: Men had kunnen kiezen enkel Marchionne te vervangen, men kiest duidelijk voor iets anders.

      Om hij ook gaat doen wat wij als Italiaanse autoliefhebbers willen danwel noodzakelijk achten is natuurlijk een ander verhaal, zeker is, dat FCA met de kant die het nu op gaat, zijn winstgevendheid niet zal kunnen vasthouden.

    • @dmantione
      Een Renegade is juist volkomen Europees en niet-Amerikaans, vandaar in de EU geproduceerd.

    • Mooi is dat de 500x hybride de Renegade op de hielen zit, was wel te verwachten natuurlijk.

    • Jij bedoelt wat anders. Wat ik bedoel is wat anders. Wat verwacht je van een Italiaanse auto? Licht, wendbaar, goede wegligging, Italiaans gevoel voor stijl, aerodynamisch en dergelijke. De Renegade past daar niet in en terecht. Hij past meer bij wat de koper van een Amerikaanse auto verwacht, dan van een Europese. Dat bij ontwerp van het voertuig naar de wensen van de Europese consument is gekeken ben ik met je eens, maar hij is gericht op een ander publiek.

      De Renegade is geen auto met Italiaans DNA, hij is wel een produkt van de Italiaanse automobielindustrie. Vanuit dat oogpunt is nieuws over de Renegade wel degelijk interessant. Het is evenwel niet zo dat ik hem mooi vind of behoefte heb om er eens in te rijden, laat staan er ooit één te bezitten.

    • Wat bedoelt is niet echt duidelijk. De Renegade is zeker niet Italiaans maar zeker wel Europeen en zeker niet Amerikaans, die verwacht vooral een grote auto .Kijm maar naar de Jeep verkopen in de usa.

    • Typo’s door stomme mobiel

  • …ja dat en een zeer zwakke economie waardoor diverse segmenten bewust worden losgelaten door FCA. De Italiaanse auto kolos is niet meer…

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA zwak in Italië, sterk in VS en Brazilië In Amerika verraste FCA vriend en vijand door tegen de stroom in sterker te zijn dan Ford en GM, maar in thuisland Italië we […] · Bekijken
  • Wat op zich al een teken van dalende productie/verkoop is 😉

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA zwak in Italië, sterk in VS en Brazilië In Amerika verraste FCA vriend en vijand door tegen de stroom in sterker te zijn dan Ford en GM, maar in thuisland Italië we […] · Bekijken
  • De vele initiatieven van kleine doch redelijk vermogende ondernemingen, om oude iconen uit het verleden weer te doen herleven middels een uniek gelimiteerd project in retrostijl, moet Ferrari op het idee van […]

    • Fabuleuze auto,
      maar met ‘onderstel’ wordt hopelijk het frame bedoeld, normaliter wordt met het onderstel de wielophanging bedoeld.

  • In Amerika verraste FCA vriend en vijand door tegen de stroom in sterker te zijn dan Ford en GM, maar in thuisland Italië werd met 28.424 eenheden een schokkende afname genoteerd van ruim 40%. We hebben het d […]

    • Wat op zich al een teken van dalende productie/verkoop is 😉

    • …ja dat en een zeer zwakke economie waardoor diverse segmenten bewust worden losgelaten door FCA. De Italiaanse auto kolos is niet meer…

    • Ben onlangs enkele weken in Italië geweest. Ik zie allerlei niet-Italiaanse auto’s in diverse segmenten, die FCA blijkbaar niet meer interessant vindt. De Italianen laten het helemaal liggen. Daar zijn m.i geen excuses voor, ze manoeuvreren ze zichzelf in deze situatie!

    • antwoordde 2 weken geleden

      @Hilbert

      Lancia sedans zouden als zoete broodjes verkopen? Op basis van wat dan? Het merk heeft 0,0 aantrekkingskracht op de gemiddelde consument, sedans zijn alles behalve populair op het moment en de laatste Lancia sedans zijn een stille dood gestorven?!

      FCA maakt enorme winsten met Dodge en RAM op het moment. Ook Jeep gaat onwijs goed. Voor ons Europeanen gewoon klote, maar in Amerika loopt het erg lekker. Ik hoop dat wij snel een nieuwe Giulietta, een nieuwe Fiat/Alfa b-segmenter en een Alfa C-segment SUV mogen ontvangen. Lancia is wel klaar, dus dat merk moet je of opdoeken, of elektrificeren.

    • Wanneer komt het volgende produktieplan van FCA ?

  • Het lijkt een beetje een doekje voor het bloeden, maar Elkann verzekerd de duizenden Italiaanse werknemers dat toekomstige hybride en volledig elektrische modellen, vooral in Italië van de band zullen rollen. […]

    • Tsja…. dat krijg je als je niet vernieuwd en de concurrentie dat wel doet met nieuwe modellen en motoren..

    • Het klikt misschien allemaal wat negatief maar we hopen met z’n alle op beter. De cijfers in aantallen in de EU en vooral Italië laten helaas zien dat FIAT achteruitloopt door gebrek aan vernieuwing. PSA heeft wel geïnvesteerd en heeft zelfs Opel binnen een jaar er boven op gehaald dus het kan wel degelijk. Wat PSA kan moet FCA ook kunnen.

    • Kop op!

      Nadat Noord Amerika (USA en Mexico) en Zuid Amerika (met name Brazilië) op poten zijn gezet qua productie en nieuwe modellen, met zeer groot succes, wordt het nu volop de aandacht voor de EU.
      Wat aan de orde komt de komende jaren is de herschikking van de productie (net als in N en Z Amerika) en van de modellen.

      Fijn dat de site weer actief is overigens.

    • De Italianen worden al jaren een vette salami voorgehouden, en dit is er weer zo een. Ondertussen zit nog altijd een groot deel van de arbeiders thuis met door de Italiaanse staat bekostigde constructies. Ondertussen worden de Elkannetjes en andere aandeelhouders maar rijker en rijker, en gaat de afbraak van wat ooit de Fiat Groep was vrolijk door.

    • @CCHans
      Door de WLTP situatie (op deze site al veel behandeld) was voor de meeste merken de verkoop in Augustus hoog (voordat de WLTP inging) en in september uitzonderlijk laag.

  • Na een periode van geruchten over wie FCA CEO Mike Manley zou gaan aanwijzen voor de klus in de (moeilijke) Europese regio, is officieel duidelijk geworden dat Pietro Gorlier (foto onder) deze taak zal […]

  • Geweldige keuze Lusso, werkelijk prachtig. Veel plezierige km’s toegewenst.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Abarth 595 nu ook gifgroen en met instelbare uitlaat Abarth haalt de plumeau over z’n bestaande gamma en brengt behalve wat leuke nieuwe tinten en velgen ook een heel […] · Bekijken
  • Mooie strakke uitvoeringen met glanzend zwarte details zijn het, de B-Tech edities van de Alfa Romeo op de Stelvio, Giulia en Giulietta. De eerste twee zagen we al eens voorbijkomen als Edizione Nero in […]

    • Weet iemand ook wanneer de B-tech editie, of de nieuwe WLTP gekeurde motoren, in NL leverbaar worden? In de ons omringende landen is dat al het geval.

    • Mmm 9 sept laatste bericht. Sergio is niet meer maar is het auto nieuws van de Italiaanse merken daarmee ook ten einde? Sergio was meestal niet zo spraakzaam maar laten de nieuwe bestuurders nog minder door schemeren.

    • antwoordde 3 weken geleden

      Hoop echt dat AutoEdizione nog in de lucht is….

    • Hoop t ook, maar het is hier wel erg stil

    • Nuvola antwoordde 3 weken geleden

      Misschien kan de redactie eens reageren op de vragen over de status van deze site?

    • GELUKKIG!!!! Auto Edizione leeft!

  • Mike Manley is vanaf vandaag officieel de CEO van FCA. Dat hij al lang en breed (sinds 21 juli) deze taak volop op zich heeft genomen, is enkel vanwege het noodlot dat toesloeg in de vorm van de vrij […]

    • Top kerel, was al lang uitgezocht door Marchionne. Kijk wat hij in een paar jaar gemaakt heeft van Jeep en Ram. Nu de rest van de organisatie. Heeft veel oog voor producten en dealer netwerken.

  • Nee staat ook in het stukje 😉 Het is namelijk allemaal laag. Misschien hield Renault net een actie in die maand waardoor het aantal net zo hoog is als anders ipv veel lager.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA sluit hectische zomer af met positieve verkoopcijfers Het leek wel een symbolisch signaal dat FCA wilde afgeven gisteravond in Turijn tijdens de presentatie van de […] · Bekijken
  • We zeggen doorgaans altijd ‘handen af van het origineel’ maar als je het met zo veel toewijding en respect voor datzelfde origineel doet, mag je van ons direct door naar het Lancia-museum om een plekje uit te […]

  • Abarth haalt de plumeau over z’n bestaande gamma en brengt behalve wat leuke nieuwe tinten en velgen ook een heel welkom nieuw snufje in de vorm van een handmatig instelbare Record Monza uitlaat. Hierdoor is […]

    • Blijft een leuk ding helemaal deze Abartjes. Het kleurtje is ook wel wat past goed bij z’n giftig ding als de x95 versies.

    • Ik heb sinds eind mei een abarth 124 en elk van de ondertussen al 15.000 km is een plezier geweest. Een echte pretmachine, maar in feite ook verrassend comfortabel gezien hij ook volop wordt gebruikt voor lange afstanden (van en naar Italië). Aanrader. Ik heb spijt dat ik hem niet eerder heb gekocht.

    • Geweldige keuze Lusso, werkelijk prachtig. Veel plezierige km’s toegewenst.

  • Het leek wel een symbolisch signaal dat FCA wilde afgeven gisteravond in Turijn tijdens de presentatie van de vernieuwde 500X in het nationale cinematografisch museum. De projectie van een groot Fiat-logo (en […]

    • Fiat snakt naar nieuwe modellen en een nieuwe visie! ook voor Lancia begint het tijd te worden duidelijk te zijn. Rijke liefhebbers bouwen nieuwe Lancia’s en slaan in als een Bom vandaag nog de presentatie van de Restomod Delta prachtige auto!

      Ciao

      Squadra

    • Volgens mij zijn de cijfers verschoven want de Panda staat op nr. 1.

    • Oh sorry, ik lees verkeerd.

    • Ongelooflijk sterke cijfers van Jeep, ook in Amerika trouwens.

    • Mama mia. De 500 gezakt naar plek 39. En de panda deed eerder toch aantallen ronde de 10.000. Tja de Punto opvolger mist duidelijk als de Clio nu op 1 staat. Misschien de winst per verkochte eenheid niet hoog bij een Punto maar als je er zoals voorheen aantallen van verkocht zorgt dit toch dat de fabrieken draaien er werk gelegenheid is mensen dus geld verdienen om de producten te kopen. En de ontwikkelingskosten van het platform wat je dan ook voor duurdere versies kan gebruiken verdient zich sneller terug. Ferrari marges moet je. Iet bij elk merk willen halen😀

    • Realiseer me ineens dat het de Augustus verkopen zijn. Altijd een idiote maand voor de verkopen en totaal niet representatief. Het zegt dus helemaal niets.

    • Nee staat ook in het stukje 😉 Het is namelijk allemaal laag. Misschien hield Renault net een actie in die maand waardoor het aantal net zo hoog is als anders ipv veel lager.

    • De “augustus verkopen”zijn voor elk merk en elke fabrikant hetzelfde. FCA doet het dus gewoon slecht t.o.v de concurrentie. Hoezeer men het beleid van Sergio ook heeft bejubeld, de slechte verkoopcijfers en het gebrek aan competatieve modellen
      en motoren zijn daar wel het gevolg van. Een bedrijf zonder schulden is voor de beleggers leuk, maar als dealer heb je er niets aan.

    • Het is ook niet uit te sluiten dat het hier niet bij blijft: Er staan nu nog 1400 Punto’s in de lijst. Het is de vraag waar de Punto-kopers de komende maanden naar toe trekken. De Clio is het meest logische alternatief…

      Waar ik verder voor vrees is dat de uitspraken van Marchionne onlangs met betrekking tot Fiat door veel kopers geïnterpreteerd worden als “FIAT is een aflopende zaak” en het zo nog een zelfversterkend effect heeft ook. Een deel van de goede cijfers van Jeep zijn overstappende Fiat-kopers. Dat is fijn natuurlijk, maar niet iedereen zal naar Jeep overstappen en dat kan een andere verklaring zijn voor het plotseling aanvoeren van de lijst door Renault.

    • Ik begrijp niet dat de Fiat Argo vanuit Brazilië niet naar Europa wordt gebracht. Misschien met wat kleine aanpassingen, maar de auto ziet er in de basis prima uit en met de nieuwe motoren erin moet daar toch een flink marktaandeel mee te pakken zijn. Onbegrijpelijk.

  • Mike Manley heeft zijn illustere voorganger Sergio Marchionne lang genoeg gekend om te weten dat je als goede CEO soms een duizendpoot moet zijn. Misschien is het daarom wel waarom Manley er niet voor […]

  • De vernieuwde 500X is helemaal van deze tijd dankzij de nodige elektronische snufjes en vooral dankzij enkele nieuwe motoren. Kortom de 500X is nu zoals ie al had moeten zijn. Na een periode van stilte en wat […]

    • De eerste Nederlandse prijzen staan ook op Fiat.nl
      500X Urban Opening Edition: € 25.395,-
      500X City Cross Opening Edition: € 26.995,-
      Beide met een 1.0L 120 pk benzinemotor

    • Blijf het design van de koplampen raar vinden. Het zijn net slaperige ogen. Straalt geen pit uit.

    • Ziet er vooral in de Urban versie (hier blauw) een stuk beter en strakker uit. Fraaie led koplampen en achterlichten, perfecte firefly motoren.

    • @Mareblu: Dit zijn zeer waarschijnlijk NEDC versie 2-cijfers. Dat is ofwel teruggerekend vanaf WLTP, of volgens de aangescherpe NEDC-regels gemeten. We hadden natuurlijk gehoopt dat het omlaag zou gaan t.ov. de huidige motoren (1.4 Multiair staat voor 131g CO2/km in de boeken), maar het zou best wel eens kunnen dat die auto vanaf 1 september een stuk omhoog schiet. Je kunt het ook zo zien: Fiat weet de CO2-cijfers van de 500X grofweg gelijk te houden, terwijl veel auto’s een stuk omhoog gaan en duurder worden vanaf 1 september.

      @Autoedizione-redactie: Op vakantie geweest? Welkom terug!: Het zal de komende tijd erg nuttig zijn om, als er over verbruik of CO2-cijfers geschreven wordt, te vermelden of het om NEDC1-, NEDC2-, of WLTP-cijfers gaat.

    • Over de CO2-cijfers, ik ben heel benieuwd wat dit in NL (als enige land in de EU) gaat betekenen aan idiote prijsverhogingen vanaf 1 september. Ik begreep dat de autoverkoop momenteel behoorlijk in de lift zit om dit voor te zijn. De verkoopcijfers zullen na 1 september vast behoorlijk instorten.

    • @dmantione
      Ik dacht dat vanaf 1 september voor alle nieuw te verkopen auto’s dezelfde nieuwe norm gehanteerd moet worden?

    • @Henk: Vanaf 1 september moet je WLTP-cijfers kunnen tonen en is het gebruik van NEDC1-cijfers verboden. WLTP en NEDC2 blijven nog even naast elkaar bestaan. De overgang op WLTP is een proces, geen moment. De komende jaren wordt wetgeving, uitstootnormen e.d. allemaal één voor één naar WLTP omgezet, maar tot dat alles omgezet is, zijn NEDC2-cijfers dat geldt.

      De hier genoemde cijfers zijn geen WLTP-cijfers, omdat WLTP 4 cijfers oplevert, het tweecijferige “binnen/buiten de stad” is NEDC. Omdat NEDC1 onlogisch zou lijken, lijkt me dat wat hier getoond wordt NEDC2-cijfers zijn.

    • @dmantione
      Dank je.

      Dit noem ik nou chaos, en de prijzen in NL gaan door de belasting hoe dan ook flink omhoog.

    • De 1.6 diesel is een oude bekende. Die zuipt gewoon. Ik moet met die van mij echt op eieren rijden om gemiddeld beter dan 1 op 18 te rijden. Niet van deze tijd. De (ongeblazen) mutiair van mijn vrouw rijdt gemiddeld 1:16 op benzine; dat vind ik dan weer meevallen.

    • Er zijn de afgelopen periode al heel wat updates langs gekomen; nieuw kleurtje hier andere koplamp daar, sierstripje er bij. Het gaat maar door. WAAR BLIJFT HET B-SEGMENT? Wil wel weer eens een overstap maken van Panda (A) naar B-segment. Als ik FIAT wil blijven rijden moet ik dus zo’n dure, afzichtelijke, opgeblazen 500 gaan rijden?

    • Al een tijdje geen nieuws van FIAT, geen nieuw kleurtjes, andere koplampen, stripje hier stripje daar. O ja, toch wel. De ABARTH nu in gifgroen. WAUW, wat een nieuws!
      En de opvolger van de PUNTO? Nog steeds gelkkig met mijn PANDA, maarrrrr…..binnenkort waarschijnlijk een FABIA COMBI. Inderdaad, de PUNTORIJDERS worden in de steek gelaten.

  • Meer laden