Lancia4Ever @mattia-mariani-2-2-2-2 ?

actief 3 dagen, 2 uren geleden
  • Marchionne werd vorige week, ondanks zijn dood een week eerder, op internet nog heel vaak bekeken vanwege een uitspraak. Alsof hij er nog gewoon is. Het betrof een van zijn lezingen die hij altijd deed op een […]

    • @Bertil
      Gelukkig heeft CEO Mike Manley in topman CFO Richard Palmer een bijzonder sterke partner om het schip te sturen. Het is in de communicatie van FCA nu al op te merken dat de rol van Richard Palmer (nogal bescheiden naast Marchionne) nu sterker wordt om de balans terug te brengen.

      Het kon wel eens een heel sterk duo worden dat FCA gaat leiden. En alle succesvolle ondernemingen hebben naast een sterke CEO een sterke CFO.

  • Telkens andere doelgroepen aanboren heeft Lancia nooit echt gedaan op de (luxe) stadsauto na sinds de toevoeging van Autobianchi (waar de Ypsilon nu een nazaat van is). Lancia is altijd het merk van luxe en sportiviteit geweest. Als je dat niet begrijpt ken je de geschiedenis en merkperceptie van Lancia in het verleden duidelijk niet. De enige…[Lees meer]

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA kreeg serieus aanbod om te investeren in Lancia Lancia bestaat al een hele tijd bijna niet meer. De enkel in Italië verkrijgbare Ypsilon draagt nog altijd het trotse […] · Bekijken
  • Lancia bestaat al een hele tijd bijna niet meer. De enkel in Italië verkrijgbare Ypsilon draagt nog altijd het trotse blauwe wapen uit Turijn, maar hoe lang dit nog zal duren is maar zeer de vraag. Al 112 […]

    • Ik vind het jammer dat het onduidelijk blijft omtrent Lancia. Er wordt maar geen besluit genomen. Elke investering kost natuurlijk geld en is een risico.
      Maar een concern dat al een paar miljard per jaar verdiend en een veel kleiner bedrag aan Lancia zou kunnen uitgeven maar dat dus niet doet, gaat er bij.mij er niet in. Ik snap de plannen van FCA niet !!!

    • dromen zijn bedrog.

    • Telkens andere doelgroepen aanboren heeft Lancia nooit echt gedaan op de (luxe) stadsauto na sinds de toevoeging van Autobianchi (waar de Ypsilon nu een nazaat van is). Lancia is altijd het merk van luxe en sportiviteit geweest. Als je dat niet begrijpt ken je de geschiedenis en merkperceptie van Lancia in het verleden duidelijk niet. De enige ommezwaai die je een tijdje zag, is dat het vroeger voor hoogwaardigheid stond en dat na de overname door Fiat daar veel mis mee was. Maar voor Alfa Romeo geldt hetzelfde tot de Giulia een paar jaar geleden. Dat het jarenlang niet rendeerde is duidelijk…maar dat geldt ook voor Fiat blijkt nu (op de 500 en Panda na). En eigenlijk geldt het ook nog steeds voor Alfa Romeo, als er niet doorgepakt wordt…. en eigenlijk zijn er ook andere Europese automerken die weinig tot niet rendabel zijn op mondiaal niveau zoals Opel, Seat, Peugeot, Citroën. Maar bij Mercedes klagen ze nu ook steeds meer in de Eu. Te lage opbrengsten.

      PS: Marchionne heeft nooit, maar dan ook nooit gezegd dat het merk niet meer zal voortbestaan. Hij zei afgelopen voorjaar nog, dat het een kwestie van rendabiliteit is en dat dat voor alles geldt.

    • Ik heet ook Pizzuto met mijn achternaam…. haha hoe toevallig is dit 🙂

  • Het was een roerige week op de Italiaanse wegen. Het hele land werd opgeschrikt toen begin deze week een vrachtwagen vol LPG op de A14 bij Bologna tot ontploffing (foto onder) kwam nadat het op een file was […]

    • Hilbert de Renegade komt daar ook vandaa. Samen met de 500X bizar verhaal dit hoe is het eigenlijk met de wegen in Italia weet dat Renzi een groot plan had voor Italië.

    • Volgens mij is de (slechte) staat van het Italiaanse wegennet mede debet aan het succes van de Renegade in Italië 😁

  • De in onze ogen aantrekkelijke Fiat 500X krijgt zoals we inmiddels weten een opfrisbeurt en beleeft binnen enkele weken al z’n debuut. Daarom sijpelen nu al wat gegevens door gecombineerd met wat […]

    • Ziet er prima uit. Ben erg benieuwd naar de prijzen hier in Nederland.

    • Goed nieuws!

    • Foutje:

      > Wel, naast dat op 1 september NEDC-cijfers bekend moeten zijn, wordt ook een nieuwe versie van de NEDC ingevoerd.

      Dit moet zijn:

      Wel, naast dat op 1 september WLTP-cijfers bekend moeten zijn, wordt ook een nieuwe versie van de NEDC ingevoerd.

    • Ik heb hier en daar ook al gelezen dat ook de WLTP waarden niet in de buurt van realiteit komen. Slecht hoor. Als eigenaar van een auto kun je helemaal niets met de gepubliceerde cijfers. Mijn laatst bijgehouden verbruiken met 500 TA, Cactus BlueHdi en nu de tipo 1.6 DCT is er geen één die het beter doet dan 40% BOVEN fabrieksopgave. En ik rijd echt netjes. Met mijn Cherokee 4.0 1997 (andere meetmethodes) red is 6% ONDER fabrieksopgave.

    • Bijna een herintroductie, een nieuwe kans.

      Ziet er echt een stuk beter en harmonischer (italiaanser) uit, vooral de hier getoonde ‘civiele’ (niet-cross) versie, staat beter, harmonischer, op de wielen, perfecte lopende en zuinige nieuwe motoren (vele klassen beter dan de TwinAir en 1.4).

    • @CCHans
      Het belastingregime in NL op basis van CO2 is inderdaad buitengewoon stupide. Volgens mij is NL het enige land ter wereld waar de auto(bezitter) zo enorm gepest wordt, waarschijnlijk omdat wij tradioneel geen eigen auto-industrie van enig belang hebben.

    • Het koplamp ontwerp doet mij sterk denken aan de koplampen van cartoon auto’s uit Cars….

  • Henk hij staat er nu tussen hoor! 😉

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Laatste Fiat Punto van de band, einde van een tijdperk De lat lag erg hoog toen de Fiat Uno met pensioen ging in 1993, maar Lingotto had een reputatie hoog te houden dus […] · Bekijken
  • De tests met de Abarth 124 in GT4 uitrusting gaan onverminderd door. Het is duidelijk dat er een goed ontwikkeld product wordt gewerkt, al was het vanwege het feit dat de auto met een nieuwe krachtbron is […]

  • De MiTo mag je niet meetellen.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA noteert een + in juli op Italiaanse markt FCA kan op het schiereiland in juli eindelijk weer terugkijken op een groei van 3,4%. Ongeveer gelijk met de Italiaanse […] · Bekijken
  • Na papegaaien is het per definitie, wat je ook roept. Of wil je beweren dat je met je gezonde verstand al het nieuws overziet en precies weet hoe het zit? Je gaat voorbij aan het feit dat er heel weinig mee te verdienen valt behalve marktaandeel. Hoeveel is dat waard? Marchionne noemde het een doodlopende weg waar divers producenten mee in de…[Lees meer]

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Laatste Fiat Punto van de band, einde van een tijdperk De lat lag erg hoog toen de Fiat Uno met pensioen ging in 1993, maar Lingotto had een reputatie hoog te houden dus […] · Bekijken
  • Goed pleidooi Raraaf… maar laten we wel wezen. Als je kijkt met wat voor batterij aan relatief (zakelijk) goedkope look-a-like-Crossover’s de concurrentie naar buiten komt deze jaren en in wat voor tempo, dan is er toch vooral niks nieuws meer te brengen??? Het is één pot nat en het brengt maar weinig in het laatje.. Je zou uiterst stom zijn a…[Lees meer]

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Laatste Fiat Punto van de band, einde van een tijdperk De lat lag erg hoog toen de Fiat Uno met pensioen ging in 1993, maar Lingotto had een reputatie hoog te houden dus […] · Bekijken
  • ah ok, dan in de weken/maanden ná de vergadering zoals in het stukje eigenlijk ook staat 🙂

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA: Dit najaar concrete aankondiging nieuwe modellen? Sommigen beweren dat er vanaf de aandeelhoudersvergadering op 7 september ook meer concrete bekendmakingen zullen […] · Bekijken
  • FCA kan op het schiereiland in juli eindelijk weer terugkijken op een groei van 3,4%. Ongeveer gelijk met de Italiaanse tendens op de automarkt van +4,4%. Lingotto verkocht vorige maand in totaal 42.463 […]

    • Jammer, jammer, jammer, dat er meer mito’s dan giulia’s verkocht worden.

    • De MiTo mag je niet meetellen.

    • Tel ik de MiTo niet mee, worden er niet meer giulia’s verkocht. Maar goed: jammer, jammer, dat er zo weinig Giulia’s worden verkocht.

    • De Giulia gaat een facelift krijgen, volgend jaar met nieuwe motoren, Hybride en Firefly ook het Dashboard zal wat veranderen, samen met de nieuwe coupe die gaat komen zal dit voor NL belangerijk zijn omdat de Giulia een stukje goedkoper zal worden. De Alfa Romeo Stelvio zal in 2020 een kleine update krijgen, Volgend jaar komt ook de nieuwe Alfa Romeo Giulietta. Ik denk dat de Alfa Romeo de Mito moet blijven maken is namelijk nog steeds een hele leuke auto, grote gemis is een 5 deurs, FCA heeft de basis in huis om een hele mooie nieuwe Mito te maken ik zou hem alleen als 5 deurs maken en proberen de beste FWD auto in zijn klasse te maken, Zeker een nieuwe Mito ik zou hem Sprint noemen met een nieuwe Alfa Giulietta en kleine SUV van Alfa Romeo zouden het merk een boost geven op aantallen!

      Ciao

      Squadra

    • Ja, maar wel opletten dat de Italiaanse automarkt op dit punt in belangrijke mate afwijkt van de Europese. Elders in Europa is de 500 meestal groter dan de Panda en de Ypsilon is elders teruggetrokken.

      Zeker is dat de 500 geen eeuwige melkkoe is en men echt aan de bak zal moeten. Het is nodig om voorbij de 500 te gaan denken.

  • @Bertil: na de vergadering wordt traditioneel de pers te woord gestaan en komen de vragen en antwoorden over de concretisering van plannen. Na tien jaar verslaggeving weten we dat maar al te goed. Marchionne was hierbij trouwens kampioen in het verhullen van wat hij nou werkelijk bedoelde.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA: Dit najaar concrete aankondiging nieuwe modellen? Sommigen beweren dat er vanaf de aandeelhoudersvergadering op 7 september ook meer concrete bekendmakingen zullen […] · Bekijken
  • De lat lag erg hoog toen de Fiat Uno met pensioen ging in 1993, maar Lingotto had een reputatie hoog te houden dus men haalde het onderste uit de kan. Een nieuwe productielocatie, genaamd SATA (Società […]

    • Ik vraag me wel af wat ze daar extra willen gaan produceren.
      Een kleine auto zit er waarschijnlijk niet in.

    • De aantallen liegen er niet om. Jammer en mogelijk een gemiste kans om niet eerder een opvolger klaar te hebben staan. Niet alle particulieren kunnen “premium” auto’s betalen. Peugeot en Renault kunnen wel dit segment bedienen, waarom Fiat niet? Natuurlijk wordt de concurrentie hevig, maar als je innovatie hoog in je vaandel hebt staan, moet je juist geprikkeld worden om die concurrentie aan te gaan. Fiat heeft dit segment in zijn genen, zoals ook zo mooi blijkt uit dit artikel en de foto’s.

      Ik heb zelf de eerste en de tweede serie Punto’s gehad en daar toe enorm van genoten! Ook omdat dat mijn eerste auto’s waren. Mooie start van een gepassioneerd Italiaans auto-leven!

    • Goed pleidooi Raraaf… maar laten we wel wezen. Als je kijkt met wat voor batterij aan relatief (zakelijk) goedkope look-a-like-Crossover’s de concurrentie naar buiten komt deze jaren en in wat voor tempo, dan is er toch vooral niks nieuws meer te brengen??? Het is één pot nat en het brengt maar weinig in het laatje.. Je zou uiterst stom zijn als fabrikant om nog serieus aan deze slag te beginnen. Misschien is het nog wel te doen met een sterke partner (die Fiat nog niet heeft).

      PS(A): het zou me niks verbazen als die Franzosen een keer op de fles gaan en voor een prikkie worden ingelijfd ergens.

    • “Maar dat de laatste Punto ook echt een punt zou zijn, achter een succesverhaal die een kwarteeuw duurde, had niemand durven dromen” Er zijn er maar weinig die dromen over het einde van een succesverhaal. M.I. een beetje ongelukkig geformuleerd. Daarbij weer het eeuwige excuus dat er niks te verdienen valt. Wellicht kan FCA de investering niet dragen, best. Of is er in een ander segment een hoger rendement te behalen. Ook een argument. Maar alle fabrikanten van naam produceren ín Europa auto’s ín het meest verkochte segment. En dan zou FCA dat niet kunnen. Het gemak waarmee dit argument nagepapagaaid wordt is vreselijk! Ik vrees dat dit verhaal niet alleen het verdriet van FCA maar vooral het verdriet van Italië, een land dat zijn maak industrie ziet vertrekken, is.

    • Na papegaaien is het per definitie, wat je ook roept. Of wil je beweren dat je met je gezonde verstand al het nieuws overziet en precies weet hoe het zit? Je gaat voorbij aan het feit dat er heel weinig mee te verdienen valt behalve marktaandeel. Hoeveel is dat waard? Marchionne noemde het een doodlopende weg waar divers producenten mee in de problemen zullen komen. Ik zet m’n geld in op het feit dat hij gelijk gaat krijgen. Fabrikanten in diverse Europese landen krijgen extra steun om te blijven doen wat ze doen omdat er te veel fabrieken in leven moeten worden gehouden. Fabrieken die werk verschaffen maar eigenlijk al lang niet meer renderen.

    • Als dat nou eens onderbouwd zou worden… Wat ik ervan zie is een Renault Clio zeker geen goedkope auto en gecombineerd met dat het de beste verkoper in het B-segment is, is mijn conclusie dat het logischer is dat ze bij Renault met voldoening hun geld aan het tellen zijn en iedere ochtend glimlachen naar de blunder van Marchionne. Wat ik ervan lees maakten ze 3,5 miljard euro winst in 2017, FCA dan €3,8 miljard, maar het zijn geen cijfers om te spreken van noodzaken om “kunstmatig in leven te houden”, het is gewoon prima gezond.

    • Hoe moeilijk is het om te begrijpen?
      Dan maar een simpel voorbeeld.

      Je runt een snoepwinkel. Je verkoopt dropjes voor €0,10 per stuk die je produceert voor €0,09 per stuk.
      Bovendien heb je roombabbelaars voor €0,20 per stuk die je voor €0,15 produceert.
      Als topper heb je gevulde bobons die je voor €2,50 per stuk verkoopt en die je €1,00 in productie kosten.

      Komt bij dat je bij verkoop je verpakking erbij doet welke €0,05 kost.
      Dus om winst te maken met je dropjes moet je meer dan 5 ervan verkopen.
      Nu de vraag. Wat is het aantrekkelijkst om te verkopen? De babbelaars geven volume tegen marge en de bonbons zijn wat exclusiever en geven ook een leuke marge.

      Sorry voor het kinderachtige voorbeeld, maar sommigen lijken het niet te begrijpen. Misschien nu wel…
      De beste stuurlui staan immers aan wal, net als dat iedereen van buitenaf bij voetbalwedstrijden alles beter weet dan de bondscoach.

    • @Ordas
      Spijker op zijn kop! Bijna.

      Het cijfervoorbeeld klopt maar dan is er de markt. Neem nou dat zelfde snoepwinkeltje. Vitrines vol overheerlijke gevulde bonbons. Met twee euro vijftig stevig aan de prijs maar met een marge om je vingers bij af te likken. Een product dat je het allerliefste verkoopt. Maar de markt voor deze premium bonbons is beperkt, dropjes vliegen dagelijks in grote zakken de winkel uit. Ze zijn goedkoper en daarbij: de consument is dol op dropjes. Bonbons verkoop je sporadisch op zaterdag aan mensen die wat extra’s zoeken voor de zondag. Daar sta je dan met je grote voorraad bonbons. Marge in de vitrine telt niet. En dan laat ik voor het gemak buiten beschouwing dat je nooit een enkel dropje of een enkele bonbon produceert.

      Terug naar de Italiaanse snoepjes: Natuurlijk is het makkelijk vanaf de zijlijn, (Of moet ik zeggen wal? Daar staan per slot van rekening de beste stuurlui) de centen van een ander, lees fabrikant, uit te geven aan allerlei modellen.

      Daar waar het ging om het terugbrengen van de schuldenlast heeft FCA zonder meer de juiste keuzes gemaakt en heeft deze koers niet slecht uitgepakt. Het risico van deze koers is overigens zichtbaar in het wat tegenvallende volume met als gevolg de trage en magere introductie van nieuwe modellen. Als het gaat om toe te groeien naar de top 5 op de wereld, stel ik vast dat deze doelstelling (Of noodzaak om bij de woorden van Marchionne te blijven) niet is gehaald; Daarbij teken ik aan dat bij deze doelstelling ook FCA rekent in eenheden (De sector komt inderdaad niet van zijn volume-fetish af).

      Terug naar de dropjes: Die verkocht FIAT in het B-segment altijd als zoete broodjes. Alle fabrikanten die wel bij de “noodzakelijke” mondiale top 5 horen doen in dit segment in Europa goede zaken. Ik zie het niet gebeuren dat deze fabrikanten zich terugtrekken uit het B-segment met als argument dat er nikst te verdienen valt. Dat argument wordt veel te makkelijk nagepraat door al die bondscoaches die hun TV en bank op de wal hebben gestald. Dat FCA andere keuzes heeft moeten maken, de prioriteit niet lag bij investeren in het B-segment en daarom haar omzet in dit segment zag kelderen is een ander verhaal.

    • Auto’s zijn geen snoepjes.
      Platforms en motoren vormen een zeer groot deel van de investeringen. Iedereen streeft ernaar een platform voor zo veel mogelijk modellen te gebruiken. Hetzelfde geldt voor motoren. En ook voor andere componenten. Door geen nieuwe B-segmenter uit te brengen, moet FCA dus de investering in platforms en GSE motoren met minder auto’s terugverdienen. Dus worden die auto’s duurder om de vereiste marge te halen. De auto-industrie is een van de beste voorbeelden voor economy of scale. Een Giulia SW kan voor een fractie van de ontwikkelingskosten van die van de Giulia gebouwd worden. Toch komt die er niet.
      FCA slaat hier de plank volledig mis. Men is te lang doorgegaan met schulden afbouwen en investeringen uit te stellen. Marchionne heeft het ontegenzeggelijk goed gedaan, maar zijn fixatie op schulden heeft m.n. de laatste 2 jaar flinke schade veroorzaakt. Loop een willekeurige FIAT dealer binnen en zie wat een een beperkt aanbod daar nog staat. Het is treurig.

    • Tjongejongejonge, ik ben heel blij me met deze discussie niet bemoeid te hebben.

      Enne, jongens, sommige mensen zijn nou eenmaal niet te overtuigen, omdat ze te eigenwijs zijn (???), een bord voor hun kop hebben (???), of. ik durf het niet te zeggen, misschien wat vermogens missen (???). .

    • Zoals ene Henk hier? Maar even serieus, dit is geen manier fatsoenlijke om een discussie te voeren. Als je besluit er niet aan deel te nemen, prima, soms is het grote wijsheid om de verleiding te reageren te weerstaan. Maar als je de discussie inhoudelijk niet kunt voeren ga je niet je gesprekspartners belachelijk lopen maken. Dat is een zwaktebod.

    • @Ordas
      Zo is het! En met een schone lei zou het zomaar kunnen dat…

    • antwoordde 1 week geleden

      Sorry, er is een excuus bericht van me nog steeds pending approval

    • MicLun antwoordde 1 week geleden

      Ik dacht dat Marchionne eens gezegd zou hebben dat hij de Italiaanse fabrieken en de MEDEWERKERS aan het draaien wilde hebben en houden waarwij iedereen zijn werk zou behouden: volledige benutting van de capaciteit. Met weer een.model dat voor kleine aantallen gaat zorgen, zal de capaciteit niet volledig benut worden. Met een B-klasser zou dat meer mofelijk zijn. Dus waarom een B-klasser opdoeken? En ik snap dat geld/winst/marge ook een rol speelt ……

    • Henk hij staat er nu tussen hoor! 😉

    • @Lancia4Ever

      Ik zie het, dank je.

  • Ik blijf het vooral jammer vinden dat men een paar LED’s toevoegen tegenwoordig een vernieuwing noemt. Alle merken doen dat en maken de ene grijze auto na de ander. Het lijkt erop dat de automarkt helemaal bevriest… het wachten is op een nieuw tijdperk met een nieuw soort voertuigen.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA: Dit najaar concrete aankondiging nieuwe modellen? Sommigen beweren dat er vanaf de aandeelhoudersvergadering op 7 september ook meer concrete bekendmakingen zullen […] · Bekijken
  • Sommigen beweren dat er vanaf de aandeelhoudersvergadering op 7 september ook meer concrete bekendmakingen zullen worden gedaan betreffende nieuwe modellen. De meeting met de investeerders vormt het begin van […]

    • antwoordde 2 weken geleden

      De opgefriste 500X ziet er in ieder geval een heel stuk beter uit, vooral de neus van de city versie (hier de blauwe), hier jammer genoeg niet te zien.

      Dat met de veel betere en zuiniger nieuwe motoren, tot 19 inch grote wielen en verbetering van de wielophanging (alles net zoals bij de opgefriste Jeep Renegade) en het wordt zowaar nog een echt aantrekkelijke auto!

    • Ik blijf het vooral jammer vinden dat men een paar LED’s toevoegen tegenwoordig een vernieuwing noemt. Alle merken doen dat en maken de ene grijze auto na de ander. Het lijkt erop dat de automarkt helemaal bevriest… het wachten is op een nieuw tijdperk met een nieuw soort voertuigen.

    • antwoordde 2 weken geleden

      @Lancia4Ever

      Je hebt helemaal gelijk, we zitten aan het eind van een tijdperk. Je droom van een nieuw tijdperk gaat helemaal uitkomen, en iedereen is zich aan het voorbereiden en doet nu nog wat rustig aan.

      Het tijdperk van de elektrificering in welke vorm dan ook gaat de autowereld op zijn kop zetten. En ik ben er 100% van overtuigd dat FCA een belangrijke rol gaat spelen door hun vermogen van innovatie en vernieuwend denken. Zij waren bijvoorbeeld de eerste die inzagen dat de traditionele auto op zijn eind ging raken en dat de SUV het gaat overnemen.

    • @henk
      Heb ik ergens een SUV gemist?

    • antwoordde 2 weken geleden

      Ah, de voorkant van de city versie (blauw exemplaar) nu ook te zien. Ziet er een stuk beter uit nu.

    • @henk; vlg mij bestaat de SUV al jaren en FCA hobbelt er achter aan!

    • Henk en Hoekree : geloven jullie jezelf nog ?

      FCA loopt op gebied van SUV (en Crossover) jaaaaaren achter.
      Sinds een jaar die AR Stelvio. Sinds 2 jaar de Maserati Levante.

      VW had begin jaren 2000 hun Touareg en Porsche hun Cayenne.
      Range Rover timmert gedurig aan nieuwe modellen sinds eind jaren ’80. Tot dan teerden ze vooral op de Range Rover en de Defender.
      Renault : Captur, Kadjar. Begonnen met de Koleos, die niet echt goed verkocht (was eigenlijk een Samsung).
      Nissan Qashqai wordt beschouwd als de “uitvinder” van de betaalbare SUV (C-segment).

      Zoek Fiat / FCA in dit plaatje…. De 500X als eenzaat….
      Met plastic behangen Panda’s (Panda Cross) kan je moeilijk een trendzetter noemen.

      Jeep (sinds 2010 onder FCA) : teerde vooral op de Wrangler en was (als merk) in Europa niet zo succesvol, vergeleken met Land Rover, Toyot Landcruiser en andere Japanners. Nu komen ze inderdaad meer en meer voor in het straatbeeld.

      Maar om dan te zeggen dat Jeep de uitvinder van de SUV is ???
      Mocht het zo zijn, dan hebben ze er al de voorbije jaren niet veel mee gedaan.

    • @Bertil: na de vergadering wordt traditioneel de pers te woord gestaan en komen de vragen en antwoorden over de concretisering van plannen. Na tien jaar verslaggeving weten we dat maar al te goed. Marchionne was hierbij trouwens kampioen in het verhullen van wat hij nou werkelijk bedoelde.

    • ah ok, dan in de weken/maanden ná de vergadering zoals in het stukje eigenlijk ook staat 🙂

    • @Koen

      Probeer je blik eens wat te verruimen, naar meer dan alleen NL en de EU. FCA is een WERELDmerk.

    • Europa is het hart van de automobielindustrie. De grootste autofabrikanten zitten in Europa, een groot deel van de toeleveringsindustrie, een enorme robotica-industrie en ook op electronicagebied komt het merendeel van de halfgeleiders in auto’s uit Europese fabrieken (ook als die auto in de V.S. wordt gemaakt). Laat de EU ook nog eens de grootste consumentenmarkt ter wereld zijn.

      Als FCA een serieuze autofabrikant is, maken ze serieus werk van de EU en NL is daar een niet onbelangrijk onderdeel van. En als ze er geen serieus werk van maken, dan stel ik voor dat ze NL en de EU verlaten.

      En SUV’s? Ik tel af tot de markt daarvoor instort.

    • Ik had een TwinAir 80Pk in mijn vorige Panda CNG Trekking, van buiten klonk hij een beetje pruttelend, maar komt omdat ook deze geknepen was. Ik reed laatst in een gele Fiat 500 S – 105 Pk, heerlijk soepel motortje! Dat beaamt Hoekree ook met zijn mooie blauwe nieuwe MiTo voor moeder de vrouw! Maar vooral in de 500L/X en Tipo zijn de nieuwe Firefly motoren hartelijk welkom. Vooral te hopen dat er ook CNG/LPG Firefly modellen naar Nederland komen, in Italië komen deze zeker, niet iedereen kan een ruime elektrische auto betalen en ik zie CNG/LPG nog steeds als een alternatief voor diesel voor de kilometervreters zoals ik met mijn 50dkm per jaar!

  • Op 7 september zal FCA officieel een volgende fase ingaan sinds de dramatische dood van Sergio Marchionne vorige week. Mike Manley zal dan tegenover aandeelhouders echt het heft in handen gaan nemen en voor de […]

  • Midden in een week van rouw, mocht de nieuwe CEO van FCA, Mike Manley, verkondigen dat FCA zonder schulden is en dat het zelfstandig de toekomst tegemoet kan zien. Sceptici zeggen intussen dat FCA niet verder […]

    • Ik denk dat behalve opvolgers van de Panda en 500, Fiat ook een geheel nieuwe auto nodig heeft: Je kunt de 500 niet oneindig uit blijven melken met nieuwe varianten. De creatieve geesten in Lingotto zullen echt aan de slag moeten.

      Verder moet echt de bezem door het motorengamma. Niet morgen, niet vandaag, maar gisteren nog. De huidige verkopen worden gewoon keihard geraakt doordat auto’s enerzijds stukken duurder zijn dan ze moeten zijn, anderzijds de klant het idee heeft technologie van 10 jaar oud te kopen (en dat klopt nog ook). Het uitrollen van de Firefly’s dient de allerhoogste prioriteit te hebben. Alleen de Renegade nu is te weinig en te laat.

      Manley begint niet op het meest makkelijke moment: Hij zal direct vol aan de bak moeten.

    • Het is misschien een beetje te vroeg om het aan Manley toe te schrijven, maar na de geluiden de afgelopen tijd dat Magneti Marelli overgenomen zou worden is het interessant om te lezen dat het zelf een overname doet:

      http://www.eenewseurope.com/news/magneti-marelli-buys-object-detection-startup?news_id=108536

      … op het gebied van autonome auto’s.

  • We schreven zondag al dat Marchionne mogelijk wel wist dat het zijn laatste optreden was eind vorige maand tijdens de ontmoeting met de Carabinieri. Het krijgt er steeds meer de schijn van dat de ontmoeting […]

    • Werkelijk ongelofelijk dat er mensen twijfelde aan de integriteit van deze man. Nog steeds zijn er hordes mensen die het maar niet willen snappen dat zowel Chrysler als Fiat er op dit moment niet meer zouden zijn, zonder de (impopulaire) maatregelen die Sergio heeft genomen. Er was gewoon geen geld om in alle merken te investeren op de juiste manier. Nu wel, daar heeft Sergio voor gezorgd. Hopelijk gaat dit wel voor een betere modellen politiek en continuïteit leiden.

    • Wat hier staat over wat Marchionne’s tegenstanders beweren dat bewijst het wel, ze zijn, met permissie, niet goed bij hun hoofd.

    • Dit is niet de gelegenheid om te gaan discussiëren over de toestand van Alfa en Romeo, Jeep en andere merken. Dat doen we later nog wel. Ik vind het in deze situatie vooral gepast om te kijken naar de verdiensten van de man. En ondanks grote zorgen en twijfels op veel punten, staat buiten kijf dat Sergio Marchionne één van de grootste industriëlen van onze tijd is geweest. Wat mij betreft past hij in rijtjes met personen als Bill Gates Steve Jobs , Elon Musk e.d. zetten. Ondanks dat hij in een saaiere industrie zat, de man had een knappe gave bedrijven (en meer) te saneren en moderniseren.

    • @Hilbert

      Lekker bezig Hilbert, je bent het zonnetje in huis.

    • Vriend Hilbert is nogal doof.

    • Overigens, wat een enorme moed en wijsheid en opoffering van Sergio om het zelfs zijn maat John Elkann niet te vertellen omdat het anders het bedrijf in grote problemen zou brengen. Die gevoelige (voor)kennis hebben zou het bedrijf nu in grote problemen brengen met de SEC.

    • @Henk: precies dat, dus.

  • Een van de belangrijkste redenen waarom de pers altijd wel uitzag naar een interview met de gisteren (25-7-2018) overleden CEO van FCA, zijn de vele uitspraken die hij deed met een achterliggende gedachte. Als […]

  • Meer laden