Lancia4Ever @mattia-mariani-2-2-2-2 ?

actief 9 uren, 12 minuten geleden
  • Bijna 1.045.000 auto’s verkocht FCA op Europese bodem gedurende 2017. In 28 EU-landen plus IJsland, Lichtenstein, Noorwegen en Zwitserland verkocht Lingotto 5,2% meer dan in het jaar ervoor. Dat is overigens e […]

  • Fiat startte vandaag een Europese introductie van de zogenaamde 500 Mirror editie. Via een live verbinding op internet, kon de pers op originele wijze (zie hieronder) meemaken hoe Fiat haar meest verbonden […]

  • Het enige waar Marchionne in Detroit alvast heel concreet over was, is de aankondiging van meer SUV’s. Misschien wel om personeel en bonden alvast wat gerust te stellen, sprak hij over een kleine Maserati op […]

  • “Als niemand met je wil trouwen, moet je maar kiezen voor een celibatair leven.” Dat waren de veelzeggende woorden van Sergio Marchionne in zijn uitgebreide interview tijdens de opening van de autosalon in […]

    • Hij zal de geschiedenis in gaan als de man die twee failliete bedrijven weer winstgevend maakte, maar er niet in slaagde ze naar een hoger plan te tillen. Hoog tijd voor vers bloed, iemand met ambities.

    • Men had Marchionne twee à drie jaar moeten aanhouden als crisismanager en daarna moeten vervangen door een man die wel auto-minded is. marchionne is en blijft een boekhouder die enkel kijkt naar de centen op korte termijn. Het gevolg is dat het gamma van de merken van FCA gigantisch is uitgedund. Vaak worden modellen geschrapt zonder opvolger omdat ze geen voeling hebben met de markt of blijven ze in productie omdat ze niet de moeite hebben genomen om tijdig te investeren in een opvolger. Wat wel nieuw is, is te weinig en te laat om nog een echte vuist te kunnen maken. Opvolgers voor de Punto, Mito en Giulietta hadden er al lang moeten zijn. De teloorgang van Lancia is gewoon schandalig te noemen en had voorkomen kunnen worden.

    • 😂😂😂😂😂

    • @mareblu
      Ik hoop dat het verder goed gaat met je.

    • @mareblu
      Maar gelukkig we hebben jou om ons met grote wijsheid te sturen door de oceaan van gebrek aan kennis, onkunde en verwarring.

    • Voor wie ECHT geïnteresseerd is in wat ons de komende 10 jaar gaat overkomen in autoland die MOET dit bijzonder goede interview maar eens lezen, van een paar dagen geleden.

      https://www.bloomberg.com/news/features/2018-01-15/fiat-chrysler-s-marchionne-the-future-of-cars-will-be-electric-and-commoditized

    • We kunnen l*llen tot we een ons wegen maar halverwege dit lopende jaar 2018 is FCA vermoedelijk schuldenvrij.

    • Grote vraag is, en misschien kan Sergio nu hij hier toch is het één en ander over toelichten ;), waarom heeft schuldreductie zo’n hoge prioriteit in een periode dat de rente extreem laag staat? Als binnen een half jaar miljarden naar schuldverminding gaan, dan is de andere kant van de medaille dat met dat geld ook broodnodige investeringen gedaan hadden kunnen worden. Het is altijd een afweging tussen rendement en financiële stabiliteit, maar in de regel rendeert een investering beter dan de lage rente die schulden momenteel kosten. En het is niet zo dat er geen projecten liggen die plaats moeten vinden…

    • Ik zie maar één rationele verklaring: Je gaat niet in fabrieken en merken investeren als je ze gaat sluiten danwel gaat uitfaseren. Indien FCA zich had laten overnemen zouden een hoop fabrieken redundant geworden zijn. En dat betekent sluitingen. Mogelijk had het nieuwe bedrijf teveel merken. Wat dat betreft kan het wel eens geel goed nieuws zijn voor de Italiaanse automobielindustrie dat er geen partner is gevonden.

    • @Hoekree

      Je zegt het heel netjes! Mag ik het gezwets noemen?

    • Nee, dat is wel heel erg kinderachtig. In plaats van het af te doen, zou je ook zelf met een rationele verklaring voor het handelen van de FCA-top kunnen komen, dan tilt dat de discussie tenminste naar een hoger plan.

    • FCB, Chicago; GSD&M; Richards Group; Doner; en Iris Worldwide zijn prima in staat reclame te maken voor de Stelvio en de Giulia. Beter nog dan Hoekree. Mogen wij toch vast stellen dat er een hele hoop Punto, Giulietta, MiTo, etc. etc rijders wachten op bevrediging?

    • ik ben het 100% met dmantoine eens. Een kritische blik heeft niks te maken met gebrek aan passie. En als je een ander standpunt hebt, dan is dat te respecteren, maar doe dan niet of mensen, die een ander standpunt hebben af met dat dat allemaal gezwets zou zijn, of dat die er allemaal niets van begrijpen.

    • @mareblu : wat doe je op deze site??? blijf toch weg als je alleen maar kunt zeuren.

      EV’s zijn de ondergang van deze planeet en autonoom rijden kunnen we al meer dan een eeuw alleen heet dat de trein.

    • Een 166 als avatar is pure nostalgie. Het straalt een verlangen naar vervlogen tijden uit. Heb afgelopen dagen ook de 75 weer eens van stal gehaald. Geweldig. Maar de gloriedagen van weleer zijn historie. Het is geen zeuren, het is hunkeren. Dat verdient respect.

  • In ruil voor een gunstiger belastingklimaat hoopt president Donald Trump, dat grote bedrijven de komende jaren nieuwe investeringen zullen doen en dat de lonen omhoog gaan. De auto producerende sector is […]

  • Steeds meer geruchten spreken over een debuut van de nieuwe Fiat Punto gedurende dit najaar. Er is kans overigens dat deze Uno zal heten. In Parijs zal het model dat in sterke mate op de Braziliaanse Argo […]

    • Servië ligt voor de hand, maar gezien de Italiaanse vakbonden morren omdat er te weinig nieuws is voor de fabrieken in Italië denk ik dat FCA de aankondiging zal laten samenvallen met andere productiebeloftes in eigen land.

    • niccolo antwoordde 1 week geleden

      Hallelujah
      Hallelujah
      Hallelujah
      Hallelujah

    • Melfi past overigens wel erg goed in het tijdschema wat hier gemeld wordt: Als de oude Punto dit voorjaar uit productie gaat en de nieuwe eind dit jaar in productie, dan komt een half jaar erg goed overeen met een redelijke termijn om de productielijn aan te passen.

      Als je een andere fabriek zou nemen, dan zou het logischer zijn om de oude Punto nog een paar maanden in productie te houden totdat de nieuwe er is.

    • Niets is onmogelijk, maar ik zou zeggen dat Fiat met de 124 op dit moment een leuke cabrio in het assortiment heeft en daarom de kans op een Punto-achtige auto als cabrio een stuk kleiner is.

      Wel kijkt Fiat tegen een investering aan waarvan de kans een stuk groter is dat die rendeert als er meerdere modellen op dezelfde basis gebouwd gaan worden. Ik verwacht daardoor sowieso de introductie van meerdere modellen in het B-segment. Een Punto cabriovariant zou een optie kunnen zijn, een sedan een andere. Waarschijnlijker acht ik de komst van een nieuw model voor Alfa Romeo of misschien wel Lancia.

    • AR 159 antwoordde 1 week geleden

      @dmantione

      Pomigliano zou ook prima kunnen voor de productie aantallen. Als de panda weer naar Polen gaat zoals veel besproken dan is een B Segment vollume model een goede uitkomst. Als ze daar van dan voor Alfa een nieuwe 3 en 5 deurs Mito gaan bouwen en een Cross-over Mito Kan dat allemaal van 1 productie lijn komen 🙂

    • @HZW: Het is een hard feit dat FIAT een nieuwe B-segmenter heeft ontwikkeld, de Argo, waar op zich zo de naam Punto op geplakt kan worden. Als ze er een andere naam op gaan plakken prima en als ze het luchtinlaatrooster en het spatbord iets anders vormgeven ook prima, maar voor het gemak kunnen we het voorlopig “nieuwe Punto” noemen totdat de aankondigingen gedaan zijn, iedereen weet dan waarover we het hebben.

      @AR 159: Pomilgiano zou kwa aantallen prima kunnen en als de Panda naar Polen verhuist dan is een nieuw model voor Pomigliano logisch. Pomigliano past echter niet goed bij de hier genoemde datums: De Panda gaat niet in 2018 naar Polen, de productielijn moet dus in vol bedrijf blijven, van ombouwen kan dan geen sprake zijn. Het dit jaar nog opbouwen van een volledig nieuwe productielijn, naast die van de Panda, lijkt me te kort dag, dat had dan al lang in gang moeten zijn. Daarom gok ik persoonlijk niet op Pomigliano. Inderdaad zou een Mito-opvolger en Punto-opvolger op dezelfde productielijn erg voor de hand liggen.

    • hans antwoordde 1 week geleden

      Goed nieuws! Maar als ie in het najaar uitkomt, 9 maanden van nu, dan moet de fabriek al voorseries leveren in 7 maanden en dan moet nu al hard gesleuteld worden. Dus tijdspad lijkt optimistisch naar het zou erg fijn zijn als Fiat weer een belangrijke speler wordt in deze klasse.

  • Zelfs met meer dan 20% groeide de titel FCA op de beurs gedurende deze eerste weken van 2018. Velen vragen zich af waarom, maar er zijn geen eenduidige antwoorden te vinden omtrent deze koersstijging. Het […]

    • henk antwoordde 1 week geleden

      Er wordt veel gespeculeerd. Onder andere dat er dit jaar mogelijk een grote deal bekend wordt. Maar misschien horen we inderdaad maandag meer.

    • luigi antwoordde 1 week geleden

      GM heeft Opel verkocht en Chevrolet uit Europa gehaald. Fusie met FCA? Fiat heeft daardoor vrij spel in Europa….

  • Hoewel FCA het jaar 2017 positief heeft kunnen afronden, is de tweede helft van vorig jaar voor het merendeel van de Italiaanse fabrieken een behoorlijk moeizame geweest. De productie werd na enkele jaren van […]

    • Nou, dat is een kwestie van mentaliteit. Er is best markt voor nieuwe modellen, dat is echt het probleem niet. Geld voor de investeringen zou het kunnen zijn, maar in het huidige klimaat en met de huidige beurskoersen zouden ze ook prima geld uit de markt kunnen ophalen. Waarmee die partner echt niet zo nodig is. Maar… de leiding wil een partner dus gaat nu alles de wachtkamer in, totdat die partner gevonden is, vrees ik.

    • Ik kan me ook niet aan diezelfde indruk onttrekken. Een eventuele fusie of overname zal m.n. voor de volume-modellen van Fiat grote gevolgen kunnen hebben, door de mogelijkheid om dan op veel grotere schaal te sharen.

    • De automarkt verandert niet in de zin dat er geen B-segment meer verkocht wordt. Er worden meer dan genoeg Polo’s en Clio’s verkocht wordt. Dat Fiat nu wat sterker meedoet in het C-segment is mooi, maar dat verhult niet de wanprestatie in het B-segment, nog altijd kost dat Fiat heel veel marktaandeel. Het B-segment is in Europa één van de belangrijkste segment, zo niet het belangrijkste. Als je tot de grote jongens wilt behoren, dan doe je mee in de hoofdarena.

      Anders rest je de nichemarkt.

    • Dat argument dat in het B-segment geen geld te verdienen is hier vaak gevallen. Het kan gewoon niet kloppen en wordt hier gebruikt om wanbeleid goed te praten De omvang van de markt is enorm. Je ziet dat concurrenten er juist in investeren. En marges… neem de prijs zonder BPM eens van een Clio en van een Punto. Op welke zou meer marge gemaakt worden?

      Kortom… ik wil wel eens een onderbouwing zien dat er op het B-segment niets verdiend wordt.

  • 600 auto’s..sinds wanneer is dat een groot aantal????? Daar kan een fabriek niet eens op anticiperen. autom.management zit boordevol stemming makende en soms zelfs lachwekkende artikelen. Ik weet ook wie ze schrijft.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, FCA op Italiaanse markt op +5,7% in 2017 FCA noteerde in december een afname van -13,9% op de belangrijke Italiaanse thuismarkt. Zoals gezegd heeft dit al onder andere te […] · Bekijken
  • Ferrari werkt aan een extra potente versie van haar straatracer met middenmotor de 488. In de wandelgangen wordt al een tijdje over een aanstaande 488 ‘GTO’ gesproken, wat een variant zou moeten worden met […]

  • FCA noteerde in december een afname van -13,9% op de belangrijke Italiaanse thuismarkt. Zoals gezegd heeft dit al onder andere te maken met kleinere voorraden (en dus minder kentekenregistraties), maar daar […]

    • Wat is er mis met de Mito dat de Italianen die bijna niet kopen is hij zoveel te duur of niet ondeschijdend genoeg dat ze er zo weinig kopen 20% van de punto verkopen in 2017 is wel bedroevend. Gelukkig doet de Giulietta het weer een stuk beter. Maar dat voor Alfa de December maand nu in de min gaat tegen vorig jaar is niet echt een goed teken met 1 extra model en een Giulia die pas in de verkoop is. Daar de Italiaanse markt toch de belangrijkste is.

      Ik vind de huidige verdeling (van de laatste tijd) met duidelijke kopjes wel een stuk overzichtelijker.

      Wat zijn de Europese cijfers?

    • “Ook daar is FCA al een tijd bezig om dealers niet te veel auto’s door de spreekwoordelijke strot te duwen, en houdt de fabrikant rekening met meer realistische aantallen”

      Ja, ja…..
      lees even wat er in Duitsland (en Nederland) is gebeurt:

      https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/21561-duitse-fiat-importeur-splitst-dealers-600-auto-s-in-de-maag

    • 600 auto’s..sinds wanneer is dat een groot aantal????? Daar kan een fabriek niet eens op anticiperen. autom.management zit boordevol stemming makende en soms zelfs lachwekkende artikelen. Ik weet ook wie ze schrijft.

    • @Lancia4Ever en @Hoekree
      Het gaat er in dit geval om, dat er in het artikel van AutoEdizione iets anders staat dan dat er in werkelijkheid gebeurd. En als je het hele artikel van Automotive heb gelezen, gaat het niet eens over de aantallen, maar de manier waarop. En dat is wel degelijk dat er auto’s door de strot van de dealers gedrukt worden.
      En door de strot duwen is wel iets anders dan in overleg met de dealers auto’s op kenteken zetten, om de registratiecijfers op te krikken en daarmee het marktaandeel.
      Iets wat ik overigens nooit heb begrepen, want dit kost alleen maar geld en voor wat? Voor “Het heilige marktaandeel?”

    • “”Voor “Het heilige marktaandeel?”””

      Mmmh, ik denk het niet.
      Dan hadden ze Lancia niet moeten doodknijpen, had er lang een Fiat in het A-segment moeten zijn, een SW bij Alfa Romeo, enz.

      Wat wel ? In het geval FCA Duitsland : de bonussen !
      Voor de importeur in Frankfurt, welteverstaan.
      Niet voor de dealers die niet meer de mogelijkheid hadden om de levering ongedaan te maken.

    • @Koen
      Bonussen die aan het marktaandeel gerelateerd zijn dus.

  • Steeds meer bonden en fabrieksmedewerkers in Italië vragen zich af wat de volgende stap is van FCA qua investeringen. Enkel in Cassino, waar de Alfa Romeo modellen Giulietta, Giulia en Stelvio van de band […]

    • Voor de kenners, ureum dieselmotor is gewoon een AdBlue dieselmotor.

    • Nou ja, het zit in de uitlaat: De motor hoeft er geen speciale functionaliteit voor te hebben, dus het zegt weinig over de gebruikte motor. Ik verwacht gewoon de bekende 1.3 Multijet, die nog altijd tot de beste dieselmotoren in de industrie behoort.

      Ik hoop dat we snel meer horen over deze nieuwe B-segmenter.

  • @Lusso Giulia en Stelvio krijgen het ook. Sw heeft geen intercontinentale toekomst en heeft dus geen prioriteit.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Alfa Romeo’s volgende project is een grote hybride SUV Er komen via het Britse Auto Express wat meer details naar buiten over het door ons reeds gemelde interview met […] · Bekijken
  • Staat er ook he. Eerste zin tweede alinea.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Alfa Romeo’s volgende project is een grote hybride SUV Er komen via het Britse Auto Express wat meer details naar buiten over het door ons reeds gemelde interview met […] · Bekijken
  • Er komen via het Britse Auto Express wat meer details naar buiten over het door ons reeds gemelde interview met Alfa Romeo’s technisch directeur Roberto Fedeli. Fedeli spreekt in dat interview over de door […]

    • Staat er ook he. Eerste zin tweede alinea.

    • Laat maar komen gaaf Alfa krijgt een gave toekomst

    • Iedereen zit te wachten op een Giulia SW, een opvolger voor de Giulietta, een spider en een GT. En dan komen ze met dit… Bizar. Het hybride gedeelte hadden ze beter in de bestaande modellen gedropt.

    • @Lusso Giulia en Stelvio krijgen het ook. Sw heeft geen intercontinentale toekomst en heeft dus geen prioriteit.

    • Er wordt al een hele lange tijd gesproken over nieuwe modellen en dergelijke maar ik zie ze nog (steeds) niet.
      Het duurt gewoon erg lang, veel te lang.

    • Voor wie nog twijfels heeft over een SUV, in de Telegraaf/Autovisie test van de Stelvio Quadrifoglio was de laatste zin:

      – de Stelvio Q is een begerenswaardige sportauto met de functionaliteit van een SUV.

      Hier valt niets aan toe te voegen.

    • @Lancia4Ever,

      Wat is het verkoop aandeel buiten de EU nu? Ik ken de cijfers niet maar als de verkopen voor 80% EU is dan is een SW verdraaid interessant makkelijk en redelijk goedkoop te produceren. Die de verkopen met een 50% kunnen laten stijgen aangezien er nu heel veel Alfa liefhebbers van nood bij de concurrent gaan shoppen. Je kunt mensen niet dwingen een SUV te kopen die ze niet willen hoe goed een Stelvio mag zijn ik heb 10x liever een SW als alternatief en ik denk dat ik voor het eerst een SW zou prefereren boven de sedan bij Alfa’s hangt dat bij mij sterk van de kleur af welke ik het mooist vind en voor de 159 zwart en blauw vind ik de sedan mooier dan de SW, wit de SW, rood om het even, grijs is voor VAG. Dat er markt potentie in zit is wel duidelijk maar dat geld deste meer voor de SW.

    • Laat ze maar snel komen met deze grote SUV en ik hoop dat ze er buiten de EU 100 duizenden per jaar van verkopen zodat ze geld hebben voor andere modellen 🙂

    • @mareblu: “De broodnodige groei moet bovendien komen uit China en de VS, en dan is een SUV noodzaak.”

      Dit is een denkfout. De verkopen van Alfa op de Europese automarkt staan in geen verhouding tot de omvang van de markt. Er is enorm potentieel om te groeien op de Europese automarkt. Uiteraard zijn verkopen in China en de V.S. welkom, maar die moet je zien als extraatje en niet als levensader. Het exporteren van auto’s naar andere handelsblokken is altijd riskant op het gebied van de politieke situatie (handelsbeperkingen) en valutarisico. Een gezond automerk moet daarom eerstens gezond zijn op eigen markt. Bijgevolg moet de broodnodige groei niet uitsluitend, maar wel vooral, op de Europese markt gevonden worden.

      En de feiten spreken voor zich: Ondanks alle activiteiten Alfa naar de V.S. de brengen, komen de meeste verkopen gewoon uit Europa. Denk maar niet dat daar verandering in gaat komen.

    • “””Ik heb het over een hele nieuwe auto.

      Niet alleen een andere gril bij audi.”””

      🙂 🙂 🙂

    • “”” Het potentieel buiten Europa is vele malen groter dan in Europa zelf. “””

      Potentieel – potentieel : het is altijd maar potentieel. Om de muren op te lopen en je bestaande klanten de deur uit te jagen.

      Zou FCA ooit van het gezegde “Beter 1 vogel in de hand, dan 10 in de lucht” gehoord hebben ?

      Polen is ook zo’n “potentiële” groeimarkt, gezien het aantal inwoners en het huidige (relatief) kleine wagenpark.
      Heb je de verkoopcijfers nieuwe auto’s (alle merken) voor Polen al eens bekeken en vergeleken met de verkopen in “landjes” als Nederland en België ?
      Maar “potentieel” zit er wel in… ooit… in Polen… 🙁

    • Daar gaan we weer… Alfa verkoopt niet in Europa niet omdat de markt klein is, maar omdat het niet heeft waar de markt om vraagt. Een station bijvoorbeeld, die er van de 159 wel was en het merendeel van de opgenoemde cijfers voor zijn rekening nam. De markt vraagt verder totaal niet om motoren van 450 pk, de doorsnee leaserijder snap niet wat hij ermee moet, maar wil wel fiscaal gunstig kunnen rijden. En de markt wil gedeeltelijke of gehele elektricificatie. Meer in het algemeen wil de markt meer dan 3 modellen zien.

      Dat FCA in een grote SUV investeert lijkt me inderdaad zeer verkeerd beleid. Hier in Europa hebben we het niet zo op SUV’s en ze passen niet bij het DNA van het merk. In de V.S. zullen ze inderdaad wel in de smaak vallen, maar zoals gezegd, Alfa zal altijd sterker in Europa zijn dan erbuiten.

    • Daar gaan we weer….lieve mensen, FCA zit in een situatie dat producten op de markt gebracht moeten worden met hoge marges. Dit is van groot belang om een stevige basis te leggen voor de toekomst, en voor eventuele partners.
      De automarkt gaat de komende jaren hevig in beroering, kortzichtige beslissingen nu kunnen veroorzaken dat de boel later omvalt. We krijgen o.a. een tsunami aan kwalitatief goede Chinese auto’s die van een autobedrijf zo een Saabje kunnen maken, ben je dan blij?

    • Met dat argument kan je alle kanten uit: Wat als de Chinezen straks wel een goede sportieve station op de markt zetten die gretig aftrek zal vinden, wordt FCA dan niet alsnog een Saabje?

      Ik vind het verder nog al wat om over kortzichtige beslissingen te spreken terwijl het grote gebrek bij FCA nu juist het langetermijndenken is.

    • “De grote SUV weegt circa 200 kg meer dan de Stelvio en zal vanzelfsprekend voor optimale rijprestaties staan. Alfa Romeo vormt dé internationale ‘benchmark’ wat dit laatste betreft, of de concurrentie en critici dat nu willen of niet”

      De internationale benchmark zal geen hybride techniek zijn, maar volledig elektrisch of waterstof.
      Dit, omdat het klimaat akkoord, steeds lagere emissie normen aan de auto industrie stelt. En tel daarbij de ontwikkeling van het autonoom rijden op, dan weet je dat hybride techniek slechts een overgang techniek is.
      Het is ook niet voor niets dat de concurrenten volop op elektrisch inzetten en daar miljarden voor vrijgemaakt hebben.

      FCA probeert de groei buiten Europa te realiseren. Dan zou je nu toch denken dat, gezien de Chinese overheidsmaatregelen (volledig elektrisch), FCA daarop inspeelt. En dat zelfde geldt ook voor de VS. Ondanks dat Trump zich uit Parijs heeft terug getrokken gaan de federale US overheden door met implementeren van de akkoorden van Parijs.
      SM heeft een paar jaar gelden zelf gezegd dat hij niets in elektrisch rijden zag.
      Een strategische denkfout en dat breekt FCA nu op.

    • Ik ben niet zo pessimistisch over hybridetechniek, in combinatie met bijvoorbeeld biobrandstoffen daar best potentieel is voor heel CO2-arme automobielen. Wel denk ik dat voor grote auto’s als SUV’s volwaardige hybridetechniek nodig is. Het voordeel van een milde hybride zijn de lage kosten, die zijn in een zware wagen minder van belang en de grotere CO2-besparing die met volwaaridge hybride mogelijk is geeft dan de doorslag.

      Voor kleine auto’s, bijvoorbeeld B-segment, zijn de kosten van de hybride-aandrijving wel cruciaal en omdat het vanwege lager gewicht minder energie kost om auto in bewiging krijgen kan de lichte electromotor meer uitrichten. Voor het B-segment lijkt milde hybride daarom vooralsnog de voor de hand liggende techniek te zijn.

      Een milde hybride SUV is een belangrijke stap in de juiste richting, maar tegelijkerheid ook weinig en laat. Bij lancering is het per direct een dinosaurus waarvan het uitsterven al vast staat.

    • @Dutchbird

      Je haalt een paar zaken door elkaar. Benchmark heeft met dit alles niets te maken.
      De komende jaren zal redelijk snel een zeer brede inzet komen van hydride techniek, waarbij de verwachting is dat over een paar jaar vrijwel alle wat zwaardere auto’s de 48V-mild-hybride krijgen, simpel om aan de milieu eisen te kunnen voldoen. Alfa, maar vooral Ferrari, gaat de mild-hybride inzetten als marketing + voor betere prestaties bij gelijk verbruik.
      Daarnaast komt er in de markt langzaam een steeds bredere inzet van de stekker-hybride, maar niet zo voor Alfa/Ferrari/soortgelijke
      Daarnaast komt er een heel langzame inzet van vol-elektrisch, maar pas na 2022 of zo, wanneer de solid-state batterij breed inzetbaar wordt gaat hier een soort van ‘doorbraak’ komen, maar het gaat allemaal heel langzaam, of de politiek moet wat gaan doen.
      De waterstof techniek gaat nog veel langer duren. Is er over 10 jaar een redelijke inzet? Zeer waarschijnlijk niet !

      Autonoom rijden wordt misschien wel een belangrijker techniek, moeilijk aan te geven hoe snel dat zal gaan, FCA gaat hierin een belangrijke rol spelen !

    • @mareblu
      Bevolking Polen : 38 miljoen
      Bevolking NL + B : 17 + 11 = 28 miljoen

      ’t Zal nog even duren voordat ze in Polen 1 miljoen nieuwe auto’s aan de man / vrouw gaan brengen.
      En dan nog zijn het er procentueel per kop minder dan in NL + B.
      Dan moeten ze eerder richting de 1.5 miljoen…

    • Voor wie het mocht interesseren. Uit de verkoopcijfers van december van de USA blijkt dat er meer Alfa’s zijn verkocht dan Fiats ! Van de net geïntroduceerde Stelvio bijna evenveel als van de Giulia.

    • En nog een tip: lees de stukjes van mareblu nauwkeurig, hij snapt het.

    • henk antwoordde 2 weken geleden

      Er is trouwens wel iets gaande, de aandelen knallen de lucht in. Na heel lang onder de EUR 10 te hebben gezeten (ooit zaten ze heel lang op EUR 5) zitten ze al een tijdje richting EUR 14 en nu knallen ze naar EUR 18.

    • henk antwoordde 2 weken geleden

      Bij alle toekomstvoorspellingen is er 1 die ik steeds vergeet: het zal velen pijn doen maar het definitieve einde van de diesel (in Europa) zal de komende jaren langzaam in gang worden gezet.

      Het is maar dat je het weet.

  • Volgens het welingelichte Quattroruote valt er tegelijk met een update voor de 124 Spider eind volgend jaar (of begin 2019), een nieuwe versie te verwachten met automatische stalen klapdak. Precies het systeem […]

    • @Mareblue, ik heb in ons kikkerlandje meer nieuwe Fiat 124 ( Abarth) gezien dan nieuwe Mazda MX5, maar wij zijn maar een klein landje.

    • Voor mij de Abarth en graag in rood. Kost €7k meer dan de MX5 echter voor mij het geld waard.

    • Ik had liever een Lancia Fulvia gezien op basis van de MX5 met vast dak. Maar zou blind voor de FIAT kiezen design technisch veel mooier en een leukere motor met meer power!

      Ciao

      Squadra

    • @Mareblue, ik geloof dit dus ook niet.
      Wel duidelijk dat er geen antwoord is op de vraag: Wat is jullie bron?
      Kom dames en heren, help ons aan een droom.

  • De Mégane heeft vooral een rommelig design en bovenal een goedkoop aanvoelend interieur met veel hard glanzend en krakend plastic zoals in dat in de middelmatige Talisman ook zit. En dan is ie ook nog niet eens zo goedkoop die Renault.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Fiat Tipo diesel is ideale dagelijkse partner voor op de weg We hebben al veel gezegd over het grote contrast tussen de kwaliteiten van de Fiat Tipo en het feit dat dit […] · Bekijken
  • We hebben al veel gezegd over het grote contrast tussen de kwaliteiten van de Fiat Tipo en het feit dat dit weinig effect lijkt te hebben op de verdeling van het marktaandeel bij ons in Nederland. De Tipo is […]

    • Eens. Vorige week uitgebreid proefgereden met een SW 1.6 DCT Business Lusso als mogelijke vervanger van de huidige leasebak en was aangenaam verrast door dit zogenaamd “budget model”. Daar is namelijk niets van te merken.

    • Inderdaad, na vele jaren vergeefs te hebben gewacht op een Alfa geschikt voor gezinsvervoer, heb ik twee maanden geleden gekozen voor een Tipo Sw 1,4 T-jet. Ik ben tamelijk verwend als het om auto’s gaat en kan niet anders zeggen dat de auto mij uitstekend bevalt. Het rijdt absoluut plezierig. Koop hem in een mooie kleur en zet hem op mooi llichtmetaal en je rijdt ook nog eens in een fraaie verschijning.

    • De Mégane heeft vooral een rommelig design en bovenal een goedkoop aanvoelend interieur met veel hard glanzend en krakend plastic zoals in dat in de middelmatige Talisman ook zit. En dan is ie ook nog niet eens zo goedkoop die Renault.

    • Niet meer dan logisch dat deze auto niet loopt in NL. Inderdaad te duur (22 a 23 mille lijkt mij realistischer qua prijs), en dan ook nog geproduceerd door een bedrijf dat nul komma nul heeft begrepen van marketing.
      Dat er nog geen Punto opvolger is heeft meer met onwil/onkunde te maken. PSA, Renault en VW laten zien dat er prima geld verdiend kan worden met een b-segmenter.
      Jammer hoor, want de Tipo verdient beter.

    • Bij mij komt ie (als de leasemij het er mee eens is) zeker, maar niet omdat het model er sprankelend uit ziet. Het is een prima rijdende auto en ik heb vertrouwen in de FCA techniek, maar ik vind het een 13 in een dozijn model als ik eerlijk ben. Niet lelijk, maar absoluut niet bijzonder. Ik ben zeker FCA fan, maar zonder roze bril, sorry.

    • @Marco Pas, in een mooie kleur en mooie velgen dan ga je er ook qua uiterlijk veel plezier van hebben! Dertien in een dozijn vind ik de Tipo wel en niet tegelijk, dus gemiddeld steekt hij bij mij toch boven de massa uit. Qua rijden en techniek als de Firefly motoren eindelijk eens komen dan zullen we hem vaker gaan zien in Nederland. Mijn vrouw ziet een station wel ziiten voor ons…….

    • Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat er zoutloos aan een Peugeot zou zijn ?

    • Mooie en degelijke auto. Qua vormgeving niet spectaculair maar daardoor veel ruimte en goed rondomzicht. Anders dan in de Megane waar een busje of een groep fietsers in de dode hoek kunnen verdwijnen. De Peugeot 308 heeft wat mij betreft het mooiste interieur en ook beste balans comfort en rijeigenschappen. Daar tegenover staat dat te veel Peugeots kampen met problemen aan elektronica, inclusief op ongewenste momenten overgaan op noodloop van de motor.
      Blijft dat de diesels van De Tipo prima en concurrerend zijn, maar dat het erg fijn is als de nieuwe firefly motoren komen. Dan gelijk een lichte upgrade van het interieur en dan ben ik ook in. Al zou ik een maatje kleiner ook prima vinden. Dus een mooie nieuwe opvolger van de Punto. Al dan niet onder de naam Argo.
      Fiat maakt wat mij betreft een fout om deze klasse te laten lopen. Zelfs als je weinig winst maakt zorgt het voor aandacht, merkbekendheid en meer aanloop bij de Fiatdealers.

  • Technisch directeur van Alfa Romeo Roberto Fedeli laat in een interview wat dingen doorschemeren die inderdaad aansluiten op het onlangs uitgelekte ‘stukje sheet’. Bijvoorbeeld de komst van een nieuwe […]

    • AR 159 antwoordde 4 weken geleden

      Mooi woorden nu nog wat meer vertalen in daden. Las vandaag nog dat onze Punto die een 5 deurs Mito had moeten zijn (bij gebrek aan), van 5 sterren euro NCAP is gedaald naar 0. Wel gek dat ze een auto die de laan uit gaat nog weer opnieuw tegen het blok word gezet. Onze Giulietta zal zonder al die ongewenste snufjes ook wel een stuk minder gaan scoren 🙂

    • AR 159 antwoordde 4 weken geleden

      Ik wilde de 5 deurs Mito maar die kwam niet dus werd het een Punto omdat de Fiesta een minder ogend interieur had. 3 deurs was geen optie met kleine kinderen en nu ze groter worden hebben ze liever ook gewoon een deur dan dat ze door een krap gaatje moeten wurmen. Denk dat het gebrek aan de 5 deurs ook het gebrek aan succes van de Mito was en dat het verschil met de Punto in techniek te klein is.

    • “wat van Ferrari geleende blokken” is een bizar amateuristische uitdrukking. Dan snap je niet goed wat de huidige F1 aandrijving precies inhoud, en wat Ferrari levert (en niet leent) aan het Alfa Sauber team, 100 x gecompliceerder dan ‘wat blokken’.

    • Mooi statement ,als t niet alleen woorden zijn en er ook nog geld achter zit zie ik t goed komen met alfa.
      De ontwikkeling van de giulia is al een voorbeeld van slim en gedegen ontwikkelen .
      Nu nog wat meer focus op kwaliteit en materialen .

    • @AR 159
      Het gaat over de modellen die gaan komen natuurlijk.

    • ” … de komende 10 jaar …..beter op de marktwensen in kunnen springen…”

      Goh… dat je daar formule 1 voor nodig hebt.
      Volgens mij heb je daar gewoon gezond verstand en marketing kennis voor nodig.

      Het is eigenlijk te treurig voor woorden allemaal. Helemaal als je kijkt naar het aantal registraties van Fiat dit jaar.
      Ooit stond Fiat in de top 10 van Nederland… nu op plaats 17 met bijna 10.000 auto’s.. en geen zicht op nieuwe modellen en al helemaal geen hybride modellen.
      Je zal maar Fiat dealer zijn…

    • Wat een wazig verhaal!

      @Hoekree: Fiat is in gesprek met Hyundai (zoals ze al met jan en alleman in gesprek zijn geweest). Van een vergaande samenwerking is (nog) geen sprake. Het genoemde beste jaar is met dank aan “truck and SUV sales in North America”. Niet echt een italian job waar wij zo van houden.

      Verder Punto met nul sterren dood, smalste gamma ooit, maserati productie even stil gelegd, etc. etc. Het gaat geweldig daar in la bella Italia!

    • “”niemand weet wat ik weet””
      Dat je Repelsteeltje heet ?

      Komaan zeg, doe niet onnozel en vertèl dan wat je weet.
      Als je iets weet….

    • Er is geen enkel inbreng van een derde partij nodig om te doen wat nodig is: B-segment weer vullen, Giulietta opvolgen en FIrefly-motoren introduceren. Er is niets wat ze verhindert daar aan te werken. Pas als het op nieuwe technolgie als hybride en elektrisch aankomt is misschien kennis van buiten nodig, maar dan ligt Robert Bosch waarschijnlijk eerder voor de hand dan Hyundai.

      Waterstof is een interessante technologie om onderzoek naar te doen, maar is commercieel gezien niet noodzakelijk en het is onbekend of de technologie geschikt te krijgen is voorgrotoschalige commerciële introductie.

    • Forbes, Bloomberg, Autonwes, etc. puzzelen nog over de mogelijkheden en repelsteeltje weet al hoe de samenwerking er uit gaar zien. Zeker chauffeur bij Marchionne 🙂

    • @Hoekree

      Gaan we interessant lopen doen? Als je clubalfa als ultieme informatiebron hebt.

    • Kan natuurlijk zijn dat Hoekree bij HQ FCA A’dam werkt en daar alle vertrouwelijke stukken kan inzien. Maar ja, zoiets kun je niet hardop zeggen.

    • @hoekree
      Of je geeft die informatie of je stopt met interessant doen.
      Ik heb mijn geloof in FCA volledig verloren. En ja ik spreek vloeiend Italiaans en ik lees de commentaren op de berichten op clubalfa en moet concluderen dat ik niet de enige ben die er totaal geen vertrouwen in heeft.
      De schuldenpositie van FCA is zodanig dat er voldoende investeringsruimte is om gas te geven. M.i. is er maar één conclusie mogelijk: men wil de tent verpatsen.

      Dus als je iets weet: geef het door of stai zitto!!!
      Mvg en prettige feestdagen

    • Vrij overzichtelijk: Laatste missie van Marchionne voor EXOR: Beter een kleiner deel van een renderende toko dan eigenaar van een kwakkelend geheel (vanuit Italiaans perspectief: FCA steunt op Chrysler en de VS, de Italiaanse invloed is verwaterd). Hyundai/FCA zou kunnen werken. Laar Sergio maar schuiven. Beursgang heeft Ferrari evenmin windeieren gelegd. In Kragujevac verheugen ze zich al op de productie van Hyundaitjes!

    • We zijn
      We groeien
      Ons doel

      Interessant……

    • @ Hoekree
      Nou, nou Hoekree… je gaat wel heel kort door de bocht door te zeggen dat iedereen die Alfa Romeo “afzeikt” er niets van begrijpt.
      Ten eerste zeikt niemand hier Alfa Romeo af, maar is men kritisch over een aantal zaken. En die kritiek komt voort uit bezorgdheid en liefde voor het merk.
      En de bezorgdheid geldt niet alleen voor Alfa Romeo, maar voor alle merken van FCA.
      Ik denk eerder dat FCA niets van marketing begrijpt.

    • @Dutchbird: exact; met name dat laatste, FCA en marketing zijn geen goede combi. Ik vind het een ronduit lachwekkende opmerking van vriend Fedeli om te roepen dat ze sneller markt introducties als andere merken willen gaan doen. Het zou al winst zijn als ze een klein beetje in de buurt van de andere merken kwamen, laten we eerlijk zijn.
      Ik denk dat niemand op dit platform FCA wil zien mislukken, maar de acties zijn op z’n minst twijfelachtig.

    • Ter info de signalen waardoor ik ook denk dat de toko verkoop klaar wordt gemaakt:
      – Losweken van de vakbonden zo’n 8 jaar gelden in Italië om de fabrieken rendabeler en flexibeler te maken (= reductie OPEX)
      – Laten zien wat je kan als er geld is ( Giulia & Stelvio)
      – Investeringen minimaliseren om schuldenlast te verminderen.

      Ik geloof de verhalen om geen SW en Coupé van de Giulia snel op de markt te brengen gewoonweg niet.

    • En ondertussen sturen ze Hatsjikidee Hoekree het veld in om het geloof te verkondigen…..

    • Maar kijk wat er gebeurt met merken die onder een andere paraplu opbloeien. Volvo, Jaguar, Land Rover. Of dichter bij huis: kijk wat FCA met Chrysler heeft gedaan. Sergio’s last major job.

    • Als ik aankomende zomer John Elkann tref, zal ik ‘m eens voor t blok zetten. Wie weet wat hij loslaat na wat Peroni’s….

    • Wat betreft schuldenpositie, ik heb er naar gekeken en daar zit inmiddels wel wat ruimte in. Doorpakken met Firefly motoren, Giulia station, nieuwe Giulletta SUV / Hatchback, nieuwe Punto/Mito, om nog maar te zwijgen over Lancia! Ik ben echt wel blij met wat er allemaal nu is Giulia/Stelvio, en ik deel ook wel het positivisme van Hoekree, maar ik geef toe dat ook ik af en toe ongeduldig ben!

    • Wat me op deze site nou het meest LOL oplevert zijn de serieus bedoelde reacties op de schuldenpositie van FCA. Er lijken toch wel onvermoed briljante financiële experts rond te lopen.

    • Het voortbestaan van FCA is ondertussen zo’n beetje afhankelijk van de populariteit van de SUV. Er hoeft maar iets te gebeuren, oorlogje in het midden oosten en olieprijzen schieten door het dak, waarna de SUV-markt weer zal instorten. Bovendien lopen SUV’s straks tegen een gigantisch probleem met de nieuwe emissienormen. Om ze te kunnen blijven verkopen is hybridetechniek nodig.

      Je hoeft geen genie te zijn om dit probleem aan zien te komen. Je ziet FCA niet anticiperen.

    • @dmantione

      Hoge olieprijzen zijn vermoedelijk voorgoed voorbij. De wereld gaat steeds minder olie verbruiken door energie omschakeling.

    • Droom fijn verder… Uiteraard heeft verminderde vraag invloed op de prijs. Mindere vraag door omschakeling wordt gecompenseerd door vraag vanuit nieuwe markten. De productie zal ook zakken naar verloop van tijd: Schalieolie is geen structurele oplossing. De belangrijkste schommelingen houden echter verband met geopolitieke kwesties: Als er een nieuwe oorlog uitbreekt gaan de olieprijzen gegarandeerd weer de hoogte in.

      De oliebedrijven maken zich ook weinig zorgen over de huidige situatie: Die spreken van een cyclus van gemiddeld 8 jaar, waarin de olieprijzen in een dip raken. Herstelt zich altijd vanzelf weer en ze zien geen enkele reden om zenuwachtig te worden.

    • @Henk & dmantoine
      Olieprijzen zijn niet van doorslaggevende aard. Het zijn de steeds strengere emissie-eisen waar de auto’s aan moeten voldoen. Fossiele brandstofmotoren zitten straks aan de max van de technische mogelijkheden. Daarom wordt er nu volop ingezet op elektrisch en hybride technieken.
      Ik lees alleen niets concreets over ontwikkelingen in die richting bij en voor Fiat en dat baart mij zorgen, want de concurrentie (bijvoorbeeld Volkswagen, BMW, Renault/Nissan, PSA, en Volvo) heeft al elektrische en/of hybride modellen en investeert de komende jaren miljarden in die technieken.

    • henk antwoordde 3 weken geleden

      Vandaag een top recensie van Werner Budding in De Telegraaf, Autovisie, van de Stelvio Quadrifoglio. Gewoon de top van de top van de top, oftewel eenzaam bovenaan.

      We weten dat de nieuwe Alfa’s heel wat zijn maar dit moet ons hart toch extra goed doen, toch?

    • Orso antwoordde 3 weken geleden

      @henk
      Gelukkig ben je zeker een expert op oliegebied. Die zijn pas dun gezaaid. Als je dat goed gebruilkt kun je er echt een compleet FCA wagenpark per jaar van financieren.
      Om de schuld van een bedrijf te beoordelen hoef je alleen maar wat gepubliceerde cijfers te bekijken en (zeker niet onbelangrijk) te weten welke interessante assets het bedrijf heeft. FCA staat er financieel gezien behoorlijk goed voor. HET probleem is de veeeel te trage introductie van nieuwe modellen.

      Verder een gelukkig 2018 met veel nieuwe Italiaanse auto’s gewenst

      Mvg

    • henk antwoordde 3 weken geleden

      @Orso

      Tja.

    • henk antwoordde 3 weken geleden

      Tip:
      voor wie nog meer depressieve gevoelens heeft, lees de korte maar leuke test van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Werner Budding in de Autovisie bijdrage in De Telegraaf van vandaag, vrijdag 29.

      Ik vindt het heel knap hoe ze met deze auto de Audi, BMW, Porsche en Bentley een tikkie te kakken zetten.

  • Enkele jaren geleden leek het nog enigszins ondenkbaar, maar het internationaal succesvolle Ferrari denkt in 2018 al de 9000 eenheden op jaarbasis te kunnen halen. De inkomsten uit het wereldberoemde […]

    • Zelfs al zouden ze de aantallen van masserati gaan halen, dan blijft het een gewild en exclusief merk. Potentieel moet je gewoon uitbouwen.

  • Meer laden