Lancia4Ever @mattia-mariani-2-2-2-2 ?

actief 4 uren, 54 minuten geleden
  • Het begon bij Fiat in Brazilië allemaal met het werven van jonge designers die zich mochten storten op wat conceptuele onderwerpen. Daarnaast werden bestaande in Italië ontwikkelde modellen, aangepast aan d […]

    • Zoals ik al eerder heb opgemerkt, naast een heel sterk Noord Amerika wordt Zuid Amerika de tweede sterke regio voor FCA. Nu langzaam gaan bouwen aan de regio Europe.

      Azië, en met name China zal voorlopig een probleemgebied blijven.Met China heeft bijna iedereen op dit ogenblik grote problemen. Het tot voor kort zeer succesvolle PSA in China is bijna ineengestort en dreigt China zelfs te verlaten..

  • Dankzij een recent interview van AutoCar met Fiat-baas Olivier François zijn de plannen voor het moedermerk uit Turijn nog eens helder op een rijtje gezet.

    Het merk zal zich nog duidelijker in tweeën s […]

    • Een 500 Giardiniera is een prima idee. In 2009 al genoemd maar toen helaas nooit gekomen. Een misser toen, net als het uitblijven van een verhoogde Bravo +.
      Geen opvolger 500L is logisch. Zo’n model past beter in het rationele deel.
      Geen opvolger van de Tipo is onhandig. Juist in de C-klasse is een moderne betaalbare auto welkom.
      Geen opvolger Punto is onbegrijpelijk. De B-klasse is nog altijd met afstand het bestverkopende segment in Europa.

    • De 500 geen Fiat meer noemen zou de grootste stommiteit zijn die je kan doen: de 500 staat symbool voor Fiat!… en trekt alle andere Fiats hierdoor dus mee omhoog! Horror…

    • Nu de 500 BEV kleine deurtjes krijgt die tegengesteld open gaan zou het leuk zijn als Lancia de naam Ardea uit de mottenballen haalt en een elektrische versie daarvan maakt. Er waren toch geruchten dat Lancia werkt aan een tweede model…..

    • De Tipo opvolger zal vrijwel zeker een veel succesvollere SUV worden.

      Het loskoppelen van de namen Fiat en 500 zou best een goede zet zijn, ze kunnen hiermee 2 wegen op en meer uit elkaar groeien. Het eenvoudige (familie) transport wat Fiat altijd is geweest en de luxere 500 serie.

    • De suicide deurtjes van de 500 lijkt me absoluut geweldig. Kan je eindelijk fatsoenlijk de achterbank gebruiken!

    • @henk: daarom rijden wij de Ypsilon. Die heeft 5 deuren maar die suicide deurtjes zouden ook kunnen.

      Ik vraag mij wel af of de luxere 500 serie niet in het vaarwater van de Ypsilon komt. Of FCA koppelt de 500 serie aan de Lancia om kosten te besparen. Dan kunnen beiden bloeien!

  • Vroeger…, toen FCA nog met meer regelmaat nieuwe modellen ontwikkelde, waren de verschillende stappen naar een marktintroductie voor ons liefhebbers altijd goed te volgen. De eerste testfase betrof meestal […]

    • In ieder geval een stuk zinniger beschrijving dan op sommige andere sites die opgewonden doen over de ‘spionage’ foto’s van de 500e, die inderdaad niets meer is dat een mule. niets aan te zien..

    • Lijkt me eerder een Giulia MkII dan een GT. Hopelijk met nieuwe koplampen geïnspireerd op de SZ / Tonnale en ook de achterlichten een Tonnale sausje (of anders de Giulietta die ook nog steeds fraai oogt). Deden ze eeerder ook met de Brera (voorbereiden op de 159 toch?). Stuk beter dan beter de huidige voorkant van de Giulia (en in sterke mate de Stelvio met een ‘muizensnoet’)

    • In Autocar staat een interessant interview met Olivier François, over de toekomst van Fiat. Zeer lezenswaardig.

    • Koen antwoordde 1 dag geleden

      De link naar het artikel in Autocar (na lang zoeken…) : https://www.autocar.co.uk/car-news/new-electric-fiat-500-lead-five-model-renewal-plan

      Niks nieuws onder de zon : Fiat 500 electric, nieuwe Panda in 2021 (jaja nog zolang)op basis van de Centoventi met verschillende batterij-packs, geen vervolg voor de 500L, wel een 500 Giardiniera (dan pas ?), Tipo als SUV op basis van de Renegade / 500X, 500X wordt vervangen door iets gelijkaardigs.

      Maar die Olivier François : wat heeft die te zeggen bij FCA ?
      Enkele jaren geleden veel bla-bla ivm Lancia.
      Resultaat : nul komma nul.

  • Eigenlijk kun je concluderen dat FCA na het zich ontdoen van een grote schuldenlast, het zichzelf ook wil bevrijden van de alsmaar strengere emissie-eisen. Deze focus is ongeveer sinds de laatste maanden van […]

    • @Hilbert

      Het zou denk ik gewaardeerd worden als je zo nu en dan ook eens iets zinnigs te vertellen had.

    • Zo’n 6 tot 8 jaar geleden – ik ben niet zo’n geweldige kenner, om eerlijk te zijn – was Fiat in Europa het automerk met de laagste CO2-uitstoot over het volledige gamma (dat toen nog een stukje uitgebreider was). Het was voor mij dé reden om bij Fiat uit te komen bij de keuze van mijn actuele auto (500L Living Twinair). Daar is ondertussen eigenlijk niks meer van over… Ik hoop dus ten volle dat de grote omslag binnen 2 à 3 jaar terug gemaakt zal zijn en ik mijn Fiat-tevredenheid (we hebben ook nog een niet-zuinige Qubo) kan verder zetten…

    • FCA heeft ingezet op grote auto’s en SUV’s en niet op klei ere auto’s als Punto , Mito of Ypsilon en evenmin op nieuwe techniek ( firefly in maar paar modellen, niks elektrisch of hybride). Dat was financieel en op korte termijn misschien slim, maar zo raakt FCA veel klanten kwijt en mogen ze een kapitaal door de goot spoelen om via Tesla onder boetes uit te komen.
      Dat ze die zouden krijgen met het gekozen beleid kan geen verrassing zijn, die regels bestaan al 10 jaar.
      En het gaat door. Geen (plug in) hybride in Tipo maar schrappen deel gamma.
      Jammer, jammer, jammer.

    • De echte kenners reageren wederom….. slechts 1 die het hardop durft te zeggen.
      FCA is Verstandig aan het werk, andere autofabrikanten zouden jaloers zijn.

    • Koen antwoordde 1 dag geleden

      Welke andere autofabrikanten zijn jaloers op FCA ?
      Tata ? Mitsubishi ? Spyker ?
      Of NEVS ? 🙂

  • Manley reageerde vandaag op de uitgelekte informatie waar de Wall Street Journal mee naar buiten kwam en waaruit blijkt dat Renault en Nissan het liefst opnieuw willen onderhandelen met FCA, zodra de […]

    • De druk aan de andere kant is veel hoger als bij FCA dat financieel gezond is. Renault Nissan is dat zeker niet en hebben te lang op oude voet geleefd Alfa Romeo weet hoe het is om een staats bedrijf te zijn en wat dat met een merk doet. Er zal in Parijs echt een andere wind moeten gaan waaien anders bedanken de Japanners en gaan richting FCA Nissan snakt naar gelijkwaardigheid.

      FCA speelt het slim en kan een hele goede deal maken met deze partij. Alle plannen kunnen dan uit de koelkast inclusief Lancia,

      Ciao

      Squadra

    • @Squadrs
      Zo is het. Onder de vlag van FCA is Alfa Romeo uitgegroeid tot een wereldspeler!

    • Jij snapt er echt niks van @Squadra. FCA heeft zichzelf ongeloofwaardig gemaakt. En welke plannen kunnen uit de koelkast gehaald worden? Die uit 2009, 2010, 2011 ………………1 juni 2018. En dan lees ik dat Maserati weer topprioriteit krijgt met maar liefst 10 nieuwe modellen. Het kan niet op bij FCA, de afdeling PR draait weer op volle toeren!

  • Nissan noteerde een grote winstafname de afgelopen periode en zoekt nu des te meer naar een herverdeling van het aandeel in de groep met Renault en Mitsubishi. Nissan is groter dan Renault, maar desondanks […]

  • Zo haperend als de productie in de meeste FCA fabrieken momenteel is, zo constant en zonder obstakels is die in Maranello. Ferrari draait overuren en 2019 lijkt één van de drukste jaren te worden. De f […]

  • In Italië werden van de Fiat 124 Spider (‘Tipo 348’), vanaf januari tot juli gerekend, 532 exemplaren verkocht (412 van jan. tot jun.). In 2018 waren dat (inclusief de Abarth) er na een half jaar 458 stuks […]

    • Zonde. Ik heb de Abarth en het is een superauto. Zo wordt het gamma weer meer uitgedund. Schrappen en niet vervangen lijkt wel een hobby bij FCA.

    • En de Mazda MX-5 liefhebber weet zeker dat er weer een vervolg komt, zo werkt dat bij een echt serieus merk. Maar dat snappen die pizzabakkers niet. Is ook een van de redenen dat onze zoon een Mazda MX-5 rijdt, merk wekt vertrouwen .

  • Het heeft allemaal te maken met het creëren van de juiste basis en voorwaarden. Daarom gaat FCA nu eerst Maserati grondig versterken en van de juiste technische uitbreidingen voorzien. Zo kan Alfa Romeo (dat nog altijd het sportieve DNA zal houden) veel structureler in ontwikkeling blijven en kunnen op termijn zelfs Lancia en Chrysler nieuwe…[Lees meer]

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Winstgroei FCA: Manley ziet een zelfstandige groep voor zich FCA presenteerde vandaag haar tweede kwartaalcijfers, die zeker niet zo negatief waren als menigeen zou […] · Bekijken
  • FCA besloot vandaag om samen met de kwartaalcijfers het investeringsplan voor Maserati wereldkundig te maken. Uiteraard was er al volop gesproken over de plannen met het merk met de drietand, dat sinds 2013 […]

    • Het zoveelste plan. Eerst zien dan geloven.

    • we zouden die plannen van een paar jaar terug eens moeten vergelijken met wat er gerealiseerd is…. de nieuwe Maser Luchtkasteel

    • Ik hoop zo dat dit plan (desnoods ten dele) door gaat. De Ghibli en de Quattroporte zijn zulke prachtige auto’s. Raar dat toch in dit segment het nieuwste ledlampje en enorme beeldscherm belangrijker lijken dan rij-eigenschappen en ontwerp van de auto.
      Maserati is een unicum dat behouden moet worden. Goed om in ieder geval in motorisering de nodige vernieuwing door te voeren, om het toekomstbestendig te maken. Grote uitdaging zal zijn rond het motorgeluid. Daarin staat Maserati op de allerhoogste tree op dit moment en heeft daarmee een groot deel van aantrekkingskracht. Kunstmatig geluid zou ik een enorme afknapper vinden.

    • In de communistische heilstaten werden ook jarenplannen gemaakt. Kwamen nooit uit. Je moet nu wel helemaal buiten de werkelijkheid leven als je nog iets gelooft van de onzin die de heren bij FCA uitkramen. De situatie wordt van kwaad tot erger.

    • Ziet uit als een doordacht en zinvol plan. Puting the money where the mouth is. Als het lukt de magie van Maserati te combineren met andere, meer eigentijdse, aandrijftechnieken, dan ligt een rendabel gamma voor de hand. En dat in het segment met de grootste marges; geen slecht idee! Daarbij, dat kunstje hebben ze eerder met Maserati uitgehaald, dus waarom niet nog eens?

    • Vergeet 1 ding niet Harald Wester is terug deze zeer vriendelijke Duitser weet van aanpakken. Het Probleem voor FCA was WLTP het knappe is dat FCA er niet zo’n last van heeft gehad. Heel veel merken gaan momenteel slecht Aston Martin Ford Nissan allemaal moet ze giga op de rem trappen FCA niet. Maar ook een merk als Tesla heeft het moeilijk omdat elektrisch alleen het ook nog niet is!!

      Ciao

      Squadra

  • FCA presenteerde vandaag haar tweede kwartaalcijfers, die zeker niet zo negatief waren als menigeen zou verwachten. De omzet daalde enigszins (-3%), maar de winstcijfer waren juist hoger dan in dezelfde […]

    • Het heeft allemaal te maken met het creëren van de juiste basis en voorwaarden. Daarom gaat FCA nu eerst Maserati grondig versterken en van de juiste technische uitbreidingen voorzien. Zo kan Alfa Romeo (dat nog altijd het sportieve DNA zal houden) veel structureler in ontwikkeling blijven en kunnen op termijn zelfs Lancia en Chrysler nieuwe input krijgen in de grotere segmenten aangezien alle techniek al aanwezig is, Een solide Maserati zorgt voor minder risico dat het opbouwen van AR en op termijn Lancia zal mislukken.

    • @Lancia4ever… geloof je dat nu allemaal zelf?

    • Of moeten we dit interpreteren als Harald Wester die weet wat er nodig is bij Maserati en Tim Kuniskis intussen doorsukkelt met Alfa Romeo?

      Alfa Romeo heeft iemand nodig die het merk begrijpt en Kuniskis is die persoon duidelijk niet.

    • Omzetdaling natuurlijk ook door de verkoop van MM.

      Het spel met Renault is interessant, FCA speelt hier nu duidelijk het mooie maar moeilijk krijgen meisje (konden ze een paar jaar geleden nog niet). Mocht het tot toenadering komen van Renault (veel analisten denken dat) dan heeft FCA het heel goed gespeeld en komt er voor hen een heel goede deal uit.

    • @dmantione
      Ken je Tim Kuniskis ?

    • De man heeft de schijn ernstig tegen:
      – Harald Wester aan het roer bij Maserati: Verkopen verveelvoudigen
      – Kuniskis aan het roet bij Maserati: Verkopen storten in, geen enkel investering in Modena, fabriek met sluiten bedreigd.
      – Harald Wester aan het roer bij Maserati: Actie, nieuwe modellen, en als de wiedeweerga investeren in Modena.

      Verder kunnen we een twijfelachtige beslissingen m.b.t. Alfa Romeo aan Kuniskis toeschrijven, zoals de afwezigheid van een Giulia Station en het wangedrocht dat Stelvio heet. Belangrijkste is dat alles wat de man tot nog toe aangeraakt heeft een mislukking is geweest.

      Spreekt de man inmiddels al een woord Italiaans?

    • @Hans75
      Op zich schetst Lancia4Ever en logisch scenario. Het is in een vrij recent verleden gelukt Maserati naar een hoger plan te tillen. Waarom zou dat nu niet weer lukken? Beginnen met Maserati is de meest logische keuze: kleine aantallen, hoge marges. Hoe het in de praktijk zal uitpakken zal blijken, maar het plan vind ik niet slecht.

      De redenering achter de kostenreductie blijft mij overigens fascineren: als je niets produceert, maak je ook geen kosten.

      De basis van FCA blijft akelig small en ik ben benieuwd of het Manley en de zijnen lukt met de huidige winsten deze basis te verbreden. De afwezigheid van de Agneli’s bij het doen van investeringen vind ik een slecht teken.

    • Op andere autogerelateerde merksites gaan de discussies over de nieuwe modellen die op de markt zijn. de een vindt ze mooi, de ander niet. Overgang maar fwd, grote grille, etc etc. Hier gaat het alleen nog maar over de koers en plannen die FCA moet volgen of evt. gaat volgen. Inhoudelijk over de nieuwe modellen op de markt niet, want die zijn er niet. Een armoedig zootje, dat FCA. Aan het gezicht van Manley te zien, vindt hij dat ook. De verkoopcijfers in I over juli 2019 spreken weer voor zich

    • Kreeg vandaag de nieuwe Quattroruote binnen met een ‘Made by Italy’ special, met uitgebreide test en informatie van de ongelooflijk mooie Alfa Tonale, uitgebreide informatie van de Fiat Centoventi en uitgebreide informatie over de Ferrari SF90 Stradale. Mooi.

    • @dmantione
      De afwezigheid van de Alfa Giulia Station is absoluut geen beslissing van Tim Kuniskis persoonlijk. Als je dat denkt dan snap je het toch niet helemaal.
      De Alfa Stelvio is een zeer geslaagde auto, misschien wel de mooiste SUV is zijn klasse.

  • Alfa’s eerste PHEV in het compacte middensegment, gebaseerd op de concept Tonale, gaat in het najaar van 2020 in productie (marktintroductie begin 2021). De aanloop naar deze productie, start met de […]

    • Hopen dat het eindresultaat niet teveel afwijkt van het subliem fraaie concept, maar die lelijke enorm-gat wielen mogen ze wat mij betreft begraven. Daar ben in zo langzamerhand wel helemaal klaar mee.

    • Mooi dat hij komt alllen pas in 2021 is het zo maar duurd ook nog heel lang voor een markt waarin hij er al had moeten zijn. Laten za aub ook voort maken met meer betaalbare modellen als een nieuwe giulietta en mito opvolger met 5 deuren. Ik kan veel leasen van het budget wat ik straks heb alleen geen Alfa☹️ Maar dat snap ik ook best de keuze is alleen een 120pk benzine of diesel en beide zijn na de lease niks waard want welke alfa liefhebber wil tweede hands een kale basis versie ik ben ook met een grote boog er om heen gelopen en een 170pk tct genomen. Bij ander lease maatschappij zag ik dat die versie even duur is in de lease.

    • @ Maarten Peetoom. Zucht. Het is trouwens ook “beter dan”. Bovenal is deze fabriek één van de modernste van Europa en fabriceert conform de “gouden standaard” (overeenkomstig Toyota om maar wat te noemen). Onder andere Volkswagen heeft interesse getoond in de hier gebruikte productiemethode.

      On topic; Tijd dringt meer dan ooit, het momentum is (weer eens) weg bij Alfa… Houd m’n hart vast.

    • Mooi nieuws!

    • 2015 zou het echte begin moeten zijn van een herboren Alfa Romeo. Plannen, prognoses 400000 in 2018 etc etc. Eerste half jaar 2019 verkocht Alfa ongeveer 27.000 auto’s in Europa, Lancia alleen in Italië 37000. En dan zou de Tonale vanaf 2021 leverbaar zijn en moeten zorgen voor de echte ommekeer. Waar leven de dealers van in de tussentijd?

    • @bertone
      Welke dealers?

  • Volgens de laatste berichten is Lancia wel degelijk onderdeel in FCA’s toekomstplan van elektrische en hybride modellen. De redactie van de site Passione Auto Italiane, meldt dat er intern is gesproken over […]

  • Morgen is het alweer een jaar geleden dat FCA of beter gezegd, de hele automobielindustrie, Sergio Marchionne kwijtraakte. Een visionair zoals er maar heel weinig zijn op deze wereld. Misschien wel dankzij […]

  • Het wordt steeds duidelijker dat Fiat grootse plannen heeft in het segment van de kleine elektrische auto. Een soort elektrische 500 gaat het A-segment vullen in verschillende vormen en maten (driedeurs, […]

    • Plan klinkt goed en plausibel, nu hopen dat ze dat ook zo uitvoeren en doorpakken.

    • antwoordde 1 maand geleden

      Goed nieuws! Nu nog de hybride in de Tipo en opvolger Giulietta.
      Als ze er toch een ander model van maken, doe dan een veel minder low cost maar luxer Lancia versie erbij!

    • antwoordde 1 maand geleden

      Top nieuws. Fiat 2punt0 en Fiat 500 3punt0

      De steden gaan op termijn de klassieke auto weren en zich vullen met leuke Italiaanse EV’s.

    • Goed nieuws, wie kan daar nou op tegen zijn. Tijd dat het “goed nieuws” in de commentaren ” goede auto” wordt!

    • ._120

    • antwoordde 1 maand geleden

      _129_130_131_132_enz

    • 120….

  • Jammer genoeg is de Alfa Romeo Tonale nog altijd geen realiteit, want hij valt volop in de smaak. Het kunststukje van FCA’s Centro Stile, is namelijk door het publiek van Auto Express gekozen tot mooiste […]

    • Zo jammer dat het dan nu weel stil is rondom de Tonale. Behalve dan dat de concept nu zijn tournee maakt. Ze hebben nu het momentum, ding zou gewoon met een half jaar na onthulling van concept als productiemodel in de showroom moeten staan. Wanneer (als) die nu komt is het nieuwtje er al weer van af.

    • Bij de 4C was dat heel anders; die stond er ineens, productieklaar en best onverwacht. Ze kunnen het dus wel.

    • De 4C werd 2011 aangekondigd en ging 2013 in produktie @ Marco Pas.

  • Eh ja…en? Dus als je meer produceert wordt het product slechter??

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Duitse auto gaat vaker stuk dan de Italiaanse Middels uitvoerige tests en marktonderzoeken van respectievelijk het Britse Ecu Testing LTD en Search Laboratory, is er n […] · Bekijken
  • Middels uitvoerige tests en marktonderzoeken van respectievelijk het Britse Ecu Testing LTD en Search Laboratory, is er na een 6 maanden een behoorlijk betrouwbare conclusie getrokken aangaande auto’s uit I […]

    • Eh ja…en? Dus als je meer produceert wordt het product slechter??

    • Can we have a link to these reports?

    • antwoordde 1 maand geleden

      Is consistent met Franse testen. Al komen Panda, 500L en Tipo daar beter dan gemiddeld uit. Alleen de 500 en de Mito onder gemiddeld.
      In Golf IV kost het vervangen van een koplamp ruim €100 omdat van alles moet worden uitgebouwd om bij het lampje te kunnen.
      Daarbij is reparatie van TSI zeker niet makkelijk.
      Mbt Opel: kwestie van smaak. Ik vind de Corsa en Astra er best goed uitzien. De rest veel minder.
      Verder nooit zo veel onderhoud aan Italiaanse auto gehad als met Croma. Vaak de Duitse onderdelen daarvan. Maar dat is geen betrouwbare steekproef.
      Motorisch sowieso nooit probleem gehad. Wel roest (tot 1990) en dingetjes met electronica zoals stappemotor of ruitenwissermotor. Maar op totaal nauwelijks noemen waard.

    • Specht antwoordde 1 maand geleden

      Ik werk bij een VAG dealer, en kan bevestigen dat er vaak zaken stuk gaan, wat ook nog is gigantisch veel geld kost. Kapotte versnellingsbak (met elektromotor) op een Golf of Passat GTE? 12.000 euro (kan alleen compleet vervangen worden).
      Gordel kapot? 250-400 euro. Mechatronica kapot? 1500-4000 euro afhankelijk van model. Led koplamp kapot op je Audi? 3000 euro.
      Maar daar komt bij dat VAG ook heel veel verschillende modellen heeft met techniek die je niet op Alfa’s of Fiats tegenkomt… Techniek waar VAG wel reclame en goede marketingstrategieen op los laat en daardoor dus veel meer auto’s verkoopt.
      Naast natuurlijk zaken zoals waardevast/lage afschrijving en populariteit bij de massa.

      Ondertussen ook nog de ervaring dat mijn 170pk Giulietta met veel opties, een half jaar in de verkoop stond met geen enkele serieuze kijker, terwijl op de zaak kale Golfjes met amper 100 pk binnen een week verkocht worden voor meer geld.

      Kortom FCA moet hun imago op een andere manier gaan promoten bij de massa (willen ze blijven overleven).
      Betrouwbaarheid en rij eigenschappen zijn niet eens meer zo belangrijk met de opkomst van private lease.
      Als je maar auto’s maakt met veel marktpotentie met de nieuwste gadgets, opties en updates maakt, wat voor de klant leuk opscheppen is op de verjaardagsfeestjes of in de kroeg. Daar draait het bij VAG om bij 90% van de verkopen.
      De overige 10% zijn de liefhebbers, die een Golf GTI, Audi RS6 of een Cupra kopen.

  • John Elkann noemt FCA’s huidige conditie sterker dan ooit. Hij haalde in een interview over 120 jaar Fiat aan, hoe slecht de groep er aan toe was, toen in 1999 het eeuwfeest werd gevierd. Hij was toen zelf […]

    • Ik denk dat men zich vooral vergist in hoe moeilijk het is de klant die je weggejaagd hebt (vanwege gebrek aan aanbod) weer terug in je showroom te krijgen.
      @Hibert: Verstand van auto’s hebben ze zeker; alleen de focus is te smal (marges draaien) geweest voor een te lange periode.
      Bij de Giulia hadden ze door moeten pakken met een coupe en een SW. En er had nu al een serieuze update moeten staan. De Tipo MY2020 krijgt nog steeds geen Firefly motoren. Waarom niet?

    • Prima stukje. Ik hoop dat het ooit goed komt en liefst zo snel mogelijk. Aan de kwalitijd licht het niet. Wel marketing en product aanbod. Misschien moeten ze niet samen gaan met Renault maar net als fors en VAG afspraken maken om veel samen te werken en platformen te delen. En samen electro motoren en batterijen inkopen of beter ontwikkelen.

    • De USA markt EN de Zuid-Amerika markt (met name Brazilië) zijn grote, belangrijke, sterke en heel goed winstgevende factoren, vooral ook heel stabiel.

      Europe is zwak en instabiel, maar juist hier zijn hele sterke wijzigingen in de markt te verwachten, precies waarom FCA hier een heel terughoudende aanpak heeft vastgehouden (waar op deze site continue over geklaagd wordt) om het bedrijf als geheel niet in de gevarenzone te brengen. De aanpak hier de komende jaren moet subtiel zijn en scherp reagerend op de schokken die gaan komen.

      Er zullen vast en zeker samenwerkingsverbanden komen en wees niet verrast als Renault weer over de brug komt. In de officiële media zijn vele verhalen van sterke afkeur van de houding en actie van de Franse overheid en nadrukkelijke oproep dit te veranderen en een hand uit te steken naar FCA. Mocht hier iets gebeuren dan staat FCA (John Elkann) heel sterk!

    • Winstcijfers Zuid Amerika vallen tegen hoor. Is eerder quitte

    • @ Henk; terughoudendheid is al jaren het kenmerk van FCA. Dus nu doen alsof dit een deugd is, echt niet. Andere merken timmeren wel aan de weg, zijn gefocust op de toekomst en produceren ondertussen wel. Voor FCA geldt alleen het tweede.Blijven kijken naar de veranderingen en staan aan de zijkant. Daar heb ik geen begrip voor.

    • antwoordde 1 maand geleden

      Eens Marco en bertone. Als de Tipo ook in 2020 nog niet als firefly, bij voorkeur incl hybride, leverbaar is, dan kan je ‘m net zo goed schrappen uit het programma. Zeker in NL maar ook andere landen om ons heen wordt ie door CO2 heffing uit de markt geprijsd.
      In tijden van onzekerheid niet alle modellen in één keer vervangen is slim. Niks vervangen is echter gewoon dom. Los van de mooie vorm heeft FCA weinig meer te bieden. Waarbij onbestaanbaar blijft dat FCA de nieuwe generatie motoren nauwelijks levert. Straks is die serie motoren verouderd voor ie goed en wel is uitgerold. Ik begrijp totaal niet wat die strategie inhoudt.

    • Nee al veel eerder. GM sprong er juist in omdat de Fiat groep ff dachten te kunnen overnemen voor een prikkie

    • Het ontwikkelen van platformen en motoren kost veel geld; dat snappen we allemaal op dit forum. Maar die hebben ze al en doen er vervolgens niets mee! Dat snap ik niet. De Giulia heeft een prachtig nieuw platform en 3 compleet nieuw ontwikkelde motoren. Waar blijven de Coupe, Spider,en SW? De Firefly is er ook al in meerdere varianten; waar blijven die dingen???? Allemaal low hanging fruit.
      De Twinair was overigens ooit ontwikkeld om simpel als Hybride ingezet te kunnen worden. Ook in de doofpot. Samenwerking afgesloten met BMW voor een gezamenlijke ontwikkeling van een platform voor Mini en Mito. Zelfde verhaal. Sommige acties zijn gewoon echt niet te verklaren.

    • Interessant stukje over de Europese verkopen. De Nederlandse markt is totaal onbelangrijk, want geheel gestuurd door de overheid. Alfa min 40%! De grootse daler. Geheel aan Alfa zelf te wijten, gevalletje eigen schuld. Mocht het nog wat worden, moeten ze Alfa gewoon verkopen aan Geely. Die heeft van Volvo toch een zeer sterk merk weten te maken, met genoeg Scandinavisch DNA. Wat dat dan ook moge zijn. De prietpraat van Elkann is voor de bühne, om de aandeelhouders te prikkelen. Een Giulia coupé is weggegooid geld, een SW de eerste jaren te belangrijk om niet te maken.De Stelvio is nog belangrijker dan de Giulia, daarom krijgt deze ook als eerste een update. De update die de Giulia had deze eigenlijk al lang moeten krijgen….. Maar net als de 159 had ook de Giulia weer een valse start.

      https://www.autointernationaal.nl/autonieuws/verkoopcijfers/

  • Dit weekend toont Alfa Romeo tijdens de GP van Groot Brittannië hoe sterk de verbondenheid met de F1 van oudsher is. Een duidelijk signaal aan iedereen voor wie dat nog niet duidelijk was. Want op het […]

  • Meer laden