Lancia4Ever @mattia-mariani-2-2-2-2 ?

actief 20 uren, 51 minuten geleden
  • De briljante nieuwe elektrische Fiat 500.

    Binnenkort lees je meer over onze eigen ervaringen met deze nieuwe Fiat. Uiteraard heeft men in Turijn, net als iedere andere producent last van de pandemie, maar […]

  • Nieuwe CEO in 2022.

    John Elkann gaf als interim chef bij Ferrari, deze week een inkijkje als het gaat om de toekomst. Maranello transformeert de komende jaren enigszins qua product portfolio. Meer […]

    • Een verbrandingsmotor op waterstof dan gaat er niet veel verloren van de echte beleving om nu straks een V8 of v12 over de spiekers te horen is niks.

  • Tweede hybride voor Maserati.

    Volgende week maandagochtend om 10:00 zal Maserati de wereld haar tweede hybride tonen. Eindelijk is de commercieel belangrijke Levante ook leverbaar als hybride in navolging […]

    • @Andies: All the powerpoint presentations, prognoses, delays, etc etc have shown us that FCA was mainly run by a bunch of wankers. New Giulietta rwd, 6c, Spider, GTV, what a laugh. There are plenty of other brands that make interesting cars, e.g the japanese Alfa Romeo.

    • @Bertone
      Best sailors always to be found ashore!

    • @niccolo : My admiration for the best sailers (other car makers) grows every day. Guess you were excited as well when years ago SM decided to pimp some Chryslers and rebadge them to Lancia.

  • Basilicata opnieuw gespannen over toekoemst.

    Werknemers vakbonden en bestuurders van de lokale overheid in de Zuid-Italiaanse regio Basilicata maken zich zorgen over de toekomst van de economisch zeer […]

  • Nadeel blijkt voordeel.

    Omdat Alfa Romeo na de introductie van de voortvarende modellen Giulia en Stelvio toch weer financieel vol in de ankers moest, voelt de in 2019 al aangekondigde Tonale als een […]

    • antwoordde 1 week geleden

      It has nothing to do with mister Learned (That what his surname means in Italian). So to speak this is a fake news.

    • AR 159 antwoordde 1 week geleden

      Als tip model de 2.0 met hybride techniek was een prima Q versie geweest. Nu die giulia en stelvio nog hybride maken. Dan verkopen ze er vast meer van maar die techniek is alleen naar de Ghibli gegaan helaas ik meen dat in 2017 hier al spraken was van een 350pk giulia hybride.

    • antwoordde 1 week geleden

      Raar besluit. Met de GSE motoren kan je versies van 150 en 180 pk leveren, dat lijkt
      me prima als basis. En 240 pk met hybride. Als je de auto niet te zwaar maakt en er een goed onderstel eronder zet, geheel Alfa waardig. Alfa heeft snel nieuw aanbod nodig en daarom zie ik geen voordeel in dit uitstel. Ik schat in dat de echte reden is dat de leiding meer harmonisatie wil in techniek, om kosten te besparen. Daarmee vrees ik dat de GSE net als de TwinAir vrij snel uitgerangeerd gaat worden, feitelijk voordat deze ooit echt breed is ingezet. Jammer, zeker ook omdat ik qua betrouwbaarheid de FCA techniek hoger aansla. Wel zijn de PSA motoren krachtig en zuinig.

    • Oeps ik zat Even op de de car configurator maar een giulia zoals ik hem graag zou zien kost zomaar een 60K. Er zit dan ook zomaar van allerlei rommel op die ik helemaal niet wil maar zit in de koppel verkoop. Misschien toch een goed idee om als nog betaalbare versies op de markt te zetten.

  • Dubbel pech.

    De hoopgevende nieuwe productie van de (briljante) volledig elektrische Fiat 500 komt tot stand in zeer lastige tijden. Door de pandemie draait de automarkt zeer slecht en bovendien is er […]

    • antwoordde 1 week geleden

      De 500e is een mooie en goede auto geworden. Als die er 2 jaar eerder was geweest, gegarandeerd een verkoopsucces maar nu uitgebracht na zerie auto’s die veel meer aandacht kregen zoals id3. Een productieverhoging is nooit goed nieuws. In NL was deze ook net te laat voor megavoordelen e-auto”s vorig jaar.
      Een Giardiniera zou heel goed nieuws zijn, maar dan moet ie wel komen. Deze was in 2008 ook al eens aangekondigd. Net als een Bravo + toen, die in mijn ogen de verkoop van de Bravo zeker had kunnen verdubbelen.
      Helaas gaat dat nu nog door. Ook een Tipo hybride is er nog steeds niet, en een handvol Alfa’s komt ook maar niet.
      Om auto’s te verkopen moet je modellen maken die aansluiten op de vraag. En niet alleen dat soort modellen aankondigen.

    • Koen antwoordde 1 week geleden

      Een Giardiniera mocht er niet komen van SM en zijn boekhouders.
      Volgens hun Excel-blaadjes kostte het minder (en bleef er meer winst over) om enkel een 3-deur aan te bieden dan een 3-deur en een Giardiniera.
      Ze verkochten liever 100x een 3-deur dan 90x een 3-deur + 30x een Giardiniera.
      De uitstraling en zichtbaarheid in het verkeer van een merk was hun worst.
      Als de Agnellis maar genoeg verdienden….

      Herinner SM zijn vergelijking / verwijzing naar een Fiat model uit begin jaren ’90 (ik dacht de Punto cabrio ? Maar ook naar een SW uit die jaren).
      Nochtans : de SW’s verkochten als zoete broodjes in de jaren 2000 en 2010 bij andere merken.
      Het was dus een verwijzing / vergelijking naar een andere periode met andere voorkeuren van de kopers / automobilisten.
      Fiat etc heeft jaren geen SW aangeboden, terwijl die wel degelijk bestaansrecht zou gehad hebben.
      De Tipo is er uiteindelijk gekomen ondanks tegenstand van diezelfde SM en zijn boekhouders. Op die Tipo wordt misschien niet veel verdiend, maar je hebt tenminste een modellenaanbod bij JOUW dealers.

  • Signaal voor de buitenwereld.

    Elkaar ontmoeten is nog niet vaak gebeurd (wel in Teams of Zoom), want de charmante teamfoto in Lancia-stijl die je hier ziet, is een staaltje Photoshop-werk. Maar het signaal […]

  • “Pfff, zij kan dus alles in het drievoud maken. Ocharme haar secretaresse / secretaris. 🙂”

    LOL!

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Elkann: 'Stellantis grote kans voor Alfa Romeo en Lancia' Elkann eert opa. John Elkann trad afgelopen week op in een bekend Italiaans praatprogramma om zijn opa […] · Bekijken
  • Marktleider.

    Stellantis heeft maar één ultiem doel (behalve het doorbreken op de Chinese markt), namelijk leider worden in het segment van de zogenaamde duurzame mobiliteit. Dit jaar nog zal het aantal v […]

    • Als FCA 5 jaar geleden een nieuwe Punto, Mito en Giulietta had geleverd en die samen met de Tipo ook als (mild) hybride had geleverd, dan ging het nu veel beter met de Italiaanse fabrieken. Dit ligt niet aan Fransen of Stellantis maar aan de keuzes 5 tot 10 jaar geleden.
      Dat gezegd hebbend is het goed dat er meer keus in E komt en jammer dat de hybrides niet komen. Als er een hybride Tipo automaat leverbaar zou zijn, zou ik ‘m kopen.

  • Voorbij 126 en Panda (2).

    Met 2,5 miljoen eenheden is de in Polen geproduceerde Fiat 500 populairder dan de vorige generatie Panda (2.168.000) en de 126 (2.166.000). Twee succesnummers van Fiat die […]

  • Duidelijk verhaal AR 159, maar toch denk ik dat de Tonale veel jonge gezinnen (die toch al een SUV zochten bij VAG of een andere groep) zal aantrekken. Luxe comfort en meer uitstraling dan andere merken. De Giulietta trok vlak na de lancering ook veel nieuwe klanten. Het merendeel had nog nooit een Alfa gehad. Dat kan nu ook.

    Reagerend op - Lancia4Ever schreef een nieuw bericht, Assemblage Alfa Romeo Tonale loopt warm Volgende maand een serie testmodellen. De Giambattista Vico fabriek in Pomigliano d’Arco maakt zich op voor de productie van […] · Bekijken
  • Volgende maand een serie testmodellen.

    De Giambattista Vico fabriek in Pomigliano d’Arco maakt zich op voor de productie van een C-segment SUV van Alfa Romeo. Daarmee komt het glorieuze Milanese merk […]

    • en de echte liefhebbers wachten nog steeds op een nieuwe GT of Spider….

    • Duidelijk verhaal AR 159, maar toch denk ik dat de Tonale veel jonge gezinnen (die toch al een SUV zochten bij VAG of een andere groep) zal aantrekken. Luxe comfort en meer uitstraling dan andere merken. De Giulietta trok vlak na de lancering ook veel nieuwe klanten. Het merendeel had nog nooit een Alfa gehad. Dat kan nu ook.

    • Daar loop ik wel warm voor!!!

    • AR 159 antwoordde 4 weken geleden

      @lancia4ever ik hoop het dat ze wat nieuwe klanten trekken. Maar het zou prettig wezen als ze de jarenlange klanten niet naar de andere merken laten weg lopen. En juist die ook bedienen. Met stelantis hoop ik wel dat ze sterker kunnen worden. Tavares heeft Opel winst gevend gemaakt in korte tijd wat GM nooit gelukt is in 100 jaar dus er is hoop😁 maar Alfa moet wel echt een Alfa zijn in weg gedrag. Een Giulietta op basis van de de 308 zou best wat kunnen worden als ze de Italianen maar aan de wielophanging laten sleutelen. De bernero kan best ook wat worden als het weg gedrag maar word aangepast. En vooral het stuur gevoel. Een nieuwe 2008 stuurt best aardig maar is geen Giulietta. Maar 4 SUV’s en 1 dure sedan daarmee is de balans wel weg voor de Alfa liefhebber.

    • antwoordde 4 weken geleden

      Cars on PSA platforms will not be on sale in the USA.

    • @AR 159
      Once upon a time…. Er zijn ook liefhebbers van de geur van paard en wagen. En dat is goed én mooi. 6 cilinders, brullende uitlaten, de geur van hete remmen, benzine dampen: Maak me gek! Vroeger was alles beter….. Voor het voortbestaan van een merk is de noodzaak anders: Verbinding maken met de kopers van nu. En de rest? Dat is nostalgie. Alfisiti zoals wij, zijn er onvoldoende om ons geliefde merk levend te houden.

    • AR 159 antwoordde 4 weken geleden

      We gaan het allemaal hopelijk zien en beleven. En ik hoop van harte dat voor al de echte SUV gekte weer overwaait de cross-overs gaat nog enig sinds een 2008 huidige versie is net zo groot als een Giulietta alleen de neus is wat vors bemeten. Maar is niet heel veel hoger in dak en raam lijn. Een giulia EV zou wel wat wezen als tegen hanger voor duck face model-3 (het bad eentje)

    • @AR 159
      Als rijders van andere merken niet overstappen naar Alfa Romeo, zoals je schrijft, dan blijven de productieaantallen dermate laag dat jij in een ruk fossiel gestookt de Alpen over kan/mag om in Milaan het licht uit te gaan doen. Geen dertien in een dozijn is voor Alfa Romeo vooroorlogs. Kleine productieaantallen en onbetaalbaar. Om bestaansrecht te hebben moet het merk kleur geven aan mainstream, en dus moeten aansluiten bij wat gangbaar is en dáár een eigen draai aan geven. Zo’n beetje wat ze met de 156 hebben gedaan. Al het andere is stomerij.

    • Nou ik weet niet of jongen gezinnen echt op een SUV zitten te wachten; de kofferbak is niet altijd even groot; wat mij betreft liever een station in formaat Giulietta/Giulia/159 oid. Stelvio heeft dan wel weer een aardige kofferbak maar is nogal prijzig (maak die toch eens in hybride, net als de Giulia).

      Ford Puma bewijst dat ook dergelijke auto’s lekker kunnen sturen (oké een gewone hatchback is nog beter), hopelijk biedt de 2008 een goede basis maar breng dan ook echt een volledige elektrische variant met een beetje range, ook van de Tonale!

      ps. de IONIQ 5 had Lancia toch zelf moeten bouwen? Kan Lancia ze niet bij Hyundai inkopen?

    • 156 was een bijzonder mooi aanbod in die tijd; misschien niet zo groot als de concurrentie, wel de looks (voor die tijd echt super gaaf (imho)), het weggedrag en een betaalbare prijs. Daarbij als eerste de introductie van de snelle diesel (JTD).

      De 156 SW en de 147 gingen vervolgens mee op dit succes.

    • @niccolo helemaal met je eens dat er wel mensen over moeten komen maar dan moeten ze eerst wat aan imagoprobleem moeten oplossen. En auto’s voor een breder publiek maken dat doen ze nu niet de huidige 2 modellen zijn dus danig aan de prijs door gebrek aan een instap versie ze in een Nice opereren maar er mist juist een 156 insteek die had wel instap modellen en sprak een groot publiek aan. Ik en velen met mij hebben geen 200+ ok versie nodig als basis versie met een 1.3/1.5 basis versie met mild hybride of plug-in zouden de aantallen van de Giulia toenemen. En een station die meer ruimte geeft maar niet meteen zo duur is als een minder ogende stelvio (vind het de minst lelijke suv maar vind concept suvs per definitie niet mooi). Als de giulia er als EV zou zijn die can concurreren wat betreft techniek met een Tesla’s model 3 zouden ze een lease kanon hebben en had hij hier voor de deur gestaan naast de. Giulietta. Een EV was voor mij de enige manier om buiten de standaard merken lijst te shoppen.

    • Probleem is nu dat ze bijna geen markt aanspreken niet nieuw publiek maar ook niet hun bestaande klanten kring.

    • @AR 159
      Eens, en daarbij vraag ik mij af wie de bestaande klanten zijn. Er is een trouwe schare liefhebbers die het wagenpark in de lucht houdt, maar de rest van de wereld is verder gegaan in een wereld waar de techniek niet heeft stilgestaan. Iemand die vol overtuiging vroeger, want dat moeten wij inmiddels stellen, een 156 heeft gekocht is inmiddels ook een paar jaartjes ouder (159 idem). En heeft andere wensen, ook op het gebied van techniek. Kortom, het merk moet gewoon weer opnieuw opgebouwd worden.

    • Sommigen hebben een probleem te erkennen dat het niet goed gaat… waar de fabrikant het zelf volmondig mee eens is, want het roer is niet voor niets omgezet.

    • @Hans Vanaf de wal zie ik en vele anderen dat echte serieuze merken wel bezig zijn met plannen, introduceren en verkopen van auto’s! Daar gaat het om in deze business, wist je dat! ?

    • @bertone
      Als ik de eerdere opmerking van Hans lees, dan weet hij dat heel erg goed.

    • @AR159 , ik heb vroeger diverse Alfa’s gereden en sinds 2006 kan ik voor mijn werk een lease auto uitkiezen. Wij hebben daarbij een vrije keuze en toch is het mij in de afgelopen 15 jaar niet gelukt om een goede Italiaanse gezinsauto te kiezen. In het begin te weinig budget voor de 159 en destijds was de 147 te klein voor een gezin met 2 opgroeiende kinderen, zeker ook qua bagageruimte. Daarna is het alleen maar minder geworden, verouderde modellen, geen SW’s, geen SUV’s. Ik rijd nu een BMW X1 en dat bevalt uitstekend. Ruim, sportief en de hoge is zit toch echt wel lekker. Uiteraard heb ik nog even naar de Giulia gekeken. Prachtige auto maar waar is de SW uitvoering? Ik heb ook gereden met de Jeep Compass, reed lekker maar afwerking niet op niveau van het prijskaartje dat er aan hangt, zeker niet voor de recente facelift. De Stelvio is ook een mooie auto maar buiten bereik… Laat maar komen die Tonale..

      Ik heb helemaal niets met Skoda en vind de modellen van ze redelijk emotieloos maar één ding begrijpen ze daar wel, het gros van de lease auto’s wordt voor de zaterdag uitgezocht… daar zouden de beleidsmakers bij met name de oude FCA merken eens goed over na moeten denken.

    • @AR 159, wat betreft de instapmodellen heb je zeker een punt. Overigens heeft Peugeot met de 508 daar nu ook een stap naar beneden gemaakt, wellicht dat Alfa daar nog in kan volgen. De 508 was in eerste instantie alleen met de 1.6 180 pk te krijgen maar nu ook met de 1.2 met 130 pk, die overigens in de 3008 en 5008 voor heel veel mensen uitstekend voldoet. Een dergelijke downgrade actie kan incl. BPM duizenden euro’s schelen en in Nederland opeens een flinke uitbreiding van potentiële lease klanten opleveren.

    • Voor serieuze verkoopaantallen is een serieus modelprogramma nodig, die niet alleen de diehard fans maar ook een breed publiek aanspreekt. Hopelijk is dat straks met Stellantis mogelijk. Daarbij horen inderdaad ook een Giulietta en Giulia opvolger met SW’s maar ook de SUV’s…

      Hopelijk komt dan ook het besef dat er ook pragmatisch ruime modellen bij horen. Mijn Alfa 33’s en Alfa 155 waren niet alleen lekker sportief maar ook lekker ruim. Na de 146 is er geen ruime C-segmenter meer geweest bij Alfa en dat heeft echt wel kopers in de weg gestaan…
      Alfa hoeft ook niet als premium alternatief voor BMW gepositioneerd te worden in de markt, laat het net als Peugeot, net onder premium wegzetten maar dan als sportieve variant.

    • @AR 159
      De liefhebbers nemen nog geen 50.000 units op jaarbasis af. Daarmee heeft het merk geen bestaansrecht. They have to put the money where the market is.

      @paddyspark
      Zoals vroeger bij de 156. Een auto met een eigen karakter, dat paste bij het merk maar aansloot bij de markt. In die optiek zie ik kanzen voor de
      Tonale. Niemand koopt tegenwoordig nog een sw. Anders hadden ze bij Porsche wel zoiets gemaakt. Of bij Bentley. Maar nee, hoog op de pootjes moet het zijn. De verkoopcijfers zeggen voldoende.

    • @niccolo, helemaal mee eens, je zult als merk mee moeten gaan met de marktvraag. De 156 paste precies bij die marktvraag eind jaren 90 en was ook niet overdreven premium in de de markt gezet. Daarna moest Alfa premium worden en hebben praktische modellen als de 146 en 156 nooit echt overtuigende opvolgers gekregen. De 159 was een stuk duurder, de 147 minder ruim (was meer de 145 opvolger)….

      Weer later was het besluit om de SUV rol exclusief bij Jeep te laten ook niet handig. Dat heeft Alfa en Lancia heel veel klanten gekost in de afgelopen jaren. Natuurlijk zie ik heel graag een nieuwe GT en een SW maar voor de continuïteit zijn sportieve suv’s in het b en c segment nu echt essentieel, bij voorkeur ook met een goede elektrische uitvoering. Ontwikkelingen gaan nu echt snel en ze zullen mee moeten. Bij stellantis heb ik daar nu wel vertrouwen in, PSA heeft de afgelopen jaren al aardig doorgepakt met alle merken, hopelijk kunnen de FCA merken nu van profiteren en aanhaken.

    • @Paddyspark
      Zeker als je bedenkt dat Stellantis de eerste twee maanden van het jaar de meeste auto’s verkocht heeft in Europa. Kijken wij alleen naar de personenauto’s dan staan ze op de tweede plek. Met dank aan de goede verkoopcijfers van Peugeot. De ambitie is er, een fundament ligt er hiermee denk ik, en het succes met Peugeot bewijst dat ze gevoel voor de markt hebben. Het vertrouwen groeit!

  • De randen van Stellantis.

    Stellantis is een feit en naast de grote strategische voordelen, zullen er naar alle waarschijnlijkheid ook enkele offers gebracht moeten worden op het gebied van capaciteit. […]

    • Kinkel antwoordde 1 maand geleden

      De 500L is een zwaar ondergewaardeerde auto. Is er in oost Europa geen markt voor?

  • Fiat wil weer absoluut leiderschap.

    Fiat’s start in 2021 was heel sterk op de Braziliaanse markt. Tegen een door nieuwe regelgeving (ook daar) en Corona krimpende markttendens in, heeft het Italiaanse merk […]

  • FCA’s succes met Jeep.

    Jeep doet het niet alleen in Europa veel beter sinds de overname door Fiat, maar ook in Zuid-Amerika. Het is een succesverhaal geïnitieerd onder het toeziend oog van Marchionne in […]

    • antwoordde 1 maand geleden

      De (Grand) Wagoneer staat op het chassis van de Ram 1500. Grand Cherokee (L) staat wel op het Giorgio platform.

  • Elkann eert opa.

    John Elkann trad afgelopen week op in een bekend Italiaans praatprogramma om zijn opa Giovanni Agnelli te gedenken. Agnelli zou bij leven al 100 zijn geworden deze maand. De president van […]

  • Erkenning voor de Italiaanse expertise.

    Na Tavares is ook Alfa Romeo directeur Jean Philippe Imparato op uitvoerige wijze op bezoek geweest in Cassino, maar ook Pomigliano d’Arco. Dat laatste natuurlijk […]

    • Mooi bericht, ik heb er vertrouwen in dat deze fusie tot nieuwe en aantrekkelijke Alfa’s leidt, ben razend benieuwd! Er wordt geïnvesteerd, Alfa avanti!

  • Grote uitbreiding voor Tychy.

    Tychy heeft als Fiat-fabriek weer een grote doorontwikkeling in het vooruitzicht. Al in de tijd dat Fiat besloot om de 500 in deze Poolse fabriek te produceren (2007), kwam […]

    • FCA ; Van gepimpte Fiats, Slopels, gepimpte Chryslers, gepimpte Alfa’s( Grecale , MC20) , twinairpruttelaars nu naar gepimpte Kompasses en gepimpte Peugeots. De Giulia en Stelvio zouden het nieuwe Alfa worden vanaf 2015! Hyundai met zijn N-line modellen en Toyota Yaris GR zetten de Iti’s aardig te kakken, net als vele andere merken Wat een armoedebeleid, wat een vooruitzichten.

  • Giorgio groeit, maar Alfa Romeo nog niet.

    Het Maserati-logootje op de nummerplaat verraadt dat we hier niet naar een Alfa in ontwikkeling kijken, maar naar de volgende GT van ‘il Tridente’. Overigens ook […]

    • Pfffff. Er is toch werkelijk niemand die nu nog met droge ogen kan zeggen dat Alfa goed bezig is of ook maar enigsinds aan de weg timmert!
      De intro van de giulia is geloof ik al van 2015 en we zien (muv de Stelvio) nu pas een ander model op dit platform.

      Wat een trieste bedoeling zeg, sorry dat ik het zeg!

  • Ferrari hoort meer dan ieder ander merk thuis in de Le Mans.

    John Elkann maakte deze week officieel, wat gerust een historisch besluit in de racegeschiedenis van Ferrari genoemd mag worden. Ferrari gaat […]

  • Meer laden