Lancia4Ever

  • Veel chroom en een grote ‘L’.

    Lancia heeft nog niets laten zien van de beoogde nieuwe stijl voor de toekomst. Wel is het al heel duidelijk dat men bepaalde kernwaarden uit de hoogtijdagen van het merk […]

    • Tegenwoordig zijn de logo’s of naam bij andere merken (dikwijls) zwart.
      Volvo, Polestar, Skoda, etc. Geen chroom meer.
      Misschien enkel maar bij de ‘top’-versies ? Geen idee.
      Mooi ? Nee, vind ik niet. Maar dat is vandaag de mode.

      Ik weet niet of Lancia (weer) de voorloper zal zijn om een mooi logo (met kleur ipv zwart) te maken / lanceren als eerste.
      En de rest (Duits dus) volgt dan jaren later….
      Vorsprung bij die Duitsers ??? Hahaha….zeker niet in design en “wohlfühlen” (hihi).

  • Fiat Uno en Tipo.

    Het gerucht deed al een tijdje de ronde en zou vanuit een bron in Brazilië zijn gestart. Inmiddels wordt het een hardnekkig geluid; Fiat’s nieuwe B-segment SUV uit het Poolse Tychy, zal […]

    • Heel fijn, hard nodig. Jammer dat deze niet al 5 jaar geleden is gekomen. Het zal wel een EV worden, gezien de plannen voor Fiat. Uno is een prima naam, heb ik met veel plezier in gereden, 75SX van ‘91. Had ik eigenlijk nooit weg moeten doen. Al was de Coupé wel een fijne vervanger 😊

  • Eindelijk weer internationaal.

    Na circa 10 jaar zal Lancia weer een internationaal Italiaans merk worden. Vandaag werd dat in Turijn onder leiding van CEO Luca di Napolitano gevierd door een eerste […]

    • Mooi bericht inderdaad al hoop je altijd op sneller en zou ik zelf gekozen hebben voor na de Yps de Delta.

    • Goede keuzes. Ben ook benieuwd naar de Italiaanse huiselijkheid, want die huiselijkheid ontbreekt vaak in de huidige auto’s. Teveel gadgets en te weinig sfeer. Alcántara, velours, hout, duidelijke en goede kleuren zullen het doen.
      PS Nog iets anders: graag ook een snelle special van de Lancia Ypsilon, bijvoorbeeld ‘by Abarth’, Rallye, Evo… blauw, geel, donkergroen, dieprood, wit met beige alcantara sportinterieur

  • Afscheid van een icoon.

    De in 2007 onder Marchionne geïntroduceerde herinterpretatie van de iconische Fiat 500, gaat binnenkort met pensioen. De nieuwe elektrische 500 neemt het stokje over. Reden dat dit […]

    • Dus eind 2023 zal de laatste (benzine) 500 geproduceerd worden ?
      Is dat niet de kip met de gouden eieren slachten ?
      Weten ze nu al bij FCA – sorry Stellantis – dat binnen 1 jaar en 7 maanden bijna niemand meer een benzine 500 wil ? Maar wel “allemaal” een elektrische ?
      Rare jongens, die Romeinen….

      • De nieuwe Lancia Ypsilon krijgt volgens mij nog een hybride-motor, naast de EV-variant. Dus de 500 wellicht ook nog. Het zouden de laatste (nieuwe hybride) ICE’s zijn van voormalig FCA.

        • Er is nog geen “nieuwe” Ypsilon.
          Wil je zeggen dat de 500 voor nog 1 jaar en 7 maanden (weer) een andere motor / aandrijving krijgt ?
          Wanneer ?
          Smijt het geld maar langs deuren en vensters buiten…

    • Dat lijkt inderdaad op de kip met de gouden eieren slachten! Een benzine- 500 kost 8000 euro zonder belastingen en de EV 500 komt op ruim 20.000 euro. Dat wordt een veel kleinere doelgroep voor de 500, want veel mensen hebben niet het geld om een 500E aan te schaffen. Maar goed, er zal wel over nagedacht zijn. Maar….de Punto en de Alfa modellen Mito en Giullietta verdwenen ook van het toneel en we zagen wat er niet voor terug kwam. Een verklaring kan dan zijn dat er niets of te weinig verdiend wordt aan de benzine- 500?

      • Misschien spiegelen ze zich aan Mercedes en Audi ? Die hebben ook plannen om geen volgende generatie A-klasse en A1 meer te produceren.
        Reden : op de “grote” modellen wordt meer verdiend.
        Maar… welke “grote” modellen heeft Fiat ????
        En ging Fiat niet de “onderkant” bedienen ? Lees de goedkopere / betaalbare auto’s leveren ?
        Lancia / Alfa gingen Mercedes / Audi als “benchmark” nemen (maar hopelijk zonder dezelfde verwaande “premium” ambities), niet Fiat.

        Nee, ik snap echt niet waarom de benzine-500 er uit moet en nog enkel elektrisch.
        Voor de CO2 doelstelling hoeft het niet : een 500 kan onder de geëiste grenswaarde zitten. Mits de juiste keuze qua motoren en hybride ondersteuning.
        De nieuwe Euro 7 norm geldt pas vanaf 2025 (ten vroegste) – waarom dan al einde 2023 stoppen met de kleine benzinemotoren ?

    • Volgens mij is de 500 met de Panda veruit de bestverkopende Italiaanse auto. De Panda moet het vrijwel uitsluitend hebben van de Italiaanse markt, de 500 is de enige die het buiten Italië goed doet. Die schrappen voor er nieuwe goed verkopende modellen zijn, maakt dat de overgebleven dealers nog verder in de verdrukking komen. En klanten gedwongen elders moeten winkelen.

      Ander punt: zou leuk zijn ook iets te lezen over hybride 500X en Tipo.

    • Overigens is de Tipo Hybrid Red in BE vanaf €32.000 al een stukje goedkoper en met een basiskorting van €3200 en “overnamepremie” van €3500 blijft daar slechts ruim €25000 van over. Maar zelfs zonder die laatste korting en met BPM, als de hybride vanaf €25000 en de Red editie net onder de €30000 zou zijn, was de auto in Nederland veel kansrijker.

    • Standaard werkwijze: Fiat verlaat een segment, want er is geen geld meer te verdienen. Alle klanten die toe zijn aan een nieuwe auto, gaan dus elders winkelen. Vervolgens komt Fiat er na een tijd komt achter dat er toch nog geld te verdienen is in het betreffende segment en maakt dan weer een model. Natuurlijk valt dan de verkoop weer wat tegen, want alle oude klanten zijn overgestapt.

    • Vervolg:
      Voorbeelden: Mito, Punto, Delta, Giulietta, 159 SW etc etc.
      de 500 heeft Fiat van de ondergang gered, er zit een forse marge op, maar blijkbaar stoppen ze ermee. De prijs voor een 500e is zo hoog, dat daar voorlopig echt geen aantallen gemaakt worden.
      Zelden een bedrijf gezien dat het potentieel zo slecht benut. Wat een armoe.

  • ‘Tsjiieeloo’

    Het is duidelijk dat Maserati maast exclusiviteit, vooral ook erg Italiaans wil zijn. Er komen nieuwe namen op de markt, die de toekomst inluiden van het merk uit Modena. Na Folgore voor […]

  • Dank voor jullie reacties! Na verwoede pogingen krijg ik helaas de plugin niet gecorrigeerd. Het stemmen werkt inderdaad niet. Uiteraard blijf ik hieraan werken om het een keer wél functioneel te krijgen!

  • Een polletje of twee..

    Eindelijk ben jij weer aan het woord… Al 9 jaar zag je geen poll meer op AutoEdizione, maar met dank aan onze lezer Rob is er eindelijk weer eens eentje. Uiteraard met Alfa Romeo […]

    • Dank Lancia4ever!
      PS Op mijn iPad lijkt het bekijken van de resultaten nog niet te werken, maar verder douze pointes.

    • De resultaten kan ik ook niet zien na het “stemmen”.
      Ik heb de poll wel ingevuld, maar eigenlijk zou ik nooit een Alfa Romeo kopen….
      Als ik de Lancia Delta vergelijk met de Giulietta, is mijn keuze snel gemaakt.

    • Er gebeurt niets als ik op “Stem” klik…

    • Nog steeds geen reactie van de STEM knop, resultaten zijn niet te bekijken

      • Helaas zelfde probleem. Verder wel lastig kiezen omdat er teveel modellen ontbreken. Sportwagon, kleine hatchback, coupé (echte), spider, C8-achtige. Met motoren ben ik nog geen fan van EV maar wel nodig om niet deel klanten te verliezen.

    • Vind ik ook een uitstekende optie. Wat zuiniger zodat je niet de hoofdprijs aan BPM betaalt zonder overmatig extra gewicht.

    • voor een goede marktinvulling zijn ze allemaal op hun plaats qua model, wat betreft de motoren vergeet de diesels en de V8

    • Dank voor jullie reacties! Na verwoede pogingen krijg ik helaas de plugin niet gecorrigeerd. Het stemmen werkt inderdaad niet. Uiteraard blijf ik hieraan werken om het een keer wél functioneel te krijgen!

      • Hoe symbolisch voor de toestand van de Italiaanse auto-industrie…

        • 🙂

          @Lancia4Ever: misschien een link naar een andere “poll”-site een idee? En dan zet je na een week het eindresultaat op de Autoedizione-site.

          Maar ‘analoog’ mijn keuze:
          – Stationwagen (met Cross-optie)
          – 4-deurs Grand Coupé .. 2drs GTV natuurlijk ook graag, vleugeldeuren? SM-variant met DS en Maserati (Alfa Mondial ..), hoe historisch wil je het hebben. Doe in ieder geval een prototype!

          Motoren: elektrisch (want onontkoombaar) en eventueel een 1750-plugin-hybrid (400+ pk) voor de zwaardere modellen

  • Die eerste vind ik een goeie Rob, ik kom er op terug. Die tweede mag je aanbieden bij een forum waar men ook graag over niet-Italiaanse merken nadenkt 😀

  • Abarth is een krachtig merk.

    Italiaanse automerken hebben een ontzettend groot potentieel gezien het uitgesproken karakter van hun DNA. Dat roepen we al jaren en het is iets waar concurrenten die het […]

  • Ik wil best een poll maken over conventionele Alfa’s vs Hoogpotige modellen, maar is de vraag stellen op een site als deze ‘m al niet beantwoorden? Ik schat 90% voor conventioneel en 10% tegen. 🙂

  • Het D-segment gaat veranderen.

    Volgens enkele bronnen zou onder andere Larry Dominique, chef van Alfa Romeo North America, al ietwat uit de school geklapt zijn wat de opvolger van de Giulia betreft. De […]

    • Alfa is een sedan. En een stationwagen. En coupé en cabrio. Dat is het DNA. En na het gezwabber met de SUV Stelvio (géén verkoopsucces) dan nu weer experimenteren met een ‘shooting break crossover’? Doe normaal. Geen serieuze concurrent doet dit. En waarom zou een Alfist hierin stappen? Nooit gedaan, nooit gebeurd. Veel te groot risico en dat halverwege de 10 jaar proeftijd die Alfa (en Lancia) krijgt. Zelfmoord. En dat op basis van een lelijk Chrysler-concept. Is iedereen aan de pillen bij Alfa? Ga voor schoonheid, historie en evolutie. Zoals Ferrari met een evoluerende Purosangue, maar nooit haar geest verraad (Roma, F8). En ga in vredesnaam voor vele varianten.

    • Goed plan AR159, zo’n poll. Hopelijk doet marketing van Alfa dat ook eens en papegaaien ze niet mee over de algemene trends. Maar ik heb mijn dikke bedenkingen (..) Of nog erger: de informatie is er wel, maar de directie doet niets. Geen stationwagen, geen crosswagon of grancoupé, zoals de Giulia die ontbeert. En dan maar motoren produceren die 10 jaar geleden in de mode waren.
      Laat Imparato de oren te luisteren leggen bij Mercedes. Ook om hun nieuwe inzichten: de sedan is ideaal voor de elektrische aandrijving (stroomlijn), zeker nu het accupakket steeds platter is.
      Tenslotte, een Alfist is een Alfist. Vindt hoogstens Maserati ook leuk. Haat lompe bakken, compromissen en middelmaat. Houdt van geschiedenis met gezonde vooruitstrevendheid. Zoals ooit de Disco Volante, SZ, GT Junior of Montreal. Giet die heritage in een modern -commercieel- concept / lijn en succes is verzekerd.

    • Ik wil best een poll maken over conventionele Alfa’s vs Hoogpotige modellen, maar is de vraag stellen op een site als deze ‘m al niet beantwoorden? Ik schat 90% voor conventioneel en 10% tegen. 🙂

    • Laten we de vraag omdraaien: welke carrosserie-variant mis je (bijv. 7 keuzes, inclusief “moderne” zoals de grancoupé, SUV-coupé of shooting-break).
      Dan vragen over de motor: elektrisch, hybride, waterstof en benzine plus iets over de motor-inhoud. NB als Alfa gewoon bij de 1750-motor was gebleven en daarop eindeloos gevarieerd: veel goedkoper plus historisch beter (toch?)
      Zo iedere week een poll, en laat Alfa maar reageren na een aantal uitslagen. Interview met Imparato? 😉
      Nog een paar vragen voor de Poll: welk merk vind je het best te vergelijken met Alfa? (Noem zeker ook Cupra, Polestar of Tesla). Of welke typische Alfa-eigenschappen mis je straks het meest/minst in een EV-variant van Alfa. Of dilemma’s voor je elektrische Alfa: meer gewicht en meer range of lichtgewicht en minder range. Genoeg munitie voor de polls. Ik zie de eerste polls graag tegemoet. Succes!

    • Die eerste vind ik een goeie Rob, ik kom er op terug. Die tweede mag je aanbieden bij een forum waar men ook graag over niet-Italiaanse merken nadenkt 😀

      • Mooi en leuk! Zijn we een paar stappen verder. We komen vast nog eens tot de ideale roadmap voor Alfa Romeo 😉

  • In de tempel van Volta.

    Hoewel de Tonale voorlopig nog niet heel elektrisch is, leek Stellantis met de locatiekeuze van de persintroductie al wel duidelijk in die richting te willen hinten. Het ‘Tempio […]

    • Eindelijk! De eerste rijimpressies van Autoweek en Autovisie zijn gematigd positief. Mooi afgewerkt, mooi vormgegeven, rijgedrag wat sportiever dan doorsnee maar niet helemaal de Alfa Romeo standaard. Daarbij wel erg ruim, ook met 1.90 zit je achterin goed. Daarmee een mooie en praktische auto. Niet helemaal typisch Alfa maar wel een auto die veel van de klanten die in deze categorie zoeken kunnen aanspreken. Jammer dat niet gelijk meer versies leverbaar zijn zoals de plug-in hybride die het in NL extra goed kan doen dankzij op papier veel lagere CO2 dan de mild hybrides.

    • Gemengde gevoelens. Ik lees overal toch 3 essentiële issues. Waardeloze besturing (waar Audi en sommige anderen overigens mee groot geworden zijn), bizar trage/slechte gaspedaal respons en ook de versnellingsbak is ook verre van prima. Met vervolgens het standaard antwoord van Alfa door de jaren heen:”betreft voorserie auto’s” 🤨 Ruimte achterin wordt gek genoeg door de één als voldoende en door de ander als krap ervaren. Motoraanbod ook is wel discutabel. Op andere vlakken gelukkig geen kritiek en zelfs ronduit positief, zoals multimedia en afwerking. Dát was tot en met de Giulia/Stelvio altijd wel anders. Misschien is dit wel de eerste mainstream Alfa?

    • Typische Alfa-introductie, met een vreemd motoren-aanbod. Hoge prijzen voor een auto met 130 pk haardroger voorin. Nog vreemder dan bij de introductie van de Giulia (4 diesels plus QV). Het is typisch van en typerend voor Alfa. Gedachtenkronkels die ik niet kan volgen. Of is het cappuchino-lurkende lamzakkerigheid?: “Niet goed? Uhh, eerst weekend vieren. Tot maandag!”
      BMW, Volkswagen en ook concerngenoot Peugeot doen dat veel beter.
      Imparato zal aan veel meer knoppen moeten draaien dan bouwkwaliteit. Alfa is motoren, ontwerp en emotie. Noem dat bRouw-kwaliteit, de totale smaak. Daar heeft Alfa nu grote steken laten vallen. Het verkoopsucces van de Tonale staat eigenlijk al ter discussie. Zeker in Nederland en dat vind ik erg jammer.

    • Bij de introductie van de Giulia was er nog veel vraag naar diesels, met name in Italie en Spanje. Dat is in een paar jaar tijd snel veranderd. Volgens mij hadden ze één diesel met 4 verschillende vermogens. De Tonale begint met een 130 pk 4 cilinder motor en daar is niets mis mee. Sterkere versies zullen ongetwijfeld komen net zo als lager geprijsde modellen. Rustig afwachten en zelf er mee gaan rijden en dan conclusies trekken. Of concerngenoot Peugeot het zo goed met hun 1.6 THP motoren betwijfel ik. Deze motor wordt ook gebruikt in BMW en Mini en kent veel problemen. Eigenlijk een regelrechte ramp. Kijk maar eens op Google. ANWB expert: Het is algemeen bekend dat de THP motor tal van problemen kent, zoals inwendige vervuiling, vermogensverlies en het oprekken van de distributieketting. Het zou mij niet verbazen als straks in de grotere Peugeots de 1.5 Alfa motor van de Tonale komt.

    • Verschil van mening is nooit slecht en dan gaat het ook over ‘maar’ een auto, weliswaar een Alfa Tonale. Toch, beginnen met 130pk in een 1600+ kg wegende Alfa, 0-100 in 10 seconden voor 47.000 euro. Elon Musk lacht zich rot. Het zal allemaal jaren terug al mis zijn gegaan, valt dan qua ontwikkeling niet meer in halen, maar toch symptomatisch voor Alfa. Voortdurend hebben Italianen moeite met de lange termijn. Succes is gebaseerd op “lucky shots”, zoals de 156. Die aanpak is dodelijk. Zeker nu de motor door elektrificatie geen USP meer is of zeer binnenkort zal zijn.
      PS De ANWB is over de THP-motoren vanaf 2014 best tevreden (aldus Expert Jos) op hun site.

    • Iemand al enig idee wanneer en waar deze in Nederland in de showroom zal staan ?

  • Flinke verkooptoename.

    Het succes van de elektrische Fiat 500 uit Mirafiori is eentje die gestaag toeneemt. Mede dankzij extra subsidie op de Italiaanse markt, gaat het de laatste maanden hard. In maart is […]

  • Iconische geweldenaar.

    Wie denkt dat alleen Lancia namens Italië op dominante wijze heeft geschitterd in de Rally-sport heeft het mis. Fiat kende ook een heel aantal hoogtepunten en net als bij Lancia, […]

    • Weer een icoon met de haren erbij gesleept, net als de kleur.

    • Ach, de kleur is prachtig en op zich is iedere reden goed om een feestje te vieren. Het zou misschien passender zijn geweest als de auto wit/groen of eventueel oranje (naar de Racing) was geweest maar dat is toch minder mooi. Daarbij is dit azzurri wel heel Italiaans.

    • Kleur is niks mis mee, maar niet de eerste kleur waaraan ik denk bij een 131. En ook niet de tweede. En zelfs niet de derde. Verder voelen al die Tributes een beetje als ieder jaar opnieuw je achttiende verjaardag vieren. Op een gegeven moment is het niet meer geloofwaardig. Maar, wel een leuke uitvoering. Dat dan weer wel.

  • Trots op de Italiaanse merken.

    Carlos Tavares noemt het een geweldig mooie uitdaging om het volle potentieel van de Italiaanse automerken binnen Stellantis te benutten. Het zijn stuk voor stuk prachtige […]

    • Er komt alleen tot nu toe niet veel van terecht. Alleen maar plannen en een hoop gepraat. Trots op de Italiaanse merken? Laat dat dan zien.
      Het nieuwe tijdperk leidt tot maar liefst 3 nieuwe Lancia’s tot eind 2028. Indrukwekkend.
      De andere niet-Italiaanse Stellantis-merken presenteren aan de lopende band nieuwe modellen, dus ik betwijfel zeer of er ook maar iets van dat marketinggezwets van Tavares terecht komt. Jammer.
      Binnenkort heb ik een nieuwe auto nodig en helaas helaas helaas wordt dat geen Italiaan.

    • Het wordt tijd dat na al dit gepraat er werkelijk een paar nieuwe modellen op de markt komen. De Tonale duurt ook al maanden voordat er maar één bij de Dealer staat.

  • staat ook niet in het artikel. Er staat in de nieuwe in 2012 gerealiseerde fabriek. De Punto rolde nog in de oude hal van de band. totdat deze werd opgeheven.

  • ‘Wie het kleine niet eert…

    …is het grote niet weerd’, zei oma altijd. Maar wat nou, als dat kleine eigenlijk alles in zich heeft wat het exclusieve grotere product ook als eigenschap bezit? Fiat heeft […]

  • Ongegronde angst.

    Een tijd lang vreesde men dat de nog nieuwe Fiat-fabriek in het Servische Kragujevac geen lang leven beschoren zou zijn. Althans als moderne Fiat-fabriek. Maar niets is minder waar. Op […]

    • De eerste Fiat die in Kragujevac van de band rolde was niet de 500L, maar de Punto Classic.

    • staat ook niet in het artikel. Er staat in de nieuwe in 2012 gerealiseerde fabriek. De Punto rolde nog in de oude hal van de band. totdat deze werd opgeheven.

  • Ultiem Spider-gevoel van Ferrari.

    De nieuwe 296 GTS is gepresenteerd en lijkt nog mooier dan de GTB al was. De komst van de Ferrari 296 ‘Gran Turismo Spider’ zorgt dat Ferrari’s ontwikkelingsmachine op […]

  • Sportieve ambities.

    Het was Tavares zelf die Lancia graag opnieuw in een sportieve context plaatste eerder deze maand. Tijdens een event van Maserati (foto onder) rond de E-prix van Rome, waar het merk met […]

  • Meer laden