Roberto Fedeli nu technisch directeur van heel FCA

De man die Alfa Romeo op technisch gebied de afgelopen 2 jaar naar grotere hoogte hielp (de hoogte die bij Alfa Romeo hoort) Roberto Fedeli, mag dezelfde taak nu op mondiaal formaat binnen FCA uitvoeren. Oftewel FCA Global Innovation staat er voortaan achter Fedeli’s naam. Ingenieur Fedeli mag zijn kantoor in Modena (waar hij ook voor Ferrari dienst deed) verruilen voor eentje in Turijn. Onder Fedeli’s leiding kwam onder andere de Stelvio (Quadrifoglio) grotendeels tot stand. In Modena mag de Amerikaan Joe Grace, die van Chrysler Chassis Engineering/Vehiche Dynamics komt, mag in Italië onder de vlag van Alfa Romeo en Maserati de komende jaren nieuwe producten laten ontwikkelen. In Detroit neemt Tom Cowing intussen zijn plaats in. Fedeli neemt de belangrijke post in, vlak voor de aankondiging van het nieuwe industriële plan voor de komende vier jaar en het vertrek van CEO Sergio Marchionne volgend jaar.

7 gedachten over “Roberto Fedeli nu technisch directeur van heel FCA

  • 8 mei 2018 om 17:46
    Permalink

    Hoop dat hij voor hoop verbeteringen voor de helegroep kan zorgen. Bij ons in de buurt zie ik helaas nog weinig Giulias en nog helemaal geen Stelvios (buiten dealer auto’s) gespot hier in de regio niet heel gek met dealers op 50km reiden🙁 Maar ik zie ondanks dat ze hier niet officieel te krijgen zijn steeds meer 500E’s uit de VS. Lijkt wel of alle 500e deze kant op komen. Ze zijn best duur hier €12k ex btw en in de vs doen ze $4 a 5k. Maar wel leuk dat er steeds meer komen van daag al 3 gespot in de woonplaats met 8k inwoners.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2018 om 14:09
    Permalink

    @ar159
    Het inzetten op dure en nog duurdere Alfa’s is misschien goed voor de marge per auto maar niet voor de verkoop. Ook bij mij in de buurt, Den Haag, zie je veel te weinig AR”s. En als, dan de Giulietta of Mito. Met ook het succes van Mini, de A1 en A3 zou je zeggen dat er voldoende markt zou moeten zijn voor exclusieve kleinere auto’s.
    Daarnaast zou een e500 het volgens mij heel goed doen, zeker in Frankrijk en Duitsland. Mogelijk minder in Italië zelf. Nu heb je de keuze uit niet echt mooie als e-auto ontwikkelde auto’s of een e-uitvoering van een VAG-product. Armoe troef.
    Bovendien moet ook de FCA-groep over 3 jaar als gemiddelde uitstoot van de verkochte auto’s zitten op 95 gram. Nu zitten ze daar ver boven en met alleen SUV’s in het verschiet wordt dat alleen maar slechter. Dat levert niet alleen in veel landen hogere belasting op, maar ook een jaarlijkse boete.
    Al vaker gezegd, ook op de Autoweek website bij de klokje rond van een Grande Punto t-jet, zou er een groot potentieel zijn voor een nieuwe Punto. Dan wel aangepast aan deze tijd, dus met elektronica op peil en met hybride en als het even kan ook een e-uitvoering.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2018 om 19:00
    Permalink

    Kwam dit tegen .
    Alfa Romeo Giulia: de 180 pk sterke 1.3 T4-motor is onderweg?

    Beantwoorden
  • 10 mei 2018 om 14:08
    Permalink

    @Hoekree 1.3 is dat een nieuwe 4 pitter?? Want hoewel ik voorstander ben van een dergelijke lichtere motor ben ik niet echt fan van een 3 pitter. Komt dn beetje tussen de 1.5 van BMW en de Ford eco boost wat betreft inhoud. Ik hoop zelf dat ze de huidige 1.4 MA moderniseren vind het een erg prettig blok helemaal met de TCT die ik heb. Had allen wat meer sound nog in gemogen als de Abarts nu beetje bescheiden.

    @CCHans ben het met je eens hoop dan ook dat Hoekree gelijk heeft en de compactere en lichtere 1.3/4 zijn intrede doet dan kan het gewicht in de buurt komen van de laatste generatie 156. Dat van de eerste generatie dan moeten ze een hoop overbodige poespas de deur uit trappen maar dat willen ze vermoedelijk niet i.v.m. de euro NCAP extra passieve veiligheid heeft de 156 ook een kilootje of 100+ zwaarder gemaakt. Daarnaast word hij betaalbaarder en met toepassing van mild 48V Hybride techniek zou het een geweldige wagen zijn.

    Dan nog een SW niet omdat ik een SW nodig heb 🙂 als je van een 159sedan naar een Giulietta overstapt lever je pittig koffer ruimte in en wasmachines brengen ze gratis langs tot op zolder dus daar heb ik geen SW meer voor nodig niet dat die door een klep opening van een Alfa zouden passen. Maar meer omdat ik denk dat een Giulia SW mooier kan zijn dan een Sedan. Een witte 159 SW is mooier vind ik dan de Sedan bij zwart geef ik de voorkeur aan een Sedan Rood om het even (grijs is saai = Duitese wagens of het moet zijn om er knal oranje striping op te plakken 🙂 ). Maar omdat een 159 een gespierder/stoerder (de 2×3 ronde koplampen met een motorkap er ver overheen maakt het een echte boos kijker en die breed uitgeklopte spatboorden maken hem extra breed) uiterlijk heeft dan de Giulia kon het met de SW nog wel eens beter voor de Giulia uitpakken. Ook de achterlichten van de 159 en Giulietta vind ik sterker vorm gegeven. (begrijp me niet verkeerd vind de Giulia de mooist nieuw verkrijgbare D segmenter nieuw te koop maar is voor internationale acceptatie minder uitgesproken dan de 156/159 en overtreft deze in design dan ook niet helaas ook niet onder de kap wel in onzichtbare techniek)

    Beantwoorden
  • 13 mei 2018 om 18:58
    Permalink

    De oude 1.4ltr is een FIRE motor en daar gaat de stekker uit de productie.
    Deze nieuwe 180 pk 1.3ltr is de aluminium 1332cc GSE-Firefly turbo motor.
    Deze motor is geheel up to date en productie staat op het punt van starten.
    De 180 pk motor heeft een single scroll turbo, later volgt er nog een grotere Twin scroll turbo versie met 200+ pk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.