Mirafiori gaat ook grote auto’s bouwen

Volgend jaar is het alweer 15 jaar geleden dat Turijn een nieuwe grote Alfa Romeo mocht bouwen, toen in de vorm van de 166. Het ziet er nu naar uit dat na deze lange tijd, opnieuw een vergelijkbaar project in de Piemontese hoofdstad zal worden gestart. Dit nieuws werd reeds in september bekendgemaakt, maar sinds de presentatie van het herziene Italiaanse productieplan van Fiat gisteren, verwacht men dat niet alleen Grugliasco, maar ook Mirafiori voor een dergelijke taak wordt aangewezen. Welk model waar van de band rolt is nog niet officieel bekend. Ook de E-segment Maserati kon nog wel eens in Mirafiori tot stand komen straks. Sergio Marchionne zou dit gisteravond nog aan enkele vakbondsleiders hebben bekendgemaakt, toen hij hen het een en ander meedeelde.

Het is een noodoplossing, om deze grote fabriek aan minimaal 15% exportcapaciteit te helpen. Samen met Officine Maserati Grugliasco zal Mirafiori dus grote auto’s bouwen die voornamelijk buiten Europa verkocht zullen worden. Het is een strategie die de Fiat-groep ook al in de jaren ’90 toepaste, zij het dat het toen jammerlijk mislukte, omdat de modellen van Lancia en Alfa Romeo vooral voor de Europese markt bestemd waren. Toen vormde het inmiddels gesloten complex van Rivalta een belangrijke basis. Dat werd Fiat bijna fataal, totdat men de inmiddels naar Mirafiori verplaatste productie van de Alfa 166 en de Lancia Thesis staakte.

Zal de leegte in Mirafiori nu wat kunnen worden teruggedrongen?

Nu zit men weer in zwaar weer en opnieuw moet in Turijn een sterke as van twee fabrieken waar grotere luxe auto’s van de band rollen de oplossing zijn in zeer magere tijden. Een export van niche dus ook voor Mirafiori, terwijl in Grugliasco al begonnen is met de nieuwe Quattroporte, de grootste van een reeks luxe Italiaanse personenauto’s. De MiTo blijft intussen ook in Mirafiori in productie en de compacte SUV’s van de merken Fiat en Jeep lijken wat deze locatie betreft van de baan. De investering in Mirafiori start volgend jaar.

Deze konden nog weleens naar Melfi verkassen, want daar zal volgens de CEO per direct worden gestart met een grote investering. De fabriek waar de Punto in productie is, zal dus misschien kunnen uitzien naar een productieve toekomst in het B-segment. Volgens het productie plan komt er in 2014 sowieso een nieuw model Fiat bij, dat in Italiƫ geproduceerd zal worden. Begin 2014 begint ook de realisatie van een nieuw productieplan voor Cassino, waar dan de Lancia Delta en de Fiat Bravo uit productie zullen worden gehaald. De verwachting is dat Alfa Romeo daar een vernieuwd C-segment zal produceren en wie weet de Giulia. De Delta is nu dus voorlopig de laatste Lancia uit Italiƫ.

Sergio Marchionne heeft gezegd dat de uitvoering van dit plan reeds alle prioriteit heeft binnen de groep. Het overnemen van nieuw Chrysler aandeel, wordt bijvoorbeeld hierdoor op de langere baan geschoven. Een goede aanpak voor Europa staat bovenaan het lijstje zegt de CEO. Hoewel de beurs (en de Fiom) vandaag nog wat sceptisch zijn over dit voornemen, zijn de meeste reacties positief. Vooral omdat Fiat SpA zegt dat dit plan reeds in uitvoering is.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.