Mitsubishi met Fiat-logo straks uit Thailand

mitsufiat

[Update] Mitsubishi gaat auto’s leveren met Fiat-logo (of Chrysler) voor de Aziatische markt. Dat meldt persbureau Reuters vanmorgen en is een bevestiging van eerdere geruchten. Geen pick-up voor Brazilië dus in eerste instantie, maar wie weet heeft Fiat nog een verrassend exportplan in petto. Zoals de Fiat Doblò vanaf vandaag in eigen huis in een andere hoedanigheid naar de VS reist, zo zal Mitsubishi vanuit haar Thaise fabriek het nodige gaan leveren vanaf eind dit jaar. Het is een kostenbesparende strategische samenwerking van Fiat, die onder andere de niet al te sterke marktpositie van Lingotto op de Aziatische markt moet verbeteren. De samenwerking met Mitsubishi in Azië, vindt plaats naast een bestaande samenwerking met Suzuki en een op handen zijnde deal met Mazda. Er is dus niets mis met het Japans van de Italianen. Volgens Automotive News gaat Mitsubishi mogelijk een kleine sedan leveren aan FCA op basis van de Attrage.

8 gedachten over “Mitsubishi met Fiat-logo straks uit Thailand

  • 27 juni 2014 om 10:17
    Permalink

    Wat een flut-bedrijf toch. Als het zo doorgaat is geen enkele auto meer Italiaans. Het is een grote rebadge-bende aan het worden. Wat is er mis met de Siena? :S

    Beantwoorden
  • 27 juni 2014 om 11:29
    Permalink

    Ik snap ook niet hoe je met hetzelfde product als de concurrentie levert, Mitsubishi dat zelf enorm veel groter is dan jezelf in Azië, markt wilt gaan veroveren…

    Beantwoorden
  • 27 juni 2014 om 15:33
    Permalink

    Ik denk dat het een tactische deal is om vlot een middelgrote pick-up op de markt te krijgen in Azië en Brazilië tzt (eentje die Fiat/Chrysler niet heeft). Je ziet dat zulke samenwerkingen ook werken voor PSA/Mitsubishi en Nissan/Mitsubishi/GM/Fiat e.d.. Waarom het wiel uitvinden in zulke markten zolang je nog redelijk zuinig moet zijn op de centen? Toyota is toch sterker. Later als je groot bent 🙂 kun je altijd nog zelf met iets komen en dan leen je aan anderen (zoals Doblò/Combò).

    Beantwoorden
  • 28 juni 2014 om 09:30
    Permalink

    Inderdaad, ideaal is het niet maar het kost ook niets aan ontwikkeling. Voor een bedrijf dat elke euro (of is het nu dollar) kan gebruiken zit er voorlopig niets anders op.

    Beantwoorden
  • 28 juni 2014 om 13:49
    Permalink

    Op sommige markten helpt het om meer voordeel te halen. Puur kwestie van afweging. Dat zie je in NL ook met de Doblò / Combo.

    Beantwoorden
  • 28 juni 2014 om 20:58
    Permalink

    Ik zie de meerwaarde voor Mitsubishi ook niet. Oftewel what’s in there for them? Bij de combo ddobló deal versterk je elkaar in locale markten. Maar in zuid oost Azië heeft fiat Mitsubishi niets te bieden. Geen dealernetwerk, geen productiefaciliteit, geen goede naam en geen marktaandeel. Geen synergie voordeel, niets. Het kan m.i. dan ook niet anders dan dat dit de voorbode is van verdere samenwerking.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2014 om 16:22
    Permalink

    @Lancia4ever: Of wel, (bijv.)de L200 wordt straks onder beide merken in Azie aan de man gebracht. Dan is de toe te voegen slagkracht van FCA beperkt, immers het is een surrogaat. V.w.b de Doblò/Combi, hier ligt de efficiency mede in ontwikkeling/productie. Maar Fiat heeft Opel niet nodig om met de Doblò een continent te veroveren, toch ?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.