Natural Power: Fiat’s TwinAir komt ook op aardgas

Hoe groen wil je het hebben?

Tijdens de Mobility Tech beurs in Milaan is naar voren gekomen dat Fiat werkt aan een TwinAir variant op aardgas. Dit wil dus zeggen dat het krachtige nieuwe groene wondertje van Fiat Powertrain ook als Natural Power variant in de 500 en 500C op de markt zal verschijnen. De ontwikkeling is al bijna klaar en volgend jaar beleven we een marktintroductie. Dit bevestigde CEO Massimo Ferrara van FPT afdeling  ‘Alternative Fuel Engines’. Uiteraard zal ook de nieuwe Panda met deze 900c + aardgas uitrusting op de markt verschijnen en wie weet uiteindelijk ook de nieuwe Ypsilon als EcoChic versie. Fiat Powertrain kondigde tijdens de presentatie van het grote plan tot 2014 al aan dat er zeer veel compacte oplossingen zullen komen waar moeder natuur en uw portemonnee een gat van in de lucht zullen springen. In Parijs stonden vernieuwde motoren met LPG ook al centraal. Onlangs toonden wij ook een recente diapresentatie van FGA, waaruit blijkt dat men over de volle breedte hoog wil scoren wat betreft groenere technieken. Iets dat behalve op het gebied van gas en downsizing, dankzij de fusie met Chrysler ook nog elektrische toepassingen zal opleveren.

Aardgas en LPG zal in Italië de komende jaren steeds meer toegepast gaan worden en dus wil Fiat daar een stevige leidende positie in nemen. Begin 2011 komt eerst de nieuwe Bravo Natural Power op de markt met een 1.4 TJet van 120 pk. Daarna volgt dus de tweecilinder met 85 pk. Later zullen waarschijnlijk zelfs de Punto Evo en Qubo volgen met deze compacte TwinAir op aardgas. Kortom Fiat blijft het initiatief nemen op het gebied van compacte, schone en zuinig technieken.

6 gedachten over “Natural Power: Fiat’s TwinAir komt ook op aardgas

  • 5 november 2010 om 17:30
    Permalink

    Veruit de schoonste autoproducent daar kan geen hybride tegen op.
    Ik zou wel eens willen weten wat een accupack kost om te maken en te ontleden.zwaai zwaai hybride.

    Chapeau FIAT.

    Beantwoorden
  • 6 november 2010 om 12:51
    Permalink

    De hoge kosten van de accupacks komt nog door de lage vraag ernaar. Vroeg of laat moet FGA ook aan de accupacks. Kwestie van tijd, maar LPG is een leuke tussenoplossing.

    Ik overweeg LPG voor me V6 maar hoor verhalen dat “de arese” daar niet goed tegen kan op de lange duur. Iemand hier met eerstehands ervaring daarmee?

    Beantwoorden
  • 6 november 2010 om 14:10
    Permalink

    Hybridetechniek/elektrisch rijden is slechts een tijdelijke hype. De gehele infrastructuur en ons belastingstelsel kan niet zomaar worden aangepast. Tegen de tijd dat dit wel het geval is kunnen we veilig waterstof tanken.

    Beantwoorden
  • 6 november 2010 om 15:11
    Permalink

    @6C Jordy:
    Ik heb 240000km met een 2.5l V6 (156 SW) op LPG gereden en dit liep perfect.
    In het begin ging het lampje van het motormanagement branden maar na een vervelende zoektocht bleek dit aan een reeds wat mindere luchtdebietmeter te liggen. (LPG is blijkbaar ‘gevoeliger’ dan bezine.) Voor de rest heb ik er niets meer mee voorgehad. LPG is trouwens ook milieuvriendelijker dan benzine. 😉

    Het betreft een installatie van BRC.

    Beantwoorden
  • 6 november 2010 om 16:40
    Permalink

    @djeedjee,
    Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ga eens googlen op BRC. De systemen van Vialle worden me afgeraden door meerdere personen maar ze raden me wel installaties van Prins aan wat ook veel op amerikanen gemonteerd word. Als de BRC een beetje leuk geprijst is is dat zeker een kandidaat. 🙂

    @Quadrifoglio,
    We zullen zien over een paar jaar. Maar LPG heeft op lange termijn natuurlijk ook helemaal geen toekomst. Want op = op.
    Waterstof is misschien ook wel leuk, maar men gaat niet voor een handjevol fabrikanten een waterstof produktie aanleggen. Als de meerderheid kiest voor hybride/elektro dan is dat simpelweg onze toekomst. En een grote kans dat het hybridesysteem/elektrosysteem uiteindelijk wint nu ook de truckindustrie deze techniek omarmd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.