Nieuw Lancia-Chrysler dealernetwerk vormt grote operatie

Ons ontgaat geen detail als het om nieuwe feiten gaat.

Zo ook als het gaat om de grootschalige operatie die nu is gestart in de vorm van een grondige reorganisatie van het Chrysler-Lancia dealerschap. Op papier lijkt het slechts een klein onderdeel van de nieuwe FGA-Chrysler alliantie, maar feitelijk vormt ’t het hart van de Italo-Amerikaanse fusie. De verkoop van Chrysler automobielen moet nieuw leven krijgen. De toekomst moet worden veilig gesteld. De eerste stap is al gezet want de afgelopen maand is Chrysler in de VS eindelijk weer eens gegroeid (33%) i.p.v. gekrompen.

Het merk Fiat introduceren in de VS en de productie van Italiaanse techniek (FPT) in Amerikaanse fabrieken vormen bij dit alles misschien wel de grootste operaties in getallen. Maar symbolisch gezien wordt het op lange termijn definitief laten overleven van het merk Chrysler aan de andere zijde van de oceaan, wel gezien als het primaire en ultieme doel na het akkoord tussen Detroit en Turijn. FGA kiest het kleine maar uiterst vitale Lancia nu uit als nieuwe injectie voor een fris en stijlvol Chrysler van de toekomst. Net als het akkoord van vorig jaar zelf, moet dit een win-win situatie opleveren. Lancia kan eindelijk groeien en Chrysler kan eens definitief revitaliseren na jaren van nalatigheid en verwaarlozing.

Hoe dat zich exact zal uiten in producten moeten we nog allemaal mee gaan maken, maar infrastructureel en commercieel, worden sinds deze maand de eerste stappen gezet in een wereldwijde operatie van formaat. Lancia zal het Europese vaste land steeds meer voor haar rekening nemen, terwijl Chrysler de grote uitdaging in eigen land plus Groot BrittanniĆ« en Ierland aangaat. Het totaal aantal showrooms gaat met 350 omlaag richting de 800. Lancia moet samen met Jeep en een enkele Dodge (Viper en Challenger) voor de liefhebber, uiteindelijk op de lang verwachte 300.000 verkochte auto’s per jaar uitkomen.

Een grote uitdaging want momenteel wordt er slechts een derde van dit grote getal afgezet. Wat Lancia betreft zijn dat nu jaarlijks 121.000 eenheden waarvan 102.000 in Italiƫ.

2 gedachten over “Nieuw Lancia-Chrysler dealernetwerk vormt grote operatie

  • 7 juni 2010 om 12:03
    Permalink

    Mmm dat word een uitdaging van 20.000 lancia’s buiten Italie moeten er dat dus 200.000 gaan worden of komt er een import heffing voor andere wagens als Italiaanse in Italie want daar worden toch nogsteds veel duitse en franse wagens verkocht.

    In iedergeval heeft Fiat de afglopen maand nog nooit zoveel Puntos verkocht (op papier)als nu. Ik begreep van de dealers bij mij in de buurt dat ze geen een enkle andere punto meer verkopen dan de 1.3 JTDm2.

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 16:16
    Permalink

    Voordat Alfa Romeo bij Fiat werd toegevoegd zat groei in Lancia, maar met Alfa er bij wist Fiat niet helemaal hoe ze dat in goede banen moest leiden,het probleem eerst was dat Lancia groter werd dan Alfa en dat kon niet dus de rem moest er op..Maar de rem later te strak op gezet, dat Lancia door de grote publiek werd genegeerd..Maar nu met chrysler komt er weer nieuwe wind te waaien en Lancia gaat weer groeien en ik kan Lancia alleen maar veel suc6 wensen,de meeste mensen zijn nu ook wel achter dat Duitse auto,s niet zo goed zijn dan wat gros van de bevolking beweerden..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.