Nieuwe Alfa Romeo Giulietta al in 2022 dankzij EMP-2 platform

Giulietta heeft prioriteit.

Wandelgangenpraat over een opvolger van de onlangs uit productie genomen Alfa Romeo Giulietta, blijft maar terugkeren. Al sinds vorige winter beweren stemmen van Italiaanse, maar ook van Franse bodem, dat Tavares prioriteit zou geven aan een nieuwe C-segment Alfa. Het zou dan om eentje gaan die hoogwaardig is in z’n klasse en direct concurrentie biedt aan equivalenten van bijvoorbeeld BMW, Mercedes en Audi. In eerste instantie gaat het om een hatchback natuurlijk, maar een compacte sedan en een station behoren theoretisch uiteraard ook tot de mogelijkheden.

Boven Peugeot en Opel.

Alfa Romeo zal als premiummerk van de groep enkel platformtechnisch een beroep doen op wat reeds in de winkel ligt bij Stellantis. In dit geval gaat het om het EMP-2 platform. Momenteel zijn een nieuwe Peugeot (308) en Opel (Astra) in ontwikkeling en de opvolger van de Giulietta ligt als het ware in het verlengde ervan. Het premium verschil dat de Alfa zal brengen (Peugeot en Opel noemt Stellantis ‘upper mainstream’) , zit ‘m uiteraard vooral in wat er motorisch en aan elektronische extra’s voor de volgende Giulietta zal worden uitgedacht. En laten we de specifieke en merkeigen rijdynamiek niet vergeten. Uiteraard zullen net als bij Peugeot en Opel ook hybride en volledig elektrische versies volgen.

Een nieuwe Alfa per jaar.

Men zegt dat Alfa Romeo deze zomer, tijdens de presentatie van de Tonale in september, een productieplan zal presenteren waarin minimaal 1 nieuw model per jaar op rol staat. CEO Jean-Philippe Imparato zal dat presenteren. De Giulietta zal dankzij het schaalvoordeel spoedig tot stand kunnen worden gebracht. Men spreekt over 2022 als debuutjaar. Als dit allemaal klopt, dan is duidelijk merkbaar dat men het Alfa Romeo-gamma in eerste instantie zo snel mogelijk in de compacte segmenten wil aanvullen. Het D-segment krijgt een grondige update en wat daarboven zal gebeuren blijft nog even een stip aan de horizon en volgt na 2023.

34 gedachten over “Nieuwe Alfa Romeo Giulietta al in 2022 dankzij EMP-2 platform

  • 29 januari 2021 om 10:49
    Permalink

    En dan zijn er nog lieden die een Giulietta met achterwielaandrijving voor realistisch houden. Het platform dat ook wordt gebruikt voor de Peugeot Partner/ Expert, Toyota Pro Ace, Opel Vivaro, etc. Een giulietta op basis van een busje, economies of scale, LOL!

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 11:00
    Permalink

    Mooi, dat er nieuwe compacte Alfa Romeo modellen komen. Dat ze (Deels) gebruik maken van onderdelen van andere concerngenoten is logisch (Kostenverlagend) en maakt niet uit. Het gaat om de kwaliteit van het product en natuurlijk het Alfa Romeo gevoel. Een Audi is ook niets anders dan een veredelde Volkswagen met een ander jasje, maar een uitstekend product, dat zeer goed verkocht wordt. Ik heb zelf een Mito Diesel. De Mito is deels opgebouwd uit Fiat Punto onderdelen, maar toch is de Mito een heel andere auto dan de Punto en geeft je ook het gevoel in een echte Alfa te rijden. Ik kwam daar achter toen ik een dagje in een Punto reed. Alleen al het verschil in stoelen en zitpositie! Laat het idee van een grotere Alfa dan de Giulia maar vallen. Daar hebben we Maserati voor. Ik ben benieuwd wat er gaat komen.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 12:57
    Permalink

    De 308 heeft een prima wegligging. Ook niet te zwaar, een nadeel dat ooit de 159 had door met Opel gedeeld onderstel. Met meer aandacht voor sportiviteit dan comfort moet er op deze basis een uitstekend rijdende auto te maken zijn. Daar heb ik geen enkele twijfel over. Wel over de toe te passen motoren. De 1.2 puretech motoren van PSA zijn soepel en zuinig maar minder betrouwbaar dan de Europese FCA motoren. Dus liever als instapmotor de 1.3 GSE met rond de 150 pk en met 178 pk.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 14:14
    Permalink

    Nou, het begint interessant te worden. @CChans Het onderstel van de 159 werd uiteindelijk alleen door Alfa gebruikt. Voor Opel onder andere te duur en te zwaar ook mede omdat het feitelijk voor een segment hoger ontwikkeld was.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 14:18
    Permalink

    Minimaal 4 cilinders voor een Alfa Romeo met en zonder hybride. En elektrisch. Ik heb toen een Mito Diesel gekocht, omdat ik 4 cilinders wilde en geen 2 cilinder uit de Panda. Ik vind die 2 cilinder in de Mito nog altijd een misser van Alfa Romeo.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 14:38
    Permalink

    En zover ik weet was alleen de bodemplaat van Opel en niet het onderstel,
    En dat is een heel verschil, maar dat ter zake, is te hopen dat er weer snel maar vooral nieuwe echte Alfa’s komen dus met een eigen karakter ik kan niet wachten,
    En ik denk de dealers al helemaal niet, als die er nog zijn.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 19:25
    Permalink

    Fiat deelt al meer dan 35 jaar platforms voor verschillende merken en modellen, beste voorbeeld is altijd nog de Croma, 164.Thema en de 9000 van Saab.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 21:57
    Permalink

    @Karel, ooit kunnen kiezen in 2015 tussen een MiTo diesel en MiTo 120Pk Bifuel LPG/Benzine, vanwege het grotere vermogen toen de LPG genomen, tot op de dag van vandaag geen spijt van. Sterker nog, hij heeft nu sinds een jaar Savali tuning en striping en 150PK. Met echt LPG, ik bedoel van Shell / BK, en niet dat laffe LP autogas, trekt hij de straatstenen los. Er staat nu 194dkm op na vijf jaar, ik doe hem pas weg als er een waardige AR als opvolger komt, de nieuwe Giulietta zou eenoptie zijn.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 22:05
    Permalink

    Voor een nieuwe Giulletta behoefde alleen een platform gevonden te worden, de koets was al langer gesignaleerd hoe hij er uit zou komen te zien. Veel te laat natuurlijk, maar als hij nu dan toch komt is dit weer een aanwinst in het saaie autoland en gaat hij toch simpelweg verkopen. Maak daar dan ook gelijk een Lancia Delta variant van, dan zijn meerdere mensen hier op dit forum ook blij. En als ze toch bezig zijn een Giulia SW. Om nog maar te zwijgen over hybride aandrijving, het zit volgens Raraaf al in de Jeep Wrangler 2.0 4XE, dus kan ook bij AR gebruikt worden.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2021 om 22:53
    Permalink

    @Hilbert
    What’s new? Volgers mij is het delen van delen dat zo oud als de weg naar Rome. Alfa Romeo had in de jaren 50/60 tipo 750/101 in verschillende carrosserieën met gedeelde motoren, versnellingsbakken, ophanging etc. Daarnaast de tipo 102 als saloon, coupé en spider als standaard met daarnaast verschillende kleine oplages door verschillende carrosserie bouwers. Later jaren 60/70 de tipo 105/115 en daarna de tipo 116 (Alfetta, giulietta en gt(v) met uitgroei naar de 90 en 75. Hierin zullen alfa en de andere Italiaanse merken beslist niet uniek izijn geweest. Een verschil tussen toen en nu is dat de componenten binnen een merk bleven en zo een zwaar stempel drukten op het DNA van een merk. Nu worden platforms e.d. tussen verschillende merken gedeeld en moet de identiteit op een andere manier vorm gegeven worden. Het maakt deel uit van de dynamiek waarin de automarkt op dit moment verkeert. Het genoemde viertal was inderdaad zijn tijd ver vooruit in dat opzicht en misschien wel het bewijs dat ook binnen een vast kader merkidentiteit mogelijk is. Er komen interessante tijden.

    Beantwoorden
  • 30 januari 2021 om 23:13
    Permalink

    1serie en 2 serie zijn fwd zowel 1 als 2 staan op mini onderstel en de A classe is Ook fwd er is in onder D segment geen volume model met RWD.

    @cchans de 159 was met 1750tbi en 200pk 1405 kg dat is het zelfde als de nieuwe giulia met even eens 200pk. Een Opel woog in die tijd wel 200kg meer met minder vermogen. Platform is alleen toegepast op 159 sedan en SW de coupé en cabriolet (a.k. Brera) waren alleen voor hun type auto wel erg zwaar want die waren een mooi stuk korter. De 156 was wel een stuk lichter maar dat was een op gerekte C segmenter het 159 platform moest voor D en E gebruikt gaan worden de 159 was ook in lengte x breedte groter dan de 166 alleen niet van binnen want binnenruimte was relatief knus en onder de kap was ruimte voor een V8 de neus is lang.

    En de159 is een tijdloze schoonheid dat de mijn 10jaar oud was werd ze geschat op een jaar of 3/4 oud. Helaas hebben ze er nooit het 1.4 blokje uit de Giulietta in gelepeld met txt. Anders had die voor de deur gestaan ipv de Giulietta. De 159 in TI in rood of wit is nog altijd een nekken draaier. Wat een diva.

    Maar de concept brera is wel hoe de cope en cabrio echt hadden moeten worden met V8.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2021 om 11:52
    Permalink

    Ik hoop dat ze deze snel op de markt brengen het platform is volgens mij niet verkeerd. Maar wel des alfa wielophanging en stuur response en stuurwiel. En betere stoelen dan de giulietta nu heeft meer sport stoel waar je in zit ipv op. Die van de 156/159 waren beter en die van de gt daar zat je echt in.

    Ik hoop dat ze nu echt werk van het merk gaan maken wel echt sportief dna er in houden.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2021 om 00:07
    Permalink

    Als ex Opel medewerker heb ik al aardig wat PSA onderstellen mee gemaakt. En ik moet zeggen deze zijn gewoon erg goed.
    Peugeot is altijd zeer goed geweest in het maken van onderstellen Peugeot 205 en 405 bijvoorbeeld. Maar ook later maakte PSA goede onderstellen. Helaas bij Peugeot ging het berg afwaarts met de 307 en 407 maar gelukkig is die tijd nu weer voorbij vooral de kwaliteit was toen niet goed genoeg. Maar daar hebben ze zeker van geleerd. Voor Alfa Romeo kan dit een zeer goede auto gaan worden het onderstel is sportiever als bijvoorbeeld een std MQB platform wat op wegligging gewoon echt niet goed is.

    Mijn broertje rijd een Volkswagen Passat GTE Combi in de lease mijn 166 maakt er gehakt van als het om wegligging gaat. Stuur gevoel en demping is niet goed totaal geen gevoel en bij hard aan remmen om in te sturen duikt de auto heel erg op zijn vooras waardoor de achterkant onrustig wordt dat is gewoon gevaarlijk. Je kunt op youtube kijken naar moose test filmpjes en dan zie je welke merken echt goede onderstellen maken VW niet. https://www.youtube.com/watch?v=YWKAXI5g4ag en ook de Skoda Superb zelfde onderstel. https://www.youtube.com/watch?v=3XLfyatbtGo Alfa Romeo doet dit echt veel beter en dit is direct veiligheid waar bijna niemand meer op let vandaag de dag! Ok ook nog even de Alfa Giulia met zijn Giorgio platform. https://www.youtube.com/watch?v=DMXjC5ytuaY en de Alfa Romeo 166 met zijn in basis Lancia Kappa platform https://www.youtube.com/watch?v=BcEI-cyd80g Je ziet dat een goed platform en techniek veel belangrijker zijn als al die marketing onzin van vandaag de dag dat is een van de redenen waarom ik Alfa Romeo rijd.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 2 februari 2021 om 09:25
    Permalink

    and Marchionne promised all future Alfas are rwd, instead we will get peugeots

    Beantwoorden
  • 2 februari 2021 om 11:14
    Permalink

    @Anthan
    Welcome to 2021! 2-series FWD as well. Besides, 2-series with 4526mm and a three box architecture not quite the same league. Regarding Marchionne,apart from the fact that he unfortunately passed away, also flirted with the french for the same reason: Economies of scale, thus with a reasonable chance of FWD. Even more so, A.R. wrote history with FWD in this segment so historically it fits.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2021 om 09:42
    Permalink

    Alfa has been always rwd in historically, it can compete with bmw with these psa cars, finally we got Alfa to back to its roots with Giulia and Stelvio they will go back to 90s style Fiat based cars, not good thing-

    Beantwoorden
  • 3 februari 2021 om 20:15
    Permalink

    @Anthan
    You’re comparing apples and oranges. F22 is a niche model, mainstream C segment is F40 (1-series) and F44 (2-series), both FWD. Another classical RWD brand, Mercedes Benz, uses FWD. Both brands were not destroyd by this. Further, in the C-segment (the subject of this article) Alfa Romeo was a protagonist of FWD with the Alfasud, that had cutting edge technology. That’s about 50 years ago, speaking about history! Later the 916 Spider/Gtv also FWD, were praised for handling, like the 156. The latter we can count to the more recent succeses of the brand. From the original roots the brand grew different, succesfull, branches. It just happens when you have a rich history 😉

    Beantwoorden
  • 3 februari 2021 om 21:02
    Permalink

    Veel slechter dan de laatste 20 jaar kan haast niet

    Beantwoorden
  • 3 februari 2021 om 21:20
    Permalink

    Weet je wat erger is dat Italiaanse merken in Polen wordt gefabriceerd en de Amerikaanse Jeep in Italië

    Beantwoorden
  • 3 februari 2021 om 21:28
    Permalink

    @Hilbert
    Er is maar weinig dat de collectieve nostalgie zo rechtvaardigt als de Italiaanse auto-industrie. Niet alles was vroeger beter, maar hier misstaat het credo “i bei vecchi tempi” zeker niet.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2021 om 16:39
    Permalink

    Denk dat al lang mooi is dat er weer een Giulietta komt en dat het merk niet een langzame dood sterft. Met de MiTo hebben ze bewezen dat ze een Punto alfa waardig kunnen laten sturen, dit is eveneens van toepassing op de Giulietta; fijn sturende FWD. In deze tijd van overgang naar elektrisch is (veel) investeren in een brandstof auto (waar waarschijnlijk niet heel grote aantallen van gemaakt gaan worden) niet gewenst. Zo zal de winstmarge op een RWD Giulietta tot nul worden gereduceerd of zo duur zijn dat niemand deze koopt. Alfa kan echt wel iets met de peugeot basis.

    Andere discussie: Indien de toekomst toch echt elektrisch is (en niet bijv. waterstof) dan hoop ik dat er echt nog eens wat betaalbaardere elektrische auto’s komen die goed sturen (behoudens de Taycan). Elektrische auto van rond de 40-50k (niet SUV) en er ook nog eens goed uit ziet (geen ID.3 t/m ID.6., Niro/Kona e.d.).

    Zeg maar betaalbare Taycan/ e-tron GT, tegenhanger Model 3. Mag ook hatchback zijn. Waarom hebben veel elektrische auto’s van de rare verhoudingen terwijl de elektramotoren juist meer vrijheden zouden geven…?

    Beantwoorden
  • 6 februari 2021 om 12:24
    Permalink

    Alfasud is not real Alfa, GTVs and 156 were only fwd because Fiat . Alfa has always been rwd car, with the exceptioon of bad years in Fiat ownership- Why go back when Alfa is finally where it should be.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2021 om 21:24
    Permalink

    @Anthan
    Regarding the Sud: maybe not your cup of tea, which is fine. With nearly one million produced not a model to erase from the history of the brand. Especially when you consider it’s technology that was Alfa worthy and well ahead of it’s time. In handling, another key point of the brand, it was groundbreaking.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2021 om 13:00
    Permalink

    Heerlijke nostalgie weer op dit forum. De Alfasud was een leuk ontwerp maar was van zo’n erbarmelijke kwaliteit dat ie Alfa Romeo bijna om zeep geholpen heeft. De MiTo had behalve een leuk koetsje niets wat het een Alfa maakte: een stadsrakker met FWD en een 2 cilinder benzine of een 1.3 JTD. Zoals Hilbert al zegt: slechter dan de afgelopen 20 jaar kan het niet worden. Als we nu de discussie over FWD/RDW en motorkeuzes achter ons laten en een sprong voorwaarts nemen, dan heeft Alfa over 5 jaar een mooi gamma met Italiaans designed BEV’s met de beste rijeigenschappen van de markt.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2021 om 14:24
    Permalink

    @Mareblu
    Zeker nostalgie, net zoals de hang naar de Giulia met achterwielaandrijving, etc Maar ach, lezen is ook een kunst, laat ik niet in herhaling vallen. We hoeven elkaar niet te overtuigen van iets waarover wij het eens zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.