Nieuwe Fiat 500E smaakt naar premium

Op 4 maart zal de nieuwe Fiat 500E (want zo heet ie) officieel gepresenteerd worden aan de wereld. Het is het begin van Fiat’s nieuwe tijdperk. We zien een volledig nieuwe evolutie van Fiat’s succesnummer de 500. Dit keer is de naam Fiat zoals gezegd wat naar de achtergrond verwezen… Op de achterkant om precies te zijn en inderdaad middels het nieuwe letterlogo zoals die in Brazilië nu ook in gebruik is genomen. Sterk en helder in onze ogen. Het 500-logo op de voorzijde met dubbele snorharen vinden we erg overtuigend qua uitstraling.

Opvallend is dat de nieuwe Fiat 500E in alles een onsje meer is. Ruimer en luxer. Het ontwerp van het interieur is in onze ogen een geweldige uitvinding op het gebied van design. We beginnen dus ook hier in plaats van eerste de buitenzijde te bespreken. Prachtige materialen lijken het te zijn, vol mooie details. Ondertussen is het design superstrak zonder aan elegantie in te boeten. Dit zien we niet vaak op een hedendaags auto die vaak of te steriel, of te smakeloos/rommelig overkomt als het om het interieurdesign gaat.

Een uitermate geslaagd interieur dus en de buitenzijde mag er ook zijn. We zien een glad oppervlak met vindingrijke details, die in onze ogen misschien ook speciaal voor de elektrische editie is bedacht. Bijvoorbeeld de bijna geheel weggewerkte verlichting aan de voorzijde, waarbij de koplamp is verdeeld in een bovengedeelte dat bijna als een wenkbrauw van het oog fungeert. De 500E kijkt sluw en sexy uit z’n ogen. Nogmaals; we verwachten dat een hybride variant in de toekomst, als vervanger van de huidige 500, een iets ander front zal hebben en zich zal onderscheiden van de ‘E’ zoals andere automerken dat ook doen. Mogelijk door het gebruik van andere lichtunits. De Fiat 500E is een doordacht en goed uitgevoerde evolutie, van iets dat al heel succesvol was. Fiat heeft haar huiswerk dus heel goed gedaan.

29 gedachten over “Nieuwe Fiat 500E smaakt naar premium

  • 3 maart 2020 om 00:01
    Permalink

    Ziet er overtuigend uit. Hoop dat de techniek en het rijden even overtuigend is. Ben ook benieuwd naar de Giardineira. Die had er eigenlijk al bij de huidige 500 moeten komen.
    Hoe mooi de GTA ook is, dit is het belangrijkste FCA-nieuws sinds vele jaren.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 10:08
    Permalink

    In potentie kan dit net zo’n cultkarretje worden als de huidige 500, maar veel hangt af van de details: Bereik, gewicht, actieradius…. en de auto zo bereikbaar voor mensen te maken als een Fiat betaamt. Lukt het Fiat om hier potten te brenen, dan kunnen mooie tijden aanbreken, want er is in dit segment nog geen concurrentie.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 12:08
    Permalink

    @dmantione VAG heeft toch al A segment EV’s met de up citygo Enzo rond de 20 mile. De 500 is leuker natuurlijk😉 nu hopen op de 5 Deurs versie en/of de station Giardineira.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 14:46
    Permalink

    Goed dat Fiat eindelijk nieuws te melden heeft!
    Wel benieuwd hoe lang dit design fris blijft, lijkt wel erg veel op de vorige die in de basis al 16 jaar oud is…
    Verder heel benieuwd wanneer hiervan ook een hybride variant komt, hoe het nou zit met die beloofde suicide-doors en met de Giardinera (die volgens mij gewoon een groter, B-segment 5-deursmodel wordt, geen stationcar).

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 16:40
    Permalink

    Quattroruote heeft de eerste foto’s, ziet er geweldig uit!

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 20:47
    Permalink

    Hel gaaf karretje, echt goed gedaan! Alleen lees ik op Quattroruote een prijs voor de Italiaanse lanceringsversie, La Prima, van maar liefst EUR 37.900 !!!!! Dat kan toch niet waar zijn! De Zoe begint daar bij EUR 25.900, die kost in NL als bijna eur 33.000. De 500e gaat hier toch niet dik over de eur 40.000 kosten? Dan rijd je bijna in een Tesla voor dat geld!

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 22:04
    Permalink

    @mareblu
    Dan lees je ook dat dit de full-optional versie is en er versies met minder opties zullen komen, ook met vast dak. Daarbij blijft de komende generatie in productie en zal juist het bestaande model uitgerust worden met hybride motoren. Aldus Quattroruote. Het is een keuze van FCA eerst de duurste versies te lanceren en zo de markt af te romen. We zullen zien of het werkt.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 22:17
    Permalink

    Er zijn al zoveel foto’s van de geheel nieuwe 500e online, en daar kan je allerlei versies/kleuren/uitvoeringen zien, en kan je het zo bont maken als je wilt.
    Maar volgens mijn begint het vanaf € 32.000,-

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 22:25
    Permalink

    Mareblue dr mieuwe 500e is gewoon een b segment als ik hem zo op youtube zie

    Beantwoorden
  • 3 maart 2020 om 23:14
    Permalink

    De nieuwe 500e is 6 cm langer en 6 cm breder dan de oude 500, de wielbasis groeit met 2cm.
    Hij heeft een 42kWh batterij, goed voor 320 km range, de electro motor is 87 kW-118 pk sterk.
    0-100 Km/h neemt 9 sec in beslag, topsnelheid is 150 Km/h.
    Met een 7.4 kW wallbox laad je hem in 6 uur op, en met een 85kW rapid charger is hij 80% vol na 35 minuten.
    Erg goedkoop wordt hij niet, de Italiaanse prijs zou vanaf € 32.000,- zijn, en de op 500 stuks “limited edition 500 La Prima” variant start bij € 37.900,-

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 12:01
    Permalink

    Overigens,

    Het is 500e en geen 500E, dat is namelijk de Mercedes-versie. Vind de 500 heel erg geslaagd, als evolutie. Leuk wat ze gedaan hebben met de koplampen! En de achterlampen, ook erg mooi en nog steeds herkenbaar. Maar is het echt waar, wat de vanaf-prijs gaat worden?! Want met alle respect, dat vind ik ‘m dus niet waard, voor wat ie te bieden heeft. Dan liever een Tesla met iets meer euro’s erbij. En persoonlijk; ik hoop wel dat er ook meer mannelijker gestylde versies van komen. Deze neigt qua uitstraling heel erg naar de laatse Yp van Lancia, zeker geen gek wagentje, maar ook geen wagen, waar je je als niet metro-man-zijnde in gaat vertonen. Maar het verleden heeft aangetoond dat je er ook hele leuke versies van kunt maken die de mannelijke markt bedient. Dus ik ben positief gestemd en vooral benieuwd!

    Klein puntje van kritiek; nee, dat is niet waar, dit is geen klein puntje van kritiek, dit is een crisis-punt van kritiek: Wat is dat voor een gedoe met de hun merk-beleving op deze 500?! Wie heeft in godesnaam, daar goedkeuring voor gegeven?! Tien jaar geleden een blauw schild met krans, dan een herinterpretatie van het oude logo en nog geen 13 jaar later, staat er op de voorkant een 500-logo en op de achterzijde, de kale nietszeggende woordmerk FIAT??? Waar zijn ze mee bezig daar op de marketing-afdeling!!! Huur een Duitser in en snel, die weten wel hoe je een merk consistent moet vermarkten…

    Last but not least, premium? De 500? De 500 is een heleboel, maar ABSOLUUT geen premium. Pak een willekeurige Audi, een A1, of zo, iets wat er in de buurt komt. Vergelijk die twee en niemand kan met droge ogen beweren dat de 500 premium is. Daar steekt de Audi qua materiaalgebruik en afwerking toch echt wel mijlenver bovenuit. Dat is niet eens een mening, maar gewoon vergelijkend waren-onderzoek. Maar ik zeg er ook gelijk bij; Gelukkig is de 500 geen premium, zoals de genoemde Audi, of welke Duitser dan ook!!!
    Moet je ook niet willen, de ‘500’, is gewoon ‘500’, die stop je niet in zo’n wannabe-hokje… Markt-onderzoek heeft al lang aangetoond, en een beetje gezonde kijk op de auto-markt, overigens ook, dat de 500 niet als premium wordt beleefd. Waarom zou je daar als Italiaanse autobouwer, met je geheel eigen uitstraling, dan bij willen horen? Die plekken zijn vergeven aan de Duitse drie, daar komt niemand tussen en dus moet je dat ook niet proberen. Die bedienen hun eigen markt, net als de 500 dat doet.
    Dus @redactie, jullie brengen leuk nieuws en ben een fan van jullie site, maar vwb het overdreven ophemelen van de producten van FCA, met holle frases, zoals premium, heeft Fiat en dus de 500, niet nodig. Er mag er iets meer de rem op getrokken worden en wellicht gezocht worden naar meer gepaste omschrijvingen, die de eigenheid van de 500 rechtvaardiger beschrijven.
    Jullie willen toch niet ‘zo bijzonder’ worden als de marketing-afdeling van FCA? Want daar kan nog een heleboel aan verbeterd worden 😉

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 12:44
    Permalink

    HWZ.
    In alle landen krijg je een EV korting op elke ev auto doir regering.
    Ook in nederland vanaf juli

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 12:54
    Permalink

    De inschatting van Autointernationaal is dat de 500e minstens 5.000 € goedkoper zal zijn dan de Honda-e.
    Die laatste kost in België 34.500 € -> de 500e zou dan onder de 30.000 komen als “instapper” ?
    Maar wel een groter rijbereik dan die Honda.
    Er is ook een Honda-e voor 37.500 € : die heeft dan een verwarmd stuurwiel, centraal camerasysteem (? zijn dat de spiegels ?), Parking Pilot en 230 Volt stopcontact.
    Tja, niet echt dingen die “noodzakelijk” zijn.

    @ Hoekree : in Vlaanderen is enkele maanden geleden de korting van 5.000 € bij aankoop van een elec. wagen afgeschaft….

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 14:10
    Permalink

    Di Segno betwist deze 500e het “premiumschap” en schrijft: “Daar steekt de Audi qua materiaalgebruik en afwerking toch echt wel mijlenver bovenuit.” Nog los van de vraag of hij gelijk heeft, vraag ik mij of hoe hij dit weet. Heeft Di Segno al in deze nieuwe 500 gereden en rondgesnuffeld?

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 14:43
    Permalink

    Je product wordt niet premium door er een hoge prijs aan te hangen, het product wordt pas premium door zeer hoge kwaliteit van het product.
    De nieuwe 500e is A-Segment auto met een B-segment prijs.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 15:13
    Permalink

    di segno is heel erg bezig om de huidige 500 met een A1 te vergelijken en dan heeft hij gelijk. Maarrrrrr deze 500E is een heel ander kopje thee en eigenlijk zie je dat al heel goed aan het huidige beeldmateriaal wat er al is incl. het filmpje van QR. Bovendien heeft men bij FCA al letterlijk aangekondigd dat de 500E het hogerop zoekt.

    Overigens is de aanduiding ‘zeer hoge kwaliteit’ die je hier noemt HZW een soort fata morgana want ja wat is dat precies…ik weet dat een Audi echt niet een toonbeeld is van zeer hoge kwaliteit in al z’n aspecten. Sommige materialen zijn nl. zo zo.. Het leer van de stoelen is zelfs onder de maat, iets wat bij FCA erg goed is bv.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 15:22
    Permalink

    @niccolo:
    Marketing one-o one:
    Enig idee waarom het een ‘storm’ is? Omdat BMW nogal bekend staat om zijn consistentie, dus als ze al een keer iets anders doen, dan maakt dat een impact.
    Dat vwb mijn argument op jou voorbeeld. Maar als je met een voorbeeld van een ander automerk moet komen om de keuze van FCA te verdedigen en niet de keuze van FCA kan beargumenteren, of onderbouwen, het zo te doen, zoals ze het nu doen, dan kan ik alleen maar concluderen A; zwaktebod en B: ‘I rest my case’

    @Kinkel
    Je hebt geen ongelijk, ik heb er nog niet in gekeken, laat staan aangeraakt, of van dichtbij mee gemaakt, helaas. Mea Culpa. Echter, je kunt niet ontkennen, dat vanaf dat de nieuwe 500 er is, sinds 2007, dat ze tot en met nu, niet het afwerkingsniveau en materiaalkwaliteit, hebben bereikt, laat staan benaderd die van een Audi, BMW, of Mercedes. En daar baseer ik, hopelijk voorbarige, mijn conclusie ook op. We zullen het zien. En de vraag of ik gelijk heb, geen idee, Laat ik de vraag dan wat genuanceerder stellen en als aanvulling; Is de kwaliteit van een gemiddelde Audi qua afwerking en materiaalgebruik, beter dan de 500 van de afgelopen 13 jaar? Conclusie; Volmondig Ja! Degene die dat gaat ontkennen, heeft een ernstig waarnemings-aandoening, Loopt de boel te trollen, of heeft een dermate positieve obsessieve en gekleurde kijk op wat er uit FCA komt rollen, dat het eng wordt.
    Maar voordat je verder gaat met een ander argument en misschien denkt dat ik er op uit ben om een premium-fabrikant de lucht in te prijzen, ik zeg dit niet om de 500 te bashen, want ik ben nog steeds een fan van Italiaanse auto’s(Ferrari en Lamborghini, lees Audi, daargelaten). Maar wat ik hiermee wil duidelijk maken, is simpelweg het feit, dat premium iets anders is. En persoonlijk in mijn ogen een overgewaardeerde holle frase die nog meer wordt misbruikt dan het woord ‘duurzaam’. En als je als merk dat als USP gaat handhaven, dat je dat als een zwaktebod kunt interpreteren en ter compensatie dient op een tekort aan merk-beleving en uitstraling.
    Moeten ze daar bij FCA wel consequent blijven in hun branding en niet eens in de zoveel jaar er weer een andere vorm aan geven. Want eerlijk: vertrouwen komt voort uit consequente en stabiele houding. Vinden potentiele klanten ook belangrijk…

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 15:27
    Permalink

    @Lancia4ever,

    Dat klopt, het leer van de Audi, is niet van een kwaliteit, die je verwacht van een auto voor een ‘premium-prijs. Maar anderzijds, de kwaliteit van de Italianen, is dermate spreekwoordelijk goed, dat daar ook bijna geen ander automerk aan kan tippen.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 15:28
    Permalink

    @Lancia4Ever De Audi A1 is een schoolvoorbeeld van “veel” plastic in een zogenaamde premium auto, en er zijn er nog wel meer bij Audi die te veel plastic hebben.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 16:35
    Permalink

    De 500e wordt steeds mooier hoe meer foto’s je ziet. Met de vandaag aangekondige aankoop korting van max 4000 euro kan het toch niet anders dan dit een succes gaat worden. Hoop ook snel op een Giardiniera uitvoering of een Lancia versie ter vervanging van onze huidige Yp.

    Hoop ook dat er snel een serie nieuwe modellen op basis van het Centoventi concept komen. Hoe eerder hoe beter.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 19:32
    Permalink

    Laadpaal is inbegrepen in de prijs (in België).
    Zie site van Fiat.be :

    Een exclusieve 500 Wallbox met een Mode 3-kabel zal meegeleverd worden om thuis je eigen laadstation te maken. Geheel voorzien van plug & play-technologie zonder ingewikkelde installatie (gewoon in het stopcontact steken) en een Bluetooth-verbinding om de laadstatus van de accu te controleren. De 500 Wallbox zal voorzien zijn van een gestabiliseerd energiesysteem om stroomonderbrekingen in huis te voorkomen en maakt het mogelijk om je wagen op te laden tot 2,3 kW (Mode 2) Indien de Wallbox professioneel geïnstalleerd is op een aparte groep, kan je je wagen zelfs tot 7,4 kW opladen (Mode 3).

    Beantwoorden
  • 4 maart 2020 om 19:45
    Permalink

    @Niccolo: ja, inmiddels gelezen dat die 38k in Italie de cabrioversie betreft, en heel dik aangekleed. Goede hoop dat de gesloten basisversies in Nederland onder de 30k blijven. Dat moet ook wel, want er komen al snel (niet premium) A en B segmenters voor rond de 25k aan. Inmiddels ook de specs gelezen, hele goede range, puike prestaties, hier heeft Fiat echt iets heel goeds neergezet!

    Beantwoorden
  • 8 maart 2020 om 19:29
    Permalink

    Dit weekend de 500 Hybrid van dicht bij bekeken. Ziet er prima uit. Zal voor veel klanten de betere aankoop zijn, zeker als deze zo zuinig is als beloofd. Eerste rijimpressie die ik las kwam uit op 1 op 20. Netjes.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.