Nieuwe Fiat Palio debuteert op Braziliaanse markt

Palio debuut

De nieuwe Fiat Palio is vanaf nu te koop op de Braziliaanse markt. De opvolger van het model dat ooit op basis van de eerste generatie Punto in Italië als mondiale auto werd ontwikkeld, is compleet nieuw en volledig in Brazilië bedacht, evenals de Uno van verleden jaar. De vorige Palio betekende vier generaties lang een enorm succes voor Fiat in Brazilië. De Palio staat eigenlijk voor de definitieve doorbraak van de Italiaanse autobouwer, die al 35 jaar actief is in dit grote Zuid-Amerikaanse land waarvan de markt alleen maar lijkt te groeien. Door die groei is de concurrentie dan ook moordend; maar met deze rationele en zeer doordachte nieuwkomer, waarvan de naam dankzij een zeer goede reputatie uiteraard niet mocht veranderen, claimt Fiat opnieuw haar leidende rol op de Braziliaanse markt. Een rol die nu al 10 jaar voortduurt.

Palio 2011

Een zeer rationeel ontwerp dus met een klein vleugje flair. Tactisch gezien een meesterzet, want door je oogharen kijkend lijkt de nieuwe Palio op een modernere versie van de onlangs nog vernieuwde Gol van concurrent Volkswagen. In de nieuwe Palio gaat dus duidelijk een oorlogsverklaring schuil van Fiat aan de nummer twee van Brazilië. Dat Fiat dat vol overtuiging doet is niet verwonderlijk. Fiat verkocht van de vorige generatie meer dan 2,5 miljoen exemplaren in Brazilië. Het nieuwe model op het zeer moderne en solide ‘Small’ platform -waar reeds de Uno, Panda en Ypsilon op staan- lijkt alles in huis te hebben om een vervolg te geven aan dit voorgaande succes. Fiat wil met de Palio dan ook een goede evolutie neerzetten dat iets ruimer en robuuster is en wat meer karakter heeft.

De technische ontwikkeling en productie is in het grote Fiat-complex in Betim tot stand gekomen. Centro Stile in Turijn boog zich over het ontwerp dat volgens de makers zo goed mogelijk moest aansluiten op de wensen van de Braziliaanse klant. De Palio is een ruim concept waarbij de praktische kant voorop staat. Dit model zal samen met de Uno de meest populaire segmenten in Brazilië verkooptechnisch flink opeisen. In potentie zou het model ook zeer geschikt zijn voor de Indiase markt, waar Fiat momenteel door een overeenkomst met Tata juist grotere modellen in de markt probeert te zetten (Grande Punto, Linea, Bravo). Tot nu toe blijkt dit helaas een ongelukkige keuze. De vorige generatie Palio heeft in landen als India en China (Perla) echter ook te veel last van de concurrentie gehad en gezien de strategische verklaringen van Sergio Marchionne vorige week, is het dan ook niet zeer waarschijnlijk dat Fiat binnen afzienbare tijd met dit nieuwe model naar Azië zal afreizen.

Palio Novo

De nieuwe Fiat Palio gaat eerst als vijfdeurs hatchback de markt op en volgt later ook als sedan, stationwagon en pick-up. Ook een soort Cross-over behoort tot de mogelijkheden. Drie motoren zijn beschikbaar op de Palio; de Fire 1.0 EVO, Fire 1.4 EVO en 1.6 16V E.torQ, allemaal Flex motoren dus geschikt voor het gebruik van Ethanol. De 1.6 16V is er met handgeschakelde transmissie of als Dualogic®. In totaal zijn er zes versies van de Palio te bestellen; de Attractive 1.0, Attractive 1.4, Essence 1.6 16V, Essence1.6 16V Dualogic, Sporting 1.6 16V en Sporting 1.6 16VDualogic.

[nggallery id=719]

Dit strategisch zeer belangrijke product van Fiat is het resultaat van 824.000 manuren, 526 prototype’s, testmodellen en preproductie exemplaren, 61.434 virtuele tests, 61.583 materiaal tests en rijtesten over een afstand van 1,7 miljoen kilometer. De auto bestaat uit bijna 3300 compleet nieuw ontwikkelde componenten. Fiat heeft alles uit de kast getrokken om een hoog level op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzame degelijkheid te bereiken.

[nggallery id=718]

httpvh://youtu.be/YcgQ8uz6C7A

2 gedachten over “Nieuwe Fiat Palio debuteert op Braziliaanse markt

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.