Nieuwe Maserati GT gaat laatste ontwikkelingsfase in

Giorgio groeit, maar Alfa Romeo nog niet.

Het Maserati-logootje op de nummerplaat verraadt dat we hier niet naar een Alfa in ontwikkeling kijken, maar naar de volgende GT van ‘il Tridente’. Overigens ook de projectcode ‘M189′ onder de voorruit (foto onder) zegt ons dat Maserati het onderwerp van de test is. We zien op deze winterse scoopfoto’s het Giorgio-platform op z’n langst. Dat een ernstig verzaagde Giulia gebruikt wordt voor deze testfase, heeft alles met de oorsprong van het platform te maken. Veel Alfisti moeten bij het zien van deze plaatjes even een verhoging van hun hartslag hebben geconstateerd, maar worden toch weer met beide benen op de grond gezet. Alfa Romeo krijgt de eerste paar jaar nog geen nieuwkomer in de hogere segmenten. Na wat compacte SUV’s (2022 + 2023), een grondige update van de Giulia en Stelvio (2022) in nieuwe stijl, kan daar pas weer naar uitgekeken worden (ongeveer in 2024). De kans is zelfs groot dat daar dan eerst een nieuwe Giulietta aan vooraf zal gaan.

Maserati op stoom.

Nee, wat we hier zien is de ruime nieuwe (4-zits) GT van Maserati in een van de laatste ontwikkelingsfases. ‘Progetto M189’. We wisten dat na de MC20 en Grecale (eind dit jaar), dit het volgende traject zou zijn, en zo te zien zit het tempo er inderdaad goed in bij Maserati. De nieuwe GT zal medio 2022 z’n officiële productiestart beleven in Turijn. Het is dankzij deze foto’s goed te zien hoe de XL-variant van het Giorgio platform, qua verhoudingen verschilt van de toe nu toe gebruikte D-segment variant. Giorgio ‘plus’ zal de ideale nieuwe basis worden voor de hoogste segmenten. Na de nieuwe GT is het de beurt aan de nieuwe Quattroporte uit Grugliasco met dezelfde basis (2023). Het gebruik van Giorgio komt vooral de sportiviteit ten goede. Maserati moest een kleine 10 jaar geleden voor de ontwikkeling van de huidige Quattroporte en Ghibli, platformtechnisch shoppen in Detroit, wat de dynamiek natuurlijk minder Modenees van karakter maakte. Dat was een bewuste compromis. Giorgio is namelijk in dezelfde periode, in opdracht van Marchionne in het hart van Maserati’s bakermat achter de schermen ontwikkeld. Door het toen zo genoemde ‘Skunk Team’ van FCA.

GranTurismo opvolger uit Mirafiori.

Afgaande op deze spionageplaatjes -die ons dit keer wél nieuwsgierig maken- kunnen we ook meer conclusies trekken aangaande het ontwikkelingsschema bij Maserati. Afgelopen week kwam namelijk ook naar buiten, dat in Mirafiori de assemblagelijn van de Levante tijdelijk op slot gaat. Dit voor noodzakelijke aanpassingen, in verband met de aanloop naar de productiestart van de nieuwe GT, die ook als grote cabrio tot stand zal komen. Naast hybride versies met de nieuwe V6 Nettuno, zullen er ook volledige elektrische varianten van de GranTurismo en GranCabrio-opvolger komen. Stilistisch gezien gokken we op een mix tussen de MC20 en de Alfieri-concept van een tijdje terug. Iets minder barok en meer tijdloos qua stijl dan de huidige Maserati’s uit Turijn. Een typisch oogstrelende lage grote Italiaanse GT, met Birdcage-achtige welvingen rond de wielkasten. De productiestart van de nieuwe Maserati GT, volgt niet lang na die van de D-segment SUV Grecale uit Cassino.

3 gedachten over “Nieuwe Maserati GT gaat laatste ontwikkelingsfase in

  • 28 februari 2021 om 12:53
    Permalink

    Pfffff. Er is toch werkelijk niemand die nu nog met droge ogen kan zeggen dat Alfa goed bezig is of ook maar enigsinds aan de weg timmert!
    De intro van de giulia is geloof ik al van 2015 en we zien (muv de Stelvio) nu pas een ander model op dit platform.

    Wat een trieste bedoeling zeg, sorry dat ik het zeg!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.