Olivier François spreekt over concreet productieplan FCA

Een van de mannen in de hogere kringen van FCA is al jaren de Fransman Olivier François. Ooit als chef van Lancia doorgegroeid via Fiat in Europa naar mondiale baas van de marketingafdeling. Het is François die vandaag concreet invult waar zo nu en dan nog over wordt gespeculeerd. We zetten alles even voor je op een rijtje, wat betreft het productieplan van Fiat Chrysler Automobiles tot 2020. Volgens François ligt de focus op het zoveel mogelijk differentiëren van de merken en een intercontinentale aanpak.

FCA’s belangrijkste merk in het compacte middensegment en daarboven is Jeep. Misschien wel het label dat nu al mondiaal het best inzetbaar is. Dat is niet voor niets, want het hele gamma bestaat uit goed verkoopbare SUV’s en Crossovers. De nieuwe Compass in het C-segment, gaat over enkele maanden in Europa van start, een model waarvan veel wordt verwacht op ons continent. Net als de Renegade een sterke klantentrekker. Daarna volgt de nieuwe Wrangler (in de VS ook als Pick-up), een model dat min of meer vlaggendrager is van het Amerikaanse merk. Ook zijn er plannen voor een klein instapmodel onder de Renegade en bovenin een grote SUV in het E-segment (Grand Wagoneer).

Alfa Romeo kan rekenen op een investering van circa 5 miljard euro. Volgens François blijft het plan in deze opstartfase nog wel enigszins flexibel, maar het doel van 400.000 verkochte eenheden op jaarbasis binnen drie jaar tijd is redelijk heilig. De eerste volgende uitbreidingen vinden bovenin plaats, met een E-segment sedan en een grote SUV. Later volgt ook een compacte SUV in het C-segment onder de Stelvio. Bij voldoende commercieel succes kan ook worden gerekend op verrassingen in andere segmenten, aldus François. De orders voor de Giulia en Stelvio zijn in ieder geval alvast veelbelovend.

Maserati zal de volgende generatie GranTurismo eindelijk gaan ontwikkelen, die overigens in Turijn geproduceerd zal worden. Ook zal er een kleinere SUV worden toegevoegd aan het gamma en zullen de Quattroporte en Ghibli gaandeweg weer updates krijgen.

Fiat zal eindelijk in het kleinste segment weer nieuws mogen brengen en presenteert binnen drie jaar een nieuwe 500 (2019) en nieuwe Panda (2020). Ook de 500L wordt binnenkort ververst, maar de Punto zal niet langer worden aangepast. Over andere modellen sprak François nog niet.

84 gedachten over “Olivier François spreekt over concreet productieplan FCA

  • 14 maart 2017 om 14:58
    Permalink

    Wanneer komt alfa met hybride, serieus nodig! Zowel vanuit economisch als ecologisch standpunt

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 15:11
    Permalink

    Dat word een klus beste liefhebbers .ik kan met m n ogen dicht invulling geven aan styling en techniek van bijna elk model maar de 500 krijg ik rillingen van .
    Het zal maar zo n gezocht gebakje worden als de nieuwste mini cooper van alleraardigste bengel tot chagrijnige
    Oma .de hele auto is met de laatste modelwisseling verziekt .
    Als het lukt om de auto fris en fruitig te houden en ook nog goed rijdbaar,hebben de heren ontwerpers een staande ovatie verdiend.
    Tot dan houd ik m n hart vast .

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 15:16
    Permalink

    Hybride is eigenlijk een gepasseerd station er worden giga stappen gezet in de elektriek.je kan al 400 km rijden met een lading dus waarom een slechtere optie als hybride ?
    Ze hebben in japan trouwens hele leuke hybrides 🙂 .gewoon een petje op pruikje baard en snor met een beetje geluk herkennen ze je niet .
    Laat alfa maar lekker met rust .

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 15:24
    Permalink

    Pfff, wat een domper. Alfa-plannen zijn ‘flexibel’, oftewel: eerst maar weer eens kijken of ze het een paar jaar kunnen redden met de Giulia en Stelvio.

    Jeep: die Compass is een echt een aanfluiting. Heb het ding in Genève gezien, ziet eruit alsof ‘ie van een gemiddeld Koreaans merk is van 5 jaar terug. Over het dashboard durf ik niet eens te beginnen.

    Fiat: serieus, geen Punto? Geen C-segment SUV? Alsjeblieft zeg, wíllen ze daar in Turijn niet overleven?

    Bij Maserati zullen ze de komende jaren wel even teren op de Levante, maar ook daar hebben ze een serieus probleem. Met verouderde, slecht gebouwde interieurs en gemiddelde rij-eigenschappen in een (prachtige, maar) te dure koets kun je mij (heel misschien) nog wel overtuigen maar de veeleisende consument in het hoge segment niet. Maserati gooit z’n naam te grabbel met dat gepruts.

    Ik vind het allemaal maar mager en getuigen van weinig toekomstvisie. Jammer, maar ik raak steeds verder verwijderd van FCA. De laatste producten zijn op veel punten gewoon niet overtuigend. Tipo? Prul, ik mis de Bravo. Giulia? Geen vergelijking met die mooie 159 en 156. Quattroporte? Ik mis de oude. Levante? Inwisselbaar. Stelvio? Aardig, maar op geen enkele manier indrukwekkend.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 15:41
    Permalink

    je reaktie onefivenine is misschien wat overdreven maar je zit er niet ver naast .

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 16:27
    Permalink

    @Aribsg: wereldwijd is het hybride segment 5x zo groot als het full EV segment, en het groeit ook harder. Hybride is dus juist datgene waar FCA nu in moet stappen, met full EV kunnen ze gerust nog 5 jaar wachten.
    @OneFiveNine: smaken verschillen, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die de Bravo missen. De Tipo is in alle opzichten beter. De 156 was de laatste succesvolle Alfa. De Giulia heeft alle kwaliteiten van de 159, maar mist de nadelen van de 159, met name het overgewicht, en is veel meer een rijdersauto geworden. Ik vind de nieuwe modellen daarom wel overtuigend. Ze moeten alleen wel het tempo van ontwikkeling enorm versnellen, want anders gaan ze het niet redden.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 16:33
    Permalink

    @OneFiveNine

    Wat betreft Alfa Romeo is het duidelijk dat ze meteen doorpakken in de hogere segmenten (E). Dus er wordt echt niet gewacht tot 2020 tot we iets nieuws gaan zien… Bovendien snijdt je vergelijking met de 156/159 geen hout. De Giulia is absoluut superieur aan deze modellen. De Stelvio wordt eveneens goed ontvangen…

    Met Maserati zit FCA wel op een verkeerd spoor. De auto’s zijn niet onderscheidend genoeg en vooral het Maserati DNA ontbreekt. De vorige generatie Quattroporte was zoals een Quattroporte hoort te zijn, een vierdeurs klasse auto met een uitgesproken sportieve motor. De interieurs inderdaad niet al te best, in dit segment hoort het interieur klasse en grandeur uit te stralen.. Dit oogt goedkoop en vooral smakeloos.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 17:05
    Permalink

    One five nine.
    De maserati levante is de best verkochte maserati loopt als een speer.
    De tipo zijn wr al 400000 van verkocht ook de turkse versie inbegrepen .
    De giulua verkoopt boven verwachting.
    Bij de stelvio gaan de champagne flessen open zoveel orders.
    Wasrom altijd in het verleden leven .we leven nu .wat geweest is is geweest .het is nu overleven of de stekker eruit.
    Nou kies jij maar dan .

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 17:44
    Permalink

    Alfa is op de goede weg ,of er meer naar boven als naar onder ontwikkeld moet worden laten we maar in het midden in europa in ieder geval niet .
    Auto s worden over het algemeen op de historie van het merk gekocht ,alfa zit goed dus ,dat wil niet zeggen dat alles gevreten word ik noem 164 ,166 dat kon veel beter .
    Als je de geschiedenis kent weet je dat de 156 een verkooptopper was .

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 18:24
    Permalink

    Hybride zit in de pijplijn, mild hybrid op basis van 48 volt architecture, alleen exacte planning en in combinatie met welke motoren is onduidelijk. Gewicht toename met deze techniek is marginaal.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 19:35
    Permalink

    Verstandiger zou het zijn om alles wat niet persee nodig is eruit te gooien ,intelligent met materialen omgaan en de auto s giga lichter maken .1kilo zwaarder is ong .1.6 kg aant eind .remmen moeten zwaarder ,veligheidskooi enz.enz. da s snel verdient .hoef je al die elektriek niet toe te passen .scheelt geld ,materialen en brandstof .

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 21:15
    Permalink

    Wat wou je er dan afhalen ?
    Wat er op zit is gewoon nodig .
    Lichtere materialen is de enige mogelijkheid maar daar hangt weer een prijskaartje aan .

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 21:25
    Permalink

    Suzuki heeft laatst de baleno uitgebracht ,kan je niks vinden .maar weegt een stuk onder de 1000 kilo .
    Mazda is ook goed bezig .
    P.s. die 1=1.6 kg geld voor luchtvaart ,zal in automotive niet heel veel anders zijn .

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 22:46
    Permalink

    Eens met aribsg en met 159. Geen nieuwe Punto en maar halve bezetting in C-segment maakt dat Fiat als merk uitsterft zoals Lancia. De twee kleintjes gaan dan door onder logo 500. Op korte termijn zal het best de ontwikkelingskosten drukken en de winst maximaliseren. Maar voor de langere termijn betekent het ver wegzakkende verkoopcijfers en dan verdampt die winst ook heel snel. Ook voor de dealers in Europa is dit slecht nieuws.
    Ook eens dat FCA meer werk moet maken van gewichtsreductie. De Giulia is een stap op de goede richting. Niet echt licht maar gezien de uitrusting en vermogen heel netjes. Maar de andere modellen kunnen inderdaad een voorbeeld nemen aan de Baleno of bv de Citroën Cactus. Overigens heb je niet een even grote winst als bij vliegtuigen, maar helder is dat een lichtere auto meer prestaties levert en zuiniger is.
    Trekken we het breder: wil Fiat in Brazilië en Argentinië groot willen blijven, dan moet er niet alleen een Panda-achtige zijn (Uno) maar ook sterke modellen daarboven. De Palio en Siena waren decennia lang verkooptoppers maar zijn nu technisch achterhaalt. Zonder sterke opvolgers, worden deze modellen weggevaagd door bv de Koreaanse concurrentie. Als daar wel sterke nieuwe modellen komen, dan kan je daar ook een goede Europese versie onder de naam Punto van maken.
    Maar er is hoop. Er zou ook geen opvolger komen van de Bravo en toch is er een Tipo.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2017 om 22:49
    Permalink

    Excuses voor de taalfout: ze zijn technisch achterhaald (met d dus)

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 09:36
    Permalink

    De Baleno verkoopt voor geen meter ik kan het weten, Fiat zal straks de gaten gaan vullen met Lancia denk ik dus meer ruimte voor een nieuwe Ypsilon ook een Delta kan straks prachtig het gat gaan vullen en Alfa Giulietta zal RWD krijgen als enige in het C-segment. Er komt straks ook echt een Alfa Giulia Sportwagon alleen willen ze nu echt het licht hebben op de Stelvio. Een nieuwe E-segment Alfa Romeo opvolger Alfa Romeo 166 zal superieur zijn aan de Maserati Ghibli. De nieuwe Maserati modellen zullen daarna echt een stap gaan zetten. De Huidige auto’s zijn een tussen oplossing ivm oude Bertone fabriek en afspraken met regering en vakbonden etc. En alvast een aanloop nemen richting een nieuw Maserati met nieuwe modellen en techniek.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 10:29
    Permalink

    @Aribsg

    De 48v hybride systemen zijn best interessant eigenlijk moet er maar een heel klein batterijtje in om rem energie terug te winnen en te gebruiken voor assistentie bij accelereren dat kost de meeste brandstof. Je moet er niet km’s mee willen maken 5 tot 10 is zat.

    Ze moeten ook de systemen slimmer maken en interactiever. De regeneratie van onze Punto begint vaak pas als ik bijna thuis ben en daarvoor net 100km achter de rug heb ofzo. Met de 159 had ik daar nooit een probleem mee omdat ik daar bijna nooit korte ritten had het was altijd 50Km+ maar sinds ik van werk ben veranderd zijn de ritten vaak erg variabel van paar KM tot 200KM waarbij de lange uitzonderingen zijn. Daarom is de 159JTDm verruilt voor een Giulietta 1.4TCT. Korte ritten met de benzine lang zo veel mogelijk met de Punto. Maar ik mis de 159 wel ontzettend wat was het een heerlijke km vreter. Als er een 1.4TCT van was geweest had ik die gekocht in TI uitvoering.

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 11:12
    Permalink

    @mareblu
    De Bravo was misschien niet de beste auto in zijn segment, maar wel de mooiste. De Tipo is helemaal niks, een slecht gelukte Dacia-tegenhanger met een design dat helemaal niets met Fiat te maken heeft.

    De Giulia is qua rijden de beste auto die Alfa ooit op de weg gezet, daar ben ik het mee eens. Maar qua design is een aanfluiting: lomp, niet onderscheidend en zelfs een tikje gedateerd. Dat geldt al helemaal voor het interieur. heb je die stoelen gezien? Pure armoe. Waar is de tijd dat Alfa (nog niet zo heel lang geleden) de mooiste leren bekleding in zijn segment aanbood? Skoda levert tegenwoordig nog beter.

    @Quadrifoglio
    De Giulia superieur aan de 156/159? Niet als het gaat om wauw-factor, design, verfijning. Dat zijn voor mij belangrijke redenen om een Alfa te rijden.

    @hans
    Ik leef niet in het verleden. Het gaat nog steeds niet goed met FCA. Fiat is (behalve in Italië) helemaal nergens in het C-segment. De Tipo was een verkeerde keuze, leuk voor Turkije maar niet voor Europa. Maserati verkoopt een handjevol Levantes. Fijn voor ze, maar als het een auto met een échte wauw-factor was geweest (zoals de Evoque – ander segment, ik weet het maar als voorbeeld) dan had Maserati er veel meer kunnen verkopen en was het trouw geweest aan zijn merkwaarden. De Giulia verkoopt niet boven verwachting, dat is echt kolder. En over de Stelvio weten we nog niks.

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 14:32
    Permalink

    Ik zou het niet alleen zonde maar ook erg dom vinden van Fiat (FCA) als ze geen opvolger van de Punto op de markt brengen. Jarenlang een van de best verkochte B segmenters en ook nog eens een mooie auto om te zien.
    Waar moet Fiat het in Nederland van hebben? Van de 500 en in mindere maten van de 500X. de 500L is nooit een succes geweest en tot dusver is de Tipo een bijproduct (door de BPM die op de nieuwprijs komt)
    Bij de Nederlandse dealers is de Panda uit voorraad leverbaar maar verkoopt desondanks zeer matig. Wil je een recente inruilen op bv een iets oudere Punto dan zien de dealers je liever gaan dan komen omdat ze, bij wijze van spreken, al om komen in de Panda’s en die alleen met forse kortingen weten te verkopen.

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 15:47
    Permalink

    OnefiveNine,

    Ga lekker op een andere site zitten, je bent echt altijd alleen maar negatief dit is een site voor liefhebbers de Giulia is een top product in alles. Ben je mening echt een beetje zat slaat totaal op niks.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 15:59
    Permalink

    Squadra
    Ik denk dat onfiveone een tikkie teleurgesteld is ,met reden .
    Je kan niet met droge ogen beweren dat t allemaal super gaat bij fca ,er zijn veel mensen die de merken een warm hart toedragen maar het graag iets anders hadden gezien .
    Iedereen heeft recht op een mening ,zou lekker zijn als we het allemaal eens zijn met elkaar .
    Zou deze site overbodig zijn .
    Lekker doormopperen dus ,graag een beetje constructief .als de juiste mensen dit lezen kunnen ze er wat mee doen of lekker eigenwijs ten onder gaan .

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 16:14
    Permalink

    Ja je mag het ergens niet mee eens zijn maar onzin verkopen slaat nergens op en alleen maar negatief. Dan vind ik dan heb je hier niks te zoeken we hadden in het verleden al mensen die heel negatief waren op deze site die zijn er niet meer!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 20:31
    Permalink

    Ik hoop dat ze die c-segment suv gelijk met de nieuwe giulietta ontwikkelen en dat ze kort op elkaar het levens licht zien.

    De E-segmenters (sedan + SUV) zijn leuk en mooi maar in de EU slaan ze nog geen deuk in een pakje boter ben ik bang in verkoop aantallen. Daarmee moeten ze het echt hebben van de Amerikaanse en Chinese markt wellicht ook goed voor de Italiaanse markt.

    Beantwoorden
  • 15 maart 2017 om 23:17
    Permalink

    Mannenbroeders ik heb t licht gezien ,ik heb een gruwelijk goed plan voor lancia .
    Goedkoop te realiseren en zeer vooruitstrevend .

    Beantwoorden
  • 16 maart 2017 om 13:48
    Permalink

    Squadra (en hans), ik ben niet alleen maar negatief, dat is echt onzin. Dat jij misschien alleen de negatieve onthoudt is jouw probleem. Ik ben wel kritisch als het gaat om hoe het nu gaat met FCA en dat vind ik ook echt jammer. Als het me niet aan het hart zou gaan, dan zou ik het wel over laten waaien. Mij interesseert het niet als Audi saaie auto’s bouwt, wel als Alfa dat doet. Ik ben inderdaad teleurgesteld in de recente producten van Fiat, Alfa en Maserati. En ik niet alleen, want anders zou het wel fantastisch gaan met FCA en dat is gewoon niet zo. Ik verkoop geen onzin, ik heb nergens dingen gezegd die niet waar zijn. Hooguit dingen waar jij het niet mee eens bent, maar volgens mij mag dat.

    Als jij vindt dat (soms) teleurgestelde liefhebbers niet op deze site thuis horen, prima. Dat is ook een mening. Maar gelukkig leven we in een vrij land waar dat allemaal kan.

    Beantwoorden
  • 16 maart 2017 om 16:50
    Permalink

    One five nine.
    Kijk eens naar de verkoopcijfers van europa van februari van fca. Alle merken dik in de plus

    Beantwoorden
  • 16 maart 2017 om 22:06
    Permalink

    Het is mooi dat FCA in de plus is, maar het is nog steeds herl veel minder dan bv 10 jaar geleden. Daarbij is de basis nu veel smaller. Voor Fiat alleen de 500/Panda. In de B en C klasse is de FCA in verkoopcijfers gewoon weggevaagd. Leuk dat Alfa werkt aan modellen boven de Giulia en Stelvio, maar dat gaat niet voor omzet zorgen.
    SM heeft gelijk dat hij heeft ingezet op modellen met winstmarge maar met alleen die modellen houdt je op termijn het hoofd niet boven water.

    Overigens vind ik de Giulia wel een mooie auto. Minder onderscheidend dan de 156 en minder krachtig dan 159 maar met keurig slanke daklijsten, niet te hoge kofferbak waardoor ie er van alle kanten elegant is. OK, eerlijk is eerlijk, de neus van de 159 was mooier.

    Mocht de keuze worden om samen te werken met VAG, dan wordt het moeilijk fan te blijven. En dan worden met terugwerkende kracht Giulia, Giulietta en zelfs Tipo als laatste echte nog klassiekers worden.

    Beantwoorden
  • 17 maart 2017 om 10:52
    Permalink

    @CCHans

    De markt is compleet anders dan 10- jaar geleden. Fiat moet het in de lagere segmenten opnemen tegen de Koreanen. Ik heb het gevoel dat ook VAG het vroeg of laat moet gaan afleggen. Koreanen blijken kampioen in het produceren van aantrekkelijke auto’s met een scherpe prijs. Ook heeft het koperspubliek doorgaans geen negatieve associatie met het imago/betrouwbaarheid. Daarom moeten we het gaan hebben van iconen zoals de Fiat 500/124 die een gevoel/herinnering opwekken dat niet te kopiëren is.

    FCA heeft er goed aan gedaan om de Giulia redelijk neutraal vorm te geven. Alfa Romeo moet een veel breder publiek gaan aanspreken. De tijden dat Alfa Romeo onderdeel was van de automotive Haute Couture ligt ver achter ons en de vraag uit de markt is nagenoeg verdampt… Veel designhuizen zijn niet voor niets exit. Gelukkig hoeven niet alleen Alfisti het straks met oude plaatjes te doen, dit geldt namelijk voor alle merken. Globalisatie, de grootste worden en overleven is wat vandaag wereldwijd de toon slaat. Gelukkig kunnen wij Alfisti not altijd wegzwijmelen met foto’s van de 8c2900b Touring Spider, 33 Stradale of whatever…

    Beantwoorden
  • 17 maart 2017 om 12:49
    Permalink

    De Aziaten leggen het juist af in de A- en B-segmenten. Ze hebben de afgelopen jaren goed kunnen scoren door heel erg uitgekleden autootjes, maar dat werkt niet meer, omdat dat zowel niet meer bij de consumentenverwachting, als de milieu-eisen aansluit.

    PSA zit sterk in het lage segment met de C1/108/208, Dacia zit er sterk en ook Opel doet het met zijn Adam niet onaardig.

    Fiat zit met zijn motorentechnologie goed en als daar straks Firefly en hybride bijkomt helemaal goed. Alleen in het B-segment zijn ze bezig een regelrechte wanprestatie af te leveren. Maar… X6H… ik denk dat ze het achter de schermen best weten.

    Beantwoorden
  • 17 maart 2017 om 13:45
    Permalink

    Dat maakt niet zoveel meer uit, de teugels worden de komende jaren dusdanig aangescherpt dat autofabrikanten die niet specifiek in de Europese markt hebben geïnvesteerd er straks uit liggen. Een momenteel populaire B-segmenter als de Kia Picanto ligt er, als er niet snel wat verandert, gewoon uit, met een uitgeklede 1.0 atmosferische waarde voldoe je gewoon niet aan de norm en krijg je straks een verkoopverbod. Dat is nu een nadeel, straks is het de strop. 95 gram CO2 is straks het maximale vlootgemiddelde… volgens de WLTP. De beste Picanto zit op 95 gram, volgens de NEDC.

    De Europese fabrikanten daarentegen zijn er klaar voor. Dit is precies de reden waarom Daihatsu zich bijvoorbeeld geheel heeft teruggetrokken. Auto’s als de Cuore verkochten omdat het weinig auto was en geheel op lage produktiekosten kon worden vertrouwd. Daewoo (laatste jaren verkocht als Chrevolet als wanhoopsdaad) precies hetzelfde euvel. Een auto als de Matiz deed het ooit prima, maar kan gewoon niet meer slagen in het huidige klimaar. Het verdienmodel werkt niet meer en er zonder de wil om te veranderen…

    Daihatsu en Daewoo gaan niet de laatsten zijn, er gaan meer oosterse fabrikanten zijn die de handdoek in de ring gaan gooien. Daarom is er potentieel genoeg in het A- en B-segment.

    Beantwoorden
  • 17 maart 2017 om 14:58
    Permalink

    2016 de best verkochte kleine auto in europa de panda met 199000 op plek 2cde 500 met183000
    En ip plek 3 suzuki.
    Geen koreanen omdat de wereldvgroter is dan nederland

    Beantwoorden
  • 17 maart 2017 om 15:12
    Permalink

    Ik zou de koreanen niet uitvlakken ,kopen overal vaklui weg .de tijd van rare modellen en onrijdbare auto s
    Is voorbij.
    Objectief gezien is een kia of hyundai een betere koop dan een fiat ,baal er stevig van maar t is zo .
    Ook kwaliteit is beter wat ook weer terugkomt in een ellelange garantie.
    In amerikaanse lijsten staat fca er qua kwaliteit verschrikkelijk slecht voor dat met de grotere modellen en 500 .
    ER IS EEN GIGA KLUS voor fca als er niet snel iets gebeurd houd het snel op ben ik bang er zijn slagen gemaakt maar bij lange na niet genoeg .

    Beantwoorden
  • 17 maart 2017 om 15:16
    Permalink

    @Il Quadrifoglio Als ze willen kunnen zijn ze bij Kia en Hyundai beslist kundig genoeg, maar enkel voor de Europese markt auto’s modellen ontwikkelen, waar vaak niet het meeste geld verdiend wordt ligt voor deze merken lastig. Wat ze in het verleden deden was modellen voor de eigen markt ontwikkelen en die met wat aanpassingen in Europa verkopen. Bij Europese producenten ligt het andersom en is een auto ontwikkelen die alleen op de Europese markt wordt verkocht wel een optie.

    Beantwoorden
  • 17 maart 2017 om 15:27
    Permalink

    Helemaal waar dmantione maar vergeet rusland niet ,ook het voormalig oostblok en alles om europa heen .daarbij is het nog zo dat rusland een enorm groeipotentieel heeft .
    Het is naief te denken dat de economie zo slecht blijft daar ,het zou nog niet zo verkeerd zijn om er alvast met de tipo te beginnen er is in het verleden best veel handel geweest met rusland dus moet goedkomen .
    Ik ging ervoor !

    Beantwoorden
  • 18 maart 2017 om 12:01
    Permalink

    @OneFiveNine

    Voorbeeldje van je chagrijn? Je bent werkelijk de allereerste persoon die negatieve opmerkingen heeft over de nieuwe Jeep Compass die overal (USA, Duitsland, Engeland, NL, enz, enz) super enthousiast is ontvangen, en beschreven als topper is zijn marktsegment.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2017 om 12:27
    Permalink

    Mijne heren we kunnen elkaar van alles voor de voeten gooien.
    Ik zie t als constructief ,iedereen heeft een mening (gelukkig)en mag daar ook voor uitkomen .als je teleurgesteld bent als fan van een merk mag en kan je dat kenbaar maken .
    Terugkomend op hyundai en kia die hebben een europees designcentrum in duitsland en productie in oost europa en turkije echt voor de europese markt.
    De tijd dat ik een hyundai van 100000 euro en beoogt rivaal van lexus moest upgraden naar echte auto is ver voorbij .windgeruis was heel bar net na 100 km pu .werd gezegd dat je roch niet harder als 100 mocht .bochten maken was een echt avontuur .
    Toen lachten we erom ,toen nog wel!
    Laten we hopen dat fca met een noodgang de dollars en kennis bij elkaar krijgt en er echt bij gaat horen .
    Volkswagen als partner is nie zo slimme zet ,we denken alleen maar even terug aan al die fijne opel onderdelen in de alfa s .een motor die elke 750 km een liter olie gebruikt van vw lijkt mij ook niet wenselijk .en het design dat 1 model achter loopt op fiat ook niet ( oogjes half geknepen en bravo s en golf vergelijken !) decnieuwe golf heeft zelfs iets weg van de eerste tipo en bij golf 5 was de 4 drs ook heel anders als de 2 drs net als bravo .beter aansluiting zoeken bij apple of zo ,zit veel gebakken lucht en heeeeeel veel dollars

    Beantwoorden
  • 18 maart 2017 om 14:32
    Permalink

    Het onderwerp leeft in ieder geval! En laten we elkaar geen verwijten maken. Iemand met een Alfa 159 heeft in ieder geval goede smaak. Verder is het met Italiaanse auto’s net als met Nederlands voetbal. Het moet niet alleen goed zijn, maar ook nog mooi. Dus de lat ligt hoog!
    Ik ben het er niet mee eens dat Koreaanse auto’s in de kleine klasse beter zijn. De Panda rijdt beter dan de meeste concurrenten. De Punto is tussendoor wel een paar keer aangepast en de laatste versie is wat mij betreft de beste in balans tussen rijeigenschappen en comfort. Maar in de basis is het technisch ontwerp nu 12 jaar oud. Dan wordt het moeilijk de concurrentie bij te blijven, al is het ontwerp nog steeds sterk.
    De Mito heeft dezelfde technische basis en verdient ook een update. Met een iets ruimer interieur en ook als vierdeurs leverbaar zou dat een sterke aanbieding kunnen zijn. Daarbij mag de afwerking van de auto wat kosten, een A1 verkoopt prima, alleen maar vanwege de luxe. Dus met de Mito niet concurreren op prijs maar op imago, sportiviteit en klasse.
    De Giulietta heeft de technische basis van de Bravo/ Delta en die is ook al weer ruim 10 jaar. Als de Mito wat groeit, kan de Giulietta een hatchback uitvoering van de Giulia worden.
    Mogelijkheden genoeg, dat maakt het ongeduld niet minder. Want het huidige aanbod Italiaans vertoont te veel tekorten.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2017 om 14:55
    Permalink

    Je bedoeld een lancia y ,da s waar doet t hier ook super cchans .
    Een a1 wordt gekocht door de zogenaamde kikkers lijstje is bmw ,audi,mini ,mercedes en bij mindere baan vw .komen andere merken bijna niet in voor .
    Dat heeft te maken met imago op dikke eerste plaats dan model en bekendheid .

    Beantwoorden
  • 19 maart 2017 om 14:29
    Permalink

    De natte droom van SM kan waarheid worden !!!!!
    FCA kan voor 1 miljard Euro het belang van Ferdinand Piëch in de Porsche Holding overkopen.
    Ferdinand Piëch heeft 15 procent van de Porsche Holding in handen.
    Die Holding heeft op haar beurt de meerderheid van het stemrecht binnen Volkswagen.
    http://www.demorgen.be/economie/rel-binnen-volkswagen-familie-patriarch-wil-af-van-aandelen-bb1726d8/

    Hoe zou lakei Olivier François dat weer op zijn beurt verwoorden ?
    “Best of 3 worlds” ? (Italië, USA en Duitsland)
    Naar analogie met zijn “sprookje” (of “verhaaltje”) bij de samenvoeging van Lancia en Chrysler.

    Och ja, ik zal ook wel “azijnpisser” genoemd worden, net zoals enkele andere posters hiervoor werden benoemd door enkele “roze-rode-brillers”. 🙂

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 09:44
    Permalink

    @henk omdat ik een mening heb waar jij het niet mee eens bent (op basis van wat je hebt gelezen op internet zonder dat je de auto zelf hebt gezien, maar dat terzijde) ben ik een superchagrijn? Sterk punt hoor…

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 12:42
    Permalink

    Ben al sinds de jaren 70 liefhebber en het wel en wee van Alfa gaat me na aan het hard. Maar ik maak me ernstig zorgen over de toekomst van het merk. Waar andere merken een produktieplanning hebben, na introductie van een nieuw model al verder doorontwikkelen, daar blijft Alfa achter. Prognoses van 400.000 auto’s per jaar zijn nergens op gestoeld, er gebeurt gewoonweg te weinig bij Alfa. De Giulia vind ik prachtig, heb er ook al in kunnen rijden. Eindelijk weer een echte Alfa na meer dan 25 jaar gerommel in de marge. Grote aantallen zie je echter niet op de weg! Er komt geen SW, want ….. Kom vaak in D. en de Kombis vliegen je om de oren.
    Ik wil trots kunnen zijn op mijn merk, maar dat gevoel wordt steeds minder. Mijn klassieke Bertone en Spider zal ik nooit verkopen, maar voor de daily heb ik inmiddels de overstap gemaakt naar BMW, want daar gebeurt het!

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 14:10
    Permalink

    @Juul1982

    Wat gebeurt er dan bij BMW? Het zijn vandaag de dag middelmatige modellen waar tig varianten op worden gemaakt. Niet echt heel schokkend lijkt me… De Giulia is juist verfrissend als ‘nieuwkomer’ en zet dynamisch een nieuwe maatstaf.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 14:42
    Permalink

    @ II Quadrifoglio Bij BMW verkopen ze iig veel auto’s, voor ieder wat wils en weet je als koper dat de afschrijving veel lager is. Ze doen waar de markt om vraagt en komen nooit met vage produktieplannen/prognoses. Ben niet van iedere BMW fan, maar het merk heeft de laatste 25 jaar meer laten zien dan Alfa, in elk opzicht! Ik kijk niet door de roze bril en vind alles met een Alfa badge geweldig. Het is 5 voor 12 bij Alfa en alles bij het merk is gedoemd te lukken!
    En als je bij BMW informeert over bepaalde documenten ivm import krijg je meteen een duidelijk antwoord, bij de Alfa importeur krijg je vage nietszeggende uitspraken.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 14:57
    Permalink

    Dit doen ze dus bij BMW:

    http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-mercedes-benz-we-hebben-teveel-nichemodellen-in-het-gamma-96941

    Voor de goede verstaander: Ze zien daar dus precies dezelfde markt-ontwikkelingen als Alfa. En gaan er in feite ook op dezelfde manier op inspelen. Bij Alfa gebeurt dat deels noodgedwongen i.v.m. beperkte budgetten. Bij de Duitsers blijkbaar volledig omdat het rationeel de verstandigste keuze is. Lijkt me een eye opener voor iedereen die commentaar heeft op de modellen-strategie van Alfa en die vindt dat de Duitsers het zoveel beter weten…

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 15:13
    Permalink

    Hoezo lage afschrijving bij bmw?
    Op internet is een 159 net O duur als een bmw 3 serie .
    Mensen als jou die een bmw kopen in plaats van een alfa maken het merk kapot.
    Ik zal nooit een ander merk kopen .
    Omdat mijn hart bij dat merk ligt.in goede en slechte tijden

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 17:12
    Permalink

    Het blijft me verbazen;
    – in geen 30 jaar heeft de toekomst van Alfa Romeo er zo rooskleurig voorgestaan
    – in geen 40 jaar zijn er technisch zulke perfecte en prachtige (normale!) Alfa’s geïntroduceerd
    maar hier lees ik allerlei ach en wee…..

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 18:11
    Permalink

    Henk .
    Ik begrijp er ook niks van .
    Gaat juist hartstikke goed met fca en alfa

    Beantwoorden
  • 20 maart 2017 om 20:40
    Permalink

    Eens. Het Amerikaanse Motortrend zet de Giulia bovenaan in een vergelijking met 8 andere auto’s uit het D segment waaronder enkele van onze oosterburen. Alfa avanti! Ze zijn laaiend enthousiast.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 00:16
    Permalink

    Vandaag in Brussel 3 Giulia’s en verschillende Tipo’s gezien. Waarvan één SW als taxi.
    Neemt niet weg dat de modellenpolitiek van FCA slecht is. Als je kijkt naar Alfa’s of FIATS die 10 tot 15 jaar geleden werden geleverd, dan hebben de meeste geen opvolger. Brera, spider, 166, Coupe, Barchetta, Croma, Delta, Thema, ga zo maar door. Ja, het is fijn dat Alfa weer twee modellen levert die competitief zijn. Maar er zijn nog te veel gaten in het programma. En ook in Genève is duidelijk dat in Europa SW’s populair zijn. FCA kan het zich niet veroorloven dat te negeren. Dus maak ook een Giulia SW. En snel daarna een HB versie als opvolger voor de Giulietta. Bij voorkeur ook als E of Plug In Hybride. Overal belastingvoordelen. Behalve in Italië, dus goed voor verkoopcijfers.
    Het kan zo veel beter met FCA!

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 08:37
    Permalink

    @CCHans

    Er is gewoon niet veel vraag in veel segmenten die je aanhaalt. Ik lees dat er zelfs waarschijnlijk geen opvolger van de BMW Z4 komt.

    Brera: vraag in de markt verdampt
    Spider: vraag in de markt verdampt
    166: is in ontwikkeling en wordt binnenkort gepresenteerd
    Coupe: Fiat 124?
    Barchetta: Fiat 124?
    Croma: een gigantische flop geweest
    Delta: buiten Italië niet aangeslagen (imago)
    Thema: een gigantische flop

    FCA kiest gewoon voor veilig.. Helaas zijn dat vooral SUV’s en crossovers.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 11:09
    Permalink

    BMW Z5 i.s.m. Toyota, als cabrio wordt dit jaar gepresenteerd. Weer een echte sportauto!
    BMW 2 , 4, 6 cabrio
    Audi A3 cabrio, A5 cabrio, TT Coupe en roadster
    Mercedes C , E, S, Sl en SLC cabrio, AMG GT Roadster
    Nissan 370Z
    Jaguar F-Type Coupe en Cabrio

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 11:38
    Permalink

    Juul .
    Weer een echte sportwagen ?????
    Dus de giulia q is geen spotwagen met 510 pk?
    Leuk dat je dat allemaal opnoemt maar het gaat hier over alfa romeo.
    Alfa gaat zulke wagens ook bouwen
    , maar eerst de verkopen omhoog.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 11:56
    Permalink

    Eindelijk gebeurt er weer wat bij alfa. Giulia en stelvio op 1jaar tijd. Na 4jaar niks. Dus kunnen nu terug klanten winnen. En ja vondt de giulia eerst ook niks(geen waauw gevoel) maar zie hem nu bijna dagelijks en hij wordt steeds mooier. Zoals een echte Italiaan dus.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 13:03
    Permalink

    @Hans. ik reageer op hetgeen Il Quadrifoglio schrijft mbt Brera/Spider markt verdampt! De z4 krijgt waarschijnlijk geen opvolger. Idd wordt de Z5 !
    De markt verdampt niet voor sportauto’s, vandaar mijn voorbeelden van andere merken. En een Giulia Q (een sportsaloon) is een absoluut prachtig kanon, met goede recencies. Ook in Duitsland en dat is goed om te lezen.
    Ik heb alleen mijn zorgen geuit t.ov. het zwalkend beleid en de verkoopaantallen van Alfa en dat me dat aan het hart gaat. Maar ik heb geen respect voor mensen die geen kennis van zaken hebben en maar wat roepen en kritiek op Alfa niet kunnen verkroppen.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 13:41
    Permalink

    @Juul1982116.50B

    Dit zegt toch genoeg?

    “Verder geeft Robertson aan dat de 4-serie wel een groot succes is, maar dat de markt voor open varianten lastig is. Sinds 2008 is de Roadster-markt compleet ingekakt en er nooit meer bovenop gekomen. Dat is de reden waarom BMW voor de aankomende Z5 samen gaat werken met Toyota, om het zo nog financieel aantrekkelijk te houden voor beide fabrikanten. ”

    http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-mercedes-benz-we-hebben-teveel-nichemodellen-in-het-gamma-96941

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 15:12
    Permalink

    Juul.
    Hoe kom jij erbij dat ik geen kennis van zaken zou hebben ?
    Waar bazeer jij dat op?
    Omdat het niet met je eens ben?
    Jij komt met kritiek op alfa terwijl we aan het bouwen zijn met het nieuwe alfa.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 15:57
    Permalink

    Al dat overdreven gedoe over BMW ook. Met nog geen 2,5 miljoen verkochte eenheden in 2016 is enige bescheidenheid daar in Beieren wel op zijn plaats, dunkt mij.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 17:47
    Permalink

    @ klavertje vier
    Met de 600, 127, Uno en Punto’s 1,2,3 was Fiat toonaangevend in B- segment. Met het uitblijven van een opvolger nu verkruimeld. In recente Franse en vergelijkbare Duitse test 12 B- klassers geen Punto. Triest.
    De Croma was geen succes, maar is een heerlijke reisauto. De Bravo viel voor mij af. Te weinig hoofdruimte, te grote dode hoeken. Een verhoogde versie of een SW hadden die nadelen op kunnen heffen maar die werden bij de lancering in 2007 wel aangekondigd, maar kwamen nooit.
    Ook de Marea, zeker als SW redelijk verkocht, is nooit opgevolgd.
    Als je kijkt hoeveel verschillende modellen BMW of Merc voeren, dan gaat het niet alleen om hoog volume maar ook om imago en klanten binden.
    Dus ik blijf erbij, sinds 15 jaar te veel gaten.
    O ja, de 124 is mooi. Maar veel minder praktisch dan mijn Coupe.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 19:31
    Permalink

    Cc hans de marea is opgevolg door de stilio ook een station versie was daarvan

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 21:19
    Permalink

    Marea opgevolgd door de Stilo, waarvan ook een station versie was.

    Deze opmerking geeft blijk van pure nostalgie. Ook mooi, daar niet van. De Stilo liep 10 (lees TIEN!) jaar geleden voor het laatst in Europa van de band. De rode exemplaren zijn inmiddels vervaagd en doen herinneren aan de kleur van de bril waar menig reaguurder doorheen tuurt!

    De Italiaanse lente juich ik van harte toe, maar het duurt nog wel even voor de glorie jaren van weleer ook maar enigszins worden geëvenaard.

    Met dank aan het rijke verleden van “onze” mooie merken is het elke dag toch een beetje feest in autoland!

    Beantwoorden
  • 22 maart 2017 om 12:22
    Permalink

    Aan iedereen hier koop een Italiaanse auto als we dat met ze alle doen. Ik droom van een Alfa Giulia Veloce of lease hem. Dan komt het merk er gewoon weer bovenop het is een begin punt van het nieuw lanceren van een heel groot merk. In Nederland begin in het verkeer al af en toe een nieuwe Giulia te zien. Het feit is dat het een geweldige auto is!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 22 maart 2017 om 14:22
    Permalink

    Voor alle doemdenkers en enigszins pessimistisch ingestelde AR-liefhebbers, die het beleid van Sergio constant lopen te bashen en altijd van af de wal het beter weten:

    http://www.autoblog.nl/nieuws/zoveel-giulias-werden-in-china-binnen-33-tellen-verkocht-97018#post-97018

    Wat dus eens te meer duidelijk maakt dat Europa niet de markt is en laat staan NL, waar de briljante strateeg Sergio zich echt druk om maakt. Overigens terecht gezien het nummerieke verschil
    Dus ik zou zeggen geniet er gewoon van als er een voorbij komt rijden en bedenk dat het zo slecht nog niet gaat. Oh ja; en vwb dealernetwerken; ‘who needs them anyway?’ 😉 hier is Alibaba!

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 15:24
    Permalink

    Wat mij in de hele discussie stoort en wat ik mis, is een kritische noot betreft het doemdenken dat er in Europa niets te verdienen zou zijn voor FCA. Eh… er worden genoeg auto´s verkocht, en zelfs zoveel dat zelfs PSA na een paar jaar saneren genoeg kapitaal vrij kan maken voor de overname van Opel… (waarom niet FCA???), VW miljarden kan uitgeven aan boetes, zonder echt een krimp te geven. FCA saneert gevoeld al meer als 10 jaar, wanneer zijn we eindelijk klaar met saneren?

    FCA zou duidelijk meer moeite moeten doen met modellen te komen die ook verkocht zouden kunnen worden, waar de markt om vraagt, niet welke modellen Fiat op het moment het goedkoopst kan ontwikkelen of op de markt kan zetten (zoals een Tipo uit Turkije, hoe lang nog in de huidige politieke situatie?). Die duidelijk niet voor West-Europa ontwikkeld is.

    Waar blijft een tegenhanger van de Qashqai/Tiguan enz. (op basis van de Toro?), de Captur (Punto-opvolger?), waar blijft de 500 5-deurs of SW (Mini verkoopt juist deze uitvoeringen behoorlijk lekker…), waar blijft de Guilia SW (Europeanen kopen een dergelijke auto alleen als SW…).

    Groeimarkten als India en China, zelfs de USA leveren vooralsnog niet de gehoopte en beloofde winst, integendeel. Uiteindelijk moet er dus ook in Europa gewoon geld verdient worden.

    ik herinner aan de recente flops in de USA, die ook veel geld gekost moeten hebben (200C en Dart). Als FCA kosten wil delen, schuif dan Chrysler en Lancia en Fiat en Dodge op een fatsoenlijke manier samen. Dat zijn de platforms waar de meeste aantallen te halen zijn.

    We hoeven geen opvolgers van modellen uit oude tijden. De automarkt verandert snel en FCA schijnt niet echt met nieuwe concepten te durven komen (we hebben een wow-effect nodig zoals bij de 127, de 124, de Uno, de Panda). De goede verkoopcijfers van Fiat zijn grotendeels toe te kennen aan goede verkoopcijfers in Italie. Wat blijft er over als de markt in Italie instort? Wat bij de huidige economische situatie van het land nog steeds denkbaar is? Hetzelfde geldt voor Turkije.

    Ik sluit me ook bij de kritiek aan dat er soms wel erg gegoocheld wordt met de aantallen om vooral een positieve indruk te wekken. Niemand hier hoeft boekhouder te zijn om te beseffen dat op de Giulia op dit moment nog geen winst gemaakt kan worden. En met zulke aantallen schijnt een prognose van 300.000-400.000 per jaar echt onhaalbaar. Daarvoor moeten er meer modellen komen die ook goed verkopen. De MiTo verkoopt niet, krijgt geen opvolger, de Giulietta verkoopt niet, krijgt ooit een opvolger, wanneer? Geen idee. Alles is vaag, de planning rekbaar.

    AR-fans, er zijn hier ook Lancia- en Fiat-fans, en die worden gewoon in de steek gelaten. Delta, Prisma, Thema? Ik vind een Tipo geen waardige opvolger voor een Tipo/Bravo, of een Punto. En dan spreken we maar niet over een Tempra/Marea of een Croma.

    Ik heb hier al jaren terug geschreven dat ik het moeilijk vind om te verteren dat een merk als Lancia (voor de tweede keer), en nu zelfs Fiat opgeofferd worden om Alfa Romeo opnieuw nieuw leven in te blazen. Realiseren jullie je dat wel? Het geld wat in AR gepompt wordt, kan niet aan Lancia of Fiat uitgegeven worden. Er wordt met twee maten gemeten. Enerzijds schijnt voor AR veel kapitaal voorhanden te zijn, maar voor een Panda en Punto (waar van oudsher de meeste aantallen zitten), is geen geld beschikbaar om met iets echt nieuws te komen. Degene die een Uno/Punto, Tipo/Tempra of Bravo/a en Marea reden hebben geen recht op een opvolger voor hun geliefde auto´s? Als we naar de aantallen kijken dan staat AR behoorlijk in de schaduw van Fiat en Lancia. En de concurrent lacht zich krom. Fiat verliest zienderogen nog steeds marktaandeel in deze segmenten aan VW en de Koreanen. En komt niet met concurrerende modellen.

    Ik snap prima dat er simpelweg geen kapitaal is om het hele gamma ineens te vernieuwen en zeker niet om met nieuwe modellen te komen. Ik hou alleen mijn hart vast omdat alles wel heel erg op een gouden toekomst van AR gezet omdat men hoopt op hogere winstmarges. Theoretisch klinkt dat plausibel. Maar met de huidige aantallen is dat echt jezelf rijk rekenen. Dan zouden zoals het nu eruit ziet 200.000 nieuwe Punto´s per jaar meer opbrengen en duidelijk veel meer mensen aan een baan helpen. Het spijt me AR-fans, maar ik het zie het nog niet gebeuren. Zelfs Maserati verkoopt momenteel nog meer.

    Doen of mensen die een andere mening dragen te negatief zijn voor dit forum vind ik echt te ver gaan. Voor het wederom reanimeren van AR worden er heel hoge offers verlangd van (ex-) Fiat- en Lancia-rijders. Daar gaan jullie even helemaal aan voorbij.

    Persoonlijk kan ik niet wennen aan de Giulia, hoewel ik hem al sinds de IAA 2015 op mijn netvlies draag. Technisch overtuigd een Giulia absoluut, optisch/esthetisch vind ik het een plompe, te grof getekende 3-serie met een te hoog plastic-gehalte. Ik kijk uit naar de eerste facelift…

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 16:18
    Permalink

    Ik zie deze week de plannen van BMW voorbijkomen: 40 nieuwe modellen of afgeleiden hiervan. Het kan dus wel, ook Kombis en cabrio’s etc etc. Voor ieder wat wils. Maar een Giulia SW waar de markt om vraagt, nee hoor. Van de Duitse Giulia concurrenten wordt een groot deel geleverd als Kombi, maar daar hebben ze in Turijn lak aan. Mijn inschatting is dat Alfa bij achterblijvende verkopen toch verkocht wordt aan bijv. VW. Zou ik persoonlijk niet erg vinden

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 16:29
    Permalink

    @Juul1982116.50B

    Als je de situatie bij BMW direct met Alfa Romeo vergelijkt is je laatste zin niet eens discussie waardig.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 17:26
    Permalink

    Gv apo.
    De giulietta verkoopt niet?
    Deze giulietta trekt de kar voor alfa momenteel.
    Hij heeft nog nooit zo goed verkocht als in 2016 2017.
    Vorig jaar waren op de giulia na bijna alle alfa, s giulietta.s

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 17:29
    Permalink

    GvApp je heb deels gelijk ,fiat lijkt wat achtergesteld maar hoefde nog niet aan gepakt te worden qua aantallen blijven ze het redelijk doen. .ik dank dat fca in een nare situatie zit enerzijds is er geen geld en anderzijds te weinig vertrouwen in de financiele wereld .dat is bij vw en bmw wel anders ,kunnen ze net zo veel financien ophalen als ze willen .
    Dat is het grote probleem nu, hinken tussen markt en aandeelhouders en financiers .
    Ik vind dat fca en met name marchionne een slim spel speelt ,van liefhebberskant ziet t er even niet zo leuk uit .
    Ook is de supersnel veranderende markt killing en zorgt ervoor dat het beleid van fca wat vraagtekens geeft .dat was vooraf niet of nauwelijks te voorspellen .
    In 2010 werd ik erg ziek en had heel veel tijd om er eens over na te denken .ik heb toen 32 verbeterpunten en voorstellen op papier gezet .de meeste zijn veel later maar toch uitgevoerd .
    Laat ze wat tijd en geef ze wat lucht met een beetje geluk komt t echt wel goed .

    Beantwoorden
  • 23 maart 2017 om 20:51
    Permalink

    Je ziet trouwens heel veel merken nu op de rem trappen en minder modellen lanceren. Men kijkt veel meer naar rendabele oplossingen. FCA doet het in mijn ogen heel slim en efficiënt momenteel…en dat zeg ik als groot Lancia liefhebber Nb. Ze zetten in op steeds meer ruimte voor meer modellen. Ben het niet eens wat het ‘in de steek laten’ van Fiat betreft. Dat gamma is enkel gegroeid en de Tipo is een gouden greep voor met name de Italiaanse markt.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2017 om 00:36
    Permalink

    Sorry Lancia, dat kan je echt niet stellen. De Punto gaat 12 jaar vrijwel ongewijzigd mee. In tussentijd zijn er 3 nieuwe Golfjes op de markt gekomen.
    Rond 2010 wilde FCA geen nieuwe modellen uitbrengen omdat ze de crisis wilde afwachten. Die crisis is in de grootste delen van Europa voorbij, maar nauwelijks nieuwe modellen.
    Ik ben ervan overtuigd dat een Bravo in verhoogde (+) uitvoering of als SW wel een verkoopsucces had kunnen worden. Maar die kwamen niet. Daarmee bleef ie mooi maar te klein als gezinsauto. Dus het marktaandeel van de Tempra/Marea/Stilo is gewoon weg.
    De Tipo is in veel landen relatief goedkoop. Maar als je ‘m naast een Megane of 308 zet, komt ie op te veel punten te kort. Als wereldauto prima, ik verwacht dat ie ook in Brazilië aan zal slaan. Maar als liefhebben is het lastig te accepteren dat daar waar Italiaanse auto’s traditioneel mooier waren dan de concurrentie en vooruitstrevender qua vorm en techniek, dat nu niet meer het geval is.
    De poging om jaren later dat gat te dichten, is helaas grotendeels mislukt. De 500L was veel consistenter geweest als die als Panda L of onder eigen naam op de markt was gezet. Nu spreekt de combinatie van ronde 500 elementen met hoekige carrosorie te weinig mensen aan.
    De 500X vind ik uiterlijk wel gelukt maar die zou wat meer binnenruimte moeten bieden en op het prijsniveau van de Captur moeten zitten Feitelijk mist die auto ook een goede en relatief goedkope instapmotor, een probleem dat zeker met NL belastingsysteem ook voor veel andere Fiats en de kleine Alfa’s geldt.
    Dus ja, er zijn weer wat modellen bij, maar in de B en C klasse is Fiat buiten Italië gewoon van de markt gedrukt. En dat is een bewuste keuze maar ik had graag andere keuzes gezien.

    Overigens zag ik vandaag de eerste keer de Stelvio. Goed gelukt :).

    Beantwoorden
  • 24 maart 2017 om 10:46
    Permalink

    De 500X vind ik ook wel goed gelukt, maar is net iets te hoog in de markt gezet. Hij ontstijgt de Captur qua uitstraling en uitwerking, maar niet qua ruimte. Dat is voor kopers in dat segment lastig te begrijpen. Vooral omdat Fiat gewoon geen premium-merk is.

    Fiat zou een goedkope ‘Panda X’ op de markt moeten zetten, een nieuwe Punto en een C-segment SUV. Dat maakt het merk weer tot een serieuze speler in de kleinere segmenten. Het probleem is dat er geen techniek gedeeld kan worden. Een C-segment SUV kan Chrysler of Dodge in de V.S. ook nog wel aanbieden, maar alles onder het C-segment moet Fiat alleen rendabel maken. Daarom begrijp ik ook niet dat er geen Mito-opvolger komt (vijfdeurs dan, met voorwielaandrijving ja).

    Beantwoorden
  • 24 maart 2017 om 12:25
    Permalink

    Duidelijk dat jullie niet weten wat fca van plan is allemaal

    Beantwoorden
  • 24 maart 2017 om 14:24
    Permalink

    Wat FCA van plan is zegt me niet zoveel. Daarvoor heb ik teveel beloftes zien sneuvelen.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2017 om 11:20
    Permalink

    One five nine.

    Raar je zeurt over slechte strategie bij fca maar het maaktje dan niet uit wat ze van plan zijn ????
    Verder alles goed met je

    et je

    Beantwoorden
  • 27 maart 2017 om 09:56
    Permalink

    @ GvApp : 99 % akkoord.
    1 ding mis ik nog in je uitstekende “analyse” : het wordt tijd dat SM en zijn hulpje François andere oorden opzoeken.
    Voor mijn part gaan ze wat met Ferrari’s spelen in Dubai en laten ze de leiding en ontwikkeling van FCA aan anderen over.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2017 om 10:46
    Permalink

    @hans
    Alsjeblieft, léés gewoon een keer wat ik schrijf. Er staat niet dat het me niks uitmaakt.

    Als dat zo was dan zou ik niet op deze site zitten…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.