Onopvallende vernieuwde MiTo bescheiden ten tonele

MiTo Veloce

Eigenlijk is de vernieuwde MiTo net zo lichtjes veranderd als de Giulietta en toch schenkt Alfa Romeo er geen seconde aandacht aan lijkt het wel. De eerste persfoto’s verschenen vanmorgen pas en een introductie zoals bij de Giulietta is er al helemaal niet geweest. In Genève zien we het 170 pk sterke topmodel dat voortaan Veloce heet net als bij de grotere zus in het C-segment. Voor mensen met gevoel voor sentiment hebben we overigens binnenkort nog gewoon een vergelijkingstest in petto tussen de MiTo QV en de Abarth 595 Competizione. Ook hier is de naam voor her uitrustingsniveau eronder Super. Vanmorgen ontdekten we dat dit ook bij de basisversie Giulia het geval is.

MiTo Veloce2

Ook de pakketten dragen dezelfde namen als bij de Giulietta. Lusso en Veloce. Er zijn 3 nieuwe ontwerpen op het gebied van velgen die als 16, 17 en 18 inch verkrijgbaar zijn. De naam MiTo is voortaan wat duidelijker leesbaar dankzij het nieuwe lettertype dat we kennen van de Giulia. Motorisch zal de MiTo vooral aangeboden worden met 1.3 JTDm van 95 pk. De 1.4 MultiAir uit de Veloce is er ook met 140 pk voor de liefhebber. Beide met briljante TCT transmissie. Ook de 0.9 TwinAir zal nog in de handel zijn evenals een LPG versie met 1.4 Turbo van maar liefst 120 pk. Deze laatst lijkt ons eerlijk gezegd een aantrekkelijke combinatie in de kleine Alfa.

MiTo Veloce3

Het lijkt of Alfa Romeo de MiTo alleen nog formeel laat meedoen. Een opvolger van dit model uit 2008 dat een jonger publiek moest aanspreken, staat niet echt meer op stapel en de verkoop droogt hard op. In eigen land verkoopt Alfa Romeo nog maar enkele honderden per maand. Deze stille komst van de nieuwkomer doet vermoeden dat de fabrikant heel goed weet dat daar niet veel verandering in gebracht kan worden. Langzaam zal voor de MiTo dus het licht in Mirafiori uit gaan en mag het nog net meedoen aan de revival van het legendarische Milanese merk.

11 gedachten over “Onopvallende vernieuwde MiTo bescheiden ten tonele

  • 2 maart 2016 om 08:25
    Permalink

    Zeer eigenaardig. Met de juiste marketing is er nog best iets te maken van dit aantrekkelijke model. Toch wel typisch Italiaans om er de brui aan te geven als het niet echt lukt. Dat was ook zo met de 159, net nieuwe motoren erin en dan de stekker eruit…

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 09:03
    Permalink

    Als de vernieuwing niet veel voorstelt dan kan je er ook niet veel aandacht aan besteden. Lijkt me logisch.

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 12:03
    Permalink

    Hoe leuk de MiTo ook is, hij is geflopt, zelfs (of juist) in Italie. Eerlijk gezegd verbaast het me dat er nog een (minimale) facelift is gekomen, want de productie zal toch over niet zo lange tijd worden gestaakt.
    Nu FCA besloten heeft Alfa Romeo hoger in de markt te positioneren, met als uitgangspunt RWD en krachtige motoren, past de MiTo ook niet meer in de Alfa familie natuurlijk. Dat is jammer voor mensen die B-segmenters rijden of een instapper zoeken, maar laten we eerlijk zijn: die mensen kochten toch al 15 jaar geen Alfa meer.
    Vol goede moed naar de toekomst, met D en E segmenters, een SUV, en hopelijk goede verkoopaantallen in Duitsland, China en de VS. Het videoverslag van Autoweek over de FCA modellen op Geneve , inclusief de Giulia, is lovend!

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 16:27
    Permalink

    Mito is een model wat voor de toekomst gewoon kan. Als ik de baas van FCA was dan liet ik de Mito terug keren. Ik zou de 3drs meer coupe maken en wat ruimer en ook een 5 DRS model. De 3 DRS Mito zou Sprint heten en de 5 DRS (Mito) aanpassing onderstel bodemplaat huidige door ontwikkelen en nieuwe leuke motoren erin en het product meer premium maken. Dan heeft de jeugd ook echt een auto die ze leuk vinden en kunnen betalen een QV uitvoering met 220PK en DNA tegenhanger Mini John Cooper Works! Audi A1 S

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 18:39
    Permalink

    De MiTo is de reden dat mijn vriendin nu Alfa rijdt ipv Polo oid… en dat naar volle tevredenheid!
    De MiTo wilden ze te graag als echte Mini concurrent neerzetten. Dat is maar ten dele gelukt natuurlijk. Daarnaast is het een kind uit de slechte tijden. Als er meer geld was geweest (lees: meer modelvarianten en wat meer doorontwikkeling) had het nog wel wat kunnen worden. Misschien lagen er best wat plannen, we zullen dat nooit weten (los van de GTA natuurlijk).

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 19:16
    Permalink

    ook mijn vriendin rijd alfa om de mito zal jammer zijn als dat wegvalt en een prima auto is die mito ook nog eens

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 23:16
    Permalink

    Helemaal eens met Squadra. De MiTo verdient beter, het is een heerlijk autootje. Rijd nu zelf (na 5 andere Alfa’s) in een MiTo 1.3 JTDm (met beetje chiptuning). Fijn ding, zuinig en comfortabel en toch genoeg Alfa DNA. Echte vernieuwing en een vijfdeurs versie had passend geweest, inderdaad is aan Mini te zien dat er ruimte is voor zulke varianten. Alfa lijkt nu op te willen schuiven naar een duurdere klasse met meer marge, maar dat maakt instappen in ons mooie merk alleen maar lastiger.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 13:20
    Permalink

    De Mito is na al die jaren nog steeds een fris ontwerp, dat is knap. Jammer dat de facelift geen interieurverbeteringen heeft meegebracht. En die TwinAir mag er ook wel uit, dat is geen Alfa-waardige motor.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2016 om 07:51
    Permalink

    Toch vind ik de aanpassingen de Mito goed doen.
    Het hele ronde is er vanaf en maakt hem naar mijn mening mooier.
    De lucht inlaten zoals de Giulietta. Ja ik vind het geslaagd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.