Opvolger Sebring en Lybra zal niet in Italië gebouwd worden

Volgens de Corriere della Sera deze morgen is er nu nóg meer reden om zorgen, als het gaat om de toekomst van de Italiaanse fabriek.

Dit omdat volgens de laatste berichten de opvolger van de Lancia Lybra op basis van de 200c, waar we eerder deze week al een bericht over plaatsten, nu niet meer in Italië van de band zal rollen. CEO Sergio Marchionne kondigde dit voorjaar vlak na de presentatie van het meerjarenplan aan, dat naast een assemblagelijn voor de opvolger van de Alfa Romeo 159, tevens ook een productielijn voor de Lancia variant op basis van de nieuwe 200c (Compact Wide platform) zou worden geïnstalleerd. De D segment Lancia zou in Turijn van de band rollen. Heel Italië verkeerde nog in een euforische stemming na deze extra aankondigingen van afgelopen april.

Dit zal dus niet gebeuren. De zakelijke Lancia zal nu naast de Amerikaanse equivalent enkel in de VS van de band rollen in de fabriek van Sterling Heights. Hiermee is het oude oorspronkelijke plan eigenlijk weer werkelijkheid aan het worden. Overigens is de werkelijke reden van deze ‘wijziging’ nog niet echt duidelijk, al denken de Italiaanse kranten uiteraard heel goed te weten waarom. Dit bericht komt namelijk vlak na een eerdere aankondiging van een planmatige wijziging voor de opvolger van de Multipla/Idea, die nu niet in Turijn maar in Servië in productie zal gaan.

Over dit laatste bericht zal aanstaande maandag 9 augustus meer bekend worden gemaakt, als in Auburn Hills de raad van bestuur van Chrysler zal samenkomen.



2 gedachten over “Opvolger Sebring en Lybra zal niet in Italië gebouwd worden

  • 5 augustus 2010 om 12:08
    Permalink

    Lancia Lybra/Aurelia made in the USA…dat is de realiteit..

    de kleine Lancia’s maken ze in Europa, en D-E-segement in the USA

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2010 om 13:15
    Permalink

    Niet echt een verrassing, me dunkt.
    Volgens mij is Fiat Auto er altijd van uit gegaan om het duo Sebring/Lybra in de USA te bouwen.
    Alleen liet men, om ‘politieke’ redenen, uitschijnen om beiden in Italië te bouwen.
    Hopelijk blijft de productie van de Giulia wél Italiaans.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.