Piaggio gaat dieselmotoren bouwen voor de autoindustrie

Dat zei CEO Roberto Colaninno van het wereldberoemde Italiaanse brommer- en lichte voertuigenmerk Piaggio.

De bijna legendarische producent van de Vespa en de Ape uit Pontedera (provincie Pisa), kan goed meekomen in een wereld waarin de concurrentie moordend is. Intussen komen ook autobouwers Smart (Daimler) en Mini (BMW) straks met de nodige tweewielers op de markt. Maar Piaggio zit nooit stil en ontwikkelde de afgelopen jaren tal van baanbrekende innovaties in deze groeiende sector. Cruciaal daarbij is de productie in Azië, waar de grootste markt al jaren aan de voeten van de Italiaanse scooterfabrikant ligt. Maar om groei te kunnen blijven garanderen maakt Piaggio ook steeds meer een beweging richting de autoindustrie, terwijl autoproducenten op hun beurt zich steeds meer richting de sector van de tweewielers begeven.

Tijdens de presentatie van een industrieel plan voor 2010-2013 vorige week, lichtte Colaninno toe dat Piaggio onlangs is gestart met de productie van twee dieselmotoren in India. Een 1000 en een 1200 cc. Een van de belangstellende klanten voor deze motoren is een grote (niet-Italiaanse) autoproducent. Deze motoren scoren buitengewoon goed op het gebied van laag verbruik en weinig uitstoot. Ook op het gebied van de de elektrische aandrijving zit Piaggio volgens de de CEO niet stil. China wordt hierin een grote markt, al is het momenteel nog te vroeg om hier volop in te investeren. In de komende maanden zal blijken of Piaggio deze markt alleen wil betreden, of juist met een sterke partner. Colaninno is inmiddels gewend aan het nemen van moeilijke besluiten, maar blijkt een talent op dit gebied. In 2006 begon men met te produceren in India en in 2007 volgde Vietnam. Het blijken nu vruchtbare initiatieven te zijn geweest.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.