Plannen voor middensegment Lancia door alliantie FCA?

Krijgt Lancia een nieuw gamma? Het is een theorie die we nu al jaren het liefst verkondigen, maar waarvan we maar amper weten of deze ooit in de praktijk zal worden gebracht. Volgens een designchef die we vorig jaar in Italië spraken, is het een kwestie van tijd. Niet alleen wij bij AutoEdizione, maar ook het magazine Auto zegt nu dat FCA voor Lancia eerst een strategisch partnerschap afwacht met een andere producent, om de kosten te kunnen drukken in dit drukbezette segment, namelijk die van het grote midden op de zakelijke markt. Lancia zou daar op geheel eigen wijze goed tussen passen, met dat typische gevoel voor stijl en het rijke verleden dat zo merk eigen is. In feite is FCA afwezig in deze markt waar merken als Volvo, Jaguar en Audi volop in opereren. Juist in Italië zelf heeft Lingotto nog geen pasklaar antwoord op de vele opties van over de grens, waar Italiaanse leaserijders jaarlijks massaal voor kiezen.

Alfa Romeo vult feitelijk een hoger segment, namelijk die van de duurdere zakelijke en tegelijkertijd uiterst sportieve auto. Een markt waar Lancia historisch gezien ook op thuishoort, maar waarin het merk uit Turijn ook nog de nodige bewegingsvrijheid naar onderen toe zou kunnen hebben, met goedkopere alternatieven en een iets lagere instap. In principe toont de chique Ypsilon al hoe dit succesvol kan zijn. Een Delta in drie configuraties (hatchback, sedan en stationwagon) zou bijvoorbeeld een ideaal startpunt zijn. FCA heeft dus inderdaad deze positionering voor Lancia op het oog hebben volgens dit laatste gerucht. Aan der andere kant van de oceaan zoekt FCA naar een vergelijkbare oplossing voor het merk Chrysler.

Het geciteerde blad Auto schrijft dit in het kader van de volgende industriële plannen voor de periode 2018-2022, die rond mei volgend jaar gepresenteerd zullen worden. Men zegt over details te beschikken die reeds zijn uitgelekt. Voor de Lancia Ypsilon, Fiat Panda, 500 en Qubo zijn eerst bijvoorbeeld grondige facelifts voorzien. De Punto zal inderdaad worden opgevolgd door een Europese versie van de Argo en voor Fiat zal tevens ook naar een strategische partnerschap worden uitgezien, om bijvoorbeeld een reeds jaren gepland model als de Topolino (onder de 500) te kunnen realiseren. Alfa Romeo zal als eerste een SUV in het hoogste segment presenteren en een kleinere in het C-segment. Fiat Professional zal een nieuwe Ducato mogen gaan bouwen als vervolg op de succesvolle huidige generatie.

15 gedachten over “Plannen voor middensegment Lancia door alliantie FCA?

  • 16 september 2017 om 11:55
    Permalink

    FCA is zeker niet afwezig in de markt waar Volvo, Jaguar en Audi zitten. Wat dacht je van Alfa Romeo? Hoe kom je erbij dat Alfa in een net iets hoger segment zit? Alfa zit op Audi niveau en daarmee net iets onder het Volvo, Jaguar segment. Het lijkt me onmogelijk dat Lancia daarboven zou gaan zitten.

    Beantwoorden
  • 16 september 2017 om 12:38
    Permalink

    Huh? Sinds wanneer zit Volvo in hetzelfde segment als Jaguar? Volvo zit duidelijk lager dan Alfa, vooral ook als je bekijkt wat de merken historisch hebben gepresteerd.

    Ik denk wel dat er markt is voor Lancia, inderdaad als concurrent voor bvb Volvo en Audi.

    Jammer dat er bij Alfa voorrang wordt gegeven aan de SUV’s. Nooit begrepen wat mensen hebben gezien in die bestelwagens.

    Beantwoorden
  • 16 september 2017 om 13:59
    Permalink

    @Lusso

    Ben bang dat je wat ontwikkelingen van de laatste jaren gemist hebt. De laatste Volvo modellen zitten zelfs op het kwaliteit / klasse niveau van Mercedes. Daaronder zitten Audi en Alfa, bijna gelijk niveau.

    Beantwoorden
  • 16 september 2017 om 14:18
    Permalink

    @Lusso

    Nog even dit, het nieuwe Alfa is opgezet (met o.a. achterwielaandrijving) om rechtstreeks te concurreren met Mercedes en BMW, dat lukt ze al bijna, ze liggen al op Audi niveau maar die andere Duitsers liggen nog net een fractie hoger. Daarnaast heeft Volvo zich de laatste jaren gericht op precies diezelfde klasse, dat lukt ze goed, sommigen zeggen dat Volvo momenteel zelf een tikkie beter is (dan de Duitsers). Een tikkie daarboven weer ligt Jaguar, maar echt niet veel.

    Beantwoorden
  • 16 september 2017 om 14:57
    Permalink

    Wellicht nog meer samen werken met Mazda. Maar nu alfa op rwd zit is er ruimte te meer voor Lancia om met fwd boven fiat te gaan zitten en even goed sportieve wagens te bouwen

    Beantwoorden
  • 16 september 2017 om 15:26
    Permalink

    Het zou beter zijn als FCA iets verder vooruit kijkt.. en het merk Lancia gebruikt om high end Electrische autos te bouwen, met veel luxe.. zeg maar, een italiaanse Tesla.. of je het leuk vindt of niet, dat is toch de toekomst… (ik hoor ook liever een busso)

    Beantwoorden
  • 16 september 2017 om 15:37
    Permalink

    Eens met Hans75. Dit klinkt leuk, maar is nog steeds teveel korte / middenlange termijn.

    Beantwoorden
  • 17 september 2017 om 01:16
    Permalink

    Er is natuurlijk wel degelijk een globale, lange termijn planning, maar die wordt natuurlijk niet gepresenteerd. Maar de markt is zo in beweging, dat je flexibel moet zijn. FCA is dat best, ze kunnen in relatief korte tijd wat ontwikkelen. De techniek om vanaf de tekentafel de omslag te maken naar productie hebben ze erg goed in de vingers. Maar er moet nog gebouwd worden aan een solide financiële basis, dat wordt te vaak vergeten. Ze moeten dit bouwen, ze moeten zus.. eerst geld verdienen, vandaar de SUV achtige. De rest komt later (hopelijk). Vergeet ook de (onbetrouwbare) overheden niet met hun wispelturige beleid.

    Beantwoorden
  • 17 september 2017 om 08:44
    Permalink

    Voor Fiat klinkt het goed. Lancia zou helemaal goed nieuws zijn. Maar ik wordt er in elk geval niet vrolijk van als ik moet lezen dat Alfa nog twee SUV’s krijgt. ’t is tijd voor wat echt sportieve auto’s. En ook een station is veel harder nodig dan nog weer een SUV.

    Beantwoorden
  • 17 september 2017 om 19:51
    Permalink

    Sinds 2 weken heb ik mijn Fiat Croma (misschien we laatste echte Lancia) omgeruild voor een Volvo V60. Had Lancia nog bestaan dan had ik deze keuze nooit moeten maken. Gezinnen die wat betaalbare luxe wensen hebben bij FCA nu niets te zoeken. En dat is jammer, heel jammer

    Beantwoorden
  • 17 september 2017 om 19:55
    Permalink

    Daar kan ik niet niet mee eens zijn. Natuurlijk is het een feit dat Fiat verkeerd commercieel beleid tot Lancia heeft gevoerd, maar de situatie waar Lancia in zit is eigenlijk een verlengstuk van de totale depressie die de Italiaanse auto-industrie heeft gekend. Men heeft Fiat er bovenop gekregen, bij Alfa is het gaande. Als men ook Lancia weer in de markt zet (en ja, dat is een als), dan kun je Fiat niet van kwade wil betichten.

    Beantwoorden
  • 18 september 2017 om 12:35
    Permalink

    @dmantione
    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De neergang van Lancia is eigenlijk ingezet op het moment dat Fiat Alfa Romeo overnam. Fiat wist beide merken niet goed naast elkaar neer te zetten, en veel ‘resources’ heeft Fiat over Lancia en Alfa moeten verdelen, wat automatisch inhield dat Lancia minder geld/aandacht van de Fiat-top kreeg. Het interne geruzie binnen de Fiat-top hielp natuurlijk ook niet mee…

    Beantwoorden
  • 18 september 2017 om 13:31
    Permalink

    Er is niet eens geld om Fiat, Alfa en Chrysler van een fatsoenlijk modelgamma te voorzien, laat staan dat er middelen zijn om Lancia te reïncarneren. Ik geloof er niks van.

    Beantwoorden
  • 18 september 2017 om 20:29
    Permalink

    OneFiveNine haalt me de woorden uit de mond. Het huidige FCA heeft hele andere prioriteiten dan Lancia. Men had uit geldgebrek geen andere keuze dan Lancia te laten sterven. Dat er nu nog steeds 1 verouderd model in 1 land wordt aangeboden is niets anders dan een laatste stuiptrekking. Als er al een toekomst gloort voor Lancia dan is dat enkel wanneer het merk wordt verkocht of wanneer FCA wordt opgesplitst.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.