Pomigliano mag officieel nieuwe Alfa Romeo SUV bouwen

De kogel is door de kerk voor de Giambattista Vico Plant in Pomigliano d’Arco. FCA heeft vandaag, officieel bekendgemaakt dat binnenkort de investering van kracht zal gaan voor de productie van een compacte SUV van Alfa Romeo.

De bonden reageerden zeer positief, al was het omdat er tevens werd aangekondigd dat de productie van de Panda ook verder zal worden opgeschroefd (van 10 naar 12 diensten per week) wegens een stijgende vraag naar het model.

Deze aankondiging aan de vooravond van de autosalon in Genève, is tevens een bevestiging dat de ‘CUV’ van Alfa Romeo een belangrijk model is met de meeste prioriteit op dit moment. De assemblagelijn zal in de loop van 2020 in gereedheid zijn gebracht en het personeel zal dan zijn omgeschoold voor dit project.

Een andere investering die vandaag wereldkundig werd gemaakt, betrof eentje voor een nieuw te vormen productiecomplex in de VS, in de staat Michigan. Maar liefst 4,5 miljard dollar om de productie van de succesvolle merken Jeep en Ram verder uit te kunnen breiden de komende jaren. De investering zou maar liefst 6500 nieuwe banen opleveren.

16 gedachten over “Pomigliano mag officieel nieuwe Alfa Romeo SUV bouwen

  • 27 februari 2019 om 02:35
    Permalink

    Nou laat de discussie maar losbarsten.
    Ik vind het mooi nieüws.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 02:36
    Permalink

    In november ook 5 miljard voor Italië beloofd .

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 08:22
    Permalink

    Over SUV’s is mijn mening intussen wel bekend, dus die discussie ga ik niet in ieder geval niet opnieuw opstarten. De wel te voeren discussie is denk ik wat dit aan platformen betekent: Dat men uitsluitend een Alfa SUV op een platform gaat bouwen lijkt me economisch niet te verantwoorden. Gaat Alfa SUV het platform met de Panda delen? A- en C-segment op hetzelfde platform lijkt me toch wat ver gezocht.

    Kortom, ik ga er vanuit dat ze niet van dezelfde assemblageband gaan lopen en het gaat om een ander platform dan de Panda. En dat betekent weer dat er meer aankondigingen te verwachten zijn. Hopelijk van een volbloed!

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 09:19
    Permalink

    @dmantione

    Basis wordt waarschijnlijk de Jeep Renegade/Compass (= verlengde Renegade), natuurlijk flink aangepast.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 10:39
    Permalink

    Dan kunnen we wellicht nog een Fiat of Jeep verwachten die in Pomigliano geproduceerd wordt. Omdat Fiat in het C-segment reeds de Tipo heeft en gezien de uitspraken van Marchionne om van Fiat geen SUV-merk te maken, is een Jeep wellicht het meest waarschijnlijk.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 10:54
    Permalink

    @dmantione

    Die Jeep is er al, de Renegade…

    Wel komt er misschien een kleine Jeep, dan mogelijk gebaseerd op de nieuwe Panda, productie dan in Polen. .

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 11:08
    Permalink

    Assemblagelijn in de loop van 2020 aangepast betekent concreet dat dit nieuwe model pas in 2021 in de showroom staat. De Giulia werd in 2015 gepresenteerd, de Stelvio in 2017. In het toenmalige 5-jarenplan werd trots de revival van Alfa Romeo gepresenteerd: vele nieuwe modellen zouden komen, en de productie zou naar 350.000-400.000 moeten gaan. Maar in 2018 haalde Alfa Romeo de 100.000 niet eens. En in 2019 en 2020 zakken de verkopen nog verder in. Wat is het nut dan nog van 1 enkel nieuw model in 2021? Wat wil FCA nu eigenlijk?

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 11:12
    Permalink

    @Henk: Ik kan kan me niet voorstellen dat Fiat in Pomigliano een assemblagelijn gaat opbouwen (kosten waarschijnlijk enkele honderden miljoenen) voor enkele tienduizenden Alfa’s per jaar. Als het ding het platform met de Renegade zou delen, dan zou er in Melfi met de ietwat ingezakte verkopen capaciteit zat zijn om nog een auto op dat platform te bouwen.

    Kortom, er moet nog een auto in de pijplijn zitten, kan niet anders.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 12:18
    Permalink

    @dmantione

    De Compass gaat ook in Italië gebouwd worden, en op termijn gaat de Panda naar Polen en zou Pomigliano weer een Alfa (en Jeep?) fabriek kunnen worden.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 14:05
    Permalink

    Zou toch ingekort Giorgio worden voor de cuv en daar na de giulietta 5 deurs op dit platform. Van mij mogen ze ook een buv maken die dan opnaait van de renegate/500x kan staan een model er onder dus als opvolger van de mito. Hoewel ik 10x liever een gewone mito opvolger zie komen en dit keer dan wel met 5 deuren om de verkoop aantallen op te krikken zeker nu de Punto exit is en ook dat gat nu groot is wat fiat laat liggen Renault en Peugeot met nieuwe 208 zal ze dankbaar zijn. Door geen normale b segmenter meer aan te bieden.

    Maar goed nieuws dat ze hier mee gaan komen eindelijk en hopelijk direct er achteraan een 5 deurs giulietta en een 3 deurs coupe en een sw (als A4 sportsback alternatief) maar een volledige sw mag ook natuurlijk aan gezien nu nog eens komen met een giulia sw te laat is om daar nog een succes van te maken. Hud ze in de eu dubbele verkoopcijfers op geleverd en alfa moet het daar toch voor het leeuwen deel van hebben de verkopen in de eu. Helemaal als trump import hefingen gaat doorvoeren van 25% dan is het Amerika avontuur weer afgelopen en dat handje vol chenesen die geen Chinees VAG of BMW merc koopt maar een alfa zal de aantallen ook niet brengen.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2019 om 19:25
    Permalink

    Ah! De Sud SUV. Ik weet niet of dat een wijs besluit is. 6 jaar geleden wel. Voordat deze nu in de showroom staat, zijn we 2 jaar verder en ziet de markt er wellicht alweer heel anders uit.

    Beantwoorden
  • 1 maart 2019 om 17:14
    Permalink

    Hoi @Hoekree, lees even https://www.clubalfa.it/57035-alfa-romeo-cancellata-la-produzione-delle-suv-e-delle-sportive-8c-e-gtv
    Daar gaan we dus weer. Als dit waar is, verdwijnen er weer 3 modellen uit de planning. De C-SUV gaat wel door, zij het niet op het verwachte platform met achterwielaandrijving. Die C-SUV zal wel ergens in 2021 in de showroom staan, want ze hebben het nu over 2020, dus met iets minder dan normale FCA vertraging moet 2021 net lukken.
    Het gaat fantastisch. Het ligt natuurlijk echt aan ons azijnzeikers dat er zo weinig komt. Als we dat niet zouden doen of hadden gedaan, dan waren al die mooie plannen allang uitgekomen. Het ligt zeker niet aan het ietwat vreemde beleid van FCA (ik druk me even voorzichtig uit)
    Ik ben zo langzamerhand wel heel benieuwd naar wat jij eigenlijk echt weet. Je roept al jaren dat er veel in het vat zit en je veel meer weet dan wij domme pessimisten die zich niet verdiepen, maar tot nu toe komt daar geen ene moer van terecht. Helaas. En dat helaas meen ik 100%.

    Beantwoorden
  • 1 maart 2019 om 22:27
    Permalink

    100% ONZIN BERICHT. de ‘8C’ komt er wel degelijk en deelt z’n techniek met een ander project binnen de groep. (beetje spam-achtige en onbetrouwbare site dat clubalfa)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.