Prachtige Pininfarina Sergio is uiteraard een Ferrari

sergio pf

De oogstrelende Pininfarina Sergio die momenteel in Genève te zien is, draagt uiteraard een Ferrari-logo. De vorig jaar overleden Sergio Pininfarina was namelijk een Ferrari-man in hart en nieren. Bovendien suggereert de voornaam als typenaam al genoeg, want ook Enzo Ferrari zelf vernoemde ooit op deze wijze zijn overleden zoon. Het is dan ook de Ferrari Dino waar deze pure vormen enigszins op gebaseerd zijn. De onderhuidse techniek is die van de 458 Spider, maar hoewel deze ‘biposto’ met Barchetta-look een echte sportwagen is, kunnen we het beter over de tijdloze schoonheid van deze bijzondere creatie van de firma uit Cambiano hebben, aangezien dat de boventoon voert. Het team van Pininfarina schetste dit typische Italiaanse ontwerp in de geest van andere lichte open concepten en one-off’s met Ferrari-logo, zoals de Mythos uit 1989, de Rossa uit 2000, de Testarossa Spider van Agnelli uit 1987 en de F360 Modena Barchetta van Montezemolo uit 2000.

sergio pf2

Een gelimiteerde productie is volgens de bedenkers mogelijk, dus het vormt geen voorbode op een nieuwe Ferrari Dino met bijvoorbeeld een krachtige V6 turbo, mocht je dat inmiddels gehoopt hebben. Maserati en Alfa Romeo zullen namelijk de uitverkoren labels zijn, die een dergelijke niche in de toekomst zullen gaan opvullen met namen als ‘GranSport’ en ‘6C’. Echte liefhebbers zouden zich dus zomaar tot een order kunnen laten verleiden door deze prachtige sculptuur op wielen. Pininfarina levert er daarom voor de zekerheid twee rode racehelmen bij. Bij stilstand is de auto met dynamische en verrassende lijnvoering echter al een belevenis. Bovendien gaat de dynamiek niet ten koste van de elegantie, zoals het een echt Pininfarina-ontwerp betaamt. Veel smaakvolle details sieren voornamelijk de achterzijde waar een gaatjesmotief de boventoon voert en eenvoudige maar zeer mooi vormgegeven achterlichtunits de aandacht trekken.

sergio geneve

De vormgeving van de Sergio is een heerlijk samenspel van modern en retrodesign dat teruggrijpt op futuristische ideeën uit de jaren ’60. Het zet zichzelf daarmee wat ons betreft automatisch in de prijzenkast van mooiste tijdloze modernistische auto-ontwerpen uit Italië, naast vergelijkbare iconen van bijvoorbeeld Bertone en Giugiaro. De koplampen die de scherpe lijn van het frontaal geheel met glas bezetten, grijpen direct terug op de Dino Berlinetta Speciale, een prototype uit 1965. Ook de ietwat koraalrode lakkleur refereert aan de oude concept van Ferrari. De carrosserie is geheel opgetrokken uit carbon fiber. De aerodynamica van het ontwerp, is met proeven in de windtunnel te Grugliasco tot stand gebracht. De Sergio heeft 21-inch velgen en de wielen hebben een enkele wielbout. De carrosserie lijkt om louter esthetische redenen nauwelijks over portieren te beschikken, maar die zijn er wel degelijk in de vorm van kleine vleugeldeurtjes. De hebben een openingshoek van 45 graden.

sergio

Er is geen voorruit, maar dat wil niet zeggen dat de vormgeving niet zorgt voor perfecte luchtstroom via de motorkap met luchtinlaat naar de roll bar achter de hoofdsteunen. Deze laatsten zijn overigens op originele wijze aan de geïntegreerde roll bar opgehangen. Alle luchtdruk verplaatst zich dankzij dit ingenieuze design boven de inzittenden. Tot 50 km per uur is absoluut niets merkbaar en daarboven is het dus behoorlijk gereduceerd. De Pininfarina Sergio is 4,55 m lang, 1,94 m breed, 1,14 m hoog en weegt 1280 kg. Dat is 150 kg minder dan de donor, 458 Spider. Van nul naar honderd gaat in 3,4 seconden en de top ligt op 320 km per uur. Erg snel is de Sergio dus ook, maar met mooi weer heb je helaas ook een hoop vliegjes in de atmosfeer…

Een prachtig ontwerp dus, waarvan het ons zou verbazen als deze geen prijs gaat ontvangen. Twee uitzonderlijk mooie Ferrari’s staan er dus in Genève met deze Sergio en de nieuwe LaFerrari.

[nggallery id=920]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.