Ruimte voor nog een Maserati SUV

Alfa Romeo en Maserati baas Reid Bigland mocht vandaag op Wall Street de gong laten luiden. Buiten op het ‘Experience Square’ stonden de vernieuwde GranTurismo, een Ghibli SQ4 Nerissimo Edition, de Quattroporte GTS GranLusso en een van de drie ooit gebouwde Tipo 151’s die meededen aan de 24 Uur van Le Mans van 1962. Bigland vertegenwoordige op de beursvloer een zeer succesvol Italiaanse automerk waarvan nog veel verwacht mag worden de komende jaren. Overigens pronkte naast de drietand ook het Alfa Romeo-logo op de NYSE en waren buiten de 4C en de legendarische 33 Stradale te zien. In een interview met Bigland werden vragen gesteld over de toekomst. Bijvoorbeeld of er ruimte is voor nog een SUV in het gamma naast de Levante.

Volgens Bigland wijst de huidige tendens in de verkoopstatistieken wel in die richting. Van de totale Amerikaanse verkoop van FCA, komt 63% op conto van SUV’s en Pick-ups. Wat Maserati betreft, zal binnen een jaar 45% van de totale verkoop op naam van de Levante komen. Inmiddels zijn vorig jaar 14.000 eenheden van het model uit Mirafiori verkocht en zal dit jaar de teller ergens rond de 25.000 eenheden uitkomen.

In theorie is er volgens de manager van FCA plek voor nóg een SUV, maar daar wijdde Bigland vervolgens niet verder over uit. Aangezien Maserati daarbij enkel zal inzetten op krachtige versies in het duurdere segment, zal Maserati nooit een bedreiging vormen voor de verkoop van Alfa Romeo, aldus Bigland. Nadeel is wel dat bijvoorbeeld V8 motoren niet echt welkom zijn bij de beleidsmakers in Brussel en voor de EU dus nagenoeg oninteressant zijn. Dus ook niet als de volgende Maserati SUV formaatje Stelvio zal hebben bijvoorbeeld. Dat laatste zijn echter niet de woorden van Bigland, die verder nog wel hintte op een toekomstige lichte GT en hybride of volledig elektrische modellen als onontkoombaar typeerde. Het is volgens de Canadees echter nog veel te vroeg voor officiële aankondigingen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.