Servië bouwt vanaf 2024 compacte elektrische Fiat

Ongegronde angst.

Een tijd lang vreesde men dat de nog nieuwe Fiat-fabriek in het Servische Kragujevac geen lang leven beschoren zou zijn. Althans als moderne Fiat-fabriek. Maar niets is minder waar. Op deze na de Balkanoorlog weer opgebouwde productielocatie, zal vanaf medio 2024 voor het eerst een assemblagelijn in werking worden gesteld, waar enkel elektrische Fiat’s van de band gaan rollen. De al jaren kwakkelende en sterk van Italiaanse markt afhankelijke Fiat 500L, zal dan worden vervangen door een nieuwe volledig elektrische auto.

Elektrische Cross-over als eerste.

Het nieuwe model van Fiat uit Servië, wordt volgens de laatste berichten een compacte Cross-over, als vervanger van de 500L. Althans, als vervanger van de productie van de 500L, want de nieuwe Crossover wordt niet een auto met hetzelfde praktische karakter. Je zou deze Cross-over kunnen zien als het grotere broertje van de B-UV die vanaf 2023 in Polen geassembleerd gaat worden. Niet heel goedkoop en wat zakelijk van karakter. Onderdeel van Fiat’s rationele poot, die veel gemeen heeft met andere merken uit het universum van Stellantis (Opel, Peugeot en Citroën). Maar uiteindelijk is er meer…

Ook een betaalbare elektrische Fiat?

Sommigen beweren namelijk dat deze nieuwe productie vanaf 2024, in tweede instantie zal worden uitgebreid met een belangrijk extra model (2026?). Het zal een enigszins revolutionaire wending zijn in de geschiedenis van Fiat. Het zou namelijk gaan om een eerste strategisch belangrijke betaalbare elektrische auto voor het gezin. Volgens Stellantis is dit momenteel nog niet haalbaar, gezien de hoge kosten die nog gemoeid zijn met productie van elektrische auto’s. Qua karakter zal deze auto meer lijken op de eerste Fiat die vanaf 2012 en tot op de dag van de band rolt in de nieuwe fabriek van Kragujevac.

Het nieuwe Panda-tijdperk.

Een soort grote Panda die behalve praktisch (ruim en toch compact) ook kek oogt. Insiders spreken over een op de Centoventi concept gebaseerde hatchback in het compacte C-segment. Je zou kunnen zeggen dat het de langverwachte grote Panda wordt (‘Pandone’) die in tegenstelling tot z’n voorloper geen onderdeel zal zijn van het 500-gamma. Het is heel goed mogelijk dat de nieuwe kleinere Panda in dezelfde periode op de markt zal komen. Ook dit moet een betaalbare (configureerbare) elektrische auto worden voor de massa. Deze zal in 2026 de huidige kleine vijfdeurs uit Pomigliano d’Arco gaan aflossen.

Nieuwe investering.

De ombouw van de assemblage in Kragujevac, omvat een investering van rond de 48 miljoen euro en heeft in samenspraak met de Servische overheid nu officieel groen licht gekregen. De regering in Belgrado is met 33% grootaandeelhouder in deze industrie. Een belangrijk moment, want Tavares en de Servische president Aleksandar Vučić waren beide aanwezig voor ondertekening (foto boven).

2 gedachten over “Servië bouwt vanaf 2024 compacte elektrische Fiat

  • 2 mei 2022 om 12:11
    Permalink

    staat ook niet in het artikel. Er staat in de nieuwe in 2012 gerealiseerde fabriek. De Punto rolde nog in de oude hal van de band. totdat deze werd opgeheven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.