Servië mag vrijwel zeker nieuwe Fiat gaan bouwen

In september klonk reeds op zeer concrete wijze door, dat de Fiat-fabriek in Servië kan rekenen op uitbreiding en vernieuwing van de productie, middels het assembleren van een nieuw Fiat-model. Het zou gaan om een compacte auto van bijna vier meter lang dat gezien kan worden als de opvolger van de Punto. Sinds afgelopen najaar was het echter vooral heel stil rond dit mogelijke plan. Er werd op een bepaald moment zelfs gesuggereerd dat Italië in aanmerking zou komen voor de productie van een nieuwe Fiat in dit segment. Een ietwat moeizame relatie met personeel en bonden ligt hier mogelijk aan ten grondslag. Fiat is sinds enkele hardnekkige stakingen in Kragujevac namelijk erg voorzichtig met het doen van Servische toezeggingen. Toch lijkt het nu een openbaar geheim te zijn geworden, dat men binnenkort op uitbreiding kan rekenen.

Mogelijk gaat het op termijn zelfs om twee nieuwe modellen, waarvan de eerste in eerste instantie naast de 500L van de band zal rollen. Het gaat hierbij vrijwel zeker om een op de Braziliaanse Argo gebaseerde B-segment Fiat. De 500L krijgt vervolgens waarschijnlijk een ruime opvolger met een meer rationeel gezicht, die dus niet langer het 500-logo zal dragen. Een kleine economische SUV zegt men, die tevens ook als 4×4 verkrijgbaar zal zijn. Ook van dit model zal in Brazilië een voor de lokale markt bestemde versie debuteren. Het nieuwe productieplan dat op 1 juni in Balocco gepresenteerd zal worden, zal uitwijzen of dit allemaal klopt.

3 gedachten over “Servië mag vrijwel zeker nieuwe Fiat gaan bouwen

  • 10 februari 2018 om 09:03
    Permalink

    Er komt een suf op basis van de tipo hoorde ik

    Beantwoorden
  • 10 februari 2018 om 17:06
    Permalink

    Ik las in een Frans autoblad een overzicht over betrouwbaarheid. De Fiat Panda, 500L, 500X en 124 scoorden prima. Evenals de Alfa Romeo Giulia. Allen rond de top 3 van hun klasse. Alleen de gewone 500 scoorde teleurstellend.
    Dus als de nieuwe Punto/Argo in Servië gebouwd gaat worden, dan lijkt dat een prima keuze.
    De opvolger van de Panda zou in 2019 in Polen gebouwd gaan worden. Misschien daar een extra kwaliteitsmanager aanstellen. Misschien een van Suzuki of Mazda, in het kader van de samenwerking.
    Gelijktijdig hoop ik dat de productielijn in Italië van de huidige Panda een goed een veel verkopend model terug krijgt. Dat verdienen ze ook door de kwaliteit van hun werk.

    De Tipo zou zich prima lenen voor een verhoogde versie, vooral in SW uitvoering. Als een Volvo X70, zeg maar.

    Beantwoorden
  • 12 februari 2018 om 10:59
    Permalink

    Ik zou het wel spijtig vinden als de 500L wordt opgevolgd door een model “met een wat meer rationeel gezicht.” Weer een karaktervolle auto vervangen door een doorsnee model. Ofwel, weer wat saaier op de weg.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.