Stellantis gaat kleine Alfa bouwen in Polen

Belofte maakt niet altijd schuld.

Toen Marchionne nog onder ons was en de leiding had over FCA, zwoer hij nooit een Alfa Romeo buiten Italië te zullen bouwen. Maar Marchionne leeft niet meer en FCA gaat binnen een maand verder als onderdeel van een Frans-Italiaanse alliantie… En dus zullen er ook Alfa’s buiten Italië geproduceerd gaan worden. Een hele kleine in het Poolse Tychy, die je als de opvolger van de MiTo kunt beschouwen, die al sinds 2018 uit productie is. Het gaat om een B-UV op Frans platform, onderdeel van een enorm kostenbesparend offensief in het kleinste SUV segment op aarde.

Brennero?

De Alfa Romeo komt als hybride en als volledig elektrische versie. Volgens recente wandelgangenpraat heet de B-UV Alfa Brennero, naar de gelijknamige bergpas. De Polen zullen zich middels hetzelfde platform ook gaan ontfermen over een B-segment Fiat en een Jeep. Alle drie zullen ze van dezelfde assemblagelijn gaan rollen, in de fabriek waar nu nog de Fiat 500 en Lancia Ypsilon gemaakt worden.

Einde Lancia?

Lancia komt in de nieuwe aankondiging (nog) niet voor helaas. Ook al bestaan er allang geruchten over een B-UV van het Italiaanse chique merk. Het eerste model zal vanaf medio 2022 van de band gaan rollen. Het gaat in totaal om een investering van circa 2 miljard euro uitgesmeerd over een jaar of vijf. Het zullen behoorlijk wat elektrische auto’s zijn die dus niet in Turijn/Italië gemaakt zullen worden, en daar is men beneden de Alpen, gezien de vele negatieve reacties vandaag vanuit industrie en bonden, niet bepaald over te spreken. Daar staat tegenover dat FCA/Stellantis de Poolse fabriek ook in de toekomst als belangrijke pijler van de groep blijft hanteren.

14 gedachten over “Stellantis gaat kleine Alfa bouwen in Polen

  • 29 december 2020 om 21:32
    Permalink

    Brennero? Gemiste kans! Lombarda (Lombardapas) een pas tussen Frankrijk en Italië, met een knipoog naar de roots van Alfa Romeo. Véél beter! 😉

    Beantwoorden
  • 29 december 2020 om 21:33
    Permalink

    Echt goed nieuws is dit niet…Inderdaad, de Alfa Spider is er niet gekomen omdat een Alfa niet in Japan mocht gebouwd worden – daarom dus de Fiat 124. En nu krijgen we dus een SUV’je uit Polen…Langs de andere kant, hoeveel merken hebben nog eigenheid?

    Beantwoorden
  • 30 december 2020 om 00:19
    Permalink

    Laten we eerst eens kijken wat voor auto dit gaat worden PSA bodemplaat met eigen wielophanging heeft iemand weleens met de nieuwe 2008 gereden. Onderstellen kunnen de Fransen echt wel maken. Dus als het echt een hele leuke betaalbare SUV gaat worden die prima rijdt en een gaaf model heeft met echt Alfa Romeo DNA. Lijkt mij een leuke auto voor de toekomst. En de Polen bouwen volgens WCM keurmerk dus zeer hoge kwaliteit. Ook draait deze fabriek al heel lang zeer stabiel dus ik wil die nieuwe SUV echt wel eerst zien en rijden!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 30 december 2020 om 09:46
    Permalink

    Tenenkrommend! Wederom goedkope badge engineering. Sergio Marchionnne had een visie met Alfa Romeo, nu zie je dat Tavares voor de makkelijke methode kiest. Zonder rekening te houden met merkwaarden. De Giulia en Stelvio waren de laatste stuiptrekkingen van het ooit roemruchte merk onder een visionair.

    Alfa Romeo wordt het merk dat op PSA techniek leunt. Goedkope productie waar weinig nieuwe investeringen voor nodig zijn. Ik begrijp überhaupt niet dat er een B-segment Alfa Romeo komt, zeker niet op basis van PSA techniek, gemaakt in Polen. Volgens de laatste geruchten komt het Giorgio platform te vervallen (gaat naar Maserati) en komt de opvolger van de Giulia op een 508 platform (EMP2).

    De gemiddelde Premium koper haalt z’n neus hiervoor op. Alfa Romeo zou samen met Maserati techniek en productiecapaciteit moeten delen. Het boek gaat langzaam maar zeker dicht…

    Beantwoorden
  • 30 december 2020 om 19:47
    Permalink

    @Squadra die 2008E is niks mis mee. Hoewel niet als PSA of ander. Ik hoop wel dat ze het onderstel beter maken want dat is niet echt des alfa’s. Niet slecht na 3500km kan ik je zeggen dat hij prima zijn werk doet. Alleen als het koud is is de range wat matig zoals bij een EV te verwachten valt. De Giulietta staat er als backup en als we buiten de benelux willen reizen zullen we wel met de Giulietta gaan anders komen we nooit op de bestemming aan. Want als je bij 20% een half uur moet laden tot80% dan kun je maar met een interval van 100-200 km (afhankelijk van temperatuur buiten) ver komen na je eerst rit op volle batterij en daar doe je dan 1,5-2,5uur over incl laden. Dus dat is niet echt iets om ff naar Italië te gaan.

    Maar een alfa B segmenter EV is wel leuk als boodschappen wagen en korte ritten. En klein is hij niet op een paar mm na is hij net zo groot als de Giulietta en de kofferbak is groter. De tonale is beter geschikt voor langere afstanden lekker bij laden de berg op en de electro motor die helpt met zijn enorme koppel de berg op dat is de perfecte match. Toch wel te hopen dat Giorgio platform voor giulia op ophef blijft en met plug-in techniek gaat komen niet op 508 basis. De Giulia is een prachtige wagen maar een plug-in zou wenselijk zijn. Net als een sportwagen voor wie geen SUV wil.

    Beantwoorden
  • 1 januari 2021 om 15:20
    Permalink

    @Il Quadrifoglio De visie van Marchionnen mocht dan wel mooi zijn, in de praktijk is daar voor Alfa Romeo weinig van terecht gekomen. Of zoals wij zeggen: In schoonheid sterven is ook dood.

    Beantwoorden
  • 1 januari 2021 om 16:09
    Permalink

    De visie van Marchionne was vooral een fusiepartner zoeken, en dat is gelukt, zij het veel later dan gewenst, en pas na zijn dood. Zijn visie voor Alfa Romeo en Maserati is falikant mislukt omdat hij ook een kruidenier was die veel te weinig investeerde: na de Ghibili in 2013, de Giulia in 2015, de Levante in 2016 en de Stelvio in 2017 werd het stil. En helaas klopte de visie van Marchionne op een aantal andere punten niet: hij wilde China veroveren met importmodellen, terwijl alle andere fabrikanten zagen dat je ter plekke moest produceren. En hij zag geen toekomst in EV’s. Wie de veroopcijfers van de Panamera PHEV en de Audi E-tron ziet, en het succes van Tesla, en die vergelijkt met de ingestorte verkopen van Alfa en Maserati, kan niet anders concluderen dan dat hij er vreselijk naast zat. Een BMW 7 PHEV is 50.000 euro goedkoper dan een Quattroporte, een Tesla model 3 is sneller dan een Ghibili en kost de helft. Mercedes lanceert de komende 3 jaar 25 nieuwe BEV’s. Maserati misschien 1, en Alfa nul.

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 10:43
    Permalink

    Enige visie wat Sergio voor ogen had om Jeep een wereld merk te maken en dat is goed gelukt.

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 22:45
    Permalink

    @niccolo / @mareblu

    Absoluut oneens. Marchionne heeft Fiat weer deels relevant gemaakt en Alfa Romeo de beste auto in misschien 50- jaar laten bouwen. De visie die hij met Alfa Romeo had was gebaseerd op een lange adem. Een superieure technische basis (Giorgio) en daar modellen op maken. Ook dan is het niet meteen succesvol, door het matige imago dat het merk heeft. Het is een proces dat je moet herhalen om erkenning te krijgen.

    Natuurlijk was het eenvoudiger om inferieure techniek te gebruiken, zoals het in de jaren ’90 heeft gedaan. Leuke auto’s maar geen Alfa Romeo’s, maar gewoon Fiat-jes met een leuke smoel. De gemiddelde Premium koper haalt hier z’n neus voor op. Je ziet nu dat het merk eindelijk erkenning begint te krijgen. Maar de geschiedenis lijkt zich te herhalen. Zijn het geen Fiat’s met een leuke smoel, maar nu Peugeot-jes.

    De Giulia en Stelvio kunnen zich zeker meten met de Duitsers en zijn dynamisch zelfs beter. Het lijken dit de laatste stuiptrekkingen van het ooit mooie Alfa Romeo te worden.

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 22:48
    Permalink

    …Je ziet overgens het merk Jaguar hetzelfde proces doormaken. Echter blijven zij consistent doorontwikkelen. Door geldgebrek niet op het tempo van de Duitsers, maar langzaam zie je het merk terugkomen.

    Beantwoorden
  • 3 januari 2021 om 14:18
    Permalink

    Eens met Mareblu. De inzet van Sergio was op grote, zware auto’s. Hij heeft daarbij geredeneerd vanuit Amerikaans standpunt en gemist dat de rest van de wereld de andere kant op bewoog. Met als gevolg het kelderen van EU marktaandeel.
    Met Maserati en Alfa had de visie nog kunnen werken als er voldoende nieuwe modellen waren gekomen. Maar Maserati is nu een schaduw van wat het had moeten zijn. En Alfa heeft een modellenaanbod dat veel te beperkts is.
    Hoop dat het met Stellantis beter wordt.

    Beantwoorden
  • 3 januari 2021 om 14:22
    Permalink

    Mijn volgende auto wordt een AR Brennero, basta! ( Als opvolger van mijn MiTo Savali)

    Beantwoorden
  • 4 januari 2021 om 22:58
    Permalink

    @rene164 die Brennero kan best een leuk ding worden onder de kap zit een hoop lucht dus als ze die bij alfa wat lager inzetten en de spatborden niet te hoog op de voorste hoeken dan is er best wat van te maken de dna knop vooraan houden waar hij nu zit en niet alle psa onder je arm waardoor je verkrampt zit en opzij moet kijken omdat je anders de handrem aantrekt🤬. Dan een groter stuur als in alle alfa’s en meer gevoel en minder slagen. Ik neem nu bochten te weid omdat ik 3rondjes moet draaien voor het zelfde effect als in de Giulietta 🤬. De deurrand is bijna even hoog alleen kan ik nu een goed op met een konijn 🐇 er onder. Dat past niet in de Giulietta maar is ook onzinnig die hoofd ruimte. Ja je kunt je stoel hoger zetten maar dan verdwijnen er zelfs bussen en vrachtwagens achter de binnen spiegel dus dat is echt geen optie die hoge zit. Dus hup naar de grond die stoel. En een anders gevormde achterklep waarbij niet alle regenwater de koffer in loopt dat is een ontwerp fout in de 2008E en de ice versies.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2021 om 18:36
    Permalink

    @AR 159, precies wat je zegt, het kan best een leuk ding worden die Brennero. Vooral als er nog typische AR elementen te vinden zijn en hij dynamisch op de weg ligt als een (mini)Stelvio. Ik ben benieuwd, anders een tweedehands Tonale Hybrid.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.