Straks in Parijs: Alfa Romeo MiTo met TCT transmissie

Heel lang dachten we dat de naam DDCT (‘C635’) zou blijven maar inmiddels weet iedereen dat een auto van Fiat Group met dubbele ‘dry clutch’ transmissie, voortaan uitgerust is met het ‘TCT’ systeem.

Daardoor onder andere ook minder makkelijk te verwarren met bijvoorbeeld DSG, wat natuurlijk heel handig is. Vorig jaar oktober begon de productie van deze transmissie bij FPT in Verrone (TO) onder licentie van BorgWarner. Iets meer dan een jaar geleden namen we aan dat de MiTo zou mogen aftrappen wat deze transmissie betreft maar dat is net niet waar. Maar zoals in een opsomming van afgelopen maandag al bleek, is de Giulietta ook al met TCT aanwezig in Parijs volgende maand. De MiTo met hetzelfde systeem zal er pal naast staan. De MiTo met TCT is trouwens  nu al leverbaar in Italië vanaf 19.200 euro, en de Giulietta zal snel volgen vanaf binnenkort.

De automatische zesbak met droog koppelingssysteem is gekoppeld aan een Start&Stop systeem en het Alfa Romeo DNA systeem, waardoor het verbruik laag kan uitpakken terwijl de dynamiek en effectiviteit in rijgedrag toeneemt. De TCT is leverbaar op de 1.4 TB MultiAir van 135 pk en 230 Nm. De TCT is hiermee en tikkeltje rapper terwijl het ook iets minder verbruikt. De MiTo met TCT doet maar 8.2 seconden over een sprint naar de 100 (0,2 sec. sneller dan de handgeschakelde). Het gemiddel verbruik zit op 7,1 liter op de 100 km (0,3 l zuiniger).

[nggallery id=447]

3 gedachten over “Straks in Parijs: Alfa Romeo MiTo met TCT transmissie

  • 17 september 2010 om 17:59
    Permalink

    Ik dacht dat hij ook op de 170PK 1.4 Multi-air zou komen? Ben ook benieuwd wanneer de dubbele kopelling automaat voor de Fiat 500 komt, las er laatst iets over maar ben het even kwijt.

    Beantwoorden
  • 17 september 2010 om 20:19
    Permalink

    EDIT: de MiTo TCT is per direct leverbaar in Italië voor 19200 en de Giulietta TCT volgt binnen deze maand.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.