TCR toerwagencompetitie is proeftuin voor Alfa Romeo

ferraris1

Een mooi initiatief dat sinds vorig jaar echt vorm kreeg, is de meer betaalbare toerwagencompetitie genaamd TCR International Series. Deze goedkope tegenhanger van het WTCC bestaat behalve als internationaal kampioenschap tot in Azië aan toe, ook op regionaal niveau, met bijvoorbeeld een versie voor de Benelux (2016). De initiator van het TCR is de Italiaan en voormalig WTCC-baas Marcello Lotti. Een ware luis in de pels van de FIA, die de steeds populairdere TCR maar niet wil erkennen. Maar het bestuur door Lotti is niet het enige tricolore tintje wat aan de TCR series zit. Het voor ons bekende Romeo Ferraris heeft de Alfa Romeo Giulietta naar dit klassement gebracht. Ondanks de lagere financiële drempel van het TCR, blijkt dat toch een hele prestatie met veel obstakels. Meedoen is zeg maar belangrijker dan winnen in dit geval. Terwijl anderen voor het raceproject vanaf dag 1 hun hand kunnen ophouden bij de fabrikant, heeft het bedrijf van Romeo Ferraris de klus tot nu toe op wat details na eigenhandig geklaard, met als gevolg dat het debuut van de Alfa moest worden uitgesteld tot dit jaar. Dat laatste heeft als gevolg dat er niet echt concurrerende doelstellingen kunnen worden nagestreefd. Ondanks alle inzet en bevlogenheid van mannen…eh excuus vrouwen als Michela Cerruti, die de 330 pk sterke Giulietta Quadrifoglio met veel inzet op een hoger plan wil helpen en competitief wenst te maken.

ferraris2

Dat laatste leidde zelfs tot een tijdelijke terugtrekking na de tweede race in Estoril dit jaar en de ontwikkeling van een hernieuwd project. Hoewel de thuiswedstrijd in Imola nog even gemist moest worden, is de Giulietta inmiddels weer ten tonele verschenen. Maar net als de auto er klaar voor is werd de Romeinse dame achter het stuur geveld door een nierkoliek. Ook de Tsjech Petr Fulín was tijdelijke niet op de baan te zien, omdat hij verplichtingen elders had, namelijk het FIA European Touring Car Cup. Dus nam Romeo’s zoon Mario het stuur maar over. Ferraris junior heeft onder andere veel ervaring opgedaan met de ‘Cinquone’ Abarth. Overigens zijn de Alfa’s van Ferraris niet de enige deelnemers in de internationale TCR die maar moeizaam het raceprogramma bij kunnen houden. Maar er gebeuren meer kleine wonderen, want de tegenwoordig mooi Alfa-rode Giulietta TCR, verscheen ook op regionaal niveau. In de Benelux wisten vorig weekend nog Fabio Marchiafava (foto onder) en Loris Cencetti, hun Giulietta TCR aan de start te krijgen in ons eigen Assen. Een zeer natte en grillige ervaring die tot een goed einde werd gebracht ondanks een plekje onderaan de ranglijst. Dat heeft weer te maken met de tomeloze inzet van de uit Charleroi afkomstige Marchiafava en een Alfa-dealer (Renga) uit de Waalse stad, die dit eveneens vanuit een ongebreidelde passie voor het ultieme racemerk uit Milaan doen.

marchiafava

Toch is er een glimp van hoop aan de horizon voor al deze helden die het merk zo omarmen er er met veel inzet mee willen racen. FCA schijnt namelijk zelf ook initiatieven te nemen om Alfa Romeo -maar ook Abarth- op termijn weer internationaal deel te laten nemen aan toerwagencompetities en de Rally-sport. Romeo Ferraris heeft -zoals we van ingewijden hebben mogen vernemen- sinds kort achter de schermen de ingenieurs van FCA veelvuldig over de vloer. De deur staat zelfs wagenwijd open momenteel, terwijl dat ooit wel anders was. Al was het vanwege de financiële tegenslag die men tot nu toe heeft gehad. Het zijn dezelfde mensen die de Abarth 124 Rally onlangs wedstrijd klaar hebben gemaakt. Men zegt dat projectmatig wordt nagedacht en dat er ook motorisch nieuwe ontwikkelingen aan zitten te komen. Voor de Giulietta zal de 2.0 liter turbomotor gebruikt gaan worden en zal men een nieuwe ombouw creëren plus achteras. We weten dit uit eerste hand omdat onze reporter ter plaatse, Niels Copier, met technici van FCA heeft gesproken. Deze ontwikkelingen wijzen op een voorbereiding op meerdere fronten, zoals ook een mogelijke deelname in de DTM en/of WTCC, met een D-segment auto en een fabrieksteam genaamd Alfa Corse. En dan spreken we -beste liefhebbers- dus over de entree op de piste van de machtige Alfa Romeo Giulia (Quadrifoglio).

2 gedachten over “TCR toerwagencompetitie is proeftuin voor Alfa Romeo

  • 29 oktober 2016 om 22:18
    Permalink

    Mooi verhaal The Phoenix is returning the legend in racing Alfa Romeo. DTM zal vanaf 2019 overstappen naar de nieuwe klasse 1 regels. Maar ook WTCC zou hierover nadenken omdat voor beide de kosten veel te hoog worden en er gewoon te weinig interesse is van toeschouwers. Er zou dan een Wereldkampioenschap zijn voor Klasse 1 Toerwagens zoals de auto’s waren in bijvoorbeeld 1993 en 1994. Het voordeel voor ons is dat je die auto’s ook kan kopen in de showroom en niet iets wat lijkt op een BMW Audi of Mercedes met giga vleugels en downforce. Marchionne wil graag Alfa Romeo terug in F1 maar FCA lijkt daar nu toch van terug te komen. Bij een nieuw kampioenschap waar Alfa Romeo aan deel zou nemen vertelde Micheal Bartels ex Alfa DTM aan Hilbert Flokstra van H&S Corse dat de tribunes weer helemaal vol zullen zitten. De 2.0 TCR Turbo motor kan een proeftuin zijn voor veel meer.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2016 om 09:16
    Permalink

    Goed nieuws! Ik had mijn bedenkingen bij Alfa’s terugkeer in de F1 omdat dit gewoon te veel geld en tijd vraagt om succesvol te zijn, maar de toerwagens is een plaats waar Alfa aanwezig moet zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.