Test Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm: Winterklaar en 14% bijtelling

Mito88g

De Hollandse herfst is als vanouds, wanneer we met een van onze meest favoriete auto’s van dit moment op pad gaan. We zijn nog onbewapend, oftewel de vertrouwde MiTo 1.3 JTDm Edizione Limitata (of Limited Edition) loopt nog op zomerse slippers en heeft dus nog geen grover profiel om de stalen velgen, die voorzien zijn van nette kunststof wieldoppen. Dat laatste heeft natuurlijk alles te maken met de uitstoot en het gunstige bijtellingsverhaal, waar na deze maand overigens een eind aan komt (14%). De winterbanden die we vandaag eigenlijk nodig zouden hebben, kunnen goed om deze standaardwielen indien dit ons dagelijks vervoer zou zijn. Onder het zwart gecoate staal zitten namelijk geheel aan het oog ontrokken mooie rode remklauwen, met witte letterlogo’s van Alfa Romeo. Kortom deze rijk uitgeruste MiTo mist enkel een paar mooie velgen naar keuze, die dus ook gewoon bij levering bij de prijs inbegrepen zijn, heeft de Alfa Romeo-dealer ons laten weten.

[nggallery id=1012]

Het sombere weer en huidige verkoopklimaat zou ons ertoe kunnen doen verleiden om van dit verslag over een zoveelste rit met de MiTo, enkel een rouwig Requiem te maken. Maar liefhebbers als we zijn, besluiten we van de nood toch een deugd te maken. We komen daarom tot een verrassende keuze voor ons testterrein dit keer en gaan het DNA-systeem eens echt uitproberen bij het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid (NIV). Het is overigens niet voor niets dat we de moeite nemen, om over deze eenzame (hij heeft maar 1 zus genaamd Giulietta) in Turijn gebouwde Alfa opnieuw in de spreekwoordelijke pen te klimmen. Wie deze wagen koopt, koopt namelijke een zeer betrouwbare veilige auto, voorzien van een prachtig tijdloos design en fijne techniek. Voor ons is de MiTo bij uitstek, op haast melodramatische (met een requiem in gedachte) wijze, slachtoffer geworden van de tegenwoordige automarkt; Alles klopt aan deze auto, maar keiharde eenentwintigste-eeuwse marketingwetten, beslissen het zure lot van dit product uit 2008, dat inmiddels nog maar mondjesmaat wordt verkocht (circa 20.000 geproduceerde exemplaren sinds januari 2013).

Mito88g side

Maar genoeg gejammer en op naar een zeer nuttig dagje bewustwording, met deze zeer scherp sturende MiTo in mooi Rosso Alfa Metallic rood (148). Het NIV biedt cursussen aan particulieren en bedrijven en doet dit in Meppel, Hellevoetsluis, Etten-Leur en Barneveld. De kracht van de aanpak van het NIV zit in de wijze waarop bewustwording en praktijkgerichte ervaringen worden gecombineerd. Ideaal voor mensen zoals wijzelf, die toch eigenlijk wel beweren bovengemiddeld goed te kunnen rijden. Niet in de laatste plaats omdat we louter Italiaanse merken vertegenwoordigen. Zelfverzekerd en met de DNA ‘Manettino’ in de aanslag, waren we meer dan klaar voor wat serieus stuur- en remwerk. Kortom, laat al het winterse weer maar komen!

[nggallery id=1013]

We durven de weddenschap aan dat de kleine Alfa beter stuurt dan menig concurrent in dit segment. Ook dat verhoogde bij ons het sluimerende gevoel van veiligheid. Maar al snel beseften we die dag dat de natuurwetten voor alle automerken even onverbiddelijk zijn. Zonder winterbanden ben je op een gladde ondergrond gezien en dus was onze missie al vanaf 50 en 60 km per uur redelijk kansloos. De Alfa had het daarentegen met het juiste profiel zeker wel gered. Het scheelt namelijk al snel de helft en dat is erg veel tijdens een stevige rempartij in een noodsituatie. In ‘Allweather’ merkten we voor het eerst heel goed hoe zelfcorrigerend de MiTo kan zijn terwijl je in ‘Dynamic’ meer aan je lot bent overgelaten. Dat laatste staat op het veilige terrein als dat van het NIV, overigens wel garant voor veel meer plezier! De cursus is voor iedere Alfist trouwens zeker een aanrader, want juist de afwisseling tussen theorie en praktijk heeft ons die dag stevig aan het denken gezet, of je nu van nature een defensieve of assertieve rijder bent.

Mito88g back

Terug op weg naar huis genoten we opnieuw van het lage verbruik en de zeer comfortabele eigenschappen van de sterke 1.3 turbodiesel (slechts 3,4 l/100 km gemiddeld en 88 gram CO² uitstoot per km) van FPT in combinatie met de altijd sportief aanvoelende MiTo. Het is dus een ideale optie voor de zakelijke rijder die bij bijvoorbeeld Wensink Galleria gratis een Winter Check-up kan laten uitvoeren en zoals gezegd voor de zomer voor dezelfde nul euro prijs wat mooie velgen naar keuze kan laten aanleveren. Deze Limited Edition met een totale verkoopwaarde (rijklaar) van 24,500 euro, wordt door deze dealer nu voor slechts 19,500 euro aangeboden. Kortom, met de aankoop van een Alfa Romeo MiTo, gaat ook tijdens de donkere dagen het zonnetje weer schijnen.

wensink galleria

Gratis lichtmetalen velgen, winterbanden en Winter Check-up op een nieuwe MiTo bij Wensink Galleria

wensink galleria2

Zo komen de MiTo’s 1.3 JTDm 88 g/km met 14% bijtelling binnen bij de Alfa-dealer, op stalen velgen

3 gedachten over “Test Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm: Winterklaar en 14% bijtelling

  • 24 november 2013 om 09:30
    Permalink

    mmm, lekker zuinig “slechts 88 l/100 km gemiddeld” dat is best dorstig, een Humfy doet beter typo 😆

    Beantwoorden
  • 25 november 2013 om 12:14
    Permalink

    @ Lancia4Ever

    Dat klinkt stukken beter 1 op 29,4 ipv 1 op 1,37 scheelt slechts factoor 21,5. :mrgreen: dat andere haalt zelfs een 600PK Iveco/DAF etc. truck laggend gok ik zo.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.