Test Fiat Panda 1.2: Alledaags en toch bijzonder

Panda header

Je zou kunnen zeggen dat de basis van Fiat’s rationele poot van het gamma in 2012 is gelegd met de Panda. Fiat noemt dit nu officieel de ‘Functional’ kant van het gamma, terwijl de 500-familie en de 124 Spider de term ‘Aspirational’ meekrijgen. Uitbreiding van de meer functionele tak is in de maak met de Tipo in drie varianten (vanaf dit voorjaar als sedan in ons land) en we vermoeden dat ook in het B-segment er een potentieel verkoopkanon aan zit te komen met een opvolger voor de Punto (2017?). Misschien wel met de naam Uno. Wat is nu het unieke kenmerk van deze Fiat’s en waar zet men bij FCA op in? Als je naar de 500-familie kijkt, is dat niet zo’n moeilijke vraag gezien het opvallende design. Het antwoord is terug te vinden in de karakteristieken en het daaruit voortvloeiende verkoopsucces van de Panda. De Panda staat maandelijks bovenin het Europese A-segment, en dat met welbeschouwd enkel twee modelvarianten; de normale voorwiel aangedreven variant en de duurdere maar oh zo fantastische 4×4.

Panda front

Bij AutoEdizione hebben we al sinds de komst van de Panda vele enthousiaste bewoordingen geschreven over dit model. Deze test begonnen we met de vraag of dat na drie jaar ook nog mogelijk is. Om dit zo objectief mogelijk te doen starten we een doodeenvoudige zwartgekleurde 1.2 Edizione Cool met kunststof wieldoppen. Een lay-out die onze altijd gepassioneerde insteek op voorhand misschien wel op wenselijke wijze wat tempert. Met andere woorden, deze versie geniet qua uitrusting niet onze persoonlijke voorkeur, dus we kunnen deze impressie net zo rationeel weergeven als Fiat dat van haar consumenten vraagt voor dit model. Minder is meer, oftewel de Panda is ‘Simply more’. Maar we zullen het niet bij onze eigen bevindingen laten, want onze redactie gaat dit voorjaar in samenwerking met FCA-Nederland op zoek naar de mening van de lezer, in onze ‘Passione per Panda’ lezerstest. Hier komen we nog op terug uiteraard. We zullen je dan uitnodigen om middels een actie op onze Facebookpagina in te schrijven voor een test van een aantal dagen. Kijken of jij de Panda ook zo tijdloos uniek vindt als wij.

Panda frontaal

[nggallery id=1114]

Fiat komt dit jaar volgens regionaal directeur Alfredo Altavilla met enkele speciale versies van de Panda op de markt. Wat dat precies inhoudt is nog niet bekend. Vervanging van het actuele model staat intussen voor 2018 op het programma. Dat wil trouwens niet zeggen dat de huidige versie dan ook direct met pensioen zal gaan. De verkoopcijfers zeggen genoeg. Deze kaskraker uit Pomigliano d’Arco is onverminderd een belangrijk wapenfeit van Fiat op de Italiaanse markt en gaat alleen al op het schiereiland gemiddeld tussen de 8000 en 10.000 keer per maand over de toonbank. Vorige maand waren dat er bijvoorbeeld 9923 eenheden en sinds januari zo’n 117.433. Sinds de lancering is de verkoop onafgebroken toegenomen op jaarbasis. In 2014 werden er in Italië nog 96.984 stuks van deze degelijke kleine vijfdeurs verkocht. Dat zijn aantallen die we eerder kennen van voor de crisis. Logisch dus dat Fiat wil zien of dit succes uitgebreid kan worden. Vooral in Italië zelf is Fiat naarstig opzoek naar een structureel groter marktaandeel, dat op jaarbasis nu rond de 21% zit voor het merk uit Lingotto. Ook Europees gezien speelt de Panda een sleutelrol. In Nederland en België wellicht op meer bescheiden wijze dan toen het vorige model nog op de markt was, maar de verkooptoename op ons continent is voor Fiat desalniettemin al een tijdje een feit. De Panda kwam vorige maand inclusief de Italiaanse verkoop op een totaal van 161.000 eenheden en is daarmee de populairste van de EU in het A-segment (+13% ten opzichte van november 2014).

[nggallery id=1115]

Terug naar ons bescheiden testmodel met maar 69 pk. Dat laatste geeft een vertekend beeld moeten we concluderen. Nogal sceptisch gaven we de 1200 viercilinder vanuit Lijnden de sporen, maar het comfort en voldoende vlotte acceleratie stelde ons vrijwel direct gerust. De Panda is van zichzelf een erg prettige auto om in te sturen en te schakelen. De auto voelt zeer solide en heeft een erg goed geïsoleerde cabine. In combinatie met de vierpitter, valt dat des te meer op. De auto is buitengewoon stil en laat je lui schakelen. Ideaal in het dagelijkse weer steeds drukker wordende verkeer. De brommende TwinAir met z’n gevoel van te lage toeren wanneer je wat gedachteloos rijdt, staat in dat opzicht 1-0 achter op deze instapper. Fiat adverteert zelfs met onze conclusie, want toen we de radio wat luider deden, klonk door ons Pandaatje een spotje dat het comfort van de deze krachtbron benadrukte. De 1.2 Fire is in Nederland nog niet zo lang op de markt en slechts in twee uitvoeringen verkrijgbaar, terwijl de ‘Bicilindrico’ wat vaker op de optielijst terug is te vinden. De 1.2 is er als Edizione Cool (de TwinAir ook) uit deze rij-impressie en als luxere Lounge. De eerstgenoemde is er vanaf 11.495 euro. Alleen handgeschakeld in tegenstelling tot de TwinAir, die bij 60 pk en 9.995 euro begint.

Panda driving Panda driving2 Panda driving3

We vonden de 1.2 behalve prettig ook lekker zuinig uiteraard. Op 1 liter kom je gemiddeld zo’n 19,2 km ver. Alleen een Panda op LPG met deze krachtbron is zuiniger. Weer een doelpunt tegen de 0.9… Het ontwerp van de Panda hebben we in praktisch en esthetisch opzicht al veelvuldig bejubeld. Nu we de 500 ‘Nuova’ en de Tipo kennen, is een kleine facelift misschien wel welkom. Wie weet is dat ook precies wat Fiat van plan is te introduceren komend jaar. Intussen wordt in Brazilië zelfs een totaal nieuwe auto bedacht die nog praktischer is. Wie weet is dat de Panda van de toekomst. Men zegt dat de nieuwkomer daar Mobi zal gaan heten. Dat zou een hint kunnen zijn, want een orka en een Panda dragen in de dierenwereld beide het contrastrijke zwart en wit. Enfin, is de Panda nou na 3 jaar nog steeds de moeite waard? Na onze eerste ervaring met de 1.2 antwoorden we daarop volmondig ja. De eerder genoemde verkoopcijfers bevestigen dat. Een milde facelift en uiteindelijk een opvolger (2018 of eerder) met meer ruimte achterin, belooft veel goeds voor de toekomst. We vermoeden dan ook dat Fiat nog heel veel Panda’s zal verkopen de komende jaren. Misschien wel meer dan in de voorgaande drie decennia. Daarom alvast de beste wensen voor 2016 bel Pandino! Over een paar maanden vragen we jullie persoonlijk of jullie ook vinden dat het niet logischer zou zijn als er veel meer Panda’s op de Nederlandse wegen zouden rijden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.