Tipo update met nieuwe rationele Fiat-look

Geen introductie maar wel een presentatie.

Fiat heeft door de weer toenemende Corona-crisis even geen kans om grootschalige dealerintroducties te doen plaatsvinden. Daarom is er het afgelopen weekend nog geen sprake geweest van een inloop voor de vorige week gepresenteerde elektrische 500. Toch houdt Fiat de aandacht vast, want Lingotto besloot om vandaag het vernieuwde Tipo-gamma alvast aan de wereld te tonen (dealerintroductie staat nu gepland voor eind november). Met een nieuw familiegezicht, zoals we die in Brazilië al een tijdje zien. Het letterlogo op voor en achterzijde geeft het post-fusie (met PSA) Fiat een andere meer herkenbare uitstraling. Waarom de 40 jaar oud geworden pas ververste Panda echter dit feestje niet mee mag vieren, vindt uw schrijvende redactie uiterst onbegrijpelijk in inconsequent. Geen dealer die hier blij mee zal zijn. We meenden dat Fiat dit soort fouten uit het verleden inmiddels wel was afgeleerd. De Panda MY2021 lijkt in één klap een model van vorig jaar.

Fiat Tipo Cross een verrijking van het gamma?

We weten nog goed dat Sergio Marchionne in 2013 geen voorstander was van de ontwikkeling van de nieuwe Fiat Tipo (2015). Project 356 was weliswaar een prima model voor de Turkse markt als noodzakelijke opvolger van de te oude Linea, maar de CEO had grote twijfels over een rendabele Europese carrière en zette wellicht om praktische redenen het licht schoorvoetend op groen. De man met trui had gelijk; De Tipo is gematigd succesvol op Italiaanse bodem en daarbuiten kan het niet mee in de grote stroom van economische rationele producten van autogroepen als VAG, Ford, PSA, Renault, Kia en Hyundai. Fiat zet nu gelukkig wel door om de Tipo beter uit te rusten. De Cross is een extraatje om de aandacht te trekken en… om het gemis van een echte Crossover in dezelfde stijl (die wel ooit was aangekondigd en waar bijvoorbeeld Skoda er zelfs 3 van heeft) wat te camoufleren. Overigens heeft Olivier François eerder dit jaar laten weten dat hij snakt naar een dergelijk model (dat na de vorming van Stellantis pas tot stand zal kunnen komen).

Nuttige update.

De goed rijdende Tipo is er met UConnect 5 touch scherm van 10,25” en heeft eindelijk full LED koplampen en LED achterlichten (helaas geen richtingaanwijzers in de zijspiegels). Motorisch beschikt de Tipo nu over de GSE 1.0 T3 100hp benzinemotor (190Nm bij 1500 t/min). De 1.3 en 1.6 MJet diesel zijn er met respectievelijk 95 en 130 pk (voorheen 120). De uitrustingsniveau’s heten Tipo, City Life en Life. De tinten Oceano Blu en Paprika Orange zijn nieuw. Of de Cross nu een extraatje is waar de klant op wacht vragen we ons ten zeerste af. Had dat geld nou in de update van de goed verkopende Panda gestoken…

6 gedachten over “Tipo update met nieuwe rationele Fiat-look

  • 26 oktober 2020 om 21:47
    Permalink

    Goed dat er een update komt. Hoop erg snel ook de (mild) hybrid. De Tipo verdient modernere techniek en betere verkoopcijfers.

    Sergio had ongelijk. Hij gokte op grote SUV’s maar door (toen al bestaande) regels over CO2 uitstoot werden die die steeds minder rendabel. Hij had moeten kiezen voor zuiniger auto’s wat altijd de kracht was van Fiat/Lancia. Zijn besluit geen opvolger van de Punto (en Mito en Giulietta en Ypsilon) te leveren heeft de omzet voor de Europese tak doen kelderen, inclusief voor de dealers. En het heeft klanten weggejaagd.
    De Tipo 2 is een mooie, praktische auto maar niet succesvol omdat deze tov concurrentie gebaseerd is op verouderde techniek. In veel landen is de auto daardoor relatief te duur door heffing op CO2, al helemaal in NL.
    Als er nu nog steeds geen hybride leverbaar wordt, blijft de Tipo achter de feiten aan lopen. Niet omdat er geen markt is, maar omdat de concurrentie twee stappen verder is. Toen de Tipo 2 uitkwam was (plug in) hybride al breed beschikbaar. Nu komt misschien volgend jaar een hybride voor de Tipo terwijl de concurrentie al E-uitvoeringen levert.
    Als er 4 jaar geleden een hybride Tipo leverbaar was geweest, had ik die nu gereden. Maar zo lang dat niet het geval is, rij ik nog door met m’n huidige Fiat. Het risico is dat de mild hybrid straks zo laat komt dat alleen E-auto’s nog interessant zijn wil je een auto waarmee je de Europese steden de komende 10 jaar kunnen bezoeken.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2020 om 11:46
    Permalink

    Best een geslaagde evolutie. Wel merkwaardig dat (wellicht als overgang) op eenzelfde auto twee verschillende Fiat-logo’s voorkomen…
    Na een redelijk succes in België me dunkt, met de nieuwe motor hopelijk ook meer in Nederland.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2020 om 12:45
    Permalink

    Inderdaad, de vernieuwde Panda is wat mager uitgevallen qua nieuwigheden en had wat meer aandacht kunnen krijgen. Het is tenslotte hun best verkopende model. Het is niet alleen het gebrek aan een aangepaste look, maar ook qua beschikbare motoren dat in het oog springt. Een Sport met 70PK? Ik denk het niet.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2020 om 12:28
    Permalink

    Overigens wel eens dat de Panda een grondiger update had moeten krijgen. Inclusief een Sport met deze Tipo-motor.
    Het blijft voor mij een raadsel dat FCA vanaf 2016 de firefly levert in alle vormen in Brazilië in bv Agea maar maar heel langzaam deze nieuwe generatie motoren invoert in EU modellen. Deze hadden in 2016 gelijk in de Tipo gekund. En ook eerder in de Panda en 500 kunnen komen, inclusief als mild hybrid.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2020 om 22:49
    Permalink

    Foutje, Fiat Argo moet het natuurlijk zijn die al in 2016 firefly motoren kreeg.

    Beantwoorden
  • 1 november 2020 om 12:33
    Permalink

    Enkel een 100 pk benzinemotor? waarom niet de 1.3 met 120 of 150 pk? Ze blijven bij FCA steeds maar dezelfde fouten maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.