Toekomstig B-segment Fiat net zo belangrijk als 500 en Panda

Er borrelt wat in de keuken van Fiat, zoveel is duidelijk. Na de aankondiging vanuit Melfi dat FCA momenteel keihard werkt aan een grondige update van de productiewijze (‘Fabbrica 4.0’), in verband met modulaire platforms die geschikt zijn voor elektrificatie (plug-in en volledig) van het gamma, volgen nu ook uitspraken die voorbij het bestaande gamma en de toekomstige elektrische 500 reiken.

Olivier François was het zelf, die in een interview van afgelopen woensdag liet weten dat het B-segment opnieuw een zeer belangrijke pijler zal worden voor FCA. Hij bekrachtigde dat zelfs door te zeggen dat wat de Golf voor VW is, het toekomstige B-segment project voor Fiat zal zijn. Het gapende gat dat is ontstaan met het verdwijnen van de Punto en MiTo (in verband met kostenbesparingen en marktcondities) dient dus ongedaan te worden gemaakt door Lingotto, aldus de Franse topmanager. Daarbij zal er naar alle waarschijnlijkheid, vooral ook voor de vorm van compacte Crossovers gekozen worden, naast de meer conventionele vijfdeurs.

Laat Fiat de 127 terugkeren? Het zou best kunnen nu men steeds openlijker spreekt over de terugkeer naar een segment, waarin Fiat jarenlang de markt dicteerde. De zeer veelzijdige ‘120’, oftewel ‘Centoventi’, is hier overduidelijk de basis van. Intussen zegt François dat het A-segment zal blijven evolueren. De bestaande 500, Panda (en Lancia Ypsilon) worden als milde hybrides doorontwikkeld en zullen de markt geenszins verlaten. Dat laatste geldt trouwens eveneens voor de 500X.

Inmiddels is in Mirafiori al een proefmodel van de nieuwe elektrische 500 geproduceerd, volgens het management van FCA. Deze is nog altijd topgeheim en zal volgend jaar aan de wereld getoond worden, met een uitvoerige marktintroductie in juli.

9 gedachten over “Toekomstig B-segment Fiat net zo belangrijk als 500 en Panda

  • 18 oktober 2019 om 22:11
    Permalink

    Eindelijk iemand in de FCA groep met verstand van autozaken. Als we dat nu snel doen en niet eerst jaren wachten dan is er weer hoop.

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2019 om 22:50
    Permalink

    Ja, een nieuwe 127! super idee. Ik heb nog een oude, uit 1974, staan in uitstekende conditie

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2019 om 08:52
    Permalink

    Met de snelheid waarmee ze tegenwoordig nieuwe modellen uitbrengen kan de 120 inderdaad 127 gaan heten omdat het nog 7 jaar extra kan duren…
    Ik hoop natuurlijk dat ik ernaast zit en dat ze bij FCA eindelijk wakker zijn geworden.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2019 om 23:17
    Permalink

    Als al eerder gemeld: een Centoventi met verlengde wielbasis en achterdeuren, plus grotere kofferbak, zou (naast de standaard 120) een prima en simpele uitbreiding voor het B-segment vormen.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2019 om 18:57
    Permalink

    De geschiedenis herhaalt zich, voor de zoveelste keer bij FCA: tegen de tijd dat de nieuwe B-segmenter wordt gelanceerd hebben net de laatste Punto en Mito rijders hun auto ingeruild voor een ander merk. Zo ging het met de meeste Lancia’s en met alle Alfa’s de laatste 20 jaar. Ze leren het echt nooit daar. Maar ach, voor het zover is zullen de plannen nog wel weer 3x wijzigen. Hopelijk wordt 2020 echt het jaar waarin de mooie Italiaanse merken verlost worden van FCA.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2019 om 08:55
    Permalink

    In ieder geval doed om te lezen dat de leiding nu erkent wat iedereen jarenlang zag. Maar woorden zijn woorden, nu daden.

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2019 om 14:12
    Permalink

    Olivier “blablabla” François heeft gesproken.
    Wie gelooft die man nog ?

    Blijkbaar zou in Italië de Doblo en Qubo (personenuitvoering) niet meer te koop zijn ?
    Opvolgers ? ——————————— stilte ————————————-

    Ondertussen komt volgend jaar Renault met de nieuwe Kangoo, heeft PSA zijn “drieling” het voorbije jaar nieuw op de markt gezet en is de VW Caddy in verschillende “smaken en kleuren” volop te verkrijgen (diesel, benzine, CNG, lang of kort).

    Goed bezig FCA ! 🙁

    Enig idee wanneer de beloofde Firefly CNG versies gaan verschijnen ?
    Of is dat ook al “achterhaald” qua techniek en nutteloos om daar in te investeren ?
    Laat o.a. de Italiaanse CNG-markt maar aan de VW groep over.

    Goed bezig FCA ! 🙁

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.