Uitstel nieuwe Fiat Punto vooral van technische aard

De introductie van Fiat’s strategisch zo belangrijke nieuwe Punto is zoals gezegd richting 2014 of misschien zelfs 2015 geschoven (dat laatste gaan we eigenlijk niet vanuit). Hoewel het management naar de buitenwereld het vooral over de huidige economische situatie heeft, is de aanleiding vooral ook van technische aard. Je zou dus kunnen zeggen dat Fiat van de gelegenheid gebruik maakt om met iets beters te komen. Onze redactie baseert zich wat dit betreft op betrouwbare informatie dat uit Turijn zelf afkomstig is. Fiat heeft namelijk niet alleen van het voorlopige stilistische ontwerp afgezien, maar vooral ook van de huidige techniek die beschikbaar is voor het platform. Deze werd als onvoldoende innoverend bestempeld en daarom kiest men voor een nieuwe ontwikkeling en wie weet een partner om deze nieuwe basis mee te kunnen delen.

Er zouden reeds gesprekken zijn geweest met Suzuki en Mazda is nog altijd een mogelijkheid. Behalve een nieuwer platform is er nog een aspect dat automatisch voor vertraging zorgt; Er zijn stemmen die beweren dat de productie van de nieuwe Punto niet langer in de SATA fabriek van Melfi zal plaatsvinden, maar dat deze in de hypermoderne faciliteit van Pomigliano d’Arco zal worden ondergebracht. De fabriek waar momenteel al de Panda wordt geproduceerd, is reeds in staat om meerdere platformen tegelijkertijd te fabriceren. Omdat er al een paar jaar niet meer in de productiewijze van de Punto-fabriek in de provincie Potenza is geïnvesteerd, is dit argument bovendien behoorlijk aannemelijk. Eventuele ontslagen zullen tot een minimum kunnen worden beperkt, aangezien een groot deel van het personeel uit Melfi even verderop nabij Napels aan de slag kan. Er wordt gezegd dat het nieuwe platform tevens de basis zal zijn voor de opvolger van de MiTo. De ontwikkeling zal minimaal anderhalf jaar duren en maximaal 24 maanden.

14 gedachten over “Uitstel nieuwe Fiat Punto vooral van technische aard

  • 4 september 2012 om 19:45
    Permalink

    Ja een Swift of Mazda2 kan net zo goed. GM zal voor de Corsa nu wel bij PSA shoppen of met een Chevy kloon komen. Vreemd trouwens dat en huidige Punto verouderd zou zijn, terwijl je dit over de D Corsa nooit hoort.

    Beantwoorden
  • 4 september 2012 om 20:07
    Permalink

    @San,

    Ik zou niet zeggen “of” als ik FGA was zou ik proberen in te zetten op “en”.

    Beantwoorden
  • 5 september 2012 om 00:39
    Permalink

    De Punto kan nog wel twee jaar mee. Het is meer de Bravo die aan vervanging toe is.

    Overigens vind ik Suzuki en Mazda nou niet de meest aansprekende automerken. Ik weet zo niet wat Fiat wijzer wordt van een samenwerking met deze merken.

    Beantwoorden
  • 5 september 2012 om 10:56
    Permalink

    De Punto kan nog veel langer mee en oogt zo fris als een hoentje vooral in de laatste versie. Mooie velgjes clean sportief Italiaans design.

    Als mensen de ‘nieuwe’ Golf zelfs voor zoete koek slikken!?!?….dan hoop ik dat Fiat mooi z’n eigen gang blijft gaan en ben ik de laatste die kritisch is. Ik wacht op de Giulia en de nieuwe Flaminia en van mijn part komen die in 2016. Ik wacht wel.

    Beantwoorden
  • 5 september 2012 om 11:46
    Permalink

    @Fruttero

    Het gaat dan om bodems 😉

    Zou voor Fiat interessant kunnen zijn de Mazda2 te bouwen, Mazda heeft volgens mij geen produktie in Europa.

    Beantwoorden
  • 5 september 2012 om 12:10
    Permalink

    Ik denk dat Mazda ook veel heeft aan nieuwe gedeelde techniek. Zij hebben het namelijk ook niet voor het uitkiezen momenteel.

    Beantwoorden
  • 5 september 2012 om 13:04
    Permalink

    Weer iets dat wordt uitgesteld. Als er één zaak is waar FGA momenteel sterk in is, dan is het in zaken uitstellen. Natuurlijk dat de nieuwe ontworpen Punto al verouderd is als die constant wordt uitgesteld.

    Als er ooit een boek verschijnt van gemiste kansen in de autosector dan is dat boek voor 99% gevuld met niet uitgebrachte modellen van de Fiatgroep.

    Het is gewoon belachelijk voor woorden.

    Beantwoorden
  • 5 september 2012 om 14:02
    Permalink

    Het niet uitbrengen van de oogverblindende Fulvia 2003 vind ik nog altijd een onvoorstelbare misser van wereldformaat.. Van die auto hadden ze in ieder geval in Italië (maar vast ook daarbuiten) ladingen verkocht! Bovendien vervulde het tevens de functie van vaandeldrager voor het merk, iets wat Lancia vandaag de dag nog altijd mist. Ook al kon het toen misschien niet, dan het men het in 2006 of 2008 alsnog moeten doen is mijn mening…

    Beantwoorden
  • 5 september 2012 om 23:02
    Permalink

    Uitstel tot 2014 of zelfs 2015 voor een model waarvan de verkoop in 2012 al volledig is ingestort omdat het achterhaald is tov de concurrentie. Lang leve de visie van Marchionne.

    Beantwoorden
  • 6 september 2012 om 10:51
    Permalink

    Volvo boekt verlies dit jaar ten opzichte van winst vorig jaar. Volgen hun topman is dat debet aan de slechte economie die nog niet ten einde is. Over visie en verstand gesproken!

    Beantwoorden
  • 8 september 2012 om 00:37
    Permalink

    @Alfaspeed De winnaars van dit moment, en jaren lang, zoals BMW, Audi en Kia, brengen continu nieuwe modellen uit. Niet zomaar modellen, maar terug-naar-de-basis modellen waar de consument om vraagt. Als Marchionne dat ook had gedaan was er nu een Alfa Guila, een facelift Mito, een nieuwe Punto, een facelift Delta, zaten de modernste motoren in alle modellen, en waren de Amerikaanse Lancia’s nooit op de markt gebracht en was de huidige afgang van nog geen 100 Thema’s en Flavia’s per maand in het thuisland ze bespaard gebleven.

    Beantwoorden
  • 8 september 2012 om 19:49
    Permalink

    @mareblu: je noemt hier bedrijven die al decennia zwarte cijfers schrijven en een heel groot marktaandeel hebben. Voor 10 jaar terug nee wat zeg ik 5 jaar terug was Fiat een bedrijf dat aan de afgrond bungelde. Niemand gaf er een cent voor. Nu ze wat winst maken zou je dat moeten gaan uitgeven aan risicovolle actie waarvan je weet dat ze geen winst maar hele grote verliezen gaan geven. Fiat heeft zich jaren lang met zulke actie naar de afgrond gebracht en daardoor kwalitatieve slechte produkten die bij iedereen in het geheugen staan gegrift.de geschiedenis wijst uit dat al lever je goede produkten maar op een verkeerd tijdsstip je je toch op je gezicht kunt gaan. Gelukkig is SM geen emo man anders stond Fiat en zijn merken alleen nog maar in de musea.

    Beantwoorden
  • 9 september 2012 om 02:02
    Permalink

    @Alfaspeed: je draait oorzaak en gevolg om. Je schrijft dat de door mij genoemde concerns al decennia zwarte cijfers schrijven en een heel groot marktaandeel hebben. Je suggereert ook dat de geschiedenis uitwijst dat het niet goed zou zijn van SM om nu met veel nieuwe modellen te komen en dat het dus juist goed is om nieuwe modellen uit te stellen. De feiten zijn echter anders: Audi, BMW en Kia zijn in de afgelopen decennia in omvang verdubbeld of zelfs vertienvoudigd, omdat ze constant nieuwe modellen op de markt brachten, precies die modellen die de consument vroeg en bovendien van steeds betere kwaliteit. Fiat bewandelde de omgekeerde weg en doet dat nog steeds: het brengt auto’s op de markt waar niemand op zit te wachten (500L, Delta, Amerikaanse Lancia’s, Mito, Croma), of, als een model wel succesvol was dan stond er nooit op tijd een opvolger klaar waardoor klanten voor een volgende auto alsnog naar de concurrent gingen. Veel tevreden Puntorijders stappen de komende 3 jaar over naar VAG, PSA< Renault, Kia en zo worden de verschillen alleen maar groter. Doet SM het dan helemaal verkeerd? Nee, want hij maakt het meer dan goed in de VS, Brazilie, Turkije etc. Maar Europa is hij kwijt en dat zie ik niet meer goed komen.

    Beantwoorden
  • 9 september 2012 om 08:40
    Permalink

    Je vergeet de verslechterende economie. Verder heb je gelijk met je strategie. Alleen de gouden regel is nog altijd “geld maakt geld”.
    Je beschouwd Fiat nog altijd als sterke markt speler maar dat zijn ze al decennia lang niet meer. Fiat moet net als een beginnende onderneming heel erg op zn financien letten om geen dodelijke fouten te maken.zeker met zoveel fabrieken en personeel is een fout met miljarden verlies net zo snel gemaakt en niet meer te herstellen. Strategie is goed maar dan moet je eerst een gezond bedrijf hebben. En dat moet Fiat eerst worden. Duik eens in het verleden van Fiat dan zie je dat het niet zo eenvoudig ligt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.