Un Spettacolo spettacolare!

SS2009

Het jaarlijkse Spettacolo Sportivo was dit jaar in vele opzichten extra spectaulair!

Omdat Zagato haar 90e verjaardag viert, stond het evenement dat dankzij de grootste landelijke Alfa Romeo club SCARB jaarlijks tot stand komt, het hele weekend bol van Zagato modellen om van te watertanden. Alfablog reed zaterdag onder de meest spectaculaire Hollandse luchten door richting het circuit van Zandvoort. We deden dat in stijl in een auto die daar dit weekend extra goed paste; Een Alfa Romeo Sport Zagato! Wederom was de verzameling SZ’s en RZ’s dat jaarlijks tot stand komt dankzij SZ goeroe Eduard van de Beek, ook zeer spectaculair te noemen. Dankzij de inspanningen van deze man is het Nederlandse SZ register tevens de meest toonaangevende SZ/RZ lijst voor heel Europa. Een internationaal register dus. Vanuit allelerlei Europese landen komen jaarlijks prachtige Mostro’s bijelkaar. Het register kent inmiddels 460 exemplaren. Ooit werd er een record meeting bereikt met een aanwezigeheid van 5% van de in totaal meer dan 1200 ooit geproduceerde SZ+RZ’s. Iets wat zelfs de mensen van Zagato in Milaan niet ontgaan is. Van deze historische club was er zelfs een delegatie naar Noord Holland afgereisd, inclusief  dhr. Andrea Zagato himself. Zij gaven een persmeeting met de nodige praat over een rijke geschiedenis waarin Zagato en Alfa Romeo een Milanese twee-eenheid vormen. Of dat in de toekomst ook zo is werd niet duidelijk. Achter de pit boxes stonden een aantal prachtige oude en nieuwe SZ’s waarvan twee bekende ‘tubolare’ modellen waren (SZ+TZ1+TZ2). Het meest indrukwekkende (’tubolare’) Zagato racemonster was toch wel een Giulia TZ. Een auto waarin je ligt als je ‘m bestuurd. Toch vonden wij dat een zeer vroege Zagato, een 6C 1750 uit 1930, de show stal.  Een prachtige open oer-Alfa met rode koplampen.

Maar naast alle Zagato aandacht waren er natuurlijk meer prachtige Alfa’s te zien. Enkele 6C’s van het mooie Super Leggera Touring trokken bijvoorbeeld terecht zeer veel aandacht. Natuurlijk waren er ook enkele nu al legendarische 8C Competizione’s. Altijd mooi om te zien was ook de wijze waarop ook dit jaar een 1 uur durende Alfa Challenge plaats vond met leden van de Squadra Italia en enkele buitenlandse gastrijders. Sommigen van die gastrijders vonden het zelfs zó gezellig dat ze een vers zwijn met wat fruit aan het spit rijgden. We gokken er op dat ze uit een klein Gallisch dorpje afkomstig waren. Daarnaast waren er natuurlijk vele prachtige GTV’s, Giulia’s, GT’s, 166’s, 90’s, een Sei!, 75’s, Sud’s, Giulietta’s, Montreal’s en al het andere lekkers, die mooi gerangschikt in open terrein vorm gaven aan één van de mooiste evenementen van Nederland! We hebben nu al zin in volgend jaar.

[nggallery id=1]

[nggallery id=2]

[nggallery id=3]

17 gedachten over “Un Spettacolo spettacolare!

  • 4 oktober 2009 om 22:16
    Permalink

    Was er ook op de zaterdag deze keer.
    De 6C 1750 was veruit de mooiste die er stond. (wie was de kalende italiaan met bril die er bij stond?)

    De “sportwagon” versie van de Alfetta kende ik nog niet. Was een verassing voor mij.
    Wat wel elk jaar jammer is is dat er vrijwel geen Alfa’s 6 op komen dagen. En de ene die er stond had velgen die er niet onder thuishoren. De laatste generatie Giulietta’s zijn ook wat dunbezaaid helaas.

    1 van de wagens die de show stalen was voor mij de TVR Griffith die in de historische GT klasse uitkwam. Wat een mooi geluid kwam daar uit! De 2 Falcons klonken ook goed en gingen hard op het rechte eind. Helaas dat er (volgens mij) maar 1 Alfa in die klasse rond reed.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:16
    Permalink

    Dat Model met het kentekenplaat Museo Storico, welk model is dat?

    Die gele AlfaSud sprint met het groene neusje is volgens mij mijn oude auto. Het oude type neusje met een zender bumper set (en de later type spiegels aan de zijkant) 🙂

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:16
    Permalink

    Voor het feest van de herkenning hebben we zoveel mogelijk plaatjes lopen knallen. Ik dacht nl al dat menig blog bezoeker wel iets zou herkennen
    🙂

    Het model dat jij niet kent is denk ik een Zeta 6 uit 1983. 😉
    Weet iemand trouwens waarom de speciale Junior Zagato 2000 Periscopio de toerenteller links een kwart gedraaid heeft? (om het het beter in de gaten te kunnen houden aangezien die snel oplopen???)

    Weet iemand iets meer over deze Junior met middenmotor? Hoe hard kon dat ding bv?

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:16
    Permalink

    Inderdaad om het beter in de gaten te kunnen houden als je constant tussen 4000 en 6000 toeren rijd. Dan hoef je jouw blik minder van de weg te halen.
    Soms kiezen ze ervoor om de meter zo te draaien dat bij het “overschakeltoerental” de pijl vertikaal omhoog staat. Beetje hetzelfde idee als met shiftlights.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:17
    Permalink

    Staat die Zeta 6 ook daadwerkelijk in het Museo Storico of in een opslagplaats daarvan? Afwerking/preparatie ervan was namelijk niet echt super. Veel lakschade en kurkdroge banden.

    Wel altijd mooi dat Alfa zulke wagens bewaard. Concurenten zetten zulke wagens wel eens op de sloop of doen ze recyclen.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:17
    Permalink

    Maar de concurrentie heeft dan ook geen unieke carrosserie varianten te danken aan de beste bouwers 😉 Ik heb geen idee waar deze normaal gesproken staan..misschien weet iemand anders dat. Bedankt voor je uitleg. Ik kan weinig vinden over de Junior Z 2000 Periscopio.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:17
    Permalink

    Er zijn een aantal Zeta (Zeti?) 6 gebouwd, tijd geleden stond er nog één op de website bij steutel, te restaureren..

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:18
    Permalink

    Was ook beide dagen aanwezig en moet ook zeggen dat het zogenaamde static display ieder jaar beter wordt.

    Moest jammergenoeg op beide dagen de baan op tijdens de lezing van Zagato.

    Er is altijd teveel te zien en te doen zodat zelfs twee dagen te weinig zijn voor al het moois.

    Het Museo Storico had altijd een beperkte capaciteit en begreep dat er tientallen auto’s elders in de omgeving geparkeerd waren als die niet tentoongesteld werden.
    Soms kwam je dan weer onbekende auto’s tegen.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:18
    Permalink

    Dus de Zeta is kleinschalig in produktie geweest?
    Dacht dat het enkel een concept was.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:18
    Permalink

    Zie nu trouwens pas dat mijn 156 ergens in beeld staat. Op de foto van de 156’s de donkerblauwe berlina langs de 2 sportwagon GTA’s.

    Die met het mooiste interieur van alle 156’s. 😉

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:18
    Permalink

    Haha zie dat het nut heeft om veel plaatjes te schieten 😀
    Mooie auto btw. Ooit bijna een donkerblauwe 6 pitter berlina gekocht met cognac lederinterieur. Ik was bijna smoorverliefd. 😉

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:19
    Permalink

    Damm, ik heb weer echt wat gemist zie ik.
    Zijn er trouwens ergens Hi-res foto’s te vinden ? Die met die TZ1’s en TZ2 neuzen is erg gaaf !

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2009 om 22:20
    Permalink

    Iedereen die nog niet bij de brievenbus geweest is: DOEN!!

    Sinds gisteren ligt het nieuwe Klaverblaadje er in met info over de Zeta 6 en de Periscope.
    (of hebben jullie het al helemaal uitgelezen in 1 dag? 😉 )

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.