Vijfdeurs Alfa Romeo topmodel wordt overwogen

Twee Alfa Romeo topmodellen in aantocht?

Nog maar net is Stellantis geboren, of ons worden wat aanwijzingen toegespeeld vanuit een bron dicht bij het vuur. Het zou gaan om twee grote Alfa’s die als eerste op de tekentafel liggen om het gamma bovenin te verrijken. De Giulia en de Stelvio krijgen nog een grondige facelift voordat ze ooit volledig vervangen gaan worden, maar hoeven vervolgens niet langer alleen het merk te vertegenwoordigen in het hogere segment. Zo zou een grote SUV formaatje Levante in de pijplijn zitten (wat we in principe al wisten). Ook is er sprake van een vijfdeurs ‘liftback’ model. Een soort vijfdeurs coupé waar menig Duits merk allang mee op de markt is verschenen (plaatje onder). Of het om een E of D segment model gaat, durft onze bron niet te bevestigen. Ook niet of de plannen momenteel prioriteit krijgen binnen Stellantis. Wel werd benadrukt dat het plan bestaat en concreet is.

Al sinds de 166 aan een opvolger toe was.

Al jaren is er sprake geweest van een mogelijke vijfdeurs coupé voor het Milanese merk. Reeds tijdens het eerste decennium van deze eeuw, hintten leidinggevenden binnen Lingotto op dergelijke karakteristieken. De opvolger van de Alfa 166 zou geen conventionele sedan worden. Het plan lijkt nog immer springlevend dus, en wellicht is het platform een iets langere versie van de ‘Giorgio’. Hopelijk vernemen we deze zomer, uit de mond van Tavares (of Jean Philippe Imparato), of er al ambities zijn voor Alfa Romeo na het invullen van de compactere segmenten. Als eerste zal de CUV Tonale op de markt verschijnen, te weten begin december 2022. Productiestart in december 2021. Een B-segment mini-SUV (mogelijk Brennero genaamd) volgt het jaar erop vanuit het Poolse Tychy (productiestart eind 2022). Geruchten over een nieuwe C-segment Giulietta, hangen voorlopig nog in de lucht.

21 gedachten over “Vijfdeurs Alfa Romeo topmodel wordt overwogen

  • 21 januari 2021 om 16:58
    Permalink

    Zeer grote kans dat het hier een Alfa Romeo variant op de DS9 betreft. Techniek is namelijk voorhanden, maar helaas geen mooi gebalanceerde auto als de Giula.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2021 om 17:29
    Permalink

    Volledig mee eens ! Stellantis wordt een koploper op het gebied van badge engineering….

    Beantwoorden
  • 21 januari 2021 om 17:51
    Permalink

    Duurt veel te lang voor dat de tonale komt, lijkt me toch beter om eerst een met een C-segment auto te komen met een auto boven de Giulia, waar ze toch niets van gaan verkopen, gelukkig heb ik geen glazen bol dus ik zie wel wat er komt,
    Maar ik moet het eerst allemaal nog zien, de trend van tegenwoordig is een hoop schreeuwen maar realiseren is een tweede.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2021 om 18:55
    Permalink

    “There is a very good chance that this is an Alfa Romeo variant of the DS9. Technology is available, but unfortunately not a nicely balanced car like the Giula.”

    Really hope not, nobody will buy rebadged fwd Citroen, this PSA connection situation is catastrophe to Alfa-

    Beantwoorden
  • 21 januari 2021 om 18:58
    Permalink

    Lancia4Ever schrijft:
    Doet VW al jaren met succes..en wat zijn mensen er gek op!!

    🙂 🙂
    Helemaal juist.
    Daar is niks mee en het verkoopt.
    Sommigen (velen) weten zelfs niet dat hun auto een rebadge is….

    FCA heeft het gedaan met de IDEA en Musa, de Chrysler 300C en de Lancia Thema.

    Nadien waren ze heiliger dan de paus en vond een zekere SM (en zijn boekhouders) dat het beter was om maar één A-segment en één B-segment model (etc) te hebben.
    Niet per merk, maar over alle merken heen ééntje per segment.
    Voorbeeld ?
    A segment : Fiat 500 / Panda
    B segment : MITO / Ypsilon
    C segment : Guillia / Delta
    enzovoort
    Merk de gaten per merk….
    (de huidige Tipo is er gekomen ondanks SM. Die was er geen voorstander van)

    Gevolg : verkopen van FCA tuimelden naar beneden, Lancia van de Europese markt, marktaandeel naar beneden.
    Goed gedaan ?

    ’t Kan alleen maar beter worden.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2021 om 21:26
    Permalink

    Liftback en Giulia SW graag en ooit zag ik opvolger Giulietta als spy model, doe die dan ook gelijk maar.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2021 om 21:59
    Permalink

    Als de basis een DS9 is en hij krijgt AWD en een sportiever rijgedrag, dan is daar helemaal niks mis mee. Als je dat rebadgen noemt en dat verafschuwt dan neem ik aan dat je ook walgde van de Lancia Thema, de Fiat Croma en de Alfa 164. En dat valt denk ik wel mee toch? Rebadgen is andere logo’s plakken op een auto van een ander merk, zonder iets toe te voegen. Zoals de laatste Lancia Thema en die Voyager (ik weet al niet eens meer hoe die als Lancia heette). Zo erg zal het nooit meer worden, die les is wel geleerd.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2021 om 23:14
    Permalink

    De verkoopsstrategie van VW werkt enkel voor de grijze massa kritiekloze kopers voor wie een grasmaaier met een Audi, VW of Skoda badge ook onweerstaanbaar is.Je kan mainstream producten niet vergelijken met merken zoals Alfa of Maserati, die volledig aan de andere kant van het spectrum staan (en het juist daardoor veel moeilijker hebben). De vergelijking met de Alfa 164 gaat niet op, want daar ging het om een eenmalig gezamenlijk project van vier afzonderlijke constructeurs met een ruime eigen inbreng (dus niet binnen één concern). Zelf heb ik jarenlang met een Alfa 164 V6 TB – Turbo Benzina – gereden en er veel plezier aan beleefd.
    PSA doet mij denken aan de Franse president Macron, die om de haverklap mooie retoriek afsteekt over de EU, maar innerlijk rotsvast gelooft dat de EU in feite een verlengstuk is van la grande France… En wat was het resultaat van de ‘redding’ van Maserati door Citroën in de jaren 1970 ?

    Beantwoorden
  • 22 januari 2021 om 09:37
    Permalink

    @Jan Wintein
    En wat heeft Macron met de verbintenis tussen Maserati en Citroën in de jaren zeventig te maken?

    Beantwoorden
  • 22 januari 2021 om 10:16
    Permalink

    Binnen de ‘Premium’ groep van Stellantis zal één platform op termijn het veld moeten ruimen. De ontwikkeling van het EMP2 (oa. DS9) platform heeft PSA bijna 650 miljoen gekost, dus ik zie dat niet snel verdwijnen.

    Voor een E-segment is er ook geen alternatief beschikbaar. De Ghibli krijgt waarschijnlijk geen opvolger, dus dan zou Giorgio (ontwikkeling nu al iets meer dan 1 miljard) alleen voor AR gebruikt moeten worden. Hoewel Maserati ook een nieuw platform nodig heeft.. Dan zou Alfa Romeo (hoewel ingedeeld in de ‘Premium’ tak, als enige techniek moeten gaan delen met Maserati.

    Of..

    – Stellantis laat EMP2 en Giorgio op termijn samensmelten zodat er componenten uitgewisseld kunnen worden.
    – De Premium tak gaat volledig over een Giorgio. RWD/AWD DS/Lancia

    Spannende tijden.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2021 om 12:24
    Permalink

    Er word hier te klein gedacht. Bedrijven ontwikkelen niet een duur platform om ‘m vervolgens failliet te verklaren omdat ze iets over het hoofd gezien zouden hebben. Een mondiaal autoconcern is geen banketbakkerij. Giorgio is breed inzetbaar en het E-segment komt er uiteindelijk ook bij. Dat laatste was niet op brede schaal mogelijk tot nu toe vanwege te hoge kosten voor het doorontwikkelen van allerlei technische snufjes die in dat segment van belang zijn. Zogenaamde luxury voor ‘de massa’ (rijke bredere doelgroep die om verschillende argumenten een bepaalde auto overwegen).

    Beantwoorden
  • 22 januari 2021 om 12:33
    Permalink

    De fusie tussen Citroën en Maserati in de jaren 1970 is desastreus afgelopen door de onoverbrugbare meningsverschillen tussen de directie van Maserati en die van Citroën. Natuurlijk was Macron er toen niet bij, maar de Franse ingesteldheid is en blijft altijd dezelfde : veel retoriek zolang het goed gaat, maar bij de minste krimp komt er een ultranationalistische reflex.
    Lees even het voorwoord in het jongste nummer van Autovisie waarvan de titel veelbetekenend is : Merken het museum in ?

    Beantwoorden
  • 22 januari 2021 om 13:11
    Permalink

    Klopt…maar dat was het noodlijdende Maserati van toen…appels met peren dus. Mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Fiat en Peugeot dat al decennialang een groot succes is. Bovendien merk je aan alles dat de bedrijfscultuur van PSA de laatste jaren heel erg lijkt op die van FCA. Donkere truien mentaliteit i.p.v. ego gerichte maatpakken handelswijze.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2021 om 13:45
    Permalink

    Lancia4Ever schrijft:
    Klopt…maar dat was het noodlijdende Maserati van toen…
    Jan Wintein schrijft:
    De fusie tussen Citroën en Maserati in de jaren 1970 is desastreus afgelopen door de onoverbrugbare meningsverschillen tussen de directie van Maserati en die van Citroën.

    Ook Citroën verkeerde toen in slechte papieren. De blinde en de kreupele ?
    Resultaat : overname door Peugeot.

    Lancia4Ever schrijft:
    …. i.p.v. ego gerichte maatpakken handelswijze.

    Je vergeet de kleuren : bruine schoenen onder een blauw maatpak….
    Kijk naar de parlementairen en ministers (zowel in België als in Nederland).
    Zelfs de Groenen doen er aan mee…. OMG….

    Beantwoorden
  • 22 januari 2021 om 21:42
    Permalink

    @Niccolo: dat denken in voor- en achterwielaandrijving is echt passé. In dit segment is AWD gemeengoed, en dat wordt alleen maar nog meer met de komst van BEV’s. Dus vergeet voor- en achterwielaandrijving, toekomstige grotere Alfa’s en Maserati’s hebben elektromotoren op voor- en achteras. Tenminste, dat is te hopen, want als ze nu nog gaan investeren in brandstofauto’s dan lopen ze bij de introductie al achter de feiten aan. In Frankrijk had in december 20% van de verkochte auto’s een stekker, in Duitsland zelfs 27%. Noorwegen zit al op 65%. Het gaat heel hard, en in dit segment nog veel harder.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2021 om 17:31
    Permalink

    Een hybride Giulia en Stelvio had er ook al kunnen zijn als overgangs model. Die zijn weleens aangekondigd maar ik zie ze niet komen.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2021 om 16:28
    Permalink

    @Rene1964 klopt wat je zegt: De Jeep Wrangler 4xe gebruikt volgens mij de 2 liter TBi in combi met elektromotoren. Dan kunnen de giulia en de stelvio dat dus ook!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.