Volgende Alfa Giulia een elektrische Cross-over of Shooting brake?

Het D-segment gaat veranderen.

Volgens enkele bronnen zou onder andere Larry Dominique, chef van Alfa Romeo North America, al ietwat uit de school geklapt zijn wat de opvolger van de Giulia betreft. De opvolger van de Giulia in het D-segment wordt een elektrische auto, die volgens de laatste mode wellicht de kenmerken heeft van een verhoogde vijfdeurs auto. Deze carrosserievorm heeft in een iets eerder stadium voor Alfa Romeo al eens op de tekentafel gelegen weten we uit betrouwbare bron. Blijkbaar wil men dit idee van een ruime vijfdeurs Alfa nu dus gaan uitvoeren op het nieuwe STLA Large platform in de meer compacte variant.

Net als de Lancia en Chrysler?

Dit past bij de geruchten van twee andere toekomstige D-segment auto’s van Stellantis, namelijk de moderne reïncarnatie van de Lancia ‘Aurelia’ en de Chrysler gebaseerd op de concept Airflow (foto boven). Ook dit zijn geen sedans, maar luxe ruime en geavanceerde auto’s in het grotere middensegment met een vijfde deur. Alfa Romeo volgt dus met een eigen model als opvolger van de Giulia. De huidige Giulia gaat intussen nog minimaal mee tot 2026.

Ook Imparato.

Het schijnt dat ook Jean Philippe Imparato zelf al een paar keer over de opvolger van de Giulia heeft gesproken. Het zou een verrassend mooi model zijn met inderdaad een vijfde deur. De vorm is niet exact die van een Cross-over, maar meer in de richting van een Shooting brake. Imparato hintte daarop door te zeggen dat de huidige generatie Giulia het gemis van een echte Sportwagon duidelijk voelbaar heeft gemaakt. Een sedan zou de CEO meer iets voor het hoogste segment vinden. Daar waar momenteel de Maserati Ghibli de enige op Italiaanse leest geschoeide optie is. De Ghibli krijgt geen opvolger naar het schijnt, dus hier ontstaat volop ruimte voor Alfa Romeo.

E-segment tweede helft van dit decennium?

Bovenin lijkt men bij Alfa Romeo dus serieus na te denken over een volwaardig gamma in het E-segment (op grotere variant van het STLA large platform). Daarvan is de grote SUV formaatje Levante het meest concreet en inmiddels min of meer bevestigd. Maar ook een luxe sedan in de klassiekere zin van het wordt dus overwogen. Het lijkt er dus op dat de opvolger van de Giulia in het D-segment zich duidelijk van dit model zal onderscheiden, door in een heel ander gedaante op de markt te verschijnen. Het snijdt allemaal hout in onze ogen.

8 gedachten over “Volgende Alfa Giulia een elektrische Cross-over of Shooting brake?

  • 7 mei 2022 om 17:00
    Permalink

    Alfa moet is auto’s gaan maken en wat minder, geruchten de wereld in helpen, die Tonale had er ook al lang moeten zijn, ik wordt zolang een beetje moe van die toekomst voorspellingen, er wordt geen Alfa meer verkocht, of omdat er geen dealer meer die dit merk nog aandurft of dat er geen modellen zijn, ik was van de week een nieuwe Giulia aan het samen stellen ik kan niet eens meer een interieur kleur kiezen, behalve zwart bruin, en dan willen ze auto’s verkopen.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2022 om 07:00
    Permalink

    Alfa is een sedan. En een stationwagen. En coupé en cabrio. Dat is het DNA. En na het gezwabber met de SUV Stelvio (géén verkoopsucces) dan nu weer experimenteren met een ‘shooting break crossover’? Doe normaal. Geen serieuze concurrent doet dit. En waarom zou een Alfist hierin stappen? Nooit gedaan, nooit gebeurd. Veel te groot risico en dat halverwege de 10 jaar proeftijd die Alfa (en Lancia) krijgt. Zelfmoord. En dat op basis van een lelijk Chrysler-concept. Is iedereen aan de pillen bij Alfa? Ga voor schoonheid, historie en evolutie. Zoals Ferrari met een evoluerende Purosangue, maar nooit haar geest verraad (Roma, F8). En ga in vredesnaam voor vele varianten.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2022 om 21:42
    Permalink

    Met Rob eens DNA van alfa zit meer in de coupés cabrio’s sedans, hatch en sw’s. 80% van de huidige en voormalig alfa rijders geven de voorkeur aan boven genoemde tegen SUV e.d. De kant waar ze op inzetten is leuk voor nieuwe klanten en die 20% alfisti die er wel wat in zien. Maar ik heb liever een lagere Giullieta dan een hoog potige obesitas wagen. De neus van de tonale is wel erg geslaagd vooral van een hoek van boven gezien dan is de neus minder hoog. @ autoedizione maak eens een poll klassieke vorm gegeven alfa’s vs hoogpotige

    Beantwoorden
    • 9 mei 2022 om 17:02
      Permalink

      Goed plan AR159, zo’n poll. Hopelijk doet marketing van Alfa dat ook eens en papegaaien ze niet mee over de algemene trends. Maar ik heb mijn dikke bedenkingen (..) Of nog erger: de informatie is er wel, maar de directie doet niets. Geen stationwagen, geen crosswagon of grancoupé, zoals de Giulia die ontbeert. En dan maar motoren produceren die 10 jaar geleden in de mode waren.
      Laat Imparato de oren te luisteren leggen bij Mercedes. Ook om hun nieuwe inzichten: de sedan is ideaal voor de elektrische aandrijving (stroomlijn), zeker nu het accupakket steeds platter is.
      Tenslotte, een Alfist is een Alfist. Vindt hoogstens Maserati ook leuk. Haat lompe bakken, compromissen en middelmaat. Houdt van geschiedenis met gezonde vooruitstrevendheid. Zoals ooit de Disco Volante, SZ, GT Junior of Montreal. Giet die heritage in een modern -commercieel- concept / lijn en succes is verzekerd.

      Beantwoorden
  • 9 mei 2022 om 20:56
    Permalink

    Ik wil best een poll maken over conventionele Alfa’s vs Hoogpotige modellen, maar is de vraag stellen op een site als deze ‘m al niet beantwoorden? Ik schat 90% voor conventioneel en 10% tegen. 🙂

    Beantwoorden
  • 9 mei 2022 om 22:55
    Permalink

    Laten we de vraag omdraaien: welke carrosserie-variant mis je (bijv. 7 keuzes, inclusief “moderne” zoals de grancoupé, SUV-coupé of shooting-break).
    Dan vragen over de motor: elektrisch, hybride, waterstof en benzine plus iets over de motor-inhoud. NB als Alfa gewoon bij de 1750-motor was gebleven en daarop eindeloos gevarieerd: veel goedkoper plus historisch beter (toch?)
    Zo iedere week een poll, en laat Alfa maar reageren na een aantal uitslagen. Interview met Imparato? 😉
    Nog een paar vragen voor de Poll: welk merk vind je het best te vergelijken met Alfa? (Noem zeker ook Cupra, Polestar of Tesla). Of welke typische Alfa-eigenschappen mis je straks het meest/minst in een EV-variant van Alfa. Of dilemma’s voor je elektrische Alfa: meer gewicht en meer range of lichtgewicht en minder range. Genoeg munitie voor de polls. Ik zie de eerste polls graag tegemoet. Succes!

    Beantwoorden
  • 10 mei 2022 om 11:20
    Permalink

    Die eerste vind ik een goeie Rob, ik kom er op terug. Die tweede mag je aanbieden bij een forum waar men ook graag over niet-Italiaanse merken nadenkt 😀

    Beantwoorden
    • 10 mei 2022 om 15:49
      Permalink

      Mooi en leuk! Zijn we een paar stappen verder. We komen vast nog eens tot de ideale roadmap voor Alfa Romeo 😉

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.