Wester sluit opvolger Alfa Romeo MiTo niet uit

wester alfa

De stoïcijnse Harald Wester geeft als bewaarder van het grootste geheim uit de autowereld bijna nooit een krimp, maar inmiddels worden de lippen wat losser nu de datum van 24 juni steeds dichterbij komt. Er rijden nog steeds geen testexemplaren van de ‘Giulia’ (die mogelijk niet zo zal heten) met definitieve carrosserie rond, maar toch lijkt alles op stoom als we hem en Fabrizio Curci mogen geloven. Cassino maakt zich op voor een radicale metamorfose tot Alfa Romeo-fabriek en deze zomer zien we mogelijk meer dan alleen het standaard model van de nieuwe middensegmenter van Alfa. Er gaan geruchten dat een topmodel (GTA?) ook direct getoond zal worden om het DNA van het merk direct goed te presenteren aan de wereld. Wester zelf noemt 2015 in een interview ‘het jaar nul’, oftewel het begin van een nieuw tijdperk. De naam Giulia heeft volgens Wester geen feest van de herkenning in zich voor Amerikanen en Chinezen, wat impliceert dat er toch voor iets anders gekozen wordt. Te meer omdat volgens de Duitser in Italiaanse dienst, stoere Amerikanen ‘Giulia’ te vrouwelijk zouden vinden.

En heel soms passeren ook andere modellen de revue. Zo weten we dat de opvolger van de Giulietta een achterwielaangedreven hatchback wordt. Over de MiTo heeft niemand het meer, sinds er na de nodige onduidelijkheid een paar jaar geleden wordt gezegd (ook volgens de planning van FCA tot 2018) dat er geen opvolger op de agenda staat voor de kleine Alfa uit Mirafiori. Geluiden over een nieuwe vijfdeurs variant verdwenen weer in de kast, net zoals die over de komst van een Giulietta Sportwagon. Dat heeft alles met de condities op de Europese markt te maken als we Wester mogen geloven. In principe wil Alfa Romeo zoveel mogelijk segmenten bedienen de komende jaren, maar de MiTo zou het primair van de Europese markt moeten hebben en dus ligt daar een praktisch probleem aldus de CEO. Maar toch sloot Wester wat dit onderwerp betreft af met een heel open “we zullen zien“.

8 gedachten over “Wester sluit opvolger Alfa Romeo MiTo niet uit

  • 13 maart 2015 om 07:41
    Permalink

    De nieuweling zal dus bijna zeker niet ‘giulia’ noemen als ik het zo lees. Hopelijk dan wel een mooie historische naam en liefst geen cijfers op z’n duits.

    Beantwoorden
  • 13 maart 2015 om 10:32
    Permalink

    Ik hoop het, een kleine Alfa past nog altijd goed in het (toekomstig)totaal programma. Het zou zomaar kunnen, alleen verwacht ik een ander concept, misschien een compact crossover. En dan wel 4 deurs, zal namelijk veel meer aftrek hebben, vooral in Italie.

    Beantwoorden
  • 13 maart 2015 om 15:15
    Permalink

    Als ze het goed aanpakken kan het best een kas kraker worden op de EU markt.

    Maar een opvolger zou het ook best kunnen doen in de rest van de wereld als zelf de Amerikanen een 500 slikken als vervoer middel waarom dan een Mito 2 niet.

    Ze moeten er alleen wel werk van maken en niet dat half bakken gedoe nu. Een 5 deurs er bij had de Mito al vele malen beter doen verkopen (had er nu hier ook 1 voor de deur gestaan nu helaas niet).

    Als men nu als hoofd gezinsauto een 156, 159 of 166 heeft staan kan daar als tweede auto een Mito 5 deurs naast. Het is niet gezegd dat bij gebrek aan men dan schikt met een Punto grote kans dat het dan een Clio of Fiesta word als 5 deurs alternatief voor een stak steurende wagen.

    @Wester

    3 Deurs coupe
    5 Deurs Hatch
    5 deurs cros over
    3 deus cabrio

    In stappers met 105PK twinair 1,4MA 140PK, 1,4 180pk, 1750QV en 2L twin turbo GTA alle uitvoeringen optioneel met Duallogic/TCT

    Diesels van 1,2 tot 1.6 twin turbo
    (Italianen kunnen kennelijk niet afronden 1248 is 1,2 geen 1,3)
    Ja 1.6 twin turbo dat zou geen verkeerd blok zijn om toch power te leveren en gewicht te besparen. een 2.0 twin turbo voor de Giulietta en Giulia tussen 2.0 en 3.0 V6

    Dan heb je meteen een compleet aanbod

    Beantwoorden
  • 13 maart 2015 om 17:29
    Permalink

    Op wat je zo op internet leest, kijken Amerikaanse 500-bezitters zeker niet negatief naar de Mito. Net als de 500 is het een karakteristieke auto en er is gewoon publiek dat het ziet zitten om net iets anders dan de massa te kopen. Dus inderdaad, Mito in Amerika, ik zie niet waarom het niet kan.

    Beantwoorden
  • 13 maart 2015 om 20:53
    Permalink

    @AR159. Helemaal juist. Een vijfdeurs MiTo had zeker een vaste waarde gehad, mede omdat ook Italianen meer een vijfdeurs pruimen, en ook daardoor de MiTo hebben laten staan. Een 5 deurs Hatch of Compact Cross-over zal NU (of tzt) een absolute toegevoegde waarde hebben.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2015 om 10:10
    Permalink

    @dmantione

    Die markt is dermate klein (en de marges ook) dat het kostentechnisch alleen zou kunnen als de MiTo niet vanuit Turijn naar de haven hoeft te worden gebracht (of het moet uitkunnen dankzij de Renegade natuurlijk) en qua aantallen zul je praten over nog lagere dan de 500 nu dus een paar honderd stuks per maand in plaats van een paar duizend… Ik denk dat Alfa Romeo dus eerst flink moet doorbreken in de VS voordat je een aanzienlijk publiek kunt opwarmen voor een kleine Alfa. Let wel, het publiekelijke commentaar dat lezen valt op internet komt vaak van liefhebbers. Bv fans van de Chrysler-groep 😉

    Beantwoorden
  • 14 maart 2015 om 11:24
    Permalink

    De transportcapaciteit naar de V.S. wordt waarschijnlijk een grote spil in de bedrijfsvoering voor de komende jaren: Grimaldi bestelt waarschijnlijk graag een paar schepen voor Fiat, maar alleen als ze garanties krijgen dat ze ook daadwerkelijk varen. De transportcapaciteit zal daarmee weinig flexibel zijn. In de vraag in de V.S. naar Renegade, 500L en 500X zit echter een bepaalde onzekerheid en dat zal ook gelden voor toekomstige Alfa’s.

    Ik ga er daarom vanuit dat de exportplannen in Lingotto daarom niet in beton gegoten zijn: De keuze om minder evidente modellen wel of niet te exporteren zal zeker afhangen van de vullingsgraad van de transportcapaciteit. Ritjes tussen Turijn en de haven lijken me een stuk flexibeler te regelen, het is overigens niet gezegd dat een toekomstige Mito uit Turijn zou komen.

    Ik verwacht trouwens, totaal los van dit onderwerp, dat er de komende maanden flink wat plannen veranderd gaan worden. Reden: De euro die de laatste maanden de lire snel achterna gaat. Bijvoorbeeld voor Jeep dat wereldwijd flink zou moeten groeien is heel goed nieuws voor de Renegade, maar het plan was zeker niet om alleen maar Renegades te gaan verkopen. Ook voor de Amerikaanse activiteiten zijn er exportplannen, doch 20% hogere productiekosten doen heel veel pijn. De plannen moeten aangepast worden en het kan haast niet anders dan dat de Europese fabrieken gaan profiteren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.