Amerikanen krijgen eigen 500 Mopar en een Dodge op basis van de Giulietta

Wat Abarth voor ons is, is Mopar misschien wel voor de Amerikanen. Mopar-cult is bijvoorbeeld ook regelmatig terug te zien in een ‘customize’ programma als “Overhaulin'” op Discovery Channel, waarin vaak te zien is hoe Mopar onderdelen en vormgeving toch meer voor de ‘echte’ liefhebber is van de Amerikaanse auto. Daarbij grijpt men het liefst terug op oudere modellen uit de jaren ’50, ’60 en ’70. Jaren waarin Chrysler en Dodge nog modellen maakten waar Amerikanen warme herinneringen aan bewaren. Dat laatste (het koesteren en aanwakkeren van oude herinneringen) is precies waar Fiat Group heel goed in is en de laatste tijd steeds meer een uniek handelsmerk van weet te maken. Een merk als Dodge moet daar flink van mee gaan profiteren de komende jaren om zo de Amerikanen weer trotser te krijgen op het eigen product. Maar ook een tuning merk als Mopar op zich… bijvoorbeeld in combinatie met een nieuwe kleine Italiaan. De Fiat is straks tenslotte ook steeds meer van de Amerikanen zelf als alles goed gaat.

De 500 Mopar is straks als concept te zien op de grote SEMA tuningbeurs in Las Vegas. Het gaat om een zeer agressief ogende 500 die wellicht erg aan de versies doet denken die wij in Europa reeds kennen.

Ander nieuws waar Dodge en Mopar liefhebbers naar uit kunnen zien is een eerst totaal nieuw model op basis van het Italiaanse Compact platform (Giulietta). Deze zal eind volgend jaar op de markt verschijnen en de directe opvolger zijn van de Dodge Caliber. Uiteraard zal de techniek van dit model ook vooral Italiaans zijn en kunnen de Amerikanen uitzien naar een auto met excellente rijeigenschappen. Of nieuwe Alfa Romeo modellen die vanaf 2012 in Amerika verkocht gaan worden ook naast dit Dodge model in de etalage komen te staan is nog de vraag. Ons lijkt dat in ieder geval niet zo’n goed idee. Met Chrysler er ook nog bij ontstaat er dan immers teveel overlap.

5 gedachten over “Amerikanen krijgen eigen 500 Mopar en een Dodge op basis van de Giulietta

  • 25 oktober 2010 om 21:20
    Permalink

    Die 500 Mopar heeft wel echte kenmerken van een dikke snelle 500 die de Abarth volgens mij mist. Vooral die “uitgeklopte” wielkasten is zo’n kenmerk, waardoor een de Abarth een veel sportiever uiterlijk door krijgt.

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2010 om 01:07
    Permalink

    “MoPar or no parts!”

    Wat zijn de motorische aanpassingen aan deze editie? Anders mag het de naam Mopar natuurlijk niet dragen. 🙂
    Had er nog niet bij stilgestaan dat Fiat nu ook de naam MoPar in bezit heeft. Van origine net als Abarth een motortuner. Dus dat zit wel snor.

    Wel knap trouwens dat jullie bij het denken aan MoPar meteen Overhaulin in jullie hoofd krijgen. 🙂 Zou eerder denken aan dragracing, Nascar of de Viper-GT.

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2010 om 08:46
    Permalink

    Er zijn nog geen verdere details over deze concept.

    Overhaulin’ ivm het cult aspect. In Amerika is er niet veel op het gebied van het eren van de auto. Het door Mopar gesponsorde programma doet dat duidelijk wel en is dan ook razend populair onder Amerikaanse puristen.

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2010 om 12:28
    Permalink

    Er zijn wat aparte cults daar. De rat-rods en de mexicaanse stijl vind ik de meest wazige die ik heb gezien. Gelukkig zijn ook daar veel puristen die muscle cars zoveel mogelijk stock laten.

    Op Discovery was lange tijd nog zo’n soortgelijkwaardig progamma waarin muscle cars opgelapt werden en daarna naar de veiling werden gebracht. Die lieten de wagens aan de buitenkant redelijk origineel en alleen de techniek kreeg een (grote) update. Was een leuk progamma maar weet de naam niet meer….

    On-topic vind ik het concept best wel geslaagd. De rode accenten in het interieur vind ik best wel origineel. En de zwarte wallen onder de ogen zien er strijdvaardig uit.

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2010 om 12:46
    Permalink

    18″velgen en een interieur met heel eigen details. De bestuurders stoel is bijvoorbeeld rood terwijl de rest zwart is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.