Italië maakt na 8 jaar opnieuw kennis met de Fiat 500

500 new

Iets wat haast perfect is verander je doorgaans nauwelijks, dus ook de vernieuwde Fiat 500 is 8 jaar na z’n debuut nauwelijks een andere auto geworden. We konden ‘m reeds een paar keer open en bloot zien de afgelopen dagen omdat Fiat er absoluut geen geheim van maakte. Zoals gezegd staat dit weekend in het teken van de nieuwe 500. Het is vandaag namelijk de verjaardag van de wereldberoemde kleine Fiat. Fiat kiest Milaan als centrum van de aandacht vanwege de Expo. Maar het meeste beeldmateriaal in dit bericht komt gewoon uit het hart van Fiat (Lingotto), want de 500 is meer Fiat dan welk ander model dan ook. Fiat heeft ‘500 karaats’ goud in handen met dit uit 1957 gereïncarneerde concept en zal dat voorlopig nog wel houden ook. Het model is symbool voor Fiat als producent van praktische maar ook zeer trendy stadsauto’s. Oogstrelend, zuinig, groen en degelijk.

500 new back

Sinds 2007 zijn er alweer meer dan 1,5 miljoen van verkocht. Hoewel de 500 (en 500C) editie 2016 grotendeels identiek oogt, is de auto op maar liefst 1800 punten gewijzigd. In 2014 zette Fiat op dit terrein overigens alvast een noodzakelijke eerste stap, zoals de introductie van een digitale km en toerenteller op luxere uitvoeringen en vernieuwde motoren. Nu was met name de styling aan de beurt en werd het hoog tijd voor een praktische 5 inch UConnect boordcomputer zoals in alle andere modellen van de 500-lijn. LED-techniek in de lichtunits mag anno nu uiteraard ook niet ontbreken.

500 new c

De 500 is nu 2 cm langer dankzij wat robuuster hertekende bumpers en is nu dus 3,57 m lang. De stadsverlichting onder de koplampen is opnieuw bedacht en toont een opvallende LED-ring. De kleurcombinaties en afwerkingsmogelijkheden in chrome is nu nog uitgebreide dan voorheen. Je kunt nu kiezen uit 13 carrosseriekleuren. Nieuw zijn de zeer mooie tinten Rosso Corallo (foto boven) en Bordeaux Opera. Bicolore opties zijn er ook nog altijd en vanaf nu ook in de combinaties zwart/geel en zwart/rood, waarbij het zwart van een soort print is voorzien wat men ook wel ‘Second Skin’ noemt. Deze printjes zijn in verschillende titels te krijgen (Ethnic, Lord, Comics, Navy en Camouflage). Nieuwe 15 en 16 inch velgen zijn tevens aan het gamma toegevoegd en sluiten mooi aan op de nieuwe details in chrome die de jongste generatie Fiat 500 zo herkenbaar maken.

500 new dash

Binnenin zijn de roosters voor de luchtstroom hertekend en zien we een nieuw stuur. Ook de eerder genoemde toevoeging van het door Magneti Marelli uitgevoerde TFT scherm met UConnect systeem vroeg om een vernieuwd design van het centrale gedeelte. Dit is zo gedaan dat er ook gekozen kan worden voor een 7 inch variant van het scherm. Ook de opbergvakken zijn aangepast als verbetering op wat reeds bestond. Nieuwe bekledingen voor de stoelen zijn tevens bedacht, zoals de Chevron stof met meerdere tinten voor de Pop versies en de stof Principe de Galles met contrasterende lendensteun voor de Lounge. Ook het leer van de Poltrona Frau is uitgebreid qua keuzeopties en is nu ook te krijgen in de tinten zwart, bordeaux en tabak.

De 500 is voortaan rijker uitgerust en al in de versie Pop verkrijgbaar met handbediende airco, 7 airbags, ESC, Hill Holder, UConnect, audio met 6 speakers, Bluetooth, bediening aan het stuur en USB poort. De Lounge versie heeft een touchscreen als boordcomputer en is voorzien van de service van UConnect Live (abonnement van 5 jaar) en App’s voor webradio, sociale media, nieuws, spraakherkenning, streaming Bluetooth en gesproken en gedicteerde sms-berichten. Op de optielijst komt het TomTom navigatiepakket met spraakherkenning, Q Routes en TomTom Live services met verkeersinformatie, het weer, flitsmelding en de service Search&Go dat POI’s via internet opzoekt.

uconnect

Motorisch zullen de 500 en 500C vanaf volgend jaar uitgerust zijn met Euro6 benzinemotoren, namelijk de 0.9 Twinair 85 en 105 pk en de 1.2 69 pk. Dit geldt ook voor de 1.3 Multijet II diesel met 95 pk. Er kan zoals altijd gekozen worden tussen een handbak en een gerobotiseerde Dualogic automaat. De 500 op LPG is ook beschikbaar in combinatie met de 1.2 69 pk en draagt de naam EasyPower. Alle motoren zijn nu schoner dankzij een lagere uitstoot met 90 g/km voor de Twinair 85 pk (3,8 l/100 km) en 89 g/km voor de 1.3 MultiJet. Op een later moment zal daar de ‘Eco’ versie van de viercilinder 1.2 69 pk aan worden toegevoegd met amper 99 g/km. Dit model zal trouwens een beter remvermogen krijgen voortaan. Dezelfde als die op de TwinAir.

De 500 is voortaan ook comfortabeler dankzij een bete geïsoleerde achterzijde. Iets praktischer is de kleine Fiat nu ook dankzij een minder aanwezige drempel voor de kofferbak (inhoud blijft hetzelfde met 185/550 liter). Verder is de Lounge voortaan met 3 optiepakketten verkrijgbaar; Style (16 inch velgen, verstralers en gepersonaliseerde details), Cult (leer, digitaal klokwerk, dak en zijspiegels in pianolak) en City (automatische climate control, parkeersensoren en automatisch dimmende binnenspiegel). Mopar biedt nog eens meer dan 100 accessoires op de 500 en 500C, variërend van velgen, spiegelkappen, details en chroom tot stickers, dragers sportpakketten en accessoires voor in het interieur.

[nggallery id=1102]

2 gedachten over “Italië maakt na 8 jaar opnieuw kennis met de Fiat 500

  • 4 juli 2015 om 11:06
    Permalink

    Heel mooi, ik mis echter de 500S. Is deze versie verdwenen?

    Beantwoorden
  • 4 juli 2015 om 16:50
    Permalink

    Fraai, en wat me ineens opvalt: de ‘grille’ met de chroomstippen lijkt sterk op de grille van de Aegea. .

    Maar wat wordt bedoeld met minder aanwezige drempel? De achterklep en aanliggende bumperuitsnijding zijn hetzelfde als bij de bestaande uitvoering, dus zo te zien dezelfde drempelhoogte. .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.