FCA-top vergadert over opvolging Marchionne

Sinds 2004 heeft Sergio Marchionne nooit een aandeelhoudersvergadering overgeslagen, maar volgende week gaat het toch echt gebeuren. Het is bijna symbolisch; De firma bereikt bijna die lang beoogde gezonde status en plots wil het lijf niet meer. Het is alsof deze CEO 14 jaar geleden besloot om met elke vezel in z’n lijf maar één doel voor ogen te hebben. Zou hij het bij het graf van de in 2003 overleden Giovanni Agnelli ooit gezworen hebben? De zwarte trui werd het symbool van deze langdurige klus. Het pak bleef voortaan uit.

Marchionne nam in het begin van deze eeuw de leiding over een noodlijdende kolos en heeft de Italiaanse auto-industrie op de valreep voor de poorten van de hel weggesleept in een snel veranderend economisch klimaat. De Italiaan uit Canada bracht terug wat na Ghidella in ernstig verval was geraakt. Marchionne stapte vervolgens op een andere patiënt af uit de VS in de vorm van Chrysler. Hij begreep de na een Duitse samenwerking zeer teleurgestelde Amerikanen als geen ander en veroverde in rap tempo hun harten. De samensmelting met Fiat vond plaats op een doelgerichte en haast nederige manier. Marchionne richtte zijn kantoor in Auburn Hills in tussen de werknemers op de onderste verdieping.

De grote klus moest leiden tot een nieuwe gezonde eenheid, maar zover was het natuurlijk nog lang niet. Verliezen terugdringen en een creëren van een steeds gezondere financiële balans bleef topprioriteit boven alles. “Onderuit zitten en de makkelijkste weg kiezen kunnen we ons de komende jaren domweg niet veroorloven“, zei de CEO in donkere trui na de overname van de Chrysler-groep. Of hij nu in Detroit of Turijn staat te spreken, zijn boodschap is eentje waar je een beetje een visionair voor moet zijn, wil je het werkelijk begrijpen. Het bleef al die jaren een uiterst moeilijke klus met diverse politieke obstakels bovendien. Maar Marchionne bewees keer op keer dat hij mensen kon overtuigen en hield intussen vast aan wat volgens hem het allerbelangrijkste was. Marchionne zei in de tijd dat bepaalde partijen de firma steevast dwars probeerden te zitten, dat het lastig werken is wanneer iemand het hek van de dierentuin steeds openzet. Die wat zwarte humor typeert deze topman, die van het vliegtuig noodgedwongen zijn thuis moest maken. Zijn doelgerichtheid en cynisme maken hem soms ongrijpbaar.

Vaak bleef hij onbegrepen en soms gaf hij ruiterlijk toe dat hij een verkeerde inschatting maakte. Dat is niet zo gek als je met een langetermijnproject bezig bent, terwijl er ook nog een mondiale financiële crisis plaatsvindt. Door schade en schande werd hij dan ook wijzer en sprak hij steeds vaker in redelijk verhullende opmerkingen. Vooral als de pers het lang uitblijven van nieuwe productiemodellen aan de kaak stelde en om lanceerdata vroeg. Dan zei hij gewoon dat die ergens op zijn lijf stonden getatoeëerd waar het licht niet bij kan. Marchionne werkte op elk continent aan een steeds gezondere bedrijfsstructuur en dat gaat nu eenmaal ten koste van andere mogelijke investeringen. Zijn strategische en vooruitziende blik is intussen overal en door iedereen opgemerkt.

Het bestuur heeft inmiddels een spoedoverleg gehouden over zijn opvolging, die op papier volgend voorjaar zou moeten plaatsvinden, maar door de huidige gezondheidsproblemen mogelijk eerder nodig is. Ook na de operatie van een maand geleden, is er nog geen teken van volledig herstel voor de CEO. Zelfs zijn post bij Ferrari zal mogelijk vroegtijdig uit handen worden gegeven. Automotive News spreekt wat dit betreft over Luis Camilleri als CEO en John Elkann als voorzitter. Wat betreft FCA  komen de reeds bekende namen van Alfredo Altavilla, Richard Palmer, Mike Manley en Pietro Gorlìer voorbij. Dat Marchionne deze prijs heeft betaald voor zijn inzet vinden we bij AutoEdizione niet heel verwonderlijk. We volgden het afgelopen decennium voor zover we konden iedere stap van deze opmerkelijke CEO, richting het weer tot bloei brengen van Fiat en trokken daarbij telkens dezelfde conclusie; namelijk dat Marchionne onvermoeibaar leek en rotsvast. Bijna onmenselijk, aangezien hij werk deed waar normaal gesproken meerdere managers voor nodig zijn. Maar hij blijkt dus toch van vlees en bloed. We wensen hem beterschap via dit bericht.

20 gedachten over “FCA-top vergadert over opvolging Marchionne

  • 21 juli 2018 om 14:56
    Permalink

    De redder die inderdaad nooit begrepen is door veel mensen. Ik wens hem het beste en ben hem zeer dankbaar.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 14:57
    Permalink

    Wij zijn sinds woensdag in het bezit van een mooie nieuwe alfa romeo.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 17:13
    Permalink

    We hebben de mito ingeruild voor weer een mito.nu kon dat nog .
    Want ze worden niet meer gemaakt vanaf nu.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 17:47
    Permalink

    Vele, vele, vele duizenden zijn hem diep dankbaar voor de reuze klus die hij geklaard heeft! Onder andere twee bedrijven (Fiat/Chrysler) van dodelijk ziek naar supergezond en de grote ommekeer bij Ferrari F1 voor elkaar gekregen.

    Hij wilde al eerder stoppen, werd de John Elkann gevraagd tot nog even aan te blijven (tot 2019) maar precies op het moment dat hij het bedrijf supergezond aan de opvolger wil overgeven laat zijn lichaam hem in de steek. Ben toch gespannen hoe het medisch met hem gaat.

    Ik hoop dat de commentaren hier op de site een beetje on-topic en fatsoenlijk blijven.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 18:01
    Permalink

    Daar ben ik het volledig mee eens. De man heeft veel goeds gedaan voor FCA, soms ook fouten, maar hij is ook maar een mens. Respect en beterschap!

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 18:05
    Permalink

    Voor degenen die bezorgt zijn: de opvolger wordt Jeep – Ram topman Mike Manley, die heeft super dingen gedaan bij Jeep en Ram.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 18:36
    Permalink

    Ik hoop dat hij in gezondheid van z’n pensioen kan genieten. Heeft in Italié een complete revolutie teweeg gebracht door de samenwerking met de bonden op te schorten om het bedrijf gezond te maken en naar moderne maatstaven te kunnen inrichten. Helaas wel een aantal (voor autoliefhebbers) onbegrijpelijke keuzes gemaakt.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 18:43
    Permalink

    Karma? Voor het naar de knoppen helpen van het merk Fiat?

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 19:36
    Permalink

    Dus la lancia zo denk jij daarover .
    Dat zegt meer over jou dan wat anders.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 20:10
    Permalink

    Sommige mensen vergeten continu hoe het nog maar recente verleden eruit zag. (En dat zeg ik als Lancia liefhebber.) Fiat had niks meer in 2003. Het had alleen de nieuwe Panda en een hoop projecten die al meermalen waren uitgesteld en waar op de tekentafel al verlies op werd geleden. Om over Lancia en Alfa Romeo maar niet te spreken die al vanaf medio jaren ’90 in een neerwaartse spiraal waren terechtgekomen.

    Het oplappen van een bedrijf zo groot als Fiat was bijna een onmogelijke taak die alleen kon plaatsvinden door de te plannen modellen te reduceren in aantal en te verspreiden over een langere periode. Vervolgens is ook nog geïnvesteerd in de samensmelting met Chrysler, tal van fabrieken en de ontwikkeling van nieuwe techniek met maar heel weinig middelen. Als kers op de taart heeft men ook nog in de laatste minuten van de extra tijd een schuldenlast weggewerkt zodat er weer adequaat aan de toekomst gewerkt kan worden.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2018 om 22:56
    Permalink

    La Lancia; sorry hoor maar wat ben je ongelooflijk respectloos! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo’n vertrouwen heb in de koers die nu is in gegaan, maar je wenst NIEMAND zoiets toe! Maakt niet uit hoe verbitterd je bent, dat is gewoonweg onbeschoft!

    Beantwoorden
  • 22 juli 2018 om 10:14
    Permalink

    Jeetje, wat zijn sommigen hier lichtgeraakt. Natuurlijk wens je niemand een slechte gezondheid toe.
    Feit blijft wel dat onder zijn leiding het met het merk Fiat slechter gaat dan ooit. Dat was het punt dat ik ermee wilde maken.

    Beantwoorden
  • 22 juli 2018 om 12:24
    Permalink

    Absoluut, niet alleen Fiat, maar dan is het in het vervolg wellicht verstandig om je woorden iets beter te kiezen…

    Beantwoorden
  • 22 juli 2018 om 18:37
    Permalink

    Ik vindt de mito nog steeds een mooie auto hoekree, ik wil nog een jaar of drie in mijn giulieta rijden, en hoop in tussentijd dat er een nieuwe giulieta is.

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 12:18
    Permalink

    Niet persoonlijk maar voor Fiat/Lancia heeft hij niets gedaan. geld in noodlijdende Alfa Romeo en Maserati gestopt die 2 merken stonden begin jaren negentig om omvallen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.