Fiat gaat Tipo vernieuwen en voegt Cross-over toe

Er is door het management van FCA alvast wat meer duidelijkheid geboden rond de exacte plannen voor het merk Fiat voor de komende jaren. Dit is mogelijk gebeurd tijdens een uitgebreide ontmoeting met dealers ter gelegenheid van het 120 jarige jubileum van het moedermerk uit Turijn.

Terwijl een opvolger van de Punto en Panda nog wat verder weg liggen, maar wel zijn bevestigd, is een update van de Tipo lineup al een van de eerste dingen die zal plaatsvinden. Geen vraagtekens meer dus rond de toekomst van de in Turkije geproduceerde C-segment Fiat. De sedan, stationwagon en hatchback krijgen volgend jaar een uitvoerige update met onder andere een groter beeldscherm voor het infotainmentsysteem.

Maar er komt binnen nu en twee jaar ook nog een Cross-over bij, die het Tipo-gamma verder zal uitbreiden. Dit model zat vijf jaar geleden al in de pijplijn, maar is om specifieke redenen destijds uitgesteld. Het is heel goed mogelijk dat dit model niet uit Turkije maar uit Servië zal komen, waar de 500L met hetzelfde platform reeds van de band rolt. De nieuwe Cross-over zal sowieso ook als 7-zitter op de markt verschijnen.

Ander nieuws dat binnen afzienbare tijd de Fiat-showroom zal gaan opsieren, zijn grondige updates voor de Panda en de 500, die tevens als milde hybride met Firefly motor zullen debuteren, en de elektrische volledig nieuwe 500 BEV uit Turijn. Deze zal volgendjaar maart gepresenteerd worden. Ook de 500 Giardiniera is opnieuw bevestigd.

12 gedachten over “Fiat gaat Tipo vernieuwen en voegt Cross-over toe

  • 26 maart 2019 om 21:14
    Permalink

    Ik durf het bijna niet te vragen maar…. Vernieuwing Tipo. Motor nodig. Modern. Heel misschien?

    Beantwoorden
  • 26 maart 2019 om 21:22
    Permalink

    Goed nieuws als dan ten minste ook de firefly motoren komen, met hybride. Tipo heeft nu in steeds meer landen last van CO2-heffing. Dus als ze nu een zuiniger versie brengen krijg je meer voor minder geld. Soort SUV-uitvoering is ook welkom, Tipo X zou er toch wat wilder uitzien dan 500X dus spreekt andere doelgroep aan.
    Het niet hebben van Puno/Mito blijft een groot gemis. Scheelt 200.000 auto’s per jaar. Dus voortmaken met opvolger en met nieuwe Panda zou ook fijn zijn.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2019 om 21:54
    Permalink

    Mooi nieuws.
    Een grappige vergissing, je bedoeld moedermerk neem ik aan, en geen moedermelk.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2019 om 18:26
    Permalink

    Ik geef geen reactie op de nieuwe Fiat Tipo. Ik zag afgelopen zaterdag de aankomst van de Chinese president in Italie, om over investeringen te praten> mijn verbazing was groot, toen ik zag hoe de president vervoerd werd: in een Audi! Ik vind dit een klap in het gezicht voor de Italiaanse merken, er had een prachtige Maserati moeten staan, geen Audi! Schandalig.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2019 om 20:03
    Permalink

    Ik ga er van uit dat de Tipo’s gewoon de zelfde motoren gaan krijgen als bv de 500X.
    Dus 120 pk 3T Firefly en 150-180 pk 4T Firefly, en dan ook met Hybrid toevoegingen.

    Kwam ergens op een Italiaanse site tegen dat de gewone 500, nieuwe 3 cilinder Firefly motoren gaat krijgen later dit jaar, een basis “atmosferische” motor met naar zeggen 70-75 pk en een 3T met 100 pk en dan mogelijk nog met Mild Hybrid toevoeging.
    Een 3T Firefly motor met 100 pk lijkt mijn een prima vervanger voor de 80 en 105 pk TwinAir Turbo motor versies.
    Ik neem ook aan dat ze dan dit zelfde motor programma in de Panda gaan aan bieden, en dan in het bijzonder de 3T Firefly motor met 100 pk.
    De Panda heeft dit zeker nodig om met de rest van het A-segment mee te komen.
    De VW up! en Kia Picanto, om er maar 2 te noemen hebben ook 3 cilinder turbo blokjes.
    De grondig aangepakte Panda kan wat mijn betreft niet snel genoeg komen, dan kan ik langzaam gaan nadenken over de vervanging van mijn 6+ jaar oude Panda 85 Lounge.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2019 om 12:29
    Permalink

    De Firefly T3 100 pk met mild hybrid lijkt me echt super. Zuinig, stil, pittig, mooi koppel. In Italië zou deze versie minimaal 1500 € subsidie krijgen.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2019 om 18:11
    Permalink

    @Hilbert maar zonder batterijen, want dat is een tussen oplossing.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.