Fiat’s Braziliaanse designcentrum komt tot wasdom

Het begon bij Fiat in Brazilië allemaal met het werven van jonge designers die zich mochten storten op wat conceptuele onderwerpen. Daarnaast werden bestaande in Italië ontwikkelde modellen, aangepast aan de smaak en de eisen van de lokale markt. Dat is nu 17 jaar geleden en inmiddels heeft Fiat in Betim al vanaf de Uno in 2010 een aantal modellen vanaf de basis tot de productiefase ontworpen. Voor FCA werd het daarom steeds belangrijker om de Braziliaanse ontwerpafdeling goed te faciliteren.

Voor iets meer dan 2 miljoen euro is een moderne afdeling vormgegeven, waar collega’s in Turijn lichtelijk jaloers van zouden kunnen worden. FCA wil in Brazilië middels de merken Fiat, Jeep en Ram haar leidende positie steeds verder uitbouwen de komende jaren en deze stap is daar een onderdeel van. Deze eerste ruimte beslaat 2700 m², waar 150 professionals werkzaam zijn. Het vormt allemaal slechts het begin, want binnen enkele jaren verrijst er een gebouw naast, dat het designcentrum verder zal versterken met hypermoderne ontwikkelingsmethoden en ondersteunende technologie.

Na de Uno, Mobi, Argo, Cronos en Toro volgen de komend paar jaar nog eens drie volledig nieuwe modellen. De succesvolle pick-up Toro krijgt updates en ook zal de Argo als een soort Cross-over versie gepresenteerd worden. Daarna volgt natuurlijk ook de compacte Cross-over die we onlangs als concept met de werktitel Fastback hebben leren kennen. De op de Toro gebaseerde ‘mockup’ die volop te zien was tijdens de festiviteiten rond de opening van het nieuwe designcentrum (zie foto’s), verraad volgens insiders overigens niet hoe dit model wordt. Fiat heeft dus niet een gratis scoop weggegeven. Mogelijk krijgt het uiteindelijke productiemodel geen fastback look, maar blijft dit vooral een belangrijke stijloefening. Aan dit concept en de bestaande Toro, is goed te zien hoe Fiat’s Braziliaanse designafdeling werkt aan een eigen DNA voor het merk uit Turijn. Cross-overs en Pick-ups vormen overigens de belangrijkste type modellen de komende jaren op de Braziliaanse markt.

5 gedachten over “Fiat’s Braziliaanse designcentrum komt tot wasdom

  • 21 augustus 2019 om 07:46
    Permalink

    Italiaanse merken worden in Europa zeer schaars iets wat de concurrentie niet veel uitmaakt

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2019 om 10:03
    Permalink

    Zoals ik al eerder heb opgemerkt, naast een heel sterk Noord Amerika wordt Zuid Amerika de tweede sterke regio voor FCA. Nu langzaam gaan bouwen aan de regio Europe.

    Azië, en met name China zal voorlopig een probleemgebied blijven.Met China heeft bijna iedereen op dit ogenblik grote problemen. Het tot voor kort zeer succesvolle PSA in China is bijna ineengestort en dreigt China zelfs te verlaten..

    Beantwoorden
  • 22 augustus 2019 om 21:39
    Permalink

    Eindelijk na jaren een goede en erg mooie Fiat, hopelijk met een goed 4 cylinder blok. Het ontwerp is prachtig, precies waar ik op zit te wachten na die twee cylinder troep met het uiterlijk van een crimineel, bah, die hele 500 serie staat mij na! Ik hoop dat dit ontwerp nu eens hier te koop is.

    Robert van Kesteren.

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2019 om 11:25
    Permalink

    @Robert van Kesteren

    Dan zal je heel lang moeten wachten want dit is voor Zuid Amerika en komt 100% zeker niet naar Europa.

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2019 om 14:36
    Permalink

    FCA doet toch niet aan klanten binding in Europa

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.