Maserati en Alfa Romeo gaan samen aan toekomstig gamma werken

‘Progetto altagamma’.

Wie goed heeft opgelet weet dat het is genoemd. ‘Progetto altagamma’; oftewel een project voor de ontwikkeling van het hoogste segment. Een gezamenlijk initiatief tussen Maserati en Alfa Romeo, dat op meer degelijke wijze een offensief op het hoogste niveau dient te bewerkstelligen. Iets waar we als merkliefhebbers al jaren op hopen. De komst van modellen als de Giulia, Stelvio, Quattroporte, Ghibli, Levante en Grecale, vormden in het recente verleden een hoopgevende stap. Door verschillende ontwikkelingen is deze onder Sergio Marchionne tot stand gebrachte ‘polo del lusso’ een redelijk vroege dood gestorven. De wereld is veranderd en dus is het tijd voor een nieuw plan. Een plan dat over niet al te lange tijd meer openbaar zal worden gemaakt door Santo Ficili en Antonio Filosa, wanneer de nieuwe koers van respectievelijk Alfa Romeo/Maserati en Stellantis nader zal worden toegelicht.

Samen tot in het hoogste segment.

Wat we weten is dat ‘Progetto altagamma’ geconcentreerd zal worden rond de productielocatie van Cassino in de provincie Frosinone. De twee mooie Italiaanse merken die tot in de hoogste segmenten willen doordringen zullen met diverse modellen op gedeelde techniek tot stand komen. Een beetje zoals nu ook het geval is, maar dan op een nieuwe basis dat toekomstbestendig zal zijn. Terwijl Maserati in de meer exclusieve hoek opereert zal Alfa Romeo de rol van volwaardig Italiaans premiummerk gaan vervullen. Lancia en DS worden intussen op een meer passende ‘near premium’ podium geplaatst net boven Citroën en Peugeot, maar onder Alfa Romeo. Terwijl die merken stoppen bij het ruimere compacte segment, zullen Alfa Romeo en Maserati ook in het D en E segment een vaste waarde willen zijn. De nieuwe investeringen rond Progetto altagamma moeten voor 2030 vorm gaan krijgen en betreffen zowel elektrische als hybride modellen.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Maserati en Alfa Romeo gaan samen aan toekomstig gamma werken

  • 6 september 2025 om 16:41
    Permalink

    Lijkt mij een logische keuze. Maar had allang gestalte moeten krijgen. Geen getreuzel naar de markt want de aantallen zijn dramatisch laag. Er moet nu eindelijk worden geleverd. Hopelijk hopelijk staat ook “geven” hoog op de agenda. Geven aan de klant waar die al jaren om smeekt. Géén omgekatte Peugeots en Opels, zoals de DS nr. 8. Het moet veel beter, eigen mooie lijnen. Mooie stoffen en stijl. En tegen een prima prijs voor Alfa Romeo. Onder BMW en Alpine.

    Beantwoorden
  • 6 september 2025 om 21:00
    Permalink

    Het klinkt heel mooi.
    Maar laten ze nu ook eens daadwerkelijk iets doen.
    Er had zelfs al eerder actie ondernomen moeten zijn. Men is niet proactief maar men neemt pas actie als er sprake is van een drama of ramp.

    Beantwoorden
  • 8 september 2025 om 09:08
    Permalink

    Deze plannen zijn er al eerder geweest. Natuurlijk is het goed dat dit gebeurt, maar het moet wel goed gebeuren. Met topklasse kwaliteit voor Maserati en voor Alfa ook een stuk beter dan het nu is. Italiaanse techniek, geweldig rijdend en met vooruitstrevend design. De gisteren onthulde Mercedes GLC EQ en de nieuwe BMW iX3 zetten nieuwe standaarden op allerlei gebieden neer, of je ze nu mooi vindt of niet. In die race moeten Alfa en Maserati mee. Dat ga je niet redden met gerecyclede massa-onderdelen van Stellantis.

    Beantwoorden

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.