Abarth 600e Scorpionissima is extra giftige schorpioen
Abarth+
Deze Abarth is niet voor niets een schorpioen met een plusje en een extra waarschuwing op het dashboard (“Mind the Scorpion”). De rijervaring is ronduit fel en strak en de looks overtuigen. De Turismo uit onze vorige rijindruk stelde niet per se teleur, maar je voelde duidelijk dat ie wat miste (vooral de extra opties). De Abarth 600e Scorpionissima met 54 kWh / 280 pk (350 Nm) die je hier ziet is compleet en echt een klasse apart. Abarth heeft hiermee duidelijk een topmodel in huis. Exclusief is ie ook, want de über schorpioen in betoverende Hypnotic Purple-lak is er in 1949 exemplaren. Of Abarth verkooptechnisch het geboortejaar van het merk ooit haalt, is tegelijkertijd maar de vraag. De Abarth Scorpionissima is namelijk een exclusieve EV van bijna 50 mille. Nog altijd een niche op de meeste Europese markten. Je koopt dus wel een zeldzaamheid. Eentje om in de toekomst weg te zetten.
Goede looks en het liefst in stille modus.
Het paars kon ons op papier dan misschien nog niet echt bekoren, maar eenmaal in het echt waren we behoorlijk gecharmeerd van de pasteltint. Hoewel de term hypnotisch misschien wat ver gaat… Gecombineerd met de zwart glanzende delen en de gifgroene badges vormde het een prachtig een smaakvol geheel met karakter. Hij is er ook in het bekende gifgroen maar we zouden direct deze kiezen. De contrasten zijn gewoon mooier. De 20 inch velgen blijven we echt een fantastische eyecatcher vinden evenals de hertekende bumpers. Karaktervol zijn ook de rijeigenschappen. Het interieur had naar onze smaak meer afwerking in alcantara mogen hebben om dat exclusieve gevoel verder te vergroten. De soundgenerator worden we intussen nooit fan van… Het heeft nu eenmaal geen enkel nut om motorgeluiden na te bootsen op een EV. Het geeft bovendien niet de beleving van een écht motorgeluid. Op geen enkele wijze. Nu is de imitatie op de 600e wat beter dan op de 500e omdat het geluid bij acceleratie wat naar de achtergrond verdwijnt. Toch blijft het constante monotone geluid op een lange rechte weg zoals een snelweg hoogst irritant. Dus als we ‘m gebruikten was dat in de stad en zelfs daar waren we het snel zat. Opnieuw bleef het bij ons dus uitstaan tijdens de rest van de test.
Grip is een belangrijke kernwaarde.
De acceleratie is natuurlijk super rap met nog geen 6 seconden onderweg naar de 100 km/u. Een paar honderdsten sneller dan de Turismo. Alles gaat naar de voorwielen en toch valt dat niet direct op. Het Torsen sperdifferentieel met tandwielen van Jtekt is zeer effectief. De stevige remmen van Alcon geven een volledig mechanische sensatie in de meest sportieve rijstand (‘Scorpion track’) omdat de elektromotor niet regenereert. Het resultaat is dat deze Abarth dynamisch gezien voor veel plezier zorgt. Een echte lichtvoetige sportschoen op wielen. Je zit strak in je Sabelt en volgt het spoor dat je wilt volgen. De auto voelt voldoende speels in het korte bochtenwerk, wat het rijplezier flink vergroot. Omdat de Abarth 600e Scorpionissima z’n limieten goed verborgen houdt, is het misschien belangrijk om niet te overdrijven, vooral op de openbare weg. Natuurlijk vroegen we ons ook het volgende af: Is ie dynamisch gezien nou identiek aan de Alfa Romeo Junior Veloce, aangezien ze veel delen? De Abarth oogt erg stoer en breed en rijdt dus heel tof. Qua looks vinden we het prachtig hoe de Abarth 600e afstand neemt van de FIAT donor. Het is simpelweg heel goed gedaan. Staat de Alfa daarmee op een achterstand? We voelen wel een dilemma aankomen… Het antwoord lees je in onze volgende impressie, die van de Junior Veloce. Intussen is deze uitvoering van de Abarth 600e met recht een ‘issima’ te noemen. Oftewel, de overtreffende trap.
Ja, leuk. Maar een Ypsilon HF is leuker, betaalbaarder, mooier. Wel iets kleiner. Beiden helaas nog -ten onrechte- even zeldzaam.