Alfa Romeo Tonale update krijgt iets ander front

Op 14 oktober de presentatie.
Via het Italiaanse dealernetwerk lekt er inmiddels het een en ander het net op aangaande een verversing voor de Alfa Romeo Tonale. Het betreft enkele schematische plaatjes die mogelijk uit het productiecircuit komen. De presentatie zal op 14 oktober plaatsvinden melden insiders. Wat er onder de kap of in het interieur eventueel aan verandering onderhevig is, weten we nog niet. Wat we al wel weten over de compacte middensegment SUV uit Pomigliano, is dat het front een kleine wijziging krijgt. Allereerst valt op dat de nummerplaat vanwege nieuwe wetgeving naar het midden gaat. Uit het midden geplaatste nummerplaten op Alfa’s wordt dus iets uit het verleden. Voor ons Nederlanders een hele verbetering met die gele lappen, maar in Italië (waar men compacte frontplaten heeft) schijnt er een kleine volksopstand gaande te zijn onder verstokte Alfisti.

Veloce en Sport Speciale.
We zien trouwens ook dat de versies van de update qua gamma opnieuw zal bestaan uit de Veloce (plug-in hybride) en de Speciale. Alleen krijgt de laatst nu de toevoeging Sport.
Klassieke elementen in en om de Scudetto.
Alfa Romeo liefhebbers zullen iets herkenbaars ervaren op de update van de Tonale. Het front krijgt rondom de Scudetto 4 diagonale luchtgaten en het Alfa-hart zelf wordt uitgerust met horizontale lamellen. Bij het eerste denk je misschien terug aan de 156 en bij het laatste kun je talloze voorbeelden aanhalen met als laatste de Giulietta uit 2010. Deze aanpassing kun je als inconsequent zien, maar de Junior biedt zelfs twee stijlen voor de grille (Leggenda en Progresso) en de Tonale voegt nu deze er aan toe. Leuk al die keuze, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Tonale juist qua voorzijde weinig aanpassing nodig had. Het schijnt dat de nogal ingetogen achterzijde hetzelfde blijft.

Opvolger in 2027?
Verder wordt er gezegd dat dit een laatste aanpassing is voor een definitief pensioen over een jaar of 2. Er zijn bronnen die melden dat er een opvolger in de planning zit met mogelijk een andere naam. We zullen zien. Dat de assemblage van de huidige Tonale nu even stil ligt in Pomigliano d’Arco, heeft trouwens ook deels met deze aanpassing te maken.


Het is wel weer wonderlijk hoe Alfa Romeo de mooiste velgen van de Tonale weet te verwijderen. En de toevoeging komt van die lelijkerds van onder de Junior.
Gelukkig wel een nieuw front, hopelijk het interieur eindelijk met betere kleuren. End-of-life komen meestal de mooie klassieke kleuren erbij. Beige in het interieur, donkerblauw en -rood plus wie weet donkergroen. Verde Visconti revisited?
Zo simpel. Hadden ze allang moeten doen. Maar ja, Stellantis…
Lijkt me een facelift in de categorie: met weinig investeringen nog even de levenscyclus verlengen, daarna snel overstappen op Stellantis-meuk. Moeilijke auto, die Tonale. Een echt crisismodel dat al was verouderd toen hij op de markt kwam. Ik verwacht ook geen grote technische wijzigingen, want in de betrouwbare Fiat-techniek wordt door Stellantis niks meer geïnvesteerd.
Lekker weer al die aannames altijd zo negatief als het om Alfa Romeo gaat, We lopen in Nederland altijd te kankeren op dit merk why ??? En het zijn vaak mensen die totaal geen verstand van auto’s hebben. Koop dan lekker een Volkswagen of zo met een middelmatig onderstel etc.
Want? Die ziekmakende mopperaars (*smile*) hebben wel vaak gelijk gekregen. De Tonale was de showroom niet uit te krijgen. Het klopte gewoon niet voor 50-60 mille.
We zullen zien of de facelift veranderingen brengt, maar de wereld is wel anders dan 3 jaar terug. Prijs en uitrusting zullen veel beter moeten zijn, net als de wegligging.
Rij ik door in mijn Giulia (super!).
Wat mij betreft zou juist de achterkant een facelift mogen krijgen. Die onderscheidt zich niet echt van een VW id of een Audi, met de doorlopende verlichting. Daar zou een echt Alfa-design nog iets kunnen toevoegen.