Lancia heeft weer vrouwelijke CEO

Nieuwe koers?

Luca Napolitano mag na 5 jaar weer afzwaaien bij Lancia en opnieuw is er een vrouw aangesteld om leiding te geven aan het mooie Italiaanse premiummerk. De Italiaanse Roberta Zerbi. Jarenlang (vanaf 2013) was Antonella Bruno ook al de nummer 1 van Lancia. Ze zwaaide de scepter over een merk met maar 1 model in het gamma. Een goed idee destijds want Lancia had met de vorige generatie Ypsilon vooral vrouwelijke klanten. Roberta Zerbi treft nu ook slechts 1 model in de line-up, zij het dat men met de nieuwe generatie Ypsilon weer een breder publiek wil aanspreken. Men is zelfs teruggekeerd in de rallysport. Lancia lanceert volgend jaar bovendien de middelgrote Gamma. De Ypsilon is geen verkoopkanon om verschillende markttechnische redenen, maar groeit wel gestaag op de Italiaanse markt. Vooral de toevoeging van goedkopere varianten zal dit verder bevorderen. Of de aanstelling van Zerbi met een nieuwe beoogde koers te maken heeft zal moeten blijken. Stellantis CEO Antonio Filosa is in ieder geval geleidelijk alle sleutelposities binnen de groep aan het herzien.

Gepokt en gemazeld. 

Zerbi kan bogen op vele jaren ervaring in de Automotive in binnen- en buitenland. Zerbi werd in 2011 aangetrokken door Marchionne en was destijds betrokken bij de lancering van de nieuwe Panda. Vervolgens kwam ze als leidinggevende op de marketingafdeling van alle merken van FCA in Italië. In 2015 nam ze de leiding over de combinatie Alfa Romeo en Jeep. Daarna ontfermde ze zich over Alfa Romeo in de regio EMEA. Vanaf 2021 kwam Lancia daar bij en vanaf 2023 nam ze de leiding over het verkoopnetwerk Stellantis & You Sales and Service. Zerbi zegt trots te zijn om Lancia vooruit te mogen helpen de komende jaren. Symbool van  zowel elegantie als sportiviteit en met uitzicht op de introductie van meerdere modellen. Luca Napolitano neemt haar rol over bij Stellantis & You Sales and Service en legt verantwoording af aan Jean-Philippe Imparato.

Deel dit artikel:

Een gedachte over “Lancia heeft weer vrouwelijke CEO

  • 8 november 2025 om 05:01
    Permalink

    Prima CV. Hopelijk kan zij de schwung er weer meer in krijgen bij Lancia. Nog teveel mensen buiten Italië geven het merk niet het voordeel van de twijfel. En geloven zelfs niet in de terugkeer. Terwijl massa’s nieuwe Chinese merken dat wel kunnen. Kortom, meer zelfvertrouwen nodig!
    En een beter product. Grotere capaciteit van de accu’s. Maar ook betere kleuren. De kleuren van de laatste Delta Integrales terug voor de HF-serie in de configurator. Noem ze de Evo-line: Verde York, Lord Blue, Blu Lagos en natuurlijk Rosso Monza (diep rood).
    Plus Goudbruin velours in het interieur ipv dat blauw. Mooie stitch lining gebaseerd op de Martini-kleuren. Gordels meenemen. Klaar.
    NB Wouter Karssen van Autoblog heeft helemaal gelijk over hoe die kleuren blauw in het interieur niet matchen. Hoe kan zo iets? Idem een niet functionerend tafeltje voor je mobiel. Oplossen.
    … Bijna klaar. De HF EV onder de 40 mille, spaakwiel-design alla Delta Integrale terug (kan ook gestroomlijnd, zie Taycan), panoramadak van de 208 ook voor Ypsilon (logisch!) en trekhaak mogelijk maken voor alle modellen.
    Forza Zerbi.

    Beantwoorden

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.