Abarth 600e Turismo: vet cool en praktisch
Black is beautiful.
Een historisch moment was het wel een beetje bij het instappen. Want laten we wel wezen een vijfdeurs Abarth is nog nooit eerder gemaakt. Een Abarth voor het hele gezin. Hoe cool is dat? De Punto met schorpioen van weleer was er ook alleen als driedeurs ondanks dat het basismodel uit Melfi ook met twee portieren extra bestond. Toch heeft men een eerste vijfdeurs al voor de vorming van Stellantis wel uitvoerig overwogen. De 500X stond namelijk bovenaan het lijstje om als Abarth uitgevoerd te gaan worden. Uiteindelijk kwam het er niet van. Mogelijk omdat de ontwikkeling van de FIAT 600 al officieel op de planning stond ten tijde van de eerste gesprekken met PSA over een samensmelting. Men wilde vanaf dat punt enkel nog vooruitkijken. Hoe dan ook, Abarth kreeg uiteindelijk toch z’n compacte snelle SUV met de 600e als basis. In onze ogen een veel betere optie dan de 500X. De 600 is wat compacter wat de sportiviteit ten goede komt. Hij oogt erg stoer, helemaal als ie gitzwart is zoals deze Turismo die we reden.
Alleen als elektrisch bommetje?
Abarth is een van de merken binnen Stellantis dat als eerste volledig elektrisch zou worden. Dat doet het op succesvolle wijze met pijlsnelle wegmagneten als de 500e en deze 600e. Uiteraard is het hoge prijskaartje en de beperkte autonomie een van de redenen dat de schorpioen ook een stuk zeldzamere verschijning is geworden op de openbare weg. Niet alleen in Nederland, maar ook in Italië, waar het merk traditioneel meer aandacht krijgt van het publiek. En dat terwijl Abarth dankzij de elektrificatie sneller is geworden dan ooit te voren. De wegligging en respons is werkelijk fantastisch ook op deze 600e Turismo. De afwerking is ook van een hoger niveau. Toch blijft het aantal klanten dat zich meldt erg laag. De schreeuw om een terugkeer van varianten met motor en uitlaat wordt dan ook steeds luider. Inmiddels ontkent de fabrikant niet langer dat dit binnen de mogelijkheden hoort. Dus wie weet…
Turismo als basisversie.
Maar laten we kijken naar deze zwarte elektrobom met prachtige uitstraling. Op het eerste oog een topmodel, maar je hebt hier toch met een meer basale Turismo-uitvoering te maken. Het vermogen stopt bij 240 pk (wat niet voelt als een beperking, want wat is ie snel!) en er zijn wat extra’s weggelaten. Op papier is dit een minder snelle EV met een 0-100 tijd van 6,2 seconden, maar geloof ons maar als we zeggen dat cijfers niet alles zijn als het op beleving aankomt. Dus dat is geen gemis maar het ontbreken als kleine verwennerijen zoals een achteruitrijcamera en een elektrische kofferklep zijn dat wel. Helemaal gezien de prijs van minimaal 45.990 euro. In de tijd van de Abarth 595 had je ook de uitvoering Turismo. Destijds stond deze naast de snellere Competizione (165 vs 180 pk). Turismo stond voor iets minder vermogen maar de aankleding was des te chiquer en geraffineerd dankzij mooi leer.
Abarth 600e verdient een exclusiever interieur.
Op de Abarth 600e vinden we dat laatste überhaupt wat karig. Zo fantastisch als de Abarth 500e is qua afwerking met bv alcantara, zo kaal en weinig onderscheidend vinden we deze 600e Turismo. Er is ook geen mooie ronde knop met schorpioen om je rijdmodus aan te passen. Niente manettino! Dat de sound generator er niet op zit bij de Turismo, zal ons trouwens een zorg zijn. Overigens heeft de 280 pk sterke topversie Scorpionissima ook geen geheel eigen stijl als je naar het dashboard kijkt (op een geprint letterlogo na). Dus ook die mist wat hoogwaardige beleving qua interieur. Je wenst en verwacht wat meer. Aan de buitenzijde is er weinig te klagen, want de volledig hertekende bumpers en uitgesproken dakspoiler, geven de Abarth 600e een totaal andere look dan de meer civiele FIAT. De oogverblindende 20 inch velgen zijn een kroon op de coole look van de Abarth 600e. Voor 49.990 euro heb je trouwens al de Scorpionissima, dus leg gewoon wat bij voor de snufjes waar je zo snel aan gewend raakt is ons advies. Binnenkort zie je ook de Scorpionissima op deze site verschijnen in een eerste indruk.
Leuk😁…! Maar prijzig🥴, ook voor n Abarth🦂
“Uiteraard is het hoge prijskaartje en de beperkte autonomie een van de redenen dat de schorpioen ook een stuk zeldzamere verschijning is geworden op de openbare weg. Niet alleen in Nederland, maar ook in Italië” …….. yep, helaas.
Het is veel geld en er is in die prijs range inmiddels veel te krijgen. En ook grotere en potentere modellen. Voor een dergelijk bedrag had het er best wat exclusiever uit mogen zien ook de Junior Veloce. Als je bedenkt dat Mazda vergelijkbaar vermogen biedt met grotere batterij en bijna 5m lange E6 met een mooi interieur. Of het foute merk met zijn 3 en Y leveren goede prestaties. Echter zijn die om te janken kaal en saai van binnen. Maar als je kijkt naar hoeveel auto je voor je geld krijgt moeten ze het vooral van de merk gekken hebben maar ze maken voor hen weer niet de autos waar de meeste liefhebbers ban de italiaanse merken blij van worden. Een Giulietta en Delta zijn hard nodig. Nu worden er wel verkocht bij gebrek aan alternatief. De Junior op de alfa dag even mee wezen spelen op een uitgezet parcours. Is wel stuk beter dan de e2008 maar ja het blijft een SUV geef mij maar een Giulietta als volgende lease. Maar die zit niet in de planning meer 🙁 SUVs zijn populair maar niet zo heel erg onder de potentiële Abart/Alfa/Lancia rijders. Nu wijken die kopers deels uit naar een SUV bij gebrek aan maar een nog groterseel stapt in een ander merk die de markt voor deze merken wel bediend. En met Trump is de beperkte markt voor de Stevios ook dicht Tonale verkoopt daar vast minder dan de Dodge versie die een beter aanbod heeft met de 2.0 hybride Giulia motor die in laatst genoemde het zonder ondersteuning moet doen. Vreemde keuzes. Rare jongens die Romeinen🤔 Privé nu naar een Giulia overgestapt. Koffer ruimte is groot maar een sportwagen had handiger geweest in de kleinere Giulietta kon ik meer mee nemen.
Lancia Ypsilon HF is zoveel leuker. Grote Abarths, zelden geproduceerd, zijn gewoon niet zo leuk. Kleine felle Abarths van de 500e, verder uitbouwen, da’s de toekomst van Abarth.